OHC:n öljyruiskupatentti (halpa)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rasmus
Ylläpitäjä

OHC:n öljyruiskupatentti (halpa)

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ke Syyskuu 7. 12:04:40 2005

Keskustelua 89265 sivuten

Kyseessä siis ahdetun moottorin mäntien jäähdys öljyruiskun avulla.

Onkos jollain kokemusta seuraavasta virityksestä.

Lohkossa öljyn ruiskutus on toteutettu poraamalla runkolaakeriin pieni reikä niin, että siitä nousee öljysuihku mäntään. Eli kun kampialselin runkopukkiin tulee öljy niin porataan laakeriliuskaan ja runkoon reikä sopivaan kulmaan. Alkuun reiän koko on noin 2mm mutta viimeiset millit reiästä on porattu max 1mm poralla, jolloin saadaa 'suutin' ruiskuttamaan öljyä mäntään. Ymmärsittekö toteutuksen? (voin piirtää kuvan, jos haluatte :)

Patentti on halpa ja yksinkertainen. Lohkoon ei tule mitää ymimääräistä. Tietenkin pitää laittaa suurempituottoinen pumppu mutta eikös tuo voisi periaatteessa toimia (tai toimi se mutta onko jolla kulla kokemuksia)
Miten käy öljynpaineiden tyhjäkäynnillä? Kampiakselin voitelun riittävyys?

Jos toimii niin voi tuossa säästetyt rahat laittaa vaikka bensaan.

Rasmus

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Syyskuu 7. 12:48:05 2005

meillä on toi (daewoo moottorit,isot dieselit)
toteutettu siten että lohkossa olevassa öljykanavassa on reikiä johin on kierretty ventiilit jotka avautuvat noin 2 baarin jälkeen.
tällöin tyhjäköynnillä ei öljynpaine katoa.
osta multa cossun pumppu niin pääset halvemmalla.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: OHC:n öljyruiskupatentti (halpa)

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Syyskuu 7. 13:37:57 2005

Rasmus kirjoitti:Keskustelua 89265 sivuten

Kyseessä siis ahdetun moottorin mäntien jäähdys öljyruiskun avulla.

Onkos jollain kokemusta seuraavasta virityksestä.

Lohkossa öljyn ruiskutus on toteutettu poraamalla runkolaakeriin pieni reikä niin, että siitä nousee öljysuihku mäntään. Eli kun kampialselin runkopukkiin tulee öljy niin porataan laakeriliuskaan ja runkoon reikä sopivaan kulmaan. Alkuun reiän koko on noin 2mm mutta viimeiset millit reiästä on porattu max 1mm poralla, jolloin saadaa 'suutin' ruiskuttamaan öljyä mäntään. Ymmärsittekö toteutuksen? (voin piirtää kuvan, jos haluatte :)

Patentti on halpa ja yksinkertainen. Lohkoon ei tule mitää ymimääräistä. Tietenkin pitää laittaa suurempituottoinen pumppu mutta eikös tuo voisi periaatteessa toimia (tai toimi se mutta onko jolla kulla kokemuksia)
Miten käy öljynpaineiden tyhjäkäynnillä? Kampiakselin voitelun riittävyys?

Jos toimii niin voi tuossa säästetyt rahat laittaa vaikka bensaan.

Rasmus
http://www.bmw535bitic.com/janfeb05/monterat1.JPG

vähä tähän tyyliin?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 7. 18:06:51 2005

Onhan tavallisissa OHC kiertokangissa tuollainen poraus, mutta siinä kulma taitaa olla sellainen, että ruiskii lähinnä sylinteriin ei mäntiin asti.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Syyskuu 7. 22:11:25 2005

ja sen pikku reijän tarkoitus on lähinnä männäntapin voitelu öljyn tuottaminen ei niinkään jäähdytys
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Syyskuu 7. 22:25:03 2005

Eikai sellaisten öljysuihkujen teko mallin mukaan luulisi ylitsepääsemätön homma olevan, talkooporukka vääntämään...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Rasmus
Ylläpitäjä

Re: OHC:n öljyruiskupatentti (halpa)

Viesti Kirjoittaja Rasmus » To Syyskuu 8. 7:25:35 2005

[quote="ytte"][quote="Rasmus"]Keskustelua 89265 sivuten

Kyseessä siis ahdetun moottorin mäntien jäähdys öljyruiskun avulla.

