Mikä aiheuttaa nokkahihnan lipeämisen?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Mikä aiheuttaa nokkahihnan lipeämisen?
Tervehdys
Cossusta pamahti motti taas kerran. Viime rempasta ehtikin jo kulua 5000km ja 4kk. Nopealla silmäyksellä vika on sama kun viime kerralla, eli nokkahihna löysällä, ilmeisesti kiristin on löystynyt, tai kokonaan irti.
Korjaamo vakuutti että kiristin ja hihna laitettiin paikalleen Stoccalla työskentelevän asiantuntijan (omistaa myös Cossun) kanssa. Ei kuulemma mahdollisuutta että kiristimen pultti olisi voinut jäädä löysälle.
Korjaamo epäilee että jokin moottorissa hirttäisi kiinni ja samalla aiheuttaisi hihnan hyppäämisen (mutta aiheuttaako se samalla kiristimen irtilöystymisen?). Viime korjauskerralla missään osassa ei näkynyt kiinni hirttämisen merkkejä, ja kaikissa laakereissa oli normaalia käytön aiheuttamaa kulumaa.
Olisiko kenelläkään tideossa samanlaista tapausta, tai arvausta mistä voisi johtua? En ihan ensimmäiseksi lähtisi korjaamoa syyttämään, koska kun moottori kasattiin kiinnitettiin jakopäähän erityistä huomiota juuri sen takia kun se viimeksi oli pettänyt.
T:Ilari
Cossusta pamahti motti taas kerran. Viime rempasta ehtikin jo kulua 5000km ja 4kk. Nopealla silmäyksellä vika on sama kun viime kerralla, eli nokkahihna löysällä, ilmeisesti kiristin on löystynyt, tai kokonaan irti.
Korjaamo vakuutti että kiristin ja hihna laitettiin paikalleen Stoccalla työskentelevän asiantuntijan (omistaa myös Cossun) kanssa. Ei kuulemma mahdollisuutta että kiristimen pultti olisi voinut jäädä löysälle.
Korjaamo epäilee että jokin moottorissa hirttäisi kiinni ja samalla aiheuttaisi hihnan hyppäämisen (mutta aiheuttaako se samalla kiristimen irtilöystymisen?). Viime korjauskerralla missään osassa ei näkynyt kiinni hirttämisen merkkejä, ja kaikissa laakereissa oli normaalia käytön aiheuttamaa kulumaa.
Olisiko kenelläkään tideossa samanlaista tapausta, tai arvausta mistä voisi johtua? En ihan ensimmäiseksi lähtisi korjaamoa syyttämään, koska kun moottori kasattiin kiinnitettiin jakopäähän erityistä huomiota juuri sen takia kun se viimeksi oli pettänyt.
T:Ilari
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
Kiristäjän mutteria on vaikea kiristää momenttiavaimella jos vesiletku on paikoillaan. Käytettiinkö momenttiavainta?.
Mitä momenttia käytettiin?
Jos kiristin on oikeassa tiukkuudessa niin tuskin nokkahihnassa on voimaa siirtää sitä vaikka kansi jämähtäisi. Katkesiko nyt tai viime kerralla venttiilejä? Mietin vaan että katkennut venttiili voisi lyödä kannen jumiin ilman leikkautumisjälkiä.
Liikkuuko kiristäjä nyt käsivoimin vai onko se tiukasti tuossa löysä asennossa?
Tarkastitko myös viimekerralla apuakselin/virranjakajan/öljypumpun ettei niissä ollut leikkausjälkiä.
Onko kiristinrullan kiinnitysmutterin ja "pultin" kierre virheetön?
Eihän kiristinrullan kiristyspinnoissa (esim.lohkon ja rullan välissä)
ole maalia tai vastaavaa törkyä mikä voisi aiheuttaa löystymistä?
Siinäpä noin aluksi.
Lopuksi, mikäli kiristinrullan kiristys-systeemi nyt liikkuu käsivoimin niin etsisin vikaa sen asennusvirheestä tai esim.kierteytyksestä ym. siihen liittyvästä.
Mitä momenttia käytettiin?
