Takakelkat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Takakelkat

Viesti Kirjoittaja rikke » Ke Syyskuu 7. 22:08:40 2005

Ei oo päässy vertaamaan vierekkäin nelikko ja 2wd cossun takakelkkoja. Onko perien kiinnityksessä paljon eroa, eli käykö nelikon murikka helposti 2wd kelkkaan esim. väliholkit sorvaamalla.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Syyskuu 7. 22:20:46 2005

molemmissa on 7.5" lukkoperä ja ei ole eroja kiinnityksellä.
ainoa ero on
-vetoakselien laipoissa, 2wd isommat laipat.
-kolmiotukien pyörän kulmissa, rs 3d on kulmat isoimmimat
4d cossu on kulmat vähän loivemmat 4wd kulmat loivimmat.
kulmilla tarkoitan takapyörän asentoa kolmiotukeen.
-jarrut nelikossa jäähdytetyt levyt takana ja jarrusatuloissa tilaa paksuimmille levyille.

4wd takakelkka tuntu olevan sama kuin scorrpion kelkka mutta tutkimukset jatkuvat.

korjata saa jos huomaa virheitä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 7. 22:26:36 2005

lievästi offtopic: eli siis nelivedon kolmiotukivarret on loivimmassa kulmassa, eli vähiten /\ lintallaan?
Jäsen #606

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Ke Syyskuu 7. 22:33:18 2005

Eikös nelikkocossuissa ole 7" perä takana?
#682

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Syyskuu 7. 22:34:08 2005

sierra friikki kirjoitti:molemmissa on 7.5" lukkoperä ja ei ole eroja kiinnityksellä.
ainoa ero on
-vetoakselien laipoissa, 2wd isommat laipat.
-kolmiotukien pyörän kulmissa, rs 3d on kulmat isoimmimat
4d cossu on kulmat vähän loivemmat 4wd kulmat loivimmat.
kulmilla tarkoitan takapyörän asentoa kolmiotukeen.
-jarrut nelikossa jäähdytetyt levyt takana ja jarrusatuloissa tilaa paksuimmille levyille.

4wd takakelkka tuntu olevan sama kuin scorrpion kelkka mutta tutkimukset jatkuvat.

korjata saa jos huomaa virheitä.
eikö toi nelikon perä ole kuitenkin 7".. :roll: :roll:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 7. 22:35:24 2005

Ei nelikko Cossussa 7.5" perää ole vakiona, mutta voi sinne sellaisen laittaa, kun vaihtaa takapalkin.
7" perässä etu yläkiinnike on pitkä tanko ja 7.5" samainen kiinnitys on erilliset pultit molemmilla puolilla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ke Syyskuu 7. 23:10:57 2005

SLEI kirjoitti:Ei nelikko Cossussa 7.5" perää ole vakiona, mutta voi sinne sellaisen laittaa, kun vaihtaa takapalkin.
7" perässä etu yläkiinnike on pitkä tanko ja 7.5" samainen kiinnitys on erilliset pultit molemmilla puolilla.
Onkohan reikäjako sama, olikos niissä molemmissa sama 3.62 välitys?

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ke Syyskuu 7. 23:45:15 2005

Hopoti hop, mitenkäs käykö cossu scorpin perä cossu sierraan 2WD.
Mikäs välitys niissä on, kulkeeko vaikko kiihtyykö paremmin.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 8. 4:54:59 2005

rikke kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Ei nelikko Cossussa 7.5" perää ole vakiona, mutta voi sinne sellaisen laittaa, kun vaihtaa takapalkin.
7" perässä etu yläkiinnike on pitkä tanko ja 7.5" samainen kiinnitys on erilliset pultit molemmilla puolilla.
Onkohan reikäjako sama, olikos niissä molemmissa sama 3.62 välitys?
Kyllä se 7.5 perämöykky on ulkomitoiltaankin isompi en ole reikien paikkoja tarkemmin syynännyt.
2WD Cossun perävälityksen kerrotaan olevan 3.64.
Skorppi 7.5 peristä löytyy valityksiä 3.36, 3.6x, 3.92 ja 4.1x (ehkä myös 4.27??).
Eikös kaikissa 2WD Skorpeissa ole 7.5" perä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » To Syyskuu 8. 6:06:06 2005

rspete kirjoitti:Hopoti hop, mitenkäs käykö cossu scorpin perä cossu sierraan 2WD.
Mikäs välitys niissä on, kulkeeko vaikko kiihtyykö paremmin.
joo kyllä se scopio cossun perä on aivan sama kun 2wd sierra cossussa....välityskin on sama...itelläni on kiinni sellanen scorpion perä sierrassa.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Syyskuu 8. 7:19:33 2005

