scorpion kylmäkäynnistys

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

scorpion kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Elokuu 4. 20:23:28 2005

Mikäköhän pirulainen on kun korpparista on kylmänä käynnistettäessä tyhjäkäynti vallan hukassa. täytyy kokoajan hämmentää kaasua, että pysyy käynnissä. Semmonen bensan haju tulee ja jonkun kerran on jopa aivastanu putkeen eli tuntuu liikaa soppaa saavan.

Tyhjäkäynti venttiilin vaihdoin uuden kun se sohlasi muutenkin (kierrokset jäi joskus korkeelle kuumana ajosta tultaessa), mutta ei se mitää auttanut. Jännitteen mittasin venttiilin solenoidille ja kyllä sinne pänni tulee.MAF anturia ja oon ruiskutellut elektroniikan puhdistus sprayn kanssa, ettei senkään pitäs sohlata... tosin se tekis sitä kyllä kokoajan.
Voisko lambda anturi aiheuttaa tommosta??? kun muuten kuitenkin pelaa hyvin. vain kylmä käynnistyksen jälkeen vähän aikaa täytyy hämmentää. :roll: :roll: :?
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Elokuu 4. 20:55:47 2005

Ja mulla prötää, mutta niin ikään kylmänä. Oli jännä tunne tänäin kun tuolta JAKK:in kursseilta lähdin kotia päin ajamaan ja se on siinä ihan pikatien varressa. Lähdin kiihdyttämään pikatiellä kakkosella ihan normaalisti, en siis mitään repinyt mutta reippaasti, painoin kaasua ja pidin sitä hetken aikaa samassa kohdassa, niin ropelsi eikä tuntunut menevän mihinkään, mutta yks-kaks rötääminen loppui ja selkä painui penkkiin vaikka siis pidin pedaalia ihan samassa asennossa. Ja se tekee tuon aina nykyään kylmänä aluksi ensimmäisen sadan metrin aikana. Sitten häviää ja toimii ok. Omassa tapauksessani epäilen likaista MAF:ia.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Elokuu 4. 21:18:53 2005

Joo sama meisinki mulla on jos lähtee heti ajamaan (jos pysyy käynnissä)
niin ei oo mitään tietoa kaasussa. Tukehtuu vaan kun painaa.
Mulla on vaan MAF ollu kaks kertaa sinä aikana "pesussa" kun se tota on tehny. Josko sitte olis kokonaa särki :evil: Varmasti taas yksi halpa osa kokeilla uusia... tyhjäkäynti vena makso muuten alennuksien kera 116e :shock:
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Elokuu 31. 16:55:10 2005

Mitäs jännitteitä tuolta maffilta kuuluis boksille tulla??? Muistanko oikein, että olis 0-5V? Meinasin piruuttaan mitata toimiiko toi ollenkaan.
Yksi oire tossa muuten myös on pieni savun pölläys kun polkasee kunnolla kaasua kylmänä. Sekin todennäkösesti johtuu liiasta bensansaannista.
Pystyykö lambdoja muuten jotenkin testaamaan kotikonstein?
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Elokuu 31. 17:20:49 2005

Minkä väristä se savu on?

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Elokuu 31. 17:28:59 2005

En oo tarkemmin nähny kun peruutuspeilistä kattonu, mutta aika vaaleaa se on.
Eikä se pölläytä kun sen kerran kun kylmänä käynnistää ja hetken päästä ensimmäisen kerran vähän kovemmin polkasee kaasua.
En siis ala heti huudattamaan kierroksia pohjaan vaan esim. n. 500-1000m ajon jälkeen kun kiihdyttää raskaalla kaasulla.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Elokuu 31. 17:49:44 2005

Kaveri joskus kommentoi että toi munkin keksintö pölläytti pienet voimasavut (ei siis sinistä) kun vetäsin haalealla koneella rajun kiihdytyksen. Enpä tiedä. Itse en ole koskaan nähnyt mitään.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ke Elokuu 31. 20:55:57 2005

Joo semmosta mäkin vähän luulen/toivon, että olis ihan kylmästä koneesta ja liiasta sopasta johtuva pölläys. Venakumit, kannen halkeeminen tms. luulis tekevän kokoajan sitä.
No. Päästöistä pitäs jotain selvitä. Aika pian täytyy katsastaa toi.
Viimevuonna ei ainakaa mitää ongelmaa ollut.