Onkos jollain kokemusta seuraavasta virityksestä.

Lohkossa öljyn ruiskutus on toteutettu poraamalla runkolaakeriin pieni reikä niin, että siitä nousee öljysuihku mäntään. Eli kun kampialselin runkopukkiin tulee öljy niin porataan laakeriliuskaan ja runkoon reikä sopivaan kulmaan. Alkuun reiän koko on noin 2mm mutta viimeiset millit reiästä on porattu max 1mm poralla, jolloin saadaa 'suutin' ruiskuttamaan öljyä mäntään. Ymmärsittekö toteutuksen? (voin piirtää kuvan, jos haluatte :)

Patentti on halpa ja yksinkertainen. Lohkoon ei tule mitää ymimääräistä. Tietenkin pitää laittaa suurempituottoinen pumppu mutta eikös tuo voisi periaatteessa toimia (tai toimi se mutta onko jolla kulla kokemuksia)
Miten käy öljynpaineiden tyhjäkäynnillä? Kampiakselin voitelun riittävyys?

Jos toimii niin voi tuossa säästetyt rahat laittaa vaikka bensaan.

Rasmus[/quote]

http://www.bmw535bitic.com/janfeb05/monterat1.JPG

vähä tähän tyyliin?[/quote]


Juurikin näin, mutta ilman noita messinkihonkkeja. Runkoon porataan suoraan niin pieni reikä kuin mahdollista. Ei tarvitse hankkia mitään muuta kuin pieniä poranteriä riittävästi.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Syyskuu 8. 9:04:27 2005

ei muutakuin kokeilemaan!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Syyskuu 9. 3:12:31 2005

En o sitä lohkoo tosta kohdasta tutkinu, mutta ilman mitään putkee se reikä taitaa sivuta sitä lohkoa niin loivasti, että suihku "tarttuu" siihen kiinni eikä nouse ylös asti. Ilmiön voi todeta vaikkapa kusemalla pallon päälle. :lol:

Ja tämä oli siis epäily, ei tieto.

Omassa lohkossa on näin. 1/8 putkikierre noissa, reiät on porattu ihan tavallisella porakoneella ja niihin on väännetty 1/4 putkikierre. Perään tommonen "proppu" missä on 1/8 sisäkierre ja liimaa väliin.

Tohon kohtaan kun poraa, niin reikä menee osittain pääkanavasta ohi, mutta kuitenkin sen verran kohdalle, että ihan varmasti öljyä tulee riittävästi. Lisäksi noi proput ei tällä systeemillä tuki juuri mitenkään sitä kanavaa, eli ei häiritse koneen öljynkiertoa muutoin. Tuohon kun vielä löytäisi sellaiset banjoliittimen pultit, missä olisi tuo ylempänä kuvattu venttiilisysteemi sisäänrakennettuna. Käsittääkseni Hiacessa on sellaiset, mutta ne on millikokoset, eikä siitä syystä käy tuohon sovellukseen. Ja Hiacen öljyruiskut muuten sopii noihin paikkoihin.

PS: En ole kokeillut miten se ruiskusysteemitöttörö mahtuu olemaan tuossa paikassa, kun kampiakseli on lohkossa paikallaan. Alustavien mittailujen ja vertailujen perusteella tila riittää.
Jäsen #606

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Syyskuu 9. 8:52:54 2005

Mullekkin joskus kerrottiin, että juuri tuollainen öljykanavaan reiät ja hiacen suuttimet ois ihan hyvä! Ainoa vaan että juuri voitelussa en uskaltanut ruveta säästämään ja hommattiin 2wd cossun pumppu putkihässäköineen. Sittemmin tuli hankittua koko 2wd alakerta! Mutta kuuleman mukaan ihan toimiva patentti. Ne haieissin suuttimet lienee sellaiset, että ei ruiski ihan tyhjäkäynnillä vielä?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Syyskuu 9. 11:23:34 2005

zetec:stä vois kans patentoida öljysuuttimet, taitavat olla pienemmällä kierteellä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Syyskuu 9. 11:30:12 2005

paperman kirjoitti:Ne haieissin suuttimet lienee sellaiset, että ei ruiski ihan tyhjäkäynnillä vielä?
Kuten jo kerroin niin käsittääkseni ne venttiilit on integroitu niihin pultteihin.

