Ke-jetin kaavio

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Ke-jetin kaavio

Viesti Kirjoittaja Miksu » Su Syyskuu 18. 13:25:58 2005

Aloin tutkiskelemaan tota ruiskua ja löysin suht ihmeellisen jutun, kun piti tän kaavion mukaan mitata toi kaasuläpän asentoanturi, niin huomasin, että liittimestä puuttuu kokonaan toi 6. nasta ja nastojen 13 ja 5 väli ei ollu missään yhteydessä vaikka liikutteli anturia asennosta toiseen.
Outoa sikäli, että hetken aikaa ennen koneen pamahtamista toi toimi samalla kokoonpanolla ihan hyvin.
Ja syynä tähän tutkimiseen on siis edelleen sama vika kuin ennenkin. Nykii tasakaasulla ainakin tietyllä kierrosalueella eikä toimi ollenkaan ahdoilla. Heti kun ahtomittari nousee nollan yläpuolelle, niin alkaa vaan röpöttämään ja nykimään. Seosmittari näyttää ihan eri lukemia riippuen onko lambdan lämmitys päällä vai ei. Ilman lämmitystä näyttää vahän mitä sattuu ja lämmityksellä näyttäis olevan laihalla (tämän varmaan pitäisi olla oikeampi arvo, mutta toisaalta kulutus on ollu kuitenki yli 10 litraa satasella). Täyskaasurikastus toimii kyllä, koska täydellä kaasulla seos hyppää optimin ja rikkaan rajoille, mutta menoon se ei vaikuta mitenkään.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Su Syyskuu 18. 15:39:39 2005

Ei varmaan paljon auta, mutta tämän kaavion mukaan nastaan 6 ei mitään tulekaan.
Kaavio foortin omasta workshop manuaalista, luulisi olevan oikein.

Tässä toinen osa kaaviosta.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Su Syyskuu 18. 22:57:18 2005

_P_ kirjoitti:Ei varmaan paljon auta, mutta tämän kaavion mukaan nastaan 6 ei mitään tulekaan.
Kaavio foortin omasta workshop manuaalista, luulisi olevan oikein.

Tässä toinen osa kaaviosta.
Joo, kaivoin iteltäkin ton workshop-manuaalin ja huomasin, ett siinä on erilailla. Toi mun kaavio on jostain oppaasta, jonka joku on ilmeisesti ite tehnyt. Sain mitattua ton anturin, ja se tuntu olevan ihan kunnossa.
Vika ei taida olla antureissa, koska auto nykii samalla tavalla vaikka ottaa ohjaupaineensäätimen liittimen kokonaan irti. Aivan pintakaasulla kulkee tasasesti (n. 70km/h vitosella), mutta heti kun kaasua painaa lisää, seosmittari hyppäää heti todella laihalle ja alkaa nykiminen. Sytkän säädin kohdalleen ajotuslampulla ja se olikin melko lähellä oikeeta ennestään. Mistä hakea vikaa seuraavaksi? Bensanpaine kai vois vaikuttaa noin? En kyllä tajua mites se olis itsestään muuttunu, mut kai sekin on mahdollista. Kaikki vinkit tervetulleita!

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Su Syyskuu 18. 23:00:40 2005

Samaa vinkkiä kun tuohon toiseenkin topikkiin eli saako se ruiskuboksi virtaa, jos ei saa niin ei rikastuksetkaan toimi. Jesse tuossa toisessa topikissa antoi sen vinkin millä tarkistaa sen ohjauspaineensäätimen toimivuus, vaikka sulla se nyt ei ilmeisemminkään toimaa.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Syyskuu 19. 14:27:16 2005

_P_ kirjoitti:Samaa vinkkiä kun tuohon toiseenkin topikkiin eli saako se ruiskuboksi virtaa, jos ei saa niin ei rikastuksetkaan toimi. Jesse tuossa toisessa topikissa antoi sen vinkin millä tarkistaa sen ohjauspaineensäätimen toimivuus, vaikka sulla se nyt ei ilmeisemminkään toimaa.
Joo, oon lueskellu sitä toista topikkiakin mut vika taitaa olla jossain muualla, koska boksi ja ohjauspaineensäädin näyttäis toimivan ihan oikein koska täyskaasurikastus toimii ja ilmamäärämittarin anturin uloimpien nastojen välillä on n. 8 volttia kuten pitääkin. Kylmärikastuskin varmaan toimii kun lähtee kylmänä tosi hyvin käyntiin, toimiskohan sitten sen takia kylmänä paremmin kun kuumana. Mites toi lisäilmaventtiili? Sehän saa virran samaan aikaan kun benspumppukin (käynnistettäessä ja kun auto käy), jolloin se lämpenee hiljakseen ja sulkeutuu n. kolmessa minuutissa. Jos se ei saa virtaa, niin sillonhan se ei mene ollenkaan kiinni ja sillonhan se saa sitä kautta ilmaa "ohi" jolloin vois vetää laihalle? Vai voiko se vaikuttaa niin paljoa? Täytyykin käydä heti mittamassa kun vasta tuli mieleen kun selailin noita manuaaleja. Jos joku muu ilmavuoto olis niin ei varmaan kävis tyhjäkäyntiä normaalisti?

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 19. 14:44:01 2005

Miksu kirjoitti:Mites toi lisäilmaventtiili? Sehän saa virran samaan aikaan kun benspumppukin (käynnistettäessä ja kun auto käy), jolloin se lämpenee hiljakseen ja sulkeutuu n. kolmessa minuutissa. Jos se ei saa virtaa, niin sillonhan se ei mene ollenkaan kiinni ja sillonhan se saa sitä kautta ilmaa "ohi" jolloin vois vetää laihalle? Vai voiko se vaikuttaa niin paljoa? Täytyykin käydä heti mittamassa kun vasta tuli mieleen kun selailin noita manuaaleja. Jos joku muu ilmavuoto olis niin ei varmaan kävis tyhjäkäyntiä normaalisti?
Periaatteessa tuon lisäilma venttiilin ei pitäis vaikuttaa toimintaan muuten kuin nostaa tyhjäkäynti ylemmäksi jos se ei toimi. Sehän kuitenkin laskee kaasuläpän ohi jo mitattua ilmaa, eli vaikutus pitäis olla sama kuin kaasun painamisella, ilmamäärämittarilta se sieltäkin kautta kulkeva ilma tulee.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Syyskuu 19. 14:47:09 2005

tony the tiger kirjoitti:
Miksu kirjoitti:Mites toi lisäilmaventtiili? Sehän saa virran samaan aikaan kun benspumppukin (käynnistettäessä ja kun auto käy), jolloin se lämpenee hiljakseen ja sulkeutuu n. kolmessa minuutissa. Jos se ei saa virtaa, niin sillonhan se ei mene ollenkaan kiinni ja sillonhan se saa sitä kautta ilmaa "ohi" jolloin vois vetää laihalle? Vai voiko se vaikuttaa niin paljoa? Täytyykin käydä heti mittamassa kun vasta tuli mieleen kun selailin noita manuaaleja. Jos joku muu ilmavuoto olis niin ei varmaan kävis tyhjäkäyntiä normaalisti?
Periaatteessa tuon lisäilma venttiilin ei pitäis vaikuttaa toimintaan muuten kuin nostaa tyhjäkäynti ylemmäksi jos se ei toimi. Sehän kuitenkin laskee kaasuläpän ohi jo mitattua ilmaa, eli vaikutus pitäis olla sama kuin kaasun painamisella, ilmamäärämittarilta se sieltäkin kautta kulkeva ilma tulee.
Joo, niinpä tietysti...eipä tullut ajateltua ihan loppuun asti tota.. :oops:
Kaikkea täytyy miettiä kun ei tahdo löytyä mistään vikaa, mutta ei vaan toimi...

