Säädettävä ruisku/sytkä (=moottorinohjaus)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Tammikuu 14. 22:35:06 2005

ostin kans anturin tuolta vpv:ltä.
Wide band2 rakennussarja tuli eilen australiasta ja sitä tässä kasaillaan.
hinta kuluineen n.215eur sisalv. ei anturia.johto 2,6m.
, tullia ei mennyt.
edit: niin ja näyttö sisältyi myös (LD02)
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

EK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja EK » Su Tammikuu 16. 19:46:30 2005

Tuolta näyttäisi saavan vastaavanlaisen laajakaistamittarin. On kalliimpi, mutta valmiiksi koottu ja saatavilla kotimaasta.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Maaliskuu 15. 11:49:57 2005

cossuesco kirjoitti:Nyt ollaan viikko ajeltu Tatechilla, ja tyytyväinen olen. Softa on tehty niin että tyhmempikin ymmärtää :D Kaasuherkkyys perstuntumalla parantunut, kylmäkäynnistys säätöjä tehty mutta on vielä parantamista kunhan tulis pakkasia. Sitten kun perus jutut kohdallaan niin penkkiin tekemään viimeiset säädöt. En tässä vaiheessa voi muuta kuin kehua.
Jatketaan juttua: Nyt on alla 4 kk testijakso ja hienosti on mennyt, kone käy ja kukkuu niin kuin vakio moottorin pitääkin :wink: laajakaistalambdaa odotellaan niin päästään testailemaan autotunea. Sitten vielä asennetaan hall anturi vetoakselille /akseleille että saadaan ahtopaine muutokset eri vaihteille(ja ehkä myöhemmin luistonesto jos tuommoisessa moponmoottorissa semmoista tarvitsee :D) . Tatu kertoi että nyt pystyy myös käyttämään alkuperäisiä ilma- ja vedenlämpötila antureita, joten esimerkiksi EEC-IV muutoksessa ei tarvitse vaihtaa kuin map anturi. Jatketaan juttua kun tulee lisää kerrottavaa.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Kesäkuu 22. 17:04:40 2005

No niin. Nyt on sitten mullakin Tatech. Tarkotus olis viikon tai parin päästä asentaa se paikalleen.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Syyskuu 18. 18:19:50 2005

onko tatecit toimineet? risuja, ruusuja?

kävin myös juttelemassa ko kaverin kanssa, saas nähdä... :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Syyskuu 18. 19:49:57 2005

Timo kirjoitti:onko tatecit toimineet? risuja, ruusuja?

kävin myös juttelemassa ko kaverin kanssa, saas nähdä... :roll:
Tatekki on toiminut ihan ok, mutta muuten on ollut sitäkin enemmän murheita :) Kai tuossa tatekissakin vielä parantamisen varaa on, mutta periaatteessa se on mulla ainakin toiminut ihan hyvin alku murheiden jälkeen.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Syyskuu 19. 10:46:30 2005

minkäslaisia alkumurheita oli? saiko perussäädöt kuinka helposti kohdalleen? mites joko on tarkemmat säädöt alkaneet löytyä? onko se oikeasti niin helppo käyttää kuin mitä myyntipuheista/asiaan kevyesti perehtyen vaikuttaa?
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ma Syyskuu 19. 12:11:40 2005

Tuli laitettua tohon cossuun tatekki. Asennus oli selkee ja helppo, perussäädöt löyty suht helposti. Tarkempia säätöjä hain sit penkissä. Jotkut säätäjät kattoo vielä kieroon ko laitetta, et nelikolla ei ole montaa paikkaa missä säätö kiinnostaa. Periaatteessa hyvin helppo ja selkee käyttää, tosin melko hidas säätää. (Tai hidas säätäjä)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Syyskuu 19. 12:59:48 2005

