Sierran dohc 8v öljynpaineet

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Sierran dohc 8v öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja dexta » Su Lokakuu 2. 18:43:03 2005

Olisko kellään mitään arvoja antaa mitä pitäis olla lämmässä koneessa tyhjäkäyntipaine ja maksimipaine?

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ma Lokakuu 3. 12:51:22 2005

Mulla pyörii siinä vähän reilun yhen baarin tienoilla lyhjäkäynnillä ja jossain kolmen neljän tienoilla kierroksilla, siis lämpöisenä.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ma Lokakuu 3. 18:17:24 2005

Joku vanha autodata antaa näköjään arvoks 3,1bar/2000rpm

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Lokakuu 4. 11:54:06 2005

Tarkistin kanssa niin n.3.3bar tuntuis olevan 2000rpm kohilla, biilteeman viisari kertoi näin ja punppuun on kyllä viskattu yks rikka nostamaan paineita.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ti Lokakuu 4. 13:18:52 2005

Perkele kirjoitti:Tarkistin kanssa niin n.3.3bar tuntuis olevan 2000rpm kohilla, biilteeman viisari kertoi näin ja punppuun on kyllä viskattu yks rikka nostamaan paineita.

Kerrotko miten tuo rikkahommeli rakennettu/toimii? Tattis!
#764

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ti Lokakuu 4. 14:38:20 2005

OHC:n öljynpaineen nostaminen on suhteellisen helppoa.

Öljypumpun kyljessä näkyy kirkas metallinen lunssi samalla sivulla kuin mihin imuputki kiinnittyy. Tämä kirkas lunssi on öljynpaineventtiilin (tai siis jousen) takavaste. Jos tätä lunssia painaa syvemmälle, jousi kiristyy ja ö-paineet nousee. Lunssin upottaminen onnistuu helpoiten laittamalla rikka (tai 10 penninen) lunssin ja imuputken laipan väliin. Laipan ruuveja kiristäessä rikka painaa lunssia noin millin syvemmälle. Ja vola, korkeammat paineet on saavutettu.

Lunssia ei kannata hakata millään lailla, koska se on paikalla vain ahdistussovitteella (siksi myös imuputken laipassa on uloke, joka ulottuu lunssin päälle ja estää sen irtoamisen). Lunssia ei kannata myöskään painaa kovin syvälle. Muistaakseni millin lisäupotus nostaa ö-paineet kuumana kierroksilla jonnekkin 5bar tietämille ja kylmänä kierroksilla aina 6-7bar asti. Vaarana on suodattimen halkeaminen tai stefan pettäminen jostain.

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ti Lokakuu 4. 19:05:32 2005

Rasmus kirjoitti:OHC:n öljynpaineen nostaminen on suhteellisen helppoa.

Öljypumpun kyljessä näkyy kirkas metallinen lunssi samalla sivulla kuin mihin imuputki kiinnittyy. Tämä kirkas lunssi on öljynpaineventtiilin (tai siis jousen) takavaste. Jos tätä lunssia painaa syvemmälle, jousi kiristyy ja ö-paineet nousee. Lunssin upottaminen onnistuu helpoiten laittamalla rikka (tai 10 penninen) lunssin ja imuputken laipan väliin. Laipan ruuveja kiristäessä rikka painaa lunssia noin millin syvemmälle. Ja vola, korkeammat paineet on saavutettu.

Lunssia ei kannata hakata millään lailla, koska se on paikalla vain ahdistussovitteella (siksi myös imuputken laipassa on uloke, joka ulottuu lunssin päälle ja estää sen irtoamisen). Lunssia ei kannata myöskään painaa kovin syvälle. Muistaakseni millin lisäupotus nostaa ö-paineet kuumana kierroksilla jonnekkin 5bar tietämille ja kylmänä kierroksilla aina 6-7bar asti. Vaarana on suodattimen halkeaminen tai stefan pettäminen jostain.
Jepjep, mutta nyt puhutaan dohc koneesta. Mulla kun on kylmänä tyhjäkäyntipaine reilun baarin verran mutta lämmänä 0,3-0,5b ja maksimipaine 2,1-2,5 lämmöistä riipuen. Jä öpumppu on uusi, alkaa varmaan olla kone kohta elinkaarensa loppupäässä.

Ja siitä päästään seuraavaan asiaan, auto 92 ja luonnollisesti vähäpäästönen, tiedossa olis vähän ajettu kone mutta vuosmalli 89 eli ensimmäisiä dohc moottoreita ja nehän ei vissiin ollu vähäpäästösiä, tosin ongelma on lähinnä omantunnon kysymys koska kuka sitä vaihtoa huomaa jossei rupee oikeen syynäämään, kuitenkin kun tässä tapauksessa vaihtoon menee vain lohko ja kansi, apulaitteet yms jää vanhat. Siis miten lain mukaan homma menee kun koneet kuitenkin on samoja?

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Lokakuu 4. 19:55:19 2005

DOHCissa tuon rikan laitto on hiukan vaikeampaa koska öljypumppu on purettava koneesta ulos, jotta saa avattua kuusiokoloruuvin jonka takana on jousi jonka alle se rikka sitte laitetaan.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ti Lokakuu 4. 20:03:33 2005

dexta kirjoitti:
Rasmus kirjoitti:OHC:n öljynpaineen nostaminen on suhteellisen helppoa.

Öljypumpun kyljessä näkyy kirkas metallinen lunssi samalla sivulla kuin mihin imuputki kiinnittyy. Tämä kirkas lunssi on öljynpaineventtiilin (tai siis jousen) takavaste. Jos tätä lunssia painaa syvemmälle, jousi kiristyy ja ö-paineet nousee. Lunssin upottaminen onnistuu helpoiten laittamalla rikka (tai 10 penninen) lunssin ja imuputken laipan väliin. Laipan ruuveja kiristäessä rikka painaa lunssia noin millin syvemmälle. Ja vola, korkeammat paineet on saavutettu.

Lunssia ei kannata hakata millään lailla, koska se on paikalla vain ahdistussovitteella (siksi myös imuputken laipassa on uloke, joka ulottuu lunssin päälle ja estää sen irtoamisen). Lunssia ei kannata myöskään painaa kovin syvälle. Muistaakseni millin lisäupotus nostaa ö-paineet kuumana kierroksilla jonnekkin 5bar tietämille ja kylmänä kierroksilla aina 6-7bar asti. Vaarana on suodattimen halkeaminen tai stefan pettäminen jostain.
Jepjep, mutta nyt puhutaan dohc koneesta. Mulla kun on kylmänä tyhjäkäyntipaine reilun baarin verran mutta lämmänä 0,3-0,5b ja maksimipaine 2,1-2,5 lämmöistä riipuen. Jä öpumppu on uusi, alkaa varmaan olla kone kohta elinkaarensa loppupäässä.

Ja siitä päästään seuraavaan asiaan, auto 92 ja luonnollisesti vähäpäästönen, tiedossa olis vähän ajettu kone mutta vuosmalli 89 eli ensimmäisiä dohc moottoreita ja nehän ei vissiin ollu vähäpäästösiä, tosin ongelma on lähinnä omantunnon kysymys koska kuka sitä vaihtoa huomaa jossei rupee oikeen syynäämään, kuitenkin kun tässä tapauksessa vaihtoon menee vain lohko ja kansi, apulaitteet yms jää vanhat. Siis miten lain mukaan homma menee kun koneet kuitenkin on samoja?
Veikkaan että I4 ja RS2000 Moottorit perustuvat samaan alakertaan niin molempiin pätee samat vippaskonstit. Ainakin kuvissa on sama öpumppu ja jakopää yms... Dohc:n öljynpaineita voi varmaan nostaa samalla periaatteella kun OHC:n. Paitsi että Dohc öljypumpussa on sellaisen kuusiokolopultin alla ko. jousi/neula "hässäkkä". Sitä samalla periaatteella prikoilla tunettaminen onnistuu varmaan. Kuvia oli olemassa dohc/rs2k öljypumpusta, mutta oli jo sine poistanut kotisivuiltaan. Tämä pultti tuppaa ajankanssa löystymään 2-3mm kunnes ottaa lohkoon kiinni.

Koneen voit vaihtaa ihan huoletta. Kun vain pidät samat apulaitteet (ruisku,ecu,ym..) kun nykyisessä. :arrow: Vähäpäästöisyys säilyy. Katsastuksessa sun ei tarvii sanoo mitään että olet vaihtanut moottorin. Jos inssi kysyy niin ole "rehellinen" ja (kiistä kaikki) kerro mitä ja miksi olet tehnyt. Ei pitäs olla ongelmaa...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ti Lokakuu 4. 20:10:10 2005

Helppohan dokista on öljypumppu pois ottaa kun ei tarvii öljypohjaa avata.

Ja jotainhan tossa mun koneessa on vikana kun ei uudellakaan pumpulla paineet riitä.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ti Lokakuu 4. 20:13:13 2005

Laita vaan niitä prikkoja niin nähdään paljon öljynpaineet pomppaa. :P
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ti Lokakuu 4. 20:19:28 2005

Voishan sitä kokeilla, eipähän jäis kaivamaan sit mieltä ku ei tullu kokeiltua. Ja rikkahan tulee mitä ilmeisimmin sen kuusiokoloruuvvin ja jousen väliinkö?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Lokakuu 4. 22:40:21 2005

dexta kirjoitti: Ja siitä päästään seuraavaan asiaan, auto 92 ja luonnollisesti vähäpäästönen, tiedossa olis vähän ajettu kone mutta vuosmalli 89 eli ensimmäisiä dohc moottoreita ja nehän ei vissiin ollu vähäpäästösiä, tosin ongelma on lähinnä omantunnon kysymys koska kuka sitä vaihtoa huomaa jossei rupee oikeen syynäämään, kuitenkin kun tässä tapauksessa vaihtoon menee vain lohko ja kansi, apulaitteet yms jää vanhat. Siis miten lain mukaan homma menee kun koneet kuitenkin on samoja?
En viitsinyt pistää uutta topickia pystyyn, mutta mutta... Jos kiinnostaa askarrella ja massi kunnossa niin niiin... Kävin tänäin hakemassa paikalliselta Hopalta uuden öljytikun Sierraani, niin jätkät koitti myydä mulle ihan uutta Scorpion 2.3 16v DOHC konetta. Sielä se on puulaatikossa. Tiukka hinta hieman alle 2400€. Oli tilattu joskus 3kk sitten asiakkaan autoon kone, mutta nyt niitä tulikin kaksi. Eli luonnollisesti tuo palautetaan jollei se nyt kaupaksi lähiaikoina mene.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ke Lokakuu 5. 15:21:40 2005

dexta kirjoitti:Voishan sitä kokeilla, eipähän jäis kaivamaan sit mieltä ku ei tullu kokeiltua. Ja rikkahan tulee mitä ilmeisimmin sen kuusiokoloruuvvin ja jousen väliinkö?
Joo. Siten että se kiristää sitä jousta... Ei varmaan kannata aloittaa sillä paksuimmalla prikalla. Ettei riko mitään. Kerro sit mitä sait aikaseks ja minkä paksuisella prikalla, niin vois harkita oman öljypumpun tuunausta tossa talven aikana...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ke Lokakuu 5. 18:52:30 2005

No nii, 1,7mm rikka ja vaikutus kuumassa koneessa meikäläisen tapauksessa 0,2-0,3b lisää painetta tyhjäkäynnillä, maksimipaineet noin 0,5b enemmän

Ja käyrä nousee, jakoketjun ohjuri alapäästä palasina, seuraavaks todennäkösesti vaihtuu kone. Pelkkä kone mahtuu nippanappa tulemaan yläkautta pois mutta taipuuko vaihteiston kans pakettina jos ei palkkia löysää alaspäin, vakaaja on ainakii tiellä?

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » To Lokakuu 6. 8:33:58 2005

dexta kirjoitti:No nii, 1,7mm rikka ja vaikutus kuumassa koneessa meikäläisen tapauksessa 0,2-0,3b lisää painetta tyhjäkäynnillä, maksimipaineet noin 0,5b enemmän

Ja käyrä nousee, jakoketjun ohjuri alapäästä palasina, seuraavaks todennäkösesti vaihtuu kone. Pelkkä kone mahtuu nippanappa tulemaan yläkautta pois mutta taipuuko vaihteiston kans pakettina jos ei palkkia löysää alaspäin, vakaaja on ainakii tiellä?
Mites muuten vaikutti koneen käytökseen ja käynti ääneen? Tosta 1.7mm prikasta päätellen vois kokeilla jotain 2mm prikkaa... Sais painetta lisää. Mitäs mieltä viisaammat on tosta öljynpaineiden nostamisesta? Paljon kannattaa tollasen vakio moottorin paineita korottaa. Ennen kun tulee vaurioita? Tai saavuttaa jotain hyötyä.?

Tais haynes:n kirjassa olla kuva jossa ottivat koneen yläkautta pois. En kyl lähtis alakautta ottamaan.
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » To Lokakuu 6. 10:46:15 2005

Rasmus kirjoitti:OHC:n öljynpaineen nostaminen on suhteellisen helppoa.

Öljypumpun kyljessä näkyy kirkas metallinen lunssi samalla sivulla kuin mihin imuputki kiinnittyy. Tämä kirkas lunssi on öljynpaineventtiilin (tai siis jousen) takavaste. Jos tätä lunssia painaa syvemmälle, jousi kiristyy ja ö-paineet nousee. Lunssin upottaminen onnistuu helpoiten laittamalla rikka (tai 10 penninen) lunssin ja imuputken laipan väliin. Laipan ruuveja kiristäessä rikka painaa lunssia noin millin syvemmälle. Ja vola, korkeammat paineet on saavutettu.

Lunssia ei kannata hakata millään lailla, koska se on paikalla vain ahdistussovitteella (siksi myös imuputken laipassa on uloke, joka ulottuu lunssin päälle ja estää sen irtoamisen). Lunssia ei kannata myöskään painaa kovin syvälle. Muistaakseni millin lisäupotus nostaa ö-paineet kuumana kierroksilla jonnekkin 5bar tietämille ja kylmänä kierroksilla aina 6-7bar asti. Vaarana on suodattimen halkeaminen tai stefan pettäminen jostain.
Mitenkä öljynpaine voi aiheuttaa stefan pettämisen?
Mielestäni yksikään moottorinstefa ei ole alttiina öljynpaineelle.
Korjatkaa jos olen väärässä.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » To Lokakuu 6. 20:36:17 2005

mvla kirjoitti:
Mites muuten vaikutti koneen käytökseen ja käynti ääneen?
Ei havaittavaa muutosta muuta kun ne paineet.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » To Lokakuu 6. 21:25:22 2005

jarkkoscosworth kirjoitti:
Rasmus kirjoitti:OHC:n öljynpaineen nostaminen on suhteellisen helppoa.

Öljypumpun kyljessä näkyy kirkas metallinen lunssi samalla sivulla kuin mihin imuputki kiinnittyy. Tämä kirkas lunssi on öljynpaineventtiilin (tai siis jousen) takavaste. Jos tätä lunssia painaa syvemmälle, jousi kiristyy ja ö-paineet nousee. Lunssin upottaminen onnistuu helpoiten laittamalla rikka (tai 10 penninen) lunssin ja imuputken laipan väliin. Laipan ruuveja kiristäessä rikka painaa lunssia noin millin syvemmälle. Ja vola, korkeammat paineet on saavutettu.

Lunssia ei kannata hakata millään lailla, koska se on paikalla vain ahdistussovitteella (siksi myös imuputken laipassa on uloke, joka ulottuu lunssin päälle ja estää sen irtoamisen). Lunssia ei kannata myöskään painaa kovin syvälle. Muistaakseni millin lisäupotus nostaa ö-paineet kuumana kierroksilla jonnekkin 5bar tietämille ja kylmänä kierroksilla aina 6-7bar asti. Vaarana on suodattimen halkeaminen tai stefan pettäminen jostain.
Mitenkä öljynpaine voi aiheuttaa stefan pettämisen?
Mielestäni yksikään moottorinstefa ei ole alttiina öljynpaineelle.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Eikö muka muuta vaaraa kun suodatin? Ja ne stefat ei kyl munkaan mielestä ole suoraan alttiina öljynpaineelle. Ennemmin huolettas hydr.venttiilin nostimet. Eikö ne ota sitten itseensä? Ettei paineen lisääntyessä rupeis venttiilit kantamaan ja nostimet "jumimaan" liiallisen paineen takia.? Kuiteskin esim. porche:ssa taitaa olla joka koneessa lämpimänä 5bar painetta. (kuulin vaan jostain) Pitäähän niissäkin olla suodattimet.!? Eikä tietääkseen esim. 944 porchessa ole mitään kuivasumppu voitelua jossa vois olla isot paineet ja erillinen "paineton suodatin". Silti siinä on öljynpaineet +5bar...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Su Lokakuu 9. 10:25:49 2005

Hymm... Eikö kukaan tiedä aiheesta enempää??? Tai kokemuksia???
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Lokakuu 10. 0:28:55 2005

Noista nostajista en tiedä muuta kuin sen että paineiden hävitessä ne ainakin alkaa pitämään *elvetillistä ääntä..

Ja kyllä siellä joku muu yleensä pettää kuin stefat.. Minunkaan tiedossa ei ole stefoja, jotka olisi suoranaisesti paineelle alaisina.. kampikammion paineella (lue huohotus) on huomattavasti enemmän osuutta asiaan.

Liiankorkeista paineista on kyllä tuo öljynsuodattimen korkkaaminen hyvä merkki :) Enemmänhän se paineiden nostaminen tietenkin rasittaa pumppua, että tarkistakaa se käyttöakselin kunto & boorit.. Ei tule ylläreitä..

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ke Lokakuu 19. 19:50:56 2005

Joopa joo, öljynpainevammanen kone vaihettu kansipahvivammaseen, ainakii kärystä ja lorinasta päätellen, vittuuuh...

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Lokakuu 19. 21:01:32 2005

Mikään ei kelpaa... :)
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Lokakuu 19. 22:25:35 2005

Prikan laittaminen pumpun ylipaineventtiilin yhteyteen ei vaikuta lämpimänä tyhjäkäyntipaineeseen mitenkään. Jos ne jonkun mielestä ovat nousseet niin nousu on vain ja ainoastaan psyykkistä.

Liikapaineesta onkin sitten kaikenlaista haittaa kuten öljypumpun ja sen käyttömekaniikan