RS.Kosonen kirjoitti:
rspete kirjoitti:Hopoti hop, mitenkäs käykö cossu scorpin perä cossu sierraan 2WD.
Mikäs välitys niissä on, kulkeeko vaikko kiihtyykö paremmin.
joo kyllä se scopio cossun perä on aivan sama kun 2wd sierra cossussa....välityskin on sama...itelläni on kiinni sellanen scorpion perä sierrassa.
Vetarin laipat ovat pienemmät Scorpio cossun perässä, välitys on sama 3,64. Näin ainakin <-94 malleissa.

edit: 2wd ohc scorpiot ovat 7" perällä, dohc ja kutoset 7,5"
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Syyskuu 8. 9:55:40 2005

eli tuli sitten lisää tietoa ja rajusti.
eli 4wd cossun perä on vain 7"
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » To Syyskuu 8. 11:03:58 2005

7"+6,5" =13,5" blondin laskukaavan mukaan :lol:

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Syyskuu 9. 4:04:35 2005

Vähän off topic, mutta kuten tässäkin keskustelussa jo vähän asiaa sivutaan kumpaankin suuntaan niin mikä on nelikon välitys?
2wd on toi 3,64, mutta onko nelikko siis sama vai 3,62. Asia kiinnostaa sen verran, että eikös nelikon voimanjakorakenne ole rakennettu niin, että etu- ja takaperän välitys pitää olla sama? Mutta haittaako toi 0,02 (jos 2wd/4wd on eroa) sitten mahdollisesti käytännössä mitä, jos noin joku tollaisen paketin kasaa.

Itellä ei tota välitysten sotkemista ole tarvetta kokeilla, mutta näistä asioista on puhuttu paljon, mutta tarkkaa/tyhjentävää vastausta en ole ainakaan itse vielä saanut/sisäistänyt :?

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Syyskuu 9. 7:49:44 2005

MikkoT kirjoitti:Vähän off topic, mutta kuten tässäkin keskustelussa jo vähän asiaa sivutaan kumpaankin suuntaan niin mikä on nelikon välitys?
2wd on toi 3,64, mutta onko nelikko siis sama vai 3,62. Asia kiinnostaa sen verran, että eikös nelikon voimanjakorakenne ole rakennettu niin, että etu- ja takaperän välitys pitää olla sama? Mutta haittaako toi 0,02 (jos 2wd/4wd on eroa) sitten mahdollisesti käytännössä mitä, jos noin joku tollaisen paketin kasaa.

Itellä ei tota välitysten sotkemista ole tarvetta kokeilla, mutta näistä asioista on puhuttu paljon, mutta tarkkaa/tyhjentävää vastausta en ole ainakaan itse vielä saanut/sisäistänyt :?
Eikös se välitys ole juuri tuo 3.62. Akselikohtainen välitys ero 0.02 aiheuttaa saman suuruisen nopeuseron kuin 8mm erikokoiset renkaat. Nopeus eroa on noin 1.3km/h. Tätä ei varmaan kukaan suosittele kokeilemaan.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Pe Syyskuu 9. 8:07:59 2005

Kyllä, kutos- ja cossunelikoissa välitys on 3.62. Dokkinelikoissa 3.92
#682

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Pe Syyskuu 9. 20:29:17 2005

Hyvin tuntuu tietoa olevan, eli käytän 7" perän kanssa nelikon länkirautaa. Enkä sekota 2wd ja 4wd välityksiä keskenään, vaikka voishan se toimia kun muistais pitää edessä kuluneemmat renkaat. Ja noita dochilaisen välityksiä vois joskus kokeilla, kun ei noita huippuja ihan älyttömästi tarvi. Mitäs siitä nyt sit tuleekaan jos kone kiertää 7000, 5vaihde on 0,83, perä 3,92...

edit: 248kmh

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Syyskuu 9. 21:11:07 2005

rikke kirjoitti: Ja noita dochilaisen välityksiä vois joskus kokeilla, kun ei noita huippuja ihan älyttömästi tarvi.

edit: 248kmh
Kulkeehan toi DOHC nelikkokin sen "kaksmarkkaa" vaikka heppoja ei oo kuin 120. :oops:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Syyskuu 12. 1:49:42 2005

Onko noilla tukivarsilla paljonkin eroo ton takapään korkeuden kannalta noissa pyöränkulmissa, ja jos on niin mikä kampee vähiten pyöriä lintalleen matalana?
Jäsen #606

Vastaa Viestiin