Ongelmana on vaan se että mulla on väärä jenka tossa niille, pitäs löytää semmoset missä olis tuumakierre.
En oo kuitenkan 100% varma että niissä on millikierre, mutta niin mulle kerrottiin. Pitäs hakee ne suuttimet jossain vaiheessa ni tietäs.
Jäsen #606

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Syyskuu 9. 12:28:58 2005

Minä en ainakaan rupeaisi porailemaan runkolaakeripukkiin ylimääräisiä reikiä, ennemmin tuolta pääkanavasta ottaisin niin kuin T25 mallissa. Audin öljysuuttimia muistaakseni Sarlin käytti.

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ke Syyskuu 14. 14:33:42 2005

Kävi tilaamassa Hiacen öljyruiskut. Maksoivat kokonaista 12,9 euroa kappale. Tuohon hintaan on vara vaikka harjoitella :)

Ainakaan noissa ruiskuissa ei minkäänlaista venttiilliä ollut. Ei myöskään niin panjopultin tyylisissä kiinnitysruuveissa ollut venttiiliä (löytyi yksi malli hyllystä). Katseltiin tietokoneelta myös muita malleja mutta ei tärpännyt. Pultit maksoi sellaiset 9 euroa kappale, niin myyjän mukaan siihen hintaa ei mitään venttiilejä voi kuulua.
Eli pruuttaa öljyä koko ajan ellei virittele jotain.

Tarkoituksena olisi sovittaa suuttimia ensin jikilohkoon ja katsoa miten toimii ja miten öljynpaineet riittää (porakoneella pyörittää öljypumppua).

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Syyskuu 14. 14:58:01 2005

Vertailun vuoksi Zetecin männän öljysuihkut maksavat reilu 10€ kappale, niin ei tartte kiinalaisia osia moottoriin pistää ;) En ole vielä livenä nähnyt, tuskin mitään venttiiliä pitää sisällään. ei ole kylläkään banjopultilla kiinnitys, jos se jotain merkitsee?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 14. 16:44:14 2005

Rasmus kirjoitti:Pultit maksoi sellaiset 9 euroa kappale, niin myyjän mukaan siihen hintaa ei mitään venttiilejä voi kuulua.
No jos tommonen ontto pultti maksaa 9e kappale, niin pitää siinä jotain ihmeellistä kyllä olla.
Jäsen #606

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Ke Syyskuu 14. 18:07:06 2005

Hartza kirjoitti:Vertailun vuoksi Zetecin männän öljysuihkut maksavat reilu 10€ kappale, niin ei tartte kiinalaisia osia moottoriin pistää ;) En ole vielä livenä nähnyt, tuskin mitään venttiiliä pitää sisällään. ei ole kylläkään banjopultilla kiinnitys, jos se jotain merkitsee?
kyllä niissä on melkein aina venttiili........
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 14. 23:04:37 2005

Tommonen Zetecin suihkutinosa on vaan semmonen että tuottaa paljon enemmän päänvaivaa niitten asentaminen kun mitä semmosen hiasen...
Jäsen #606

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Syyskuu 15. 9:14:31 2005

Mistähän tää kansa saa kaiken viritysenergian :)

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » To Syyskuu 15. 12:00:13 2005

"Pultit maksoi sellaiset 9 euroa kappale, niin myyjän mukaan siihen hintaa ei mitään venttiilejä voi kuulua."
"No jos tommonen ontto pultti maksaa 9e kappale, niin pitää siinä jotain ihmeellistä kyllä olla."

9e panjopultista tojon merkkihuollossa ei loppujen lopuksi ole paljon.
9e panjopultista paikallisessa megamarketissa on paljon :)

Zetekin öljyruiskun asentaminen tosiaankin paljon hankalempaa rakenteesta johtuen. (pitäisi olla kaksi reikää, toinen öljylle, toinen kiinnitykseen)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 15. 14:22:20 2005

Se venttiili voi olla laakerikuula ja jousi, ei sen tekeminen mitään maksa, noiden suutinten valmistajalle.
Kyseiset palikat voi olla siellä onton banjopultin sisällä. Jos venttiiliä ei ole niin sen voi tehdä niin, että ei poraa öljykanavaan asti reikää niin suurena kuin bandopultti vaatii vaan kanavaan menee vähän pienempi hole, jonka kuula tukkii jousen voimalla. Tiivistepinnan ei tarvinne olla mikään huippu sileä ei pieni vuoto mielestäni haittaa.
Ainoa vähän hankalampi homma on mitoittaa jousi sopivan jäykäksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Syyskuu 15. 18:37:05 2005

ohc:n öljykanava on niin lähellä tota pintaa että ellei siihen poraa reikää läpi asti ja tee kierrettä loppuun niin ei siinä sitten mikään pysykkään.
Jäsen #606

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ma Syyskuu 26. 12:25:01 2005

Vähän ne siellä tojon huollossa tiesi.
Tilasin kokeeksi sellaisen banjopultin. Ja olihan siellä sisällä kuula ja jousi.
Eli osanumerolla 15605-54010 löytyy banjopultti, jonka sisällä on venttiilinä toimiva kuula ja jousi. Ja tälle samaan sarjaan suutin 15708-54060.

Ja eikun asenteleen.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Syyskuu 26. 21:19:17 2005

Vähä topicissa pysyen. Missä härveleissä käytetään sähköisiä hydraalipumppuja jotka toimii 12voltilla, pitäis kestää lämpöö kummiskin jotenkin? Työntäs öljysuuttimille sellasella öljyä.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Syyskuu 26. 21:28:09 2005

ytte kirjoitti:Vähä topicissa pysyen. Missä härveleissä käytetään sähköisiä hydraalipumppuja jotka toimii 12voltilla, pitäis kestää lämpöö kummiskin jotenkin? Työntäs öljysuuttimille sellasella öljyä.
Ohjaustehostimen pumpulla kun työnnät öljyä suuttimille niin luulisi riittävän..
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Syyskuu 26. 21:50:36 2005

Sillähä se o hyvä tosissaa työntää.

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ti Lokakuu 4. 14:42:45 2005

ytte kirjoitti:zetec:stä vois kans patentoida öljysuuttimet, taitavat olla pienemmällä kierteellä.
Kokeilu, ei kannata välittää :)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 5. 1:14:33 2005

Hiacen öljyruiskujen pulteissa on muuten M12x-jotain se kierre. Mahdollisesti M12x1. Pultissa on kuitenkin varaa sorvata ja tehdä siihen mikä kierre vaan :wink:
Jäsen #606

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Marraskuu 9. 2:24:35 2005

Mikäs systeemi nelikossa on? Kun siis kattelin cosworthin sivuilta:

Oil inlet/Piston cooling rail, 2WD 184,82£

ja

Oil inlet/Spray rail, 4WD 33,60£

Meinaan vaan ku on hinnassaki aikamoinen ero.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Syyskuu 21. 21:55:53 2006

Otin vuosi sitten tehtaillun lohkon käyttöön.

Ei sitten kannata porata suotta siihen pääkanavan päälle niitä reikiä. Vituttaa koko öljyruiskut jo.

Ottaa kampura kiinni kahden pytyn kohdalla niihin suuttimen pultteihin, nelosessa ottaa limppu, kakkosessa ottaa kangen kaulan ne helvein nipukat mistä se on joskus tehtaalla ollut kai jossain työstökoneessa kiinni. Ottaa sen verran pahasti, ettei saa pultista vingutettua pois, nelosesta saa.

Ykkösessäkin menee alle puolen millin päästä kangen kaulan reunat.

Tasapainotuksesta tuli akseli juur, mutta huomena laikka laulaa ja pätkin sen kilon paloiks.
Tai jos rehellisiä ollaan niin hion sen nipukan pois siitä ja poraan noin vastaavan kokosen kolon sinne vastapuolelle limppuun.

Seuraava öljyruisku"patentti" tulee erilaisella ratkaisulla.
Jäsen #606

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Syyskuu 21. 22:11:08 2006

ite kans jos joudun patentoimaan niin siinä menee putket suoraan läpi lohkosta ja yhdistyvät ulkona. Vittu siellä on niin ahdasta että ei muuten saa viisaasti. Cossun ruiskukin ampuu öljyä tosi kaukaa, liekkö ees menee sinnepäinkään :D

Vastaa Viestiin