Sherpan perä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja raimo » Ke Syyskuu 21. 0:30:38 2005

Tornihuhu kertoo, että Leyland Sherpan perällä ja isolla atlaksella olisi jotain yhteistä. Pitääkö paikkansa?
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Syyskuu 21. 7:17:11 2005

sherpan perä on reilusti massiivisempi kuin iso atlas. Välitykset, vetarit, "runko", koko homma on suurempi kokoisempi ja kestää enemmän tehoa.
Yhtäläisyyksiä ei taida paljoa olla (?)
#6
Escort -75

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ke Syyskuu 21. 9:39:27 2005

Niin sulla on tommonen Sherpan perä Escortissa?
Sherpoissahan on ollut erilaisia periä vuosimallista riippuen? Olen kuullut juttua, että jossain olisi iso atlas?

Tutun äffäläisestä antautui enkkuperä Kerava rallissa ja heillä sattuu olemaan ylimääräisenä Sherpan lukkoperän kaikki muut osat, paitsi itse kuoret. Ajatuksena oli, että jos lukkovälityspaketti sopisi atlakseen, tekisi escorttiin semmoisen enkkuperän tilalle.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

force110
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Heinäkuu 19. 0:18:41 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja force110 » Ke Syyskuu 21. 10:48:03 2005

Taitaa olla hankala saada mitään osia sherpan perään.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Syyskuu 21. 15:55:46 2005

Perissä ei mitään yhteistä.
Sherpan perä melko sopiva leveytensä puolesta escoon
(ja taitaa kaikissa olla kitkalukko) :roll:

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Syyskuu 21. 22:00:52 2005

jep, omassa on sherpan perä. Olen myös kuullut joskus huhua että jossain olis ollut atlas, tiedä sitten.
Varaosia on yleensä löytynyt kepön avulla helposti. Yhden stefan toki jouduin valmistamaan holkista ja pienemmästä stefasta.
Ja kaikki sherpat ei ole lukolla.


http://personal.inet.fi/surf/ilkkah/escort/stefa.JPG
#6
Escort -75

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Syyskuu 21. 22:56:42 2005

Minulla taitaa olla jossain sherpan huolto/korjaus manuaali, palanen historiaa...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ke Syyskuu 21. 23:06:13 2005

Arska kirjoitti:Minulla taitaa olla jossain sherpan huolto/korjaus manuaali, palanen historiaa...
...ei se kirja kertoisi, että onko jossain Sherpassa atlas? Vastaan on tullu kahdenlaista Sherpan perää, mutta molemmat ainakin päälleppäin hyvinkin erilaisia kuin atlas.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Syyskuu 22. 11:40:29 2005

Katsotaan illemmalla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Syyskuu 22. 21:42:38 2005

No se kirja käsitteli vain jotain yleisiä huoltojuttuja ja sitten automaattilaatikkoa. Isäukko muisteli tavanneensa postin sherpoissa vain yhdenlaista perää, johtuen varmasti siitä että postilla oli käytössä vain yhtä mallia ja kaikki bensakoneilla. Kaikki sherpan perät eivät olleet lukollisia. Kuskien mielestä sherpalla ei päässyt mihinkään ilman lukkoa, ja jos huollossa todettiin että lukko on löysä, niin sitä ei kerrottu kuskeille. Psykologinen vaikutus auttoi liikkeelle liukkaissakin olosuhteissa...

Mutta jos joku haluaa rakentaa sherpan automaatin escortiinsa niin siihen laatikon korjaamiseen voin kyllä antaa tarkkaa tietoa...

