RS Turbon kanssa ongelmia
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
RS Turbon kanssa ongelmia
Joo, eli sellanen ongelma on ettei esco tykkää kylmästä ilmasta. Veto loppuu vähän 3500r/min jälkeen, siihen asti pelaa hyvin, sit jaksaa kiihtyä enää vaan hiljakseen. Saman tekee kylmällä ja lämpimällä koneella. Kun kone on lämmenyt ja antaa sen vähän aikaa seisoa, niin sit toimii hetken aikaa niinkuin pitää.
Bensanpaineet on kunnossa ja ahtopaineet pysyy normaaleina.
Onko jollain samanlaisia kokemuksia tai muuten tietoo asiasta?
Bensanpaineet on kunnossa ja ahtopaineet pysyy normaaleina.
Onko jollain samanlaisia kokemuksia tai muuten tietoo asiasta?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Tuokin on käynyt mielessä, sen takia sitä ei kylmällä paljo tuu hapetettuu.
Seosmittarin kanssa ei oo vielä seoksia katottu mutta kuormittamattomana ei ainakaan käy laihalla, tyhjäkäynnillä pakokaasuarvot oli sen verran korkeet ettei sais katsastettuu, 3000r/min arvot oli kohtuu normaalit, vaan nehän nyt ei kerro mitä se on sit veto päällä. Vakioo pienemmät ahdot tuossa on että ei ainakaan sen takia pitäis laihalle vetää, mut isompi cooleri on että sehän kyllä voi vaikuttaa asiaan.
Seosmittarin kanssa ei oo vielä seoksia katottu mutta kuormittamattomana ei ainakaan käy laihalla, tyhjäkäynnillä pakokaasuarvot oli sen verran korkeet ettei sais katsastettuu, 3000r/min arvot oli kohtuu normaalit, vaan nehän nyt ei kerro mitä se on sit veto päällä. Vakioo pienemmät ahdot tuossa on että ei ainakaan sen takia pitäis laihalle vetää, mut isompi cooleri on että sehän kyllä voi vaikuttaa asiaan.
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Nii no mulla nyt ei oo ollu aikomustakaan nostaa paineita kuin 0,7 asti, ainakaan vielä. Siitä ei kaiketi pitäis tulla ongelmia kun lastun vielä laittaa, kun vaan sais nyt muuten pelaamaan.
Vaan eilen kun illalla töistä läksin niin taas tuli ongelma ilmi, 3500r/min töksähti, mutta alko polttamaan putkessa! Vetääkö ehkä sytkät myöhälle? Normaalisti toimiessakin tuo kyllä polttaa putkessa kovemassa kiihdytyksessä vaihdetta vaihtaessa... Putkisto ei vuoda, on uusittu kesällä, 2,5" piper performance exhaust...
Vaan eilen kun illalla töistä läksin niin taas tuli ongelma ilmi, 3500r/min töksähti, mutta alko polttamaan putkessa! Vetääkö ehkä sytkät myöhälle? Normaalisti toimiessakin tuo kyllä polttaa putkessa kovemassa kiihdytyksessä vaihdetta vaihtaessa... Putkisto ei vuoda, on uusittu kesällä, 2,5" piper performance exhaust...
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Sä kuulutkin niihin onnellisiin, joilla tuo toimi...mun yksilössä riitti pensaa kyllä aina 1,7bar saakka mitä tuli kokeiltua.
Tuo lastuhan vaikuttaa vaan sytkään, poistaa/nostaa painerajoitinta sieltä 0,7barista ylöspäin ja ehkä jopa muokkaa ennakkokäyriä.Nii no mulla nyt ei oo ollu aikomustakaan nostaa paineita kuin 0,7 asti, ainakaan vielä. Siitä ei kaiketi pitäis tulla ongelmia kun lastun vielä laittaa, kun vaan sais nyt muuten pelaamaan.
Bensansyöttöä se ei lisää.
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Nii, eli siis käytännössä jos ei se muuta ennakkokäyriä, ei pelkällä lastulla saada lisätehoa ollenkaan? Ja rally racelta ainaki mulle kerrottiin että heillä myynnissä oleva lastu lisää bensansyöttöä._P_ kirjoitti:Tuo lastuhan vaikuttaa vaan sytkään, poistaa/nostaa painerajoitinta sieltä 0,7barista ylöspäin ja ehkä jopa muokkaa ennakkokäyriä.
Bensansyöttöä se ei lisää.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
HALL-anturi on uusittu, hajos talvella totaalisesti, sillon auto sammu heti kun vähänki yrittii polkee, sit meni tunti pari ennen kuin lähti uudelleen käyntiin.Sine kirjoitti:Kuulostaa HAL-anturi vialta, kun kerta paukkaa putkessakin. Virranjakajan juuressa on musta mötikkä...
Samalla uusittiin sytkäpuola. Ei vaikuttanut muuhun kuin että auto ei enää jätä tien varteen...