Timo kirjoitti:minkäslaisia alkumurheita oli? saiko perussäädöt kuinka helposti kohdalleen? mites joko on tarkemmat säädöt alkaneet löytyä? onko se oikeasti niin helppo käyttää kuin mitä myyntipuheista/asiaan kevyesti perehtyen vaikuttaa?
Vaihdoin sytkän edikseen ja sen kanssa oli pieniä ongelmia. Yksi johto väärässä paikassa kun Tatechin mukana ei tullut mitään ohjeita liittyen edikseen. Siivapyörän anturin johdot oli aluksi väärinpäin. Kun auton sai käymään niin aika äkkiä sai ne perussäädöt tehtyä. Nakutusanturin koodi oli Tatechin koodissa väärin, eli kun anturi alko antamaan "nakutuspulsseja", Tatech lisäsi ennakkoa :x No nyt sekin toimii kun mainitsin asiasta Tatulle. Autotune ei toimi ainakaan mulla, vaan jumittaa koko koneen. Tatu lupas paneutua asiaan kunhan kerkee. Tyhjäkäynnin säätö mulla ei ole käytössä ollenkaan kun en saanut sitä alussa toimimaan kunnolla (se on mun mielestä vähän kökkö)...pitää jossain vaiheessa paneutua uudestaan asiaan. Sit hajos b-paineen säädin ja hetki sitten hajos siivapyörän anturi :roll: No, nyt tuo taas tuntuisi toimivan ja taas säädetään lisää laajakaistalambdan kanssa.

Vanhoilla 465cc suuttimilla tyhjäkäyntikin oli ihan hyvä, noilla uusilla 600cc suuttimilla tyhjäkäynti on vielä vähän hakusessa tai siis sen joutuu pitämään vähän rikkaammalla...en tiedä sitten tuleeko suuttimien avaus/sulkeutumisaika jo vastaan. Ajossa säätäminen on kyllä aika helppoa.

Positiivista on että Tatu vastailee mielellään kysymyksiin ja on soittanut muutaman kerran mulle takasin kun en ole saanut sitä kiinne.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Syyskuu 19. 14:04:00 2005

Ai miten niin EDIS tulee megasquirtiin vasta puolen vuoden päästä? Ollut saatavilla jo pitkään modaus MS'n'S-E koodiin ja toimii. Saahan tuon sitäpaitsi toimiin vaikka sierran TFI-sytkän kanssa. En ymmärrä miksi kaikki kyselee täältä tai muilta foorumeilta tietoa, siis eihän perus MS:ssä ole juuri mitään ominaisuuksia, mutta käykää kattoon vaikka virallisilta MS'n'S-E sivuilta. Kyllä sitä sytkää pystyy ohjaan vaikka minkälaisilla ratkaisuilla ja extra koodin kanssa väittäisin, että hakkaa hinta/laatusuhteella (laatu tietenkin riippuu laitteen kasaajasta :D ) kaikki muut ohjaukset. MS:n hinta kuitenkin vain 150e+anturit(käy melkein kaikista autoista ja tuohon hintaan tulee MAP 2,5bar mukaan).
Itse ainakin suosin MS:ää, mutta minä olenkin köyhä opiskelija, eikä todellakaan ole tarkoitus laittaa mitään 1500e pelkkään ohjaukseen (vaikka en olisi opiskelija, en laittaisi tuollaisia määriä rahaa kiinni projektiini).
Tietenkin valinta riippuu myös siitä minkälaiseen (käyttötarkoitukselta) autoon ohjelmoitava ruisku tulee. MS:ää en kuitenkaan suosittele sellaisille, jotka ei ymmärrä englantia tai viitsi itse selvittää anturitietoja, suuttimien vastuksia jne. Ei se mikään "Plug'n'Play" laite todellakaan ole.

jos kiinnostusta riittää, toimii squirtissa laajakaistalambda, sytkänohjaus, nakutustunnistus, vaihdettavat (lennosta) polttoaine- ja sytkätaulukot, flektienohjaus,vesiruisku,vaihtovalot,tupla lambda V-moottoreihin, imuilmanlämpötilan mukaan säädettävä sytkä, pakokaasunlämpötila (loggaus), paukku, barometrinen korjaus, sutimisenesto/launch control (alkeelliset, mutta on) jne...Osa muutoksista vaatii enemmän tai vähemmän muutoksia piirilevyn kytkentään, osa toimii firmwarella.
itse en ainakaan enempää tarvi. Kaverin autosta penkitetty yli 500hv:ta squirtin kanssa ja toimii niin hyvin, että itsekin hommasin projektiini MS:n.