Tuohon atlaksen mahdollisuuteen voin sanoa että soppiiha tuota eppäillä, ellei sitten sisäkalut ole samaa valmistetta, kuoret eivät ainakaan näissä em. sherpoissa täsmää ison atlaksen kanssa. 100% varmuutta ei ole, mutta sherpan lukko saattaa olla ZF valmistetta, sellainen kirjaläpyskä oli samassa paperinipussa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ma Huhtikuu 27. 21:52:05 2009

Noissa Leyland Sherpoissa (jotka postilla oli käytössä) on kaikissa semmoinen tosi iso perä (murikka 12pultilla kiinni banjossa) . Mutta aiemmin ralleissakin paljon käytetty Isoa atlasta vastaava haitari löytyy Sherpaa vanhemmasta mallista J4 (murikka 10pultilla kiinni banjossa) . Samaa perää oli myös ko. Aikakauden Morriksen ja Austinin pakuissa. Broidi Laittoi joskus välikoppa escoon tuollaisen ISOn Sherpan perän, Se näytti ainakin tuiki kestävältä :) Itselläni on nyt kasa noita J4:sen perän osia, muttei banjoa eikä napoja. Ajattelin sovitella lukon ja vetarit P-100:sen akselin kuoriin. Lukon kuoret ja P100:sen tasauspyörästö näytti aika vaihdettavilta.. Jossei sitten joltain sattumalta löytyisi tollaisen kuoria ja napoja?? :)
Viimeksi muokannut el_reino, Ti Huhtikuu 28. 9:37:33 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 27. 23:58:54 2009

Kaverilla välikopassa sherpan perä. Harmitteli että mistäs vetari tehdään sherpan perään, kun se onnistu jollain konstilla paskomaan siitä vetarin. Yllättäen volvon vetari sopi siihen. Onko tietoa/varmuutta asiasta, vai onko se sittenkin joku volvon perä mikä sillä on siinä. Eteenpäin purkautuva aika jytäkän näkönen paketti se on.
Jäsen #606

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Huhtikuu 28. 9:33:52 2009

Ainakin noissa mun perän osissa on semmonen tiuha poori vetareissa ja ne on tosiaan ns. uivat. Eli laakerointi ei ole vetarissa, vaan akselinkuoren ja navan välissä. Ko. perä purkaantuu eteenpäin.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Huhtikuu 28. 10:54:59 2009

Onkos muilla ollut samaa ongelmaa että perä pitää aika pahaa ujellusta.
Samalla kun lukkolevyt vaihdettiin niin hammastukset säädettiin heittokellolla kohdallaan ja muutenkin kaikki tarkastettiin.
Eli sen puolesta pitäis olla kondiksessa. Mutta yhä vaan pitää karseaa ujellusta.
#6
Escort -75

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Huhtikuu 28. 14:51:30 2009

Ainakin enkkuakselissa pitää säätää välitykselle esijännitys. Kun ajettaessa vetopäällä välityksen hammasvälys pyrkii kasvamaan. Sama pätee muihinkin akseleihin joissa säädetään hammasvälys muttereilla. Takapuolesta avattavista akseleistaen tiedä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Huhtikuu 29. 14:00:05 2009

Ilkka_H kirjoitti:Onkos muilla ollut samaa ongelmaa että perä pitää aika pahaa ujellusta.
Samalla kun lukkolevyt vaihdettiin niin hammastukset säädettiin heittokellolla kohdallaan ja muutenkin kaikki tarkastettiin.
Eli sen puolesta pitäis olla kondiksessa. Mutta yhä vaan pitää karseaa ujellusta.
Tuntuu olevan sama ongelma aika monella. Jos välityksellä on ajettu ensin puoli miljoonaa tehdassäädöillä ja säädät sen sitten uudestaan, niin aina huutaa. Itte oon koittanu saada vaan äänettömäks, vaikka hammasvälys onkin vähän ohjearvoa isompi. Ne on vaan kuluneita osia ja se pitää hyväksyä :)
Jäsen #606

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Huhtikuu 29. 14:19:53 2009

olafu kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Onkos muilla ollut samaa ongelmaa että perä pitää aika pahaa ujellusta.
Samalla kun lukkolevyt vaihdettiin niin hammastukset säädettiin heittokellolla kohdallaan ja muutenkin kaikki tarkastettiin.
Eli sen puolesta pitäis olla kondiksessa. Mutta yhä vaan pitää karseaa ujellusta.
Tuntuu olevan sama ongelma aika monella. Jos välityksellä on ajettu ensin puoli miljoonaa tehdassäädöillä ja säädät sen sitten uudestaan, niin aina huutaa. Itte oon koittanu saada vaan äänettömäks, vaikka hammasvälys onkin vähän ohjearvoa isompi. Ne on vaan kuluneita osia ja se pitää hyväksyä :)
pitää laittaa sen verran paksu öljy että vaimentaa melun :)
#6
Escort -75

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Huhtikuu 29. 17:24:15 2009

Kannattaa ehkä yrittää säätää sitä hammasvälystä vähän isommaks jos se vaikka sillä hiljenis. En tiä sanoo kokemuksesta kun en o yhtään rikkonu, mutta vois kuvitella ettei se tee hyvää välitykselle. Ite huomasin ainakin että hammaskosketus siirtyy melkein heti ihan pinionin kärkeen jos välystä yrittää saada tehdasarvoihin. Katoitteks te hammaskosketusta liidulla tms?
Jäsen #606

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja heikki » Ke Huhtikuu 29. 20:28:59 2009

Tutun Escortista oli perä levinny (iso-atlas) ja kun se oli perän avannu ni oli puolillaan sahanpurua.. oli edellinen omistaja ujelluksen hävittäny sillä :!:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 3. 18:42:21 2009

Siitä kaverin escortista on laakeripesät vaihdettu ja siihen sopii volvon vetoakseli kun lyhentää sitä 6mm. kysyin tänään.
Jäsen #606

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Toukokuu 5. 13:09:46 2009

Redlinen "tomaattisoseet" sisään niin johan alkaa toimimaan ja on hiljanen...
Ainakin tosta teboilin lukkoperä öljystä on tosi huonoja kokemuksia monesta autosta ja tilanteesta.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Toukokuu 5. 14:19:24 2009

el_reino kirjoitti:Redlinen "tomaattisoseet" sisään niin johan alkaa toimimaan ja on hiljanen...
Ainakin tosta teboilin lukkoperä öljystä on tosi huonoja kokemuksia monesta autosta ja tilanteesta.
Mikähän redlinen öljy tarkemmin? RedLine Heavy shockproof ?
#6
Escort -75

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ke Toukokuu 6. 19:42:16 2009

Jep, juuri sitä.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Heinäkuu 23. 8:12:30 2009

Muistaakos kukaan paljonko sherpan perään menee öljyä ?

edit. Vajaa kaksilitraa sinne upposi.
#6
Escort -75

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ke Elokuu 12. 9:50:52 2009

Sainpas viikonloppuna. Escorttiin "Sherpan" Perän... Joka kylläkin on vanhemmasta Morris J4 pakusta.
samallainen kuin sherpassa mutta kooltaan samaa luokkaa kuin Fordin Iso-atlas. Siin on jarrut ja kaikki paikallaan. Ja ylltyksekseni siinä on alumiininen murikka! Aikaisemmat haalitut murikat olivat valurautaa.
Pistän kuvaa kun kerkeän.

Öljytilaa ainakin näissä voi tarkkailla takanaolevasta täyttö/pinnantarkastus aukosta.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Elokuu 12. 18:33:07 2009

jopas jotain alkaa kuulostaan mukavalta eikun kevyemmältä.

jos näihin sais jonkun jenkkilukon käymään pienellä koneistuksella.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja el_reino » To Elokuu 13. 19:16:20 2009

Onneks löytyy kaks välitystä 5.3 ja 4.9 sekä kaks lukkoo. Jotka ovat Salisbury tyyppisiä. Tosta joka nyt tuli niin ei ole vielä tietoo.

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja el_reino » La Elokuu 15. 12:27:42 2009


Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sherpan perä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » La Elokuu 15. 20:53:32 2009

kiitos kuvista

mitenkäs nämä vakio vetarit sijoittuu kestävyydessä jos vertaa näihin vakio osiin.

onkos kellään vahvuudesta infoa mauseria ja vetaria siinä lähellä.

enkku esko akseli sama vahvuus kuin ladassa
iso atlas esko/capri akseli
volvo vaik 2xx sarja
hiace
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin