Sherpan perä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Sherpan perä
Tornihuhu kertoo, että Leyland Sherpan perällä ja isolla atlaksella olisi jotain yhteistä. Pitääkö paikkansa?
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Niin sulla on tommonen Sherpan perä Escortissa?
Sherpoissahan on ollut erilaisia periä vuosimallista riippuen? Olen kuullut juttua, että jossain olisi iso atlas?
Tutun äffäläisestä antautui enkkuperä Kerava rallissa ja heillä sattuu olemaan ylimääräisenä Sherpan lukkoperän kaikki muut osat, paitsi itse kuoret. Ajatuksena oli, että jos lukkovälityspaketti sopisi atlakseen, tekisi escorttiin semmoisen enkkuperän tilalle.
Sherpoissahan on ollut erilaisia periä vuosimallista riippuen? Olen kuullut juttua, että jossain olisi iso atlas?
Tutun äffäläisestä antautui enkkuperä Kerava rallissa ja heillä sattuu olemaan ylimääräisenä Sherpan lukkoperän kaikki muut osat, paitsi itse kuoret. Ajatuksena oli, että jos lukkovälityspaketti sopisi atlakseen, tekisi escorttiin semmoisen enkkuperän tilalle.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
jep, omassa on sherpan perä. Olen myös kuullut joskus huhua että jossain olis ollut atlas, tiedä sitten.
Varaosia on yleensä löytynyt kepön avulla helposti. Yhden stefan toki jouduin valmistamaan holkista ja pienemmästä stefasta.
Ja kaikki sherpat ei ole lukolla.
http://personal.inet.fi/surf/ilkkah/escort/stefa.JPG
Varaosia on yleensä löytynyt kepön avulla helposti. Yhden stefan toki jouduin valmistamaan holkista ja pienemmästä stefasta.
Ja kaikki sherpat ei ole lukolla.
http://personal.inet.fi/surf/ilkkah/escort/stefa.JPG
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
...ei se kirja kertoisi, että onko jossain Sherpassa atlas? Vastaan on tullu kahdenlaista Sherpan perää, mutta molemmat ainakin päälleppäin hyvinkin erilaisia kuin atlas.Arska kirjoitti:Minulla taitaa olla jossain sherpan huolto/korjaus manuaali, palanen historiaa...
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
No se kirja käsitteli vain jotain yleisiä huoltojuttuja ja sitten automaattilaatikkoa. Isäukko muisteli tavanneensa postin sherpoissa vain yhdenlaista perää, johtuen varmasti siitä että postilla oli käytössä vain yhtä mallia ja kaikki bensakoneilla. Kaikki sherpan perät eivät olleet lukollisia. Kuskien mielestä sherpalla ei päässyt mihinkään ilman lukkoa, ja jos huollossa todettiin että lukko on löysä, niin sitä ei kerrottu kuskeille. Psykologinen vaikutus auttoi liikkeelle liukkaissakin olosuhteissa...
Mutta jos joku haluaa rakentaa sherpan automaatin escortiinsa niin siihen laatikon korjaamiseen voin kyllä antaa tarkkaa tietoa...
Tuohon atlaksen mahdollisuuteen voin sanoa että soppiiha tuota eppäillä, ellei sitten sisäkalut ole samaa valmistetta, kuoret eivät ainakaan näissä em. sherpoissa täsmää ison atlaksen kanssa. 100% varmuutta ei ole, mutta sherpan lukko saattaa olla ZF valmistetta, sellainen kirjaläpyskä oli samassa paperinipussa.
Mutta jos joku haluaa rakentaa sherpan automaatin escortiinsa niin siihen laatikon korjaamiseen voin kyllä antaa tarkkaa tietoa...
Tuohon atlaksen mahdollisuuteen voin sanoa että soppiiha tuota eppäillä, ellei sitten sisäkalut ole samaa valmistetta, kuoret eivät ainakaan näissä em. sherpoissa täsmää ison atlaksen kanssa. 100% varmuutta ei ole, mutta sherpan lukko saattaa olla ZF valmistetta, sellainen kirjaläpyskä oli samassa paperinipussa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Sherpan perä
Noissa Leyland Sherpoissa (jotka postilla oli käytössä) on kaikissa semmoinen tosi iso perä (murikka 12pultilla kiinni banjossa) . Mutta aiemmin ralleissakin paljon käytetty Isoa atlasta vastaava haitari löytyy Sherpaa vanhemmasta mallista J4 (murikka 10pultilla kiinni banjossa) . Samaa perää oli myös ko. Aikakauden Morriksen ja Austinin pakuissa. Broidi Laittoi joskus välikoppa escoon tuollaisen ISOn Sherpan perän, Se näytti ainakin tuiki kestävältä
Itselläni on nyt kasa noita J4:sen perän osia, muttei banjoa eikä napoja. Ajattelin sovitella lukon ja vetarit P-100:sen akselin kuoriin. Lukon kuoret ja P100:sen tasauspyörästö näytti aika vaihdettavilta.. Jossei sitten joltain sattumalta löytyisi tollaisen kuoria ja napoja?? 


Viimeksi muokannut el_reino, Ti Huhtikuu 28. 9:37:33 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Sherpan perä
Kaverilla välikopassa sherpan perä. Harmitteli että mistäs vetari tehdään sherpan perään, kun se onnistu jollain konstilla paskomaan siitä vetarin. Yllättäen volvon vetari sopi siihen. Onko tietoa/varmuutta asiasta, vai onko se sittenkin joku volvon perä mikä sillä on siinä. Eteenpäin purkautuva aika jytäkän näkönen paketti se on.
Jäsen #606
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Sherpan perä
Ainakin noissa mun perän osissa on semmonen tiuha poori vetareissa ja ne on tosiaan ns. uivat. Eli laakerointi ei ole vetarissa, vaan akselinkuoren ja navan välissä. Ko. perä purkaantuu eteenpäin.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sherpan perä
Onkos muilla ollut samaa ongelmaa että perä pitää aika pahaa ujellusta.
Samalla kun lukkolevyt vaihdettiin niin hammastukset säädettiin heittokellolla kohdallaan ja muutenkin kaikki tarkastettiin.
Eli sen puolesta pitäis olla kondiksessa. Mutta yhä vaan pitää karseaa ujellusta.
Samalla kun lukkolevyt vaihdettiin niin hammastukset säädettiin heittokellolla kohdallaan ja muutenkin kaikki tarkastettiin.
Eli sen puolesta pitäis olla kondiksessa. Mutta yhä vaan pitää karseaa ujellusta.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Sherpan perä
Ainakin enkkuakselissa pitää säätää välitykselle esijännitys. Kun ajettaessa vetopäällä välityksen hammasvälys pyrkii kasvamaan. Sama pätee muihinkin akseleihin joissa säädetään hammasvälys muttereilla. Takapuolesta avattavista akseleistaen tiedä.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Sherpan perä
Tuntuu olevan sama ongelma aika monella. Jos välityksellä on ajettu ensin puoli miljoonaa tehdassäädöillä ja säädät sen sitten uudestaan, niin aina huutaa. Itte oon koittanu saada vaan äänettömäks, vaikka hammasvälys onkin vähän ohjearvoa isompi. Ne on vaan kuluneita osia ja se pitää hyväksyäIlkka_H kirjoitti:Onkos muilla ollut samaa ongelmaa että perä pitää aika pahaa ujellusta.
Samalla kun lukkolevyt vaihdettiin niin hammastukset säädettiin heittokellolla kohdallaan ja muutenkin kaikki tarkastettiin.
Eli sen puolesta pitäis olla kondiksessa. Mutta yhä vaan pitää karseaa ujellusta.

Jäsen #606
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sherpan perä
pitää laittaa sen verran paksu öljy että vaimentaa melunolafu kirjoitti:Tuntuu olevan sama ongelma aika monella. Jos välityksellä on ajettu ensin puoli miljoonaa tehdassäädöillä ja säädät sen sitten uudestaan, niin aina huutaa. Itte oon koittanu saada vaan äänettömäks, vaikka hammasvälys onkin vähän ohjearvoa isompi. Ne on vaan kuluneita osia ja se pitää hyväksyäIlkka_H kirjoitti:Onkos muilla ollut samaa ongelmaa että perä pitää aika pahaa ujellusta.
Samalla kun lukkolevyt vaihdettiin niin hammastukset säädettiin heittokellolla kohdallaan ja muutenkin kaikki tarkastettiin.
Eli sen puolesta pitäis olla kondiksessa. Mutta yhä vaan pitää karseaa ujellusta.

