MK2 Mondeoon paremmat jarrut (278mm tai 300mm)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Winx
Ylläpitäjä

MK2 Mondeoon paremmat jarrut (278mm tai 300mm)

Viesti Kirjoittaja Winx » Su Syyskuu 25. 11:09:08 2005

Kävipä taas paska mäihä jarrujen kanssa (Escortissa paskat ja näitäkään ei voi kehua). Mondeo on valmistettu -97 ja siinä perkele on 260mm levyt edessä ja sumusaarten foorumeilla lukee, että pitäisi olla 278mm. Vähän uudemmissa pitäis olla noi 260mm levyt, kun Ford alkoi ajatella ns. taloudellisesti.

Riittääköhän isomman satulat ja levyt? Kellään kokemusta tai tietoa tästä asiasta?

Kyse ei oo ulkonäöstä, vaan todellakin paremmasta jarrutehosta. Mahtaakohan takanakaan olla sinne kuuluvat 252mm levyt...

Edit: http://www.fordmondeo.org/forum/showtop ... tid/265297 - viimenen postaus. Jarruteho lähes identtinen(?).
Viimeksi muokannut Winx, Ma Syyskuu 26. 9:11:50 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ma Syyskuu 26. 9:10:31 2005

Pientä taustatyötä:

Paras idea on luultavasti hommata uuskoppasen Mondeon jarrusatulat, jotka fordmondeo.org:n foorumin tyypit sanovat menevän heittämällä paikalleen. Niille voi sitten hommata 300mm ST170:n levyt tai uuden Mondeon 5-pulttiset levyt, joihin poraa reiät nelipulttiselle. ST170 Focuksen levyille pitäis satulaan laittaa prikkoja, että satulan saa hyvin levyyn nähden. Nuo Focuksen levyt vaan maksaa hunajaa...

Reikien poraus levyyn on varmaankin laitonta? Työnä ei olis paha ja eihän niitä levyjä onneksi tartte kovin usein vaihtaa.

http://www.mondeosport.com/gallery/300mm-brakes

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Syyskuu 26. 22:03:36 2005

Jos vaikka aloitat vaihtamalla ST200:n jarrut? Saahan mondeoihin jarrukittejä siinä missä muihinkin Fordeihin. Jos autossa on jo takalevyt, en usko, että niitä kannattaa vaihtaa. Jarrulevy on kuitenkin sama kuin 4wd cossussa.

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » Ti Syyskuu 27. 9:24:39 2005

Laitan suoraan isot levyt porakonesovituksella. Jos laittaisin noi 278mm levyt, niin pitäis hommata kunnolliset V6:n satulat, jotka käyttää cossuescon isoja paloja. Noissa ns. Zetec-satuloissa on pienemmät palat ja tolla 278mm levyllä jää sisäreunaan n. 10mm käyttämätöntä aluetta (lainattua tietoa).

Taidanpa kävästä Pirkkalasta hakemas uudemman satulat. Asennus jää varmaankin kevääseen, ellei joku halua 15" nastapyöriä vaihtaa isompiin.

Takana olevat levyt saa olla ihan itekseen :).

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Elokuu 22. 14:05:43 2008

Vähän on vanha topic mutten uuttakaan viitsi aloittaa.
Kiinnostas tietää että mitä jarruletkuja olette käyttäneen ks. konversiossa.
Ois tarkotus vaihtaa jarrut joskus paikoilleen ja ajatuksissa laittaa samalla teräspunosletkut.
Mitkä letkut käy?

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Elokuu 25. 22:25:48 2008

Kukaan ei tunnu olevan tietoinen asiasta?
Näyttäis siltä että mk2 letkut käy ihan hyvin. Oiskohan pituus 370mm. Ei ollut sopivaa mittaa joten karkea arvio. Mitkä kierteet letkuissa on? Molemmat päät M10 uros ja naaras?

Alkuperäset länkiraudan kiinnityspultit mittasin: M12x30 10.9 jos kävis hommaamassa 5mm pidemmät.

Vastaa Viestiin