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 19. 16:50:40 2005

Miksu kirjoitti:Bensanpaine kai vois vaikuttaa noin? En kyllä tajua mites se olis itsestään muuttunu, mut kai sekin on mahdollista. Kaikki vinkit tervetulleita!
Onkos sulla b-paineen säätimessä imusarjasta tuleva paineliitäntä kiinni?
Jotkut väittää ettei sillä ole merkitystä, mut oma auto ei ainakaan toimi ilman sitä ollenkaan.
Ahdot nousee normaalisti?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Syyskuu 19. 17:00:54 2005

Niin, mitään imusarjan letkuahan siinä ei kuulu olla kiinni. Jos menee paremmin letkun kanssa, niin sitten on vaan säädöt alunperin ollut pielessä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Syyskuu 19. 17:49:03 2005

Jatketaan puhdasta veikkailua.
Määränjakajan kyljessä on se lautasen asentopotentiometri, mittaa vaikka siitä tuntuisiko toimivan. Luulisin että siellä parin johdon välillä olisi muuttuva resistanssi lautasen liikkeen mukaan ja toisten johtojen välillä kiinteä, en tosin ole mitannut arvailen vain jos tuo toimisi samalla lailla kuin kaasuläppäpotikka. Guru kertoo?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Syyskuu 19. 17:51:50 2005

_P_ kirjoitti:Jatketaan puhdasta veikkailua.
Määränjakajan kyljessä on se lautasen asentopotentiometri, mittaa vaikka siitä tuntuisiko toimivan. Luulisin että siellä parin johdon välillä olisi muuttuva resistanssi lautasen liikkeen mukaan ja toisten johtojen välillä kiinteä, en tosin ole mitannut arvailen vain jos tuo toimisi samalla lailla kuin kaasuläppäpotikka. Guru kertoo?
Toimii juuri noin. Ettei nyt mene ihan arvailuksi, niin S2:sen korjaamokäsikirjan ruiskua käsittelevä kappale olisi hyvä lukaista läpi jos sitä ei ole vielä tehnyt.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 19. 18:24:52 2005

JesseT kirjoitti:Niin, mitään imusarjan letkuahan siinä ei kuulu olla kiinni. Jos menee paremmin letkun kanssa, niin sitten on vaan säädöt alunperin ollut pielessä.
Tiedä tuosta sen tarkemmin vaan vaikuttaa kyllä b-paineeseen. Tyhjäkäynnillä 5,5 baria ja siinä se pysyy ilman tuota letkua, oli ahtoja tai ei, letku paikoillaan nousee ahtojen myötä 6,6 barin. Näin siis mulla...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Syyskuu 19. 18:48:41 2005

tony the tiger kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Niin, mitään imusarjan letkuahan siinä ei kuulu olla kiinni. Jos menee paremmin letkun kanssa, niin sitten on vaan säädöt alunperin ollut pielessä.
Tiedä tuosta sen tarkemmin vaan vaikuttaa kyllä b-paineeseen. Tyhjäkäynnillä 5,5 baria ja siinä se pysyy ilman tuota letkua, oli ahtoja tai ei, letku paikoillaan nousee ahtojen myötä 6,6 barin. Näin siis mulla...
Varmaankin tässä tarkotetaan nyt, että tähän liitetään letku painekotelosta? Niin, kyllä se tosiaan ilman sellasta letkua toimi aiemmin, mutta voishan tota tietysti koittaa...vaikuttaa ihan järkevältä, että paine nousee ahtojen myötä, vaikka kai sen ohjauspaineen pitäis nousta, eikä peruspaineen. Jos nyt ensin mittais ton nykysen bensanpaineen. Mistä sä oot ottanu sen paineen mittarille? Siitä tulpatusta reiästä määränjakajasta vai laittanu siihen säätimelle menevään letkuun suoraan? Ja minkälainen mittari on hyvä siihen?

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 19. 19:07:44 2005

Miksu kirjoitti:Varmaankin tässä tarkotetaan nyt, että tähän liitetään letku painekotelosta? Niin, kyllä se tosiaan ilman sellasta letkua toimi aiemmin, mutta voishan tota tietysti koittaa...vaikuttaa ihan järkevältä, että paine nousee ahtojen myötä, vaikka kai sen ohjauspaineen pitäis nousta, eikä peruspaineen. Jos nyt ensin mittais ton nykysen bensanpaineen. Mistä sä oot ottanu sen paineen mittarille? Siitä tulpatusta reiästä määränjakajasta vai laittanu siihen säätimelle menevään letkuun suoraan? Ja minkälainen mittari on hyvä siihen?
Juuri tätä tarkoitin. Merkkiliikkeessä ohjeistettiin että siinä pitäis olla letku, samoin eräs paikallinen autokorjaamo/virityspaja.
B-painemittari mittaa mulla kylmäkäynnistys suuttimen liitännästä. Siinä pitäis näkyy ruiskutuspaine, ei siis pumpun paine. Mittarina mulla on splitfiren b-painemittari(ei oo kallis), mutta siinä kait ajais asiansa joku muukin esim. öljypainemittari, mutta tiedä sitten niitten kestosta. Lyijytön bensa kun on kuulemma aika tehokas syövyttämään.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Syyskuu 19. 19:20:20 2005