Jos kiristin on oikeassa tiukkuudessa niin tuskin nokkahihnassa on voimaa siirtää sitä vaikka kansi jämähtäisi. Katkesiko nyt tai viime kerralla venttiilejä? Mietin vaan että katkennut venttiili voisi lyödä kannen jumiin ilman leikkautumisjälkiä.
Liikkuuko kiristäjä nyt käsivoimin vai onko se tiukasti tuossa löysä asennossa?
Tarkastitko myös viimekerralla apuakselin/virranjakajan/öljypumpun ettei niissä ollut leikkausjälkiä.
Onko kiristinrullan kiinnitysmutterin ja "pultin" kierre virheetön?
Eihän kiristinrullan kiristyspinnoissa (esim.lohkon ja rullan välissä)
ole maalia tai vastaavaa törkyä mikä voisi aiheuttaa löystymistä?
Siinäpä noin aluksi.
Lopuksi, mikäli kiristinrullan kiristys-systeemi nyt liikkuu käsivoimin niin etsisin vikaa sen asennusvirheestä tai esim.kierteytyksestä ym. siihen liittyvästä.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
En osaa vielä sanoa kuinka paljon hajosi, mutta kun viimeks oli kierroksia 4000, niin meni kaikki venttiilit ja kaikki ohjurit. Nyt oli kierroksia 2000 enkä oleta että siellä enää mitään ehjää on sisällä.... Päällepäin siis näkyy vaan se että hiha on löysällä (voi heilutella ihan sormilla suojakopan välistä).
Pitäskö paikalla olla joku kolmas osapuoli joka tietää moottoreista kun mottia aletaan purkamaan?
Täytyy alkaa heti etsimään osia, ettei mene sitä 10kk niinkuin viime korjauksessa. Mitä paikkaa suosittelette varaosille (venttiilit & ohjurit)? Viimeksi ostin SLEIltä joka oli ilmeisesti tilannut ne englannista.
Pitäskö paikalla olla joku kolmas osapuoli joka tietää moottoreista kun mottia aletaan purkamaan?
Täytyy alkaa heti etsimään osia, ettei mene sitä 10kk niinkuin viime korjauksessa. Mitä paikkaa suosittelette varaosille (venttiilit & ohjurit)? Viimeksi ostin SLEIltä joka oli ilmeisesti tilannut ne englannista.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Sekin vielä että kiristin on kiristetty oikein niin että jakoremmi ei ota termostaattikoteloon kiinni.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Kyllä toi rullan oikein kiristys ja mutterin varmistaminen liimalla kuuluu niihin perusjuttuihin. Jos remmi hyppää ja kiristinrulla löysällä, ei tarvii enempää ihmetellä. Peskää kierteet tinnerillä ennen asennusta ja pari tippaa liimaa. Hihna menee kerta vedolla oikeeseen kireyteen kun jättää sen kylmänä hieman löysäksi, kone turpoo kuumana sen verran että pitkästä välistä löysä hihna kiristyy juuri sopivasti.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
No mulla tuli jenka kannesta ulos tuon kiristimen pinnapultin mukana
Oli korkannu kierteen sieltä ja löysyttäny hihnan. Paljastui sillä, kun yksi aamu käynnistin auton ja kuului hiukan outoa ääntä. Sellaista läpsyttävää. (kuuntelen aina korvat höröllään, kun auton käynnistän...
) Auto sammuksiin ja pellin alle tutkimaan. Laturin yms. hihnat tiukalla ja sitten kokeilin hihnasuojan välistä nokkahihnaa, niin alkoi kylmätä. Hihna oli niin löysällä, että läpsytti hihnasuojaan.
Jako ei ollut kuitenkaan muuttunut (vaikka sitä hetken jo pelkäsin) joten aloin kiristää rullaa, mutta sellaista selkeää kiristymistä ei tapahtunut. Aikani ku sitä ihmettelin, niin huomasin, että pinnapultti, jolla kiristin on kannessa, tuli kiristäessä koko ajan ulospäin. Ei siihen muuta,kuin irtokierre liiman kanssa kanteen ja pultti kiinni.
Arvatkaa säikyttikö...?