"MegaSquirt-II has the following features:"

24 MHz HCS12 processor (C64 version),
ettei tuo uudempi nyt millään aivan toivottomalla prosessorilla ole

http://www.megasquirt.sourceforge.net/extra/select.html (MS'n'S-E kotisivu)
http://www.msefi.com (virallinen foorumi)
http://www.finsquirt.net (suomalainen foorumi)
http://www.megasquirt.info (perustietoa)
Viimeksi muokannut fsohc, Ma Syyskuu 19. 18:54:50 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Syyskuu 19. 17:31:21 2005

Kyllähän tuo mekaskuirt on eräänlainen vallankumous tuolla alalla hintansa vuoksi, ohjelmoitavat systeemit on ilmeisesti alkaneet levitä räjähdysmäisesti. Varmasti hyvä valinta henkilöille joilla on elektroniikkapuolelta osaamista. Itselläni on vielä niin paljon avoimia kysymyksiä tuon laitteen suhteen, että niiden selvittelyyn menee tovi jos toinenkin. Vaisto varoittaa ryhtymästä rojektiin mistä ei ole täyttä ymmärrystä. Haltechia pidin hyvänä laitteena, kovin vaan on kallis ja nykyään nekin on pilattu windows pohjaisella säätöohjelmalla joka vaatii hirmumyllyn pyörittämään sitä. Sama kirous se kuulemma vainoaa tuota mekaruutankin käyttäjää.
Vanhan haltechin säätöohjelmalle olisi riittänyt DD korppuasemakin, kovalevykään ei ollut koneessa välttämätön.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Syyskuu 19. 17:49:24 2005

Jos tonnin - puoltoista säästää Megasquirtissa suhteessa Haltechiin, niin sen 100e voi panostaa käytettyyn Pentium-I:llä varustettuun hirmumylly läppäriin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Syyskuu 19. 19:14:10 2005

100e sijoittaisin myös lottoon jos on niin kova tuuri päällä että löytää edullisen käytetyn koneen jossa on akku kunnossa. Aikoinaan noita vehkeitä etsittiin ja ehjäakkuisista oli turha uneksiakaan, jonkinlainen armolahja oli sitten tällainen löytö jossa akku kesti 2sek, nykyään ei sitäkään ,mutta käyttöjännite on 12V. Tupakinsytyttimestä sai suoraan virtaa koneelle.
Oli aluksi myös tosi hieno vehje millä säädettiin akun varassa, mutta se oli helvetin iso rohjo ja sitä piti käsitellä varovasti, kallis kun oli. Sen jännite oli 18V ja vanhemmiten tietenkin ulkona näistä hommista.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Syyskuu 20. 16:44:15 2005

Haltechin voi tilata myös ulkomailta järkevämpään hintaan,kuten monia muitakin valmis ruuttia.
Tosin samalla rahalla saa siltikin monta megaruuttaa.
Megaruutan hinnalla saa taasen optimoidun lastun ja jne.
Vaihtoehtoja löytyy,kaikilla ei vaan mielenkiinto/taito riitä perehtymään megaruuttaan,eihän kaikki rakenna itse taloakaan,kun kerran valmiitakin on saatavana.

Siinä olis jollekin hyvä bisnes kasata ja asentaa megaruuttia.Ostajalle jäisi ainoastaan säätö.. Mä voin ostaa seuraavaan käyttöautoon yhden,ihan vaan mielenkiinnosta kyseistä laitetta kohtaan :wink:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ti Syyskuu 20. 17:22:11 2005

Harvassa kannettavassa akku oikeesti kestää niin hyvin ettei sitä tarvitse latailla joka välissä....

Suomen huoltopalvelu myy parilla kympillä auton tupakansytkäliitäntään sopivaa virtalähdettä, jolla saa sopivaa virtasta kannettaville. Mukana tulee pussillinen vaihdettavia liittimiä josta luulisi löytyvän sopiva about joka koneeseen....