Tuli muuten aikalailla paremmaks kun toisesta topicista luettuani säätelin "tyhjäkäynti" ruuvista vähän tyhjäkäyntiä isommalle. Oli päässy ihan auki koko ruuvi.
Tyhjäkäyntiä toi ei kyllä nykysin nosta kylmänä. Mikäköhän siinäki on kun toi tyhjäkäyntivena kuitenki on vaihdettu ja saa jännitteen.

Mahtaakohan ecu ohjata sitä miinuspuolella :roll:
Eli tulee kokoajan pänni ja maita katkotaan.
Meinaa kun taisin sen mitata runkoa vastaan sillon.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Elokuu 31. 23:07:21 2005

TeRoK kirjoitti: säätelin "tyhjäkäynti" ruuvista vähän tyhjäkäyntiä isommalle. Oli päässy ihan auki koko ruuvi.
.
:?: :?: Kerro lisää :!:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Syyskuu 1. 18:11:04 2005

Niin sitä ruuvia vähän kiersin joka on kaasuläppäkotelossa siinä öööö....
kaasuvivuston yhteydessä. Joka säätää sen kuinka paljon kaasuläppä jää auki kun polkimeen ei kosketa.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Syyskuu 1. 18:37:34 2005

Mimmonen se oli säätää? Joskus kokeilin tuotakin kikkaa, mutten saanut sitä mitenkään asettumaan. Joko oli aivan liikaa taikka sitten ihan normaali. Ja jos onnistuin saamaan sen mukamas sopivaksi niin, jostain syystä se oli jo muutaman starttauksen jäkeen taas normaali. Eli aika pirun tarkka.

Xrissanen... Oon muuten kehittäny loistavan ratkaisun tohon sammumis ongelmaan. Aina joka kerta kun tuun johonkin risteykseen taikka painan siis kytkimen alas, niin painan piikkinä kerran kaasua. Ei ole sen jäkeen enää kertaakaan tuo hökötys sammunut. Vaatii tosin hieman opettelua aluksi. Haitta puolena olen huomannut että tuo tulee tehtyä vaistomaisesti joka autolla... =)
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Syyskuu 1. 19:11:51 2005

MouTine kirjoitti:Mimmonen se oli säätää? Joskus kokeilin tuotakin kikkaa, mutten saanut sitä mitenkään asettumaan. Joko oli aivan liikaa taikka sitten ihan normaali. Ja jos onnistuin saamaan sen mukamas sopivaksi niin, jostain syystä se oli jo muutaman starttauksen jäkeen taas normaali. Eli aika pirun tarkka.

Xrissanen... Oon muuten kehittäny loistavan ratkaisun tohon sammumis ongelmaan. Aina joka kerta kun tuun johonkin risteykseen taikka painan siis kytkimen alas, niin painan piikkinä kerran kaasua. Ei ole sen jäkeen enää kertaakaan tuo hökötys sammunut. Vaatii tosin hieman opettelua aluksi. Haitta puolena olen huomannut että tuo tulee tehtyä vaistomaisesti joka autolla... =)
Aika helposti siitä löyty hyvä kohta. Eka vaan kokonaan auki ja sitte kiertää kiinni päin niin kauan , että alkaa kierrokset nousemaan. Niin on kun moposta seoksia säätäis :D Ja ehkä vähän ylimäärästäkin kiertää kun se hiukan tosiaan palautuu. Onhan siinä se kiristysmutteri millä sen sitte saa kohdilleen jäämään.
Mielestäni tuli vähän mukavammaks ajaakin kun ei mee läppä vallan kiinni kun esim. vaihtaa vaihdetta. Ei nylkytä enää niin herkästi.
Saattaa tosin olla, että on taas vaan semmonen olo kun on tullu jotain tehtyä :lol: Aina kun jotain koneessa ropaa niin tuntuu vähän aikaa toimivan pirun hyvin :lol:
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » La Syyskuu 10. 21:57:11 2005

Perhana. Mittailin tänään tota tyhjäkäynti venaa ja eihänsille mitään jännitettä tulekaan... ainakaan enään.
Mitkä kaikki tota ohjaa. Ecultahan se kai jännitteen saa, mutta onko sen ohjaus pelkästään imusarjan lämpötila anturin varassa vai voiko joku muukin olla rikki(ecun lisäksi) kun ei tolle venalle tule jännitettä???
Mitäs ton lämpötila anturin resistanssi kuuluis olla?
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Syyskuu 11. 9:45:44 2005

tyhjäkäynti vnetiili on probertionaali pohjainen eli sinne työnnetään pulssi aaltoa.
kyllä se dc mittarilla pitäisi näkyä
paras keino on katsoa virtamittaus alueella virtaa mitä sinne menee.