JesseT kirjoitti:
_P_ kirjoitti:Jatketaan puhdasta veikkailua.
Määränjakajan kyljessä on se lautasen asentopotentiometri, mittaa vaikka siitä tuntuisiko toimivan. Luulisin että siellä parin johdon välillä olisi muuttuva resistanssi lautasen liikkeen mukaan ja toisten johtojen välillä kiinteä, en tosin ole mitannut arvailen vain jos tuo toimisi samalla lailla kuin kaasuläppäpotikka. Guru kertoo?
Toimii juuri noin. Ettei nyt mene ihan arvailuksi, niin S2:sen korjaamokäsikirjan ruiskua käsittelevä kappale olisi hyvä lukaista läpi jos sitä ei ole vielä tehnyt.
Oli tossa workshop manuaalissa sen verran vaikeesti tehty toi mittaus jonkun break-out-boksin avulla, että en sitä voinu tehdä, mutta voihan tosiaan sen resistanssin muuttumisen ainakin mitata ihan yleismittarilla ilman mitään apuboksia. Pitäisikö siis keskimmäisen ja jomman kumman reunimmaisen pinnin välillä olla 1,0-1,2 kohmia kun lautanen on painunu vähän matkaa alaspäin "sylinterin" reunan tasolle?

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 19. 19:34:22 2005

Miksu kirjoitti:Oli tossa workshop manuaalissa sen verran vaikeesti tehty toi mittaus jonkun break-out-boksin avulla, että en sitä voinu tehdä, mutta voihan tosiaan sen resistanssin muuttumisen ainakin mitata ihan yleismittarilla ilman mitään apuboksia. Pitäisikö siis keskimmäisen ja jomman kumman reunimmaisen pinnin välillä olla 1,0-1,2 kohmia kun lautanen on painunu vähän matkaa alaspäin "sylinterin" reunan tasolle?
Autodata kertoo näin:
1&2 plate closed 4000ohm min.
2&3 plate closed 1000ohm max.
2&3 plate fully open 4000ohm min.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Syyskuu 19. 20:25:05 2005

tony the tiger kirjoitti:
Miksu kirjoitti:Oli tossa workshop manuaalissa sen verran vaikeesti tehty toi mittaus jonkun break-out-boksin avulla, että en sitä voinu tehdä, mutta voihan tosiaan sen resistanssin muuttumisen ainakin mitata ihan yleismittarilla ilman mitään apuboksia. Pitäisikö siis keskimmäisen ja jomman kumman reunimmaisen pinnin välillä olla 1,0-1,2 kohmia kun lautanen on painunu vähän matkaa alaspäin "sylinterin" reunan tasolle?
Autodata kertoo näin:
1&2 plate closed 4000ohm min.
2&3 plate closed 1000ohm max.
2&3 plate fully open 4000ohm min.
Kiitos! Täytyy mittailla heti kun ehtii.

Eipä oikein löytyny mitään hyvää b-painemittaria kun yritin selailla netistä. En tiedä viittiinkö sisälle tuoda sitä, mutta olishan se hyvä nähdä se paine ajossa ja ahtojen kanssa siis. Sen täytyis olla sitten elektroninen, eikä löytyny kun yks sellanen ja hinta 74 euroa ilman anturia. Autoracingin luettelossa ei edes ollu b-painemittaria. :shock:
No voihan sellaselle mekaaniselle tietty tuoda vaikka väliaikasesti konepellin vierestä putken läpi ja laittaa sen siihen lasin ulkopuolelle.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Syyskuu 20. 8:26:24 2005

tony the tiger kirjoitti: Juuri tätä tarkoitin. Merkkiliikkeessä ohjeistettiin että siinä pitäis olla letku, samoin eräs paikallinen autokorjaamo/virityspaja.
On tainnut olla merkkiliikkeessäkin sitten mutua ilmassa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja mauke » Ti Syyskuu 20. 9:28:29 2005

JesseT kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti: Juuri tätä tarkoitin. Merkkiliikkeessä ohjeistettiin että siinä pitäis olla letku, samoin eräs paikallinen autokorjaamo/virityspaja.
On tainnut olla merkkiliikkeessäkin sitten mutua ilmassa.
Joo siihen ei kuulu mitään letkua, mulla ei ole siinä koskaan ollut sitä eikä mene laihalle missään vaiheessa.
RS2000 -96
Fiesta -11

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Syyskuu 20. 9:32:02 2005

JesseT kirjoitti:On tainnut olla merkkiliikkeessäkin sitten mutua ilmassa.
Joo, en nyt yritäkkään kyseenalaistaa sun asiantuntemusta millään tavalla, enkä itekkään ole nyt kokeillu ilman tuota letkuu sen jälkeen kun auto alko muuten pelaamaan. Kiinnostaa vaan tietää miten tuo sitten toimii? Sehän ainakin ford microcatin mukaan on paineensäädin, millä tiedolla se ymmärtää säätää paineen jos ei imusarjan paineella?
Pitääkin tänään kokeilla ilman tuota letkua...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Syyskuu 20. 9:55:36 2005

Ei pidä sekoittaa K- ja KE-Jetronicia sähköisiin ruiskuihin jotka toimivat täysin eri periaatteella. KE-Jetin järjestelmäpaineensäädin (eli juuri se mötikkä johon ei kuulu mitään letkua) säätää järjestelmäpainetta joka ei vaikuta seokseen. Sen sijaan ohjauspaine on se jolla vastustetaan määränjakajan lautasen liikettä. Lautasen liike taas on yhteydessä mäntään joka annostelee polttoaineen suuttimille. Suuttimilla näkyvä paineella ei siis ole merkitystä seokse kannalta vaan annosteltavan bensan määrällä. Huomaa: nimikin on määränjakaja. Siinä on lisäksi semmoinen juttu että pienempi ohjauspaine aiheuttaa rikkaamman seoksen eli täysin päinvastoin kuin efi-järjestelmän suutintukin paine. Nämä jutut tuli nyt ulkomuistista ja tuon K-Jetin kanssa ei ole tullut viime aikoina pelattua joten joku parempimuistinen voinee tarkentaa.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Syyskuu 20. 11:31:21 2005

Ilpo kirjoitti:Ei pidä sekoittaa K- ja KE-Jetronicia sähköisiin ruiskuihin jotka toimivat täysin eri periaatteella. KE-Jetin järjestelmäpaineensäädin (eli juuri se mötikkä johon ei kuulu mitään letkua) säätää järjestelmäpainetta joka ei vaikuta seokseen. Sen sijaan ohjauspaine on se jolla vastustetaan määränjakajan lautasen liikettä. Lautasen liike taas on yhteydessä mäntään joka annostelee polttoaineen suuttimille. Suuttimilla näkyvä paineella ei siis ole merkitystä seokse kannalta vaan annosteltavan bensan määrällä. Huomaa: nimikin on määränjakaja. Siinä on lisäksi semmoinen juttu että pienempi ohjauspaine aiheuttaa rikkaamman seoksen eli täysin päinvastoin kuin efi-järjestelmän suutintukin paine. Nämä jutut tuli nyt ulkomuistista ja tuon K-Jetin kanssa ei ole tullut viime aikoina pelattua joten joku parempimuistinen voinee tarkentaa.
No nii, nyt tuo on kokeiltu ja en enää letkua paikoilleen laita :oops:
Vaikutti (ainaki mulla) seoksiin, mutta negatiivisessa mielessä. Aiemmin (eli silloin kun ruiskuboxilla ei ollut jännitteitä) toimi paremmin tuon letkun kanssa. Sillon ilman letkua b-paine oli jatkuvasti 5,5baria, nyt ilman letkua jatkuvasti 6baria. Mikä sen nyt nostaa 6bariin? Ohjauspaineen säädin?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Syyskuu 20. 14:47:17 2005

Eipä oikein löytyny mitään hyvää b-painemittaria kun yritin selailla netistä. En tiedä viittiinkö sisälle tuoda sitä, mutta olishan se hyvä nähdä se paine ajossa ja ahtojen kanssa siis. Sen täytyis olla sitten elektroninen, eikä löytyny kun yks sellanen ja hinta 74 euroa ilman anturia. Autoracingin luettelossa ei edes ollu b-painemittaria.
Juuri motonetissä huomasin aina yhtä laadukkaan autogaugen b-painemittarin, hintaa taisi olla ~30?. Voisi veikata sen olevan sähköinen.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Syyskuu 20. 16:29:48 2005

_P_ kirjoitti: Juuri motonetissä huomasin aina yhtä laadukkaan autogaugen b-painemittarin, hintaa taisi olla ~30?. Voisi veikata sen olevan sähköinen.
Se on mekaaninen, 24.90€
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Syyskuu 20. 16:39:47 2005

Ilpo kirjoitti:Ei pidä sekoittaa K- ja KE-Jetronicia sähköisiin ruiskuihin jotka toimivat täysin eri periaatteella. KE-Jetin järjestelmäpaineensäädin (eli juuri se mötikkä johon ei kuulu mitään letkua) säätää järjestelmäpainetta joka ei vaikuta seokseen. Sen sijaan ohjauspaine on se jolla vastustetaan määränjakajan lautasen liikettä. Lautasen liike taas on yhteydessä mäntään joka annostelee polttoaineen suuttimille. Suuttimilla näkyvä paineella ei siis ole merkitystä seokse kannalta vaan annosteltavan bensan määrällä. Huomaa: nimikin on määränjakaja. Siinä on lisäksi semmoinen juttu että pienempi ohjauspaine aiheuttaa rikkaamman seoksen eli täysin päinvastoin kuin efi-järjestelmän suutintukin paine. Nämä jutut tuli nyt ulkomuistista ja tuon K-Jetin kanssa ei ole tullut viime aikoina pelattua joten joku parempimuistinen voinee tarkentaa.
Juurikin näin, ja omissa muistelmissani on vielä sellainen ns. kuristinporaus jonka välityksellä myös ohjauspaine nousee jos järjestelmäpainetta menee nostamaan, eli huonompaan suuntaan se vie.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Syyskuu 27. 22:41:21 2005

Tänään ehdin vihdoin tallille vähän tutkimaan autoa. Mittasin ilmamäärämittarin lautasen asentoanturin ja se näyttäis olevan ihan kunnossa:

Resistanssit:
ylin - alin nasta: lautanen kiinni: 3,8 kohm auki: 3,8 kohm
ylin - keskimmäinen: lautanen kiinni: 0,8 kohm auki: 4,6 kohm
keskimmäinen - alin: lautanen kiinni: 4,6 kohm auki: 0,8 kohm

On kyllä alkanut epäilyttää se, että vika olisi pelkästään seoksissa, tai sitten ne menee todella oudosti. Olen huomannut seuraavia ominaisuuksia:

- kylmänä toimii huomattvasti paremmin kuin kuumana
- nykii tasakaasulla välillä vähän, välillä enemmän
- ahdoilla ei toimi, vaan alkaa paukkumaan tai hyytyy
- toimii ahdoilla hetken jos lähtee moottorijarrutuksesta (alipaineesta) kiihdyttämään. Kakkosvaihteella toimii parhaiten näin, jopa 0,5 bar asti, jossa meno hyytyy. Kolmosella meno hyytyy heti 0 bar yläpuolella. Hyytymisen jälkeen ei kulje mihinkään ja joutuu odottamaan että menee taas alipaineelle.

Voisiko sitten olla niin, että tasakaasulla on laihalla ja ahdoilla menee liian rikkaalle? Tosin ahdoilla ei toimi vaikka kiihdyttäisi pintakaasulla, niin että täyskaasurikastus ei tule peliin, eli mittari näyttää laihaa. Täyskaasurikastuksella seos vähän rikkaalla mittarin mukaan, mutta sama ongelma.

Aloinkin epäilemään sytkässä olevan häikkää ja kokeilin toisella virranjakajalla ja tulpanjohdoilla --> ei mitään vaikutusta. Ennakoksi säädin 12 astetta boksin letku irrotettuna, muuttui 16 asteeseen tyhjäkäynnillä kun laitoin letkun kiinni. Kahta sytkäboksiakin olen jo kokeillut.

Edelleen ihmettelen, että vika tuli kuin tyhjästä pakopesän vaihdon yhteydessä. Mistä muusta voisi johtua, kuin ruiskusta tai sytkästä?

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Syyskuu 28. 9:45:47 2005

Ootko kattonu kaikki letkut läpi ahtimen ja imusarjan väliltä? Jos hyytyy tuohon nollaan eikä anna kunnolla paineita, niin vois kuvitella siltä väliltä löytyvän imuvuodon. Joku liitos huonosti kiinni ehkä?

Nimim. kokemusta on :oops:
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Syyskuu 28. 12:21:31 2005

tony the tiger kirjoitti:Ootko kattonu kaikki letkut läpi ahtimen ja imusarjan väliltä? Jos hyytyy tuohon nollaan eikä anna kunnolla paineita, niin vois kuvitella siltä väliltä löytyvän imuvuodon. Joku liitos huonosti kiinni ehkä?

Nimim. kokemusta on :oops:
Onhan toi letkut tullu muutamaan kertaan katottua ja kyllä se paineita nostaa, mutta ei kulje niillä. Ajelin just takasin tänne pk-seudulle, niin huomasin, että eilisillä sytkän muutoksilla oli jotain vaikutusta. Ei nyi tasakaasulla enää juurikaan, mutta toisaalta toimii ahdoilla entistä huonommin nopeissa kiihdytyksissä. Saattoi olla ajotus vähän pielessä aiemmin kun viimeks kun säädin sitä, niin unohdin ottaa alipaineletkun irti. Eli silloin saattoi olla liian vähän ennakkoa. Jotenkin tuntuis, että se sytkä ei nyt jostain syystä säädy oikein.
Toisaalta toimii ahdoilla nyt jotenkuten isommilla nopeuksilla kun ihan pintakaasulla ajelee. Seosmittarin mukaan menee tosi laihalla mutta en oikeinluota siihen mittariin kyllä. Heti jos painaa lisää kaasua, niin alkaa yskimään. Täytyy kai koittaa toista kaasuläpän asentotunnistinta seuraavaksi, vaikka mittausten mukaan ton pitäis olla kunnossa.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Syyskuu 28. 13:15:50 2005

Miksu kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti:Ootko kattonu kaikki letkut läpi ahtimen ja imusarjan väliltä? Jos hyytyy tuohon nollaan eikä anna kunnolla paineita, niin vois kuvitella siltä väliltä löytyvän imuvuodon. Joku liitos huonosti kiinni ehkä?

Nimim. kokemusta on :oops:
Onhan toi letkut tullu muutamaan kertaan katottua ja kyllä se paineita nostaa, mutta ei kulje niillä. Ajelin just takasin tänne pk-seudulle, niin huomasin, että eilisillä sytkän muutoksilla oli jotain vaikutusta. Ei nyi tasakaasulla enää juurikaan, mutta toisaalta toimii ahdoilla entistä huonommin nopeissa kiihdytyksissä. Saattoi olla ajotus vähän pielessä aiemmin kun viimeks kun säädin sitä, niin unohdin ottaa alipaineletkun irti. Eli silloin saattoi olla liian vähän ennakkoa. Jotenkin tuntuis, että se sytkä ei nyt jostain syystä säädy oikein.
Toisaalta toimii ahdoilla nyt jotenkuten isommilla nopeuksilla kun ihan pintakaasulla ajelee. Seosmittarin mukaan menee tosi laihalla mutta en oikeinluota siihen mittariin kyllä. Heti jos painaa lisää kaasua, niin alkaa yskimään. Täytyy kai koittaa toista kaasuläpän asentotunnistinta seuraavaksi, vaikka mittausten mukaan ton pitäis olla kunnossa.
Noniin, nyt tuli se juttu jolloin pitää ruveta miettimään... Luottaisin molempiin, sekä mittariin että korvaan, eli paukahtelee iloisesti laihalle mennessään, veto poissa sekä mittari näyttää laihaa...

Eli tuntuu kaakun puutteesta kärsivän kyllä ahdoilla.. Pelit seis ja tutkimaan, ennen kuin mäntäpistiäinen vierailee.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Syyskuu 28. 15:13:30 2005

PasiZ kirjoitti:
Noniin, nyt tuli se juttu jolloin pitää ruveta miettimään... Luottaisin molempiin, sekä mittariin että korvaan, eli paukahtelee iloisesti laihalle mennessään, veto poissa sekä mittari näyttää laihaa...

Eli tuntuu kaakun puutteesta kärsivän kyllä ahdoilla.. Pelit seis ja tutkimaan, ennen kuin mäntäpistiäinen vierailee.
Eli paukahtelu viittaa kanssa laihalle menoon? Kun ei ole juurikaan kokemusta näistä säätöhommista, niin aika hakemista on, mutta tekemällähän oppii. On kyllä tullu jo mieleen viedä toi johonkin pajalle tutkittavaksi, mutta tiedä sitten mikä olisi hyvä ja halpa paikka (mahdoton yhdistelmä varmaan :) ).

Täytyy sitten varmaan uskoa siihen mittariin ja jatkaa sen ruiskun tutkimista. Oliko niin, että S1 ja S2 -rusikujen ohjausboksit käyvät suoraan keskenään? Olis nimittäin yks S1:sen boksi hyllyssä, niin vois vaikka sillä koittaa ensin. Vaikka harvemmin kai noissa bokseissa mitään vikoja on, mutta vaihtoehdot käy kyllä vähiin

-ilmamäärämittarille tulee jännite ja mittarin vastukset ok
-ohjauspaineensäätimelle tulee jännite ja säätimen vastus ok
-kaasuläpänasentotunnistin mitattu boksin liittimiltä, vastukset ok.

Täytyypä sitten kai hakea se bensanpaineen mittari sieltä motonetistä.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » La Lokakuu 22. 11:00:16 2005

Jatketaanpa nyt vielä tätä, vaikka täältä on kai jo kaikki vinkit tulla mitä on mahdollista. Bensanpainemittari on nyt kiinni ja näyttäis pysyvän paineet aika tasan kuudessa baarissa koko ajan. Paineen mittarille ryöstin määränjakajasta b-painesäätimelle menevältä (isommalta) liittimeltä eli tästä. Ilmeisesti siitä saa juuri ton perusjärjestelmänpaineen, joka pitäiskin kai olla kuuden kilon paikkeilla.

Tuli melko erikoinen idea mieleen, mutta ehkä mahdollinen? Nimittäin kun juttua ajattelee oikein perin pohjin, niin vian syntytavasta ja viastakin päätellen olis järkevää, että vika löytyis ahto-/imuletkuista tai ylipäätään imuvuodosta. Ja varsinknin ennen ahdinta siis (muuten se kai olisikin painevuoto, nimenomaan ahdoilla :) ). Jäljelle jää siis ilmamäärämittari, ja sen ja ahtimen välinen imuletku. No ne on kyllä tutkittu sata ja yks kertaa, eikä vuotoja. Kyseinen väliletku on kyllä mennyt tosi huonoksi (pehmeäksi) päädyistä ja siksi sitä on joutunut "venyttämään" syvälle kumpaankin suuntaan niin, että se on hieman menettänyt pyöreän muotonsa ja mennyt soikeaksi (litteäksi).
Asiaan: Voisiko letku mennä kokonaan lyttyyn kun imu nousee nopeasti, kun mennään ahtojen puolelle (ylipainepuolella)? Eli seos ei menekään laihalle vaan loppuu tavallaan kokonaan kun ilmaletku menee tukkoon. Tämä olisi tietysti vain hetkittäistä ja siksi seos hyppisi miten sattuu. Seosmittarikin viittaisi tähän, koska se alkaa vilkkumaan villisti kun pauke alkaa. Kyllähän se imuletku on melko jäykkää, mutta ilmeisesti imuvoimakin on aika suuri..?

Toisaalta ahtojenkaan ei pitäis sitten nousta, ja ne tuntuis nousevan kuitenkin ihan hyvin.

Stefa: Sulta varmaan löytyy parempikuntonen letku, jolla vois koittaa?

KU5Ti
CRSC jäsen 2015
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Kesäkuu 28. 22:58:29 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KU5Ti » Ke Marraskuu 2. 12:00:16 2005

Miksu: Onko vika selvinnyt? Mulla on kanssa sama vika kun sulla. :cry:

Vastaa Viestiin