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Onko kyse alkuperäisestä RS Turbosta vai tekniikanvaihdosta? Tällä tiedustelen, että onko kaikki osat siirretty mahdollisessa tekniikan vaihdossa eli mm. se vaihdelaatikon päällä oleva solenoidi, joka ohjaa ylimääräisen paineen pois (hämärä muistikuva).
Voihan se ahtokellon jousi olla kanssa kuoleentunut.
Edit: ai niin... pikku serkku tuossa soitteli illalla, kun olivat purkaneet hänen omaa RST tekniikanvaihdon konehuonetta (tehot hukassa, raksuttaa jne). Löytyi mm. yksi katkennut kannenpultti. Ei hyvä juttu...
Voihan se ahtokellon jousi olla kanssa kuoleentunut.
Edit: ai niin... pikku serkku tuossa soitteli illalla, kun olivat purkaneet hänen omaa RST tekniikanvaihdon konehuonetta (tehot hukassa, raksuttaa jne). Löytyi mm. yksi katkennut kannenpultti. Ei hyvä juttu...

-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Tekniikanvaihto on kyseessä. Auto ollu mulla n. 7kk ja sinä aikana sitä on pengottu ja tutkittu ja kaikki osat siellä kyllä näyttäis olevan paikollaan, myös se solenoidi, vaikka muuten onkin tehty ihan päin v....., siis aivan kauheen näköinen! Sitä olen tässä ite jo aika paljon siistiny samalla kun on vikaa etsitty, vaan vielä riittää työtä.
Kone on viime kesänä rempattu mistä sain kuitit mukaan, uusittu lähes tulkoon kaikki ja ahdin on käytetty ammattilaisella tarkistettavana.
Ahtokello on tulossa uus, samoin tulee seosmittari. Jospa sit jotain selviis...
Kone on viime kesänä rempattu mistä sain kuitit mukaan, uusittu lähes tulkoon kaikki ja ahdin on käytetty ammattilaisella tarkistettavana.
Ahtokello on tulossa uus, samoin tulee seosmittari. Jospa sit jotain selviis...
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ilmamäärämittarin kyljessä (vasemman etupyörän suuntaan) on sellainen musta mokkula johon tulee 2-napainen liitin. Bensan paineet un päästää pois ja tämän mokkulan kun ruuvaa irti, niin siellä mokulan pohjassa on sellainen kuusiokoloruuvi mitä säädetään. Myötäpäivään tulee lisää rikastusta. Ruuvi on sitten herkkä, eli kierroksen kymmenyksiä kerrallaan. Ja jos ei tiedä mitä tekee, niin kannattaa jättää tekemättä. Eli mitään toista vikaa ei kannata lähteä sieltä kompensoimaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
No niin, autossa on nyt seosmittari ja se kertoili tällasia lukemia: tasaisessa nopeudessa näytti n. 0,95 lambda-arvoks (eikös tuo ole kohtuu normaali?), kiihdyttäessä lukema olikin n. 1,15... Ja se on kaiketi jo sen verran laihalla sillon että ihme ettei männässä ole vielä reikää... Nyt sitten voisin ottaa hyviä ideoita vastaan, että mitäs tuolle tekis? Ilman että täytyy nakata jetronicia jorpakkoon... Jotain vikaahan siinä on, mutta osaako joku arvata mitä?
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Jep, pitää tarkistaa... Kaasuläppäkytkin kävi itelläkin kyllä mielessä ja sen kävin eilen tilaamassakin jo... Vaan sillä ihan tuli mieleen tuo ohjauspaineen säädin kun ei tunnu toimivan muutakaan rikastukset... Ja tuossa iltasella selailin autodataa ja tarjotteli noilla oireilla juuri kyseistä säädintä... tosin oli miljoona muutakin asiaa..._P_ kirjoitti:Käsittääkseni täyskaasurikastuksen aktivoi kaasuläppäkytkin eli sekin voisi olla yksi vaihtoehto.
Niin ja jos ruiskuboksille ei tule virtaa ei rikastuksetkaan toimi ja vetää luonnollisesti todella laihalle, tarkista siis myös tämä asia.
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Juu toi ohjauspaineensäädinhän sen rikastaa ja se ei varmaankaan jostain syystä toimi, mutta se miksei se toimi onkin toinen juttu. Itse säädin voi olla rikki, sen johto poikki, boksi ei saa virtaa (kokemusta on...), huonot liitokset tai joku myy syy joka johtaa säätimen toimimattomuuteen onkin kiva koettaa etsiä. Mutta eiköhän se sieltä!
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Joo, tuo selvitti jo aika paljon! Moottori jarrutuksessa seosmittari käy vain hetkellisesti laihalla, eli ei näemmä katkaise bensansyöttöä. Pitää tutkia tuota huomenna tarkemmin.JesseT kirjoitti:Jos ohjauspaineet ei toimi, niin sen huomaa helposti moottorinjarrutuksen bensansyötön katkaisun puuttumisena.