Oli korkannu kierteen sieltä ja löysyttäny hihnan. Paljastui sillä, kun yksi aamu käynnistin auton ja kuului hiukan outoa ääntä. Sellaista läpsyttävää. (kuuntelen aina korvat höröllään, kun auton käynnistän...

Jako ei ollut kuitenkaan muuttunut (vaikka sitä hetken jo pelkäsin) joten aloin kiristää rullaa, mutta sellaista selkeää kiristymistä ei tapahtunut. Aikani ku sitä ihmettelin, niin huomasin, että pinnapultti, jolla kiristin on kannessa, tuli kiristäessä koko ajan ulospäin. Ei siihen muuta,kuin irtokierre liiman kanssa kanteen ja pultti kiinni.
Arvatkaa säikyttikö...?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Paljon ajetuissa kossuissa kannattaa tutkia koko jakopää huolella, hammaspyörien kuluneisuus, veskun kertoma rullan kiinnityksen kierteet, vaihtaa hihna jos ei historiaa tiedä. Jakomerkkien anatomia on myös hyvä tietää ja opiskella, jos kaikki on kunnossa ei noissa ole ongelmia ja uskaltaa antaa happea.
-
- Ylläpitäjä
Olisiko jollakulla Cossun moottorista tietävällä aikaa ja halua tulla sopivaa korvausta vastaan avaamaan kanssani mootorin jakopää? Ottaisin kameran mukaan ja irroitettaisiin apulaitteiden hihnat ja jakopään suojuskoppa.
Viimeksi korjaamolla sanottiin että hihnan hyppääminen johtui siitä että hihna ja kiristin olivat vanhoja. Kun kysyin että näkyikö missään osassa mitään hajoamisen merkkiä, vastattiin että ei. Toisin sanoen mikään osa ei pettänyt mutta silti kiristin oli löysällä ja remmi ei pyörittänyt nokka-akseleita. Korjaamo totesi että saattoi johtua penkittäjän vaihtovirheestä... Itse en sellaista huomannut kun penkitystä seurasin vierestä. Silloin moottori vaan sammui kovan pamahduksen siivittämänä normaalista kiihdytyksestä.
Nyt kun olin itse ratissa voin todistaa ettei johtunut ainakaan kierrättämisestä tai vaihtovirheestä. Hihna vaan yksinkertaisesti löystyi irti normaalissa taajama-ajossa.
Jos saisin jonkun puolueettoman katsomaan vierestä, niin voisi miettiä kenen vastuulla tämänkertainen konetuho on.
T:Ilari
Viimeksi korjaamolla sanottiin että hihnan hyppääminen johtui siitä että hihna ja kiristin olivat vanhoja. Kun kysyin että näkyikö missään osassa mitään hajoamisen merkkiä, vastattiin että ei. Toisin sanoen mikään osa ei pettänyt mutta silti kiristin oli löysällä ja remmi ei pyörittänyt nokka-akseleita. Korjaamo totesi että saattoi johtua penkittäjän vaihtovirheestä... Itse en sellaista huomannut kun penkitystä seurasin vierestä. Silloin moottori vaan sammui kovan pamahduksen siivittämänä normaalista kiihdytyksestä.
Nyt kun olin itse ratissa voin todistaa ettei johtunut ainakaan kierrättämisestä tai vaihtovirheestä. Hihna vaan yksinkertaisesti löystyi irti normaalissa taajama-ajossa.
Jos saisin jonkun puolueettoman katsomaan vierestä, niin voisi miettiä kenen vastuulla tämänkertainen konetuho on.
T:Ilari
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Eikös edellisen remontin tehnyt korjaamo ole ensisijaisesti vastuussa vaurioiden kartoituksessa ja syiden etsimisessä? Auto pajalle ja saavat itse katsoa mikä meni vikaan ja pistää motti kuntoon. Kannattaako sinne nyt omin päin mennä sorkkimaan ja "pilaamaan" todisteita, jos kerran ei ole kyseessä käyttövirhe, niin ei paljon jää vaihtoehtoja?
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
No jos pykäliä seuraa, samaan paikaan on vietävä. Kyseiselle korjaamolle on annettava ensisijaisesti mahdollisuus korjata takuunalainen vahinko, kun takuupykäliä noudattaa. Siinä tapauksessa jos he eivät ole halukkaita korjata vahinkoja, sitten heidän suostumuksestaa muualle, josta soppa vasta syntyykin...jarkkoscosworth kirjoitti:juu ei välttämättä itse kannata mennä sorkkimaan.
mutta ei myöskään kannata samaan liikkeeseen viedä.
joku puolueeton korjaamo mieluiten merkkisellainen.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
kaikista viisainta on tehdä niin että otat yhteyttä sinne remontin tehneeseen firmaan, ja annat heidän purkaa ja katsoa sen moottorin, samalla kun olet itse vieressä ottamassa kuvia todisteeksi jonkin asioista tietävän kaverisi kanssa. kuvia siksi että jää todisteita missä kunnossa oli avatessa.
ja sitten mikäli yhtiö, joka on remontin tehnyt, ei suostu korvaamaan, otat yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, joka kertoo jatkotoimista.
anna yritykselle mahdollisuus korvata/korjata mahdollisesti inhimillisestä virheestä tapahtunut tuho.
ja sitten mikäli yhtiö, joka on remontin tehnyt, ei suostu korvaamaan, otat yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, joka kertoo jatkotoimista.
anna yritykselle mahdollisuus korvata/korjata mahdollisesti inhimillisestä virheestä tapahtunut tuho.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ei tuollaista pistänyt silmään käsiksessä ainoastaan käsketään pinnapultit liimaamaan kanteen.Skorppi kirjoitti:Kiristinrullan mutteri pitää kiinnittää mutterilukitteella, onko sitä käytetty ?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Auts.. Nämä jakopää- hommelin on aina kivoja.. Nimimerkillä, isännällä Pajero ja kannentiiviste n. 6 menossa.. 3 jakopäätä
Kannattaa viedä sinne firmaan mikä sen teki ja pyytää tarpeenvaatiessa Fordilta lausunto mahdollisista syistä.
Kuulostaa aika ufolta, että penkitettäessäkin vaihtovirheestä hajoaisi.. Ennemmin saa mekaanisilta säädöiltä kohdillaan olevasta paketista vaihteiston *askaksi.. Jos nyt ei sitten ihan jääkylmä kone ollut.. Jota hieman epäilen..
Jos se kiristin on hiemankaan kantillaan siihen hihnaan nähden ja se hihna "kaartaa" siitä kiristäjän päältä, niin se kyllä menee suoraan kampi- ja nokka-akselilla, mutta se saattaa aiheuttaa rullan laakerin takertelua, josta sitten voi seurata hihnan nykimistä ja kiristäjän löystymistä.. Tietenkin kannattaa katsoa se jakopään suojakoppa, että siinä ei nyt mitään hirveitä hankausjälkiäkään ole..

Kannattaa viedä sinne firmaan mikä sen teki ja pyytää tarpeenvaatiessa Fordilta lausunto mahdollisista syistä.
Kuulostaa aika ufolta, että penkitettäessäkin vaihtovirheestä hajoaisi.. Ennemmin saa mekaanisilta säädöiltä kohdillaan olevasta paketista vaihteiston *askaksi.. Jos nyt ei sitten ihan jääkylmä kone ollut.. Jota hieman epäilen..
Jos se kiristin on hiemankaan kantillaan siihen hihnaan nähden ja se hihna "kaartaa" siitä kiristäjän päältä, niin se kyllä menee suoraan kampi- ja nokka-akselilla, mutta se saattaa aiheuttaa rullan laakerin takertelua, josta sitten voi seurata hihnan nykimistä ja kiristäjän löystymistä.. Tietenkin kannattaa katsoa se jakopään suojakoppa, että siinä ei nyt mitään hirveitä hankausjälkiäkään ole..
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
- Paikkakunta: Villähde/Nastola
nokkahihnan lipeäminen
Morjens! mulla sattuu olemaan vähän saman suuntaisia ongelmia. Itsellä on kent camsin säädettävät alupyörät ja niillä on ajettu kannen porttauksen ja remontin jälkeen n. 20tkm kaikki tuli uutta homman yhteydessä. Nyt on joutunut kiristämään hihnaa jo pari kertaa kesän aikana kun on lepattanut ihan helvetisti sitten todettiin nokkapyörien kuluneen tosi paljon. Tiedusteltuani asiasta muutamalta taholta kyseisissä nokkapyörissä hammaspinnan materiaali ei ole kovin hyvä. Onpa kulemma sattunut ns. hihnan luiskahtamisia koska hammaspyörän paksuus on ollut n.0,4mm paksumpi pyörän toisesta reunasta.Nyt olen tilannut uudet nokka pyörät tommys billetistä ja on sitten kunnolliset ! ja huomattavasti halvemmat.
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Ei taida olla kovin monella.Hartza kirjoitti:Monellako on Cossussa jakopään suojakopat paikallaan?
Itselläkään ei ole.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
Eipä ole täälläkään.. Parempi et on pois vaan, niin voi aina välillä varmuudeks tarkistella että päällisin puolin kaikki ok jne.. Mitä teen aika usein..siipicossu kirjoitti:Ei taida olla kovin monella.Hartza kirjoitti:Monellako on Cossussa jakopään suojakopat paikallaan?
Itselläkään ei ole.


Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
3M
Skype: Laze666
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Nyt olis muutama kuva kiristimestä ja mutterista. Jos noista joku pystyy jotain tulkitsemaan...
http://koti.mbnet.fi/ilesoft/cossu/nokka/
Pulttiin oli kuulemma tehty viime kerralla helicoilit ja kiristyksessä käytetty jotain liimaa. Kovin pysyvät kannassaan että joku olisi tehnyt sabotaasia ja käynyt löystämässä kiristimen. Auto on yöt tallissa ja parina päivään ollut duunin ja koulun pihalla. Talliin ei ole avaimia kuin minulla ja kiinteistöyhtiöllä lisäksi asun tallin yläpuolella jolloin kuulisin jos siellä joku yöaikaan kävisi. Duunin ja koulun pihalla pellin alle pääseminen käytännössä mahdotonta julkisen paikan ja hälyttimen takia...
Kertoivat lisäksi että alavesiletkun klemmari oli niin löysällä että putken sai vetämällä irti. Hyvin se kuitenkin kesti pari päivää aiemmin kun tulin reippaanlaisesti Loviisasta Helsinkiin (>170km/h)
Heidän mukaansa löysän kiristimen olisi pitänyt päästä hihna lipeämään jo heti kun auton käynnistää. Kummasti se kiristin kesti paikoillaan noin 4km ajon kotoa koululle...
Minusta tuntuu nyt että apinaa koijataan
EDIT: Mainitaan nyt vielä että nokkahihna näytti ihan uudelta. Ei siis puuttunut hampaita tai näkynyt minkään näköisiä hiertymiä missään. Nokan suojakotelo on ollut aina paikoillaan eikä siitä ole kuulunut koneen käydessä mitään hietymisen ääniä. Jälkiä siinä kyllä on mutta ne ovat olleet jo kun ostin auton.
http://koti.mbnet.fi/ilesoft/cossu/nokka/
Pulttiin oli kuulemma tehty viime kerralla helicoilit ja kiristyksessä käytetty jotain liimaa. Kovin pysyvät kannassaan että joku olisi tehnyt sabotaasia ja käynyt löystämässä kiristimen. Auto on yöt tallissa ja parina päivään ollut duunin ja koulun pihalla. Talliin ei ole avaimia kuin minulla ja kiinteistöyhtiöllä lisäksi asun tallin yläpuolella jolloin kuulisin jos siellä joku yöaikaan kävisi. Duunin ja koulun pihalla pellin alle pääseminen käytännössä mahdotonta julkisen paikan ja hälyttimen takia...
Kertoivat lisäksi että alavesiletkun klemmari oli niin löysällä että putken sai vetämällä irti. Hyvin se kuitenkin kesti pari päivää aiemmin kun tulin reippaanlaisesti Loviisasta Helsinkiin (>170km/h)
Heidän mukaansa löysän kiristimen olisi pitänyt päästä hihna lipeämään jo heti kun auton käynnistää. Kummasti se kiristin kesti paikoillaan noin 4km ajon kotoa koululle...
Minusta tuntuu nyt että apinaa koijataan

EDIT: Mainitaan nyt vielä että nokkahihna näytti ihan uudelta. Ei siis puuttunut hampaita tai näkynyt minkään näköisiä hiertymiä missään. Nokan suojakotelo on ollut aina paikoillaan eikä siitä ole kuulunut koneen käydessä mitään hietymisen ääniä. Jälkiä siinä kyllä on mutta ne ovat olleet jo kun ostin auton.
Viimeksi muokannut ilesoft, Ma Syyskuu 19. 18:06:48 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Noi on vittumaisia tapauksia ja aina jää itte häviölle ,jos rupee tappeleen niiden kanssa. yrittää aina voi ,mut mitään ei pysty kumminkaan todistamaan kovin helposti.
Kuluttajansuoja-asiamieheltä kannattaa kysyä neuvoa asian suhteen. Luultavasti pitkä prosessi moinen.
Ne keksii siellä korjaamolla ihan mitä vaan satuja ,että pääsisivät luikertelemaan vastuusta. Mielellään ne varmaan korjaa sitä autoa kumminkin taas muutamalla tuhannella eurolla.
Oikeen pelottaa itteäkin ,jos vaikka tulee semmonen tilanne ,et joutuu viemään auton korjaamoon laitettavaksi
Kuluttajansuoja-asiamieheltä kannattaa kysyä neuvoa asian suhteen. Luultavasti pitkä prosessi moinen.
Ne keksii siellä korjaamolla ihan mitä vaan satuja ,että pääsisivät luikertelemaan vastuusta. Mielellään ne varmaan korjaa sitä autoa kumminkin taas muutamalla tuhannella eurolla.
Oikeen pelottaa itteäkin ,jos vaikka tulee semmonen tilanne ,et joutuu viemään auton korjaamoon laitettavaksi

-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Jos tappi on helicoilin asennuksen jäljiltä liian ylhäällä kuten bpasi aiemmin ehdotti?
Minusta kiristinrullan pinta näyttää tosi vähän nirhautuneelta siihen nähden, että siihen olisi pitänyt mutteri kiristyä melkein 50nm voimalla?
Minusta kiristinrullan pinta näyttää tosi vähän nirhautuneelta siihen nähden, että siihen olisi pitänyt mutteri kiristyä melkein 50nm voimalla?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
olen sitä mieltä että tuollaseen paikkaan ei kannata laittaa mitään helicoilia koska se voi purkautua........ite olen korjannu tuon saman kohdan sellaisella kierre holkilla joka ei purkaudu.SLEI kirjoitti:Jos tappi on helicoilin asennuksen jäljiltä liian ylhäällä kuten bpasi aiemmin ehdotti?
Minusta kiristinrullan pinta näyttää tosi vähän nirhautuneelta siihen nähden, että siihen olisi pitänyt mutteri kiristyä melkein 50nm voimalla?
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
Onko sulla ilkivaltavakuutus?
Jos on niin eiköhän sen maksa joko vakuutusyhtiö tai korjaamo.
Luultavammin korjaamo yrittää liueta vain vastuusta.
Oletko autoliiton jäsen? Sieltä voisi löytyä apua. Autoasioihin perehtynyt asianajaja. Kuluttajasuojaan yhteys voisi ehkä olla jo tässä vaiheessa asiaa. Jos vakuutusyhtiö tai korjaamo ei suosiolla maksa hanki apua edellä mainituilta tahoilta.
Jos on niin eiköhän sen maksa joko vakuutusyhtiö tai korjaamo.
Luultavammin korjaamo yrittää liueta vain vastuusta.
Oletko autoliiton jäsen? Sieltä voisi löytyä apua. Autoasioihin perehtynyt asianajaja. Kuluttajasuojaan yhteys voisi ehkä olla jo tässä vaiheessa asiaa. Jos vakuutusyhtiö tai korjaamo ei suosiolla maksa hanki apua edellä mainituilta tahoilta.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
- Ylläpitäjä