Itselläni on tollanen kiinteesti autossa omalla sulakkeella ja laitan ton piuhan kiinni samalla kun laitan sen sarjapiuhankin. Vielä kun säätelee ton wintowssin siten ettei se sammuta itseensä vaikka laittaa kannen kiinni, niin saa kannettava olla vaikka kartturin jalkatilassa keräämässä dataa tuntitolkulla....

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Syyskuu 20. 22:22:41 2005

mun vanha p120 akku kestää 40min-1h, hyvin on pärjäillyt
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 20. 22:39:15 2005

Millaisissa kannettavissa myllyissä vielä löytyy sarjaportti eli kuinka vanhoja pitää etsiskellä?
USB/sarjaporttimuuntimista olen kuullut pelkkiä valituvirsiä toimimattomuudesta.

Tuollainenkin ECU kuin VEMS tuli joskus netissä vastaan, 8 suutin ohjainta, 8 puolaa, sisäinen WB-lambda ohjaus, pakokaasunlämpö ja kaikkea muuta mukavaa kasattuna vajaa 500€.
http://shop.x-dsl.hu/catalog/index.php?cPath=1
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Syyskuu 20. 22:44:34 2005

Mistä ihmeestä te löydätte vanhoja kannettavia, olen laittanut aikuisemmin ilmoituksia vaikka kuinka moneen paikkaan (tännekkin :) )?. Aivan just tuo VEMS oli tuo toinen ohjaus mikä piti laittaa myös "halvaksi" vaihtoehdoksi aikusempaan viestiin.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Syyskuu 20. 23:04:15 2005

fsohc kirjoitti:Mistä ihmeestä te löydätte vanhoja kannettavia, olen laittanut aikuisemmin ilmoituksia vaikka kuinka moneen paikkaan (tännekkin :) )?. Aivan just tuo VEMS oli tuo toinen ohjaus mikä piti laittaa myös "halvaksi" vaihtoehdoksi aikusempaan viestiin.
Vaikkapa www.Huuto.net

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Syyskuu 20. 23:15:52 2005

IBM siinä kannettavien aatelia, on kuin ryssän tekemä pizzalaatikko 70-luvulta mutta toimii, ruksuttaa ja hyvät näytöt eikä käytettynä hinnoilla pilattu. T21,T22 hyviä ja edullisia itsellä T30 ja olen erittäin tyytyväinen. Ostin keväällä onnellisena uuden Acerin ja kas kummaa eipä ollut com porttia, tietysti olin odottanut että kaikissahan semmoinen on mut ei niin ei joten kone meni viikon päästä kiertoon ja tosiaan noi usb-com sovittimet on mitä on. Täältä ostin itselle IBM:n http://beta.sfnet.fi/index.php?sid=&sub=tori

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Syyskuu 20. 23:34:33 2005

ainut vaan, ettei ainakaan mulla ole luottoja maksaa etukäteen jonkun tilille rahoja, että tuote lähetettäis. Ainakin ne mitkä mulla on tullu vastaan tuolla huuto.netissä on ollu kaikki sellasia.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Syyskuu 20. 23:47:31 2005

SLEI kirjoitti:Millaisissa kannettavissa myllyissä vielä löytyy sarjaportti eli kuinka vanhoja pitää etsiskellä?
USB/sarjaporttimuuntimista olen kuullut pelkkiä valituvirsiä toimimattomuudesta.

Tällä adapterilla toimii ainakin SMT6 purkki mainiosti (Meni COM4:een):


http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7361

Hinta tosin on aika suolainen.

Testaan edullisempaa seuraavaa adapteria kuhan saan hieman itselleni aikaa:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2036

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Tammikuu 18. 10:26:48 2008

Alkaa olla melkonen määrä ominaisuuksia Autronicin SM4 ekussa:

http://www.sporttiauto.com/tuotteet/aut ... I/uutiset/

Ei kyl jaksa vielä vaihtaa tota chippiä. Jos nyt hetken ajelis tolla vanhalla ja kattoo sitten tarviiko jotain lisäominaisuuksia.

Vastaa Viestiin