säätöruuvin kääntö on huono ratkaisu.
silloin moottorin ohjaus menee "sekaisin"Esim moottori jarrutusta ei ruisku tunnista.
Tämä voi olla yksi syy moottorin saammumiseen liikennevaloissa

ruisku luulee kaasun olevan vielä painettuna ja kun laittaa kytkimen pohjaan niin moottori sammuu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Su Syyskuu 11. 12:02:55 2005

Jaa pulsseja annetaan tyhjäkäynti venalle???
Mites se niin toimii kun ihan tavallinen kelahan siellä solenoidissa on. Aina kun sille tulee jännite niin se vetää ja venttiili aukeaa. Vai onko näin?
Ainakin tuon mukaan sen voi ainakin testata ihan lyömällä 12VDC jännitteen napoihin.
Eikös siitä tuu aika räpsy jos sinne pulsseja syötetään?

Mutta tosiaan niin mitkä kaikki siihen vaikuttaa? Pelkästään lämpötila anturi?
Niin ja toi ruuvin ropaaminen oli vähän väliaikais ratkaisu kun ei kylmänä tyhjäkäyntiä löydy.
Täytyy se sitte säätää kohilleen kun saa ton pelaamaan.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ti Syyskuu 13. 21:12:14 2005

Jaahas. Nyt löyty tietoa. Eli sinne tulee siis sittenkin pulssi ohjaus, mutta vain sen takia, että ecuun on saatu pienempi transistori sitä ohjaamaan. Venttiilin avautumis aste määräytyy noiden pulssien taajuuden mukaan.
Venttiiliä ohjaa kampiakselin asento-anturi, moottorin lämpötila-anturi ja ilman lämpötila anturi. Näiden tiedot käsitellään ecussa joka määrää pulssin taajuuden sen arvon mukaan mikä on ecun rom:ssa määritetty minimi tyhjäkäynniksi. Sen lisäksi sille on toinen toiminta tila joka säätää kierrokset sinne 1500 nurkille, että motti saadaan lämpimäksi.

Nyt pitää vaan selvittää mikä noista antureista on paskana.
Eli ilmeisesti jompikumpi lämpötila anturi.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Pe Syyskuu 16. 20:38:11 2005

Tuli tänään mittailtua toi imuilman lämpö anturi ja sehän näytti 0.0ohmia eli paskana on.
Tuli jo uuskin haettua foordilta. Löyty oikein hyllystä kun toi on melkolailla yleinen malli.(36e)
Pitää vaihtaa se kunhan löytyy tarpeeks aikaa, että samalla irrotuksella kiillottaa sitte ton imusarjan.
Mitenköhän se reagoi jos lyön ton uuden anturin ihan töpseliin kiinni irrallaan kokeilumielessä. Kai sen pitäs sitte jo nostaa kierroksia kylmänä jos kaikki on muuten ok.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Syyskuu 19. 19:31:46 2005

Selvispä lopulta sekin vika.
Eli tuo imuilman lämpötila-anturi olikin sitte tietysti loppujen lopuks ehjä.
Toi 0.0ohmia ilmeisesti johtui siitä, että kyseinen liitin josta mittasin oli vähän p.skanen. Eli loikkasi mitatessa siitä suoraan yli.

Aloin noita mittailemaan ecun päästä kaikkia mikä vaan tohon nyt voi vaikuttaa ja kaikki näytti olevan ok. Jopa tyhjäkäyntivenalle tuli jännite
Lopulta sitte sain paikallistettua vian tyhjäkäyntivenan miinusjohtoon. Eli siihen jota tuo ecu ohjailee. Eculta ei ollut venalle saakka yhteyttä.

Sitä sitte aloin kaivelemaan ja seuraamaan niin eikös ollut tosta liittimestä johon antureiden ja tyhjäkäyntivenan johdot tulee niin toi kyseinen johdin ikäänkuin osittain painunut irti. Sen sitten työnsin paikalleen ja jopa alkoi pelittämään.
Stana kun ei vaan opi, että ensin varmuudella selvitetään ja sitten vasta ostetaan palikkaa.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Vastaa Viestiin