#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Sherpan perä
Kannattaa ehkä yrittää säätää sitä hammasvälystä vähän isommaks jos se vaikka sillä hiljenis. En tiä sanoo kokemuksesta kun en o yhtään rikkonu, mutta vois kuvitella ettei se tee hyvää välitykselle. Ite huomasin ainakin että hammaskosketus siirtyy melkein heti ihan pinionin kärkeen jos välystä yrittää saada tehdasarvoihin. Katoitteks te hammaskosketusta liidulla tms?
Jäsen #606
-
- Viestit: 516
- Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Sherpan perä
Tutun Escortista oli perä levinny (iso-atlas) ja kun se oli perän avannu ni oli puolillaan sahanpurua.. oli edellinen omistaja ujelluksen hävittäny sillä 

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Sherpan perä
Siitä kaverin escortista on laakeripesät vaihdettu ja siihen sopii volvon vetoakseli kun lyhentää sitä 6mm. kysyin tänään.
Jäsen #606
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Sherpan perä
Redlinen "tomaattisoseet" sisään niin johan alkaa toimimaan ja on hiljanen...
Ainakin tosta teboilin lukkoperä öljystä on tosi huonoja kokemuksia monesta autosta ja tilanteesta.
Ainakin tosta teboilin lukkoperä öljystä on tosi huonoja kokemuksia monesta autosta ja tilanteesta.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sherpan perä
Mikähän redlinen öljy tarkemmin? RedLine Heavy shockproof ?el_reino kirjoitti:Redlinen "tomaattisoseet" sisään niin johan alkaa toimimaan ja on hiljanen...
Ainakin tosta teboilin lukkoperä öljystä on tosi huonoja kokemuksia monesta autosta ja tilanteesta.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Sherpan perä
Jep, juuri sitä.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sherpan perä
Muistaakos kukaan paljonko sherpan perään menee öljyä ?
edit. Vajaa kaksilitraa sinne upposi.
edit. Vajaa kaksilitraa sinne upposi.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Sherpan perä
Sainpas viikonloppuna. Escorttiin "Sherpan" Perän... Joka kylläkin on vanhemmasta Morris J4 pakusta.
samallainen kuin sherpassa mutta kooltaan samaa luokkaa kuin Fordin Iso-atlas. Siin on jarrut ja kaikki paikallaan. Ja ylltyksekseni siinä on alumiininen murikka! Aikaisemmat haalitut murikat olivat valurautaa.
Pistän kuvaa kun kerkeän.
Öljytilaa ainakin näissä voi tarkkailla takanaolevasta täyttö/pinnantarkastus aukosta.
samallainen kuin sherpassa mutta kooltaan samaa luokkaa kuin Fordin Iso-atlas. Siin on jarrut ja kaikki paikallaan. Ja ylltyksekseni siinä on alumiininen murikka! Aikaisemmat haalitut murikat olivat valurautaa.
Pistän kuvaa kun kerkeän.
Öljytilaa ainakin näissä voi tarkkailla takanaolevasta täyttö/pinnantarkastus aukosta.
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Sherpan perä
jopas jotain alkaa kuulostaan mukavalta eikun kevyemmältä.
jos näihin sais jonkun jenkkilukon käymään pienellä koneistuksella.
jos näihin sais jonkun jenkkilukon käymään pienellä koneistuksella.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Sherpan perä
Onneks löytyy kaks välitystä 5.3 ja 4.9 sekä kaks lukkoo. Jotka ovat Salisbury tyyppisiä. Tosta joka nyt tuli niin ei ole vielä tietoo.
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Sherpan perä
kiitos kuvista
mitenkäs nämä vakio vetarit sijoittuu kestävyydessä jos vertaa näihin vakio osiin.
onkos kellään vahvuudesta infoa mauseria ja vetaria siinä lähellä.
enkku esko akseli sama vahvuus kuin ladassa
iso atlas esko/capri akseli
volvo vaik 2xx sarja
hiace
mitenkäs nämä vakio vetarit sijoittuu kestävyydessä jos vertaa näihin vakio osiin.
onkos kellään vahvuudesta infoa mauseria ja vetaria siinä lähellä.
enkku esko akseli sama vahvuus kuin ladassa
iso atlas esko/capri akseli
volvo vaik 2xx sarja
hiace
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com