Kiitos tähän astisesta...
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
No nii, nyt tänään selvis ainaki se että ruiskuboxilta puuttui jännitteet kokonaan, syy oli että sulake rasiassa ei ollut sulaketta sillä paikalla. Auton rakentanut tyyppi ei ole tajunnut (enkä itekkään ole moista tullut ajatelleeksi) laittaa sulaketta penkinlämmittimien kohtaan ja sitä kautta näemmä tulee ruiskuboxin virta myös, tämän selviämisestä kiitokset teille jotka osallistuneet keskusteluun. Vieressä oleva sulake jonka kohdalle on merkitty rasian kanteen inj. antaa vain bensapumpulle virran. Siinäpä samalla tarkistin kaasuläppäkytkimen ja se tuntuu toimivan, piti vain säätää kohdalleen, ei kääntynyt riittävän pitkälle että olisi tajunnut täyskaasun. Nyt auto muuttui jo aivan toisenlaiseksi (saa nähdä mitä sanoo illalla töistä lähtiessä), mutta vielä ei voi olla tyytyväinen. Ilmeni seuraavaa: joka kerta kun läpän tallaa pohjaan, meno tyssää ihan täysin, aivan kun katkaisis bensan syötön kokonaan. Puolella kaasulla kiihtyy jo kohtuu hyvin eikä vedä pahasti laihalle (ainakaan vielä tähän mennessä). Mitäs pitäis seuraavaks tarkastaa? Onko ideoita?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Ei pitäis tulla, alle vakiopaineilla ajelen (toistaiseksi). Ja kun ei oo tarvinnu olla vielä paineita päällä ollenkaan, silti pätkäsee. Paikaltaan lähtiessä, samoin tein kun läpän painaa pohjaan, kierrokset ei ehdi nousta eikä paineet.Arska kirjoitti:Ahtopaineen rajoitus tulee mukaan, pienennä paineita tai rakenna bleederi.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
En oikeen usko... Muuten toimii kohtuu hyvin, ei nyi ei pätki enää. Vain ja ainoastaan kun kaasun painaa ihan pohjaan asti, eli kun täyskaasurikastuksen pitäis tulla mukaan. Imuvuotohan vaikuttaa tavallaan muutenki kun läppä pohjassa, tuossa kuitenki saa painaa kaasua ihan reilusti, se on vaan se viimeiset millit kun kaasuläppätunnistin antaa naksahtaa täyskaasu asentoon.Arska kirjoitti:Imuvuoto?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Nyt tuntuu toimivan kylmänä paremmin kuin lämpimänä, muttei lämpimänäkään erityisen huonosti, menee vaan hivenen laihalle kiihdyttäessä.
Oiskohan tuossa mahdollista että tuo kaasuläppäkytkin antaa tiedot väärinpäin, et olis johdot kääntyny väärinpäin tai itessään kytkin on väärinpäin?
Oiskohan tuossa mahdollista että tuo kaasuläppäkytkin antaa tiedot väärinpäin, et olis johdot kääntyny väärinpäin tai itessään kytkin on väärinpäin?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Tuo amalin toiminta nyt kiinnostas tietää tarkemmin, kun uuden jäykemmän kellon vaihdon jälkeen alkoi ahtopaineisiin tulla huomattavaa piikkiä. Tarkotus oli saada 0,7 paineet jatkuvana, vaan tulos oli toinen. Piikkinä antaa nyt 1,1 josta pikkuhiljaa tippuu 0,6 bariin. Otin amalin johdot irti ja nyt antaa 0,7 piikkinä, jatkuva 0,6. Eli kysymys, ohjaako boksi tuota amalia tiputtamaan painetta 1,1 -> 0,6 ja tuo antais 1,1 paineen jos laittais kompurapesästä suoran letkun kellole vai mistä tuo johtuu? Ainoo missä tuo piikki nyt on aiheuttanu ongelmia, on jos vitosella yrittää lähtee vedättämään. Sillon pitää niin kauan (n. 5 sek.) paineita korkeella (yli 0,8) että ehtii boksi katkaisemaan bensansyötön, ei kovin käytännöllinen maantiellä ohitustilanteissa tuollanen...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Vakioboksi on. Juuri tämän halusin tietää että ymmärtääkö tuo boxi ohjata paineet pienemmäksi, nyt selvisi. Eli oikeenlaisella lastulla nyt saisi nuo paineet pysymään tasaisempana. Kiitos JesseT:lle.JesseT kirjoitti:Amali on just niin hyvä kuin se lastu joka sitä ohjaa. Hyvin mapattuna hakkaa mennen tullen bleederit, mutta onko sulla millainen lastu autossa? Mille ahtopaineille tehty ja tukeeko amalia ylipäätään? Jos on ihan vakioboksi, niin ei mikään ihme että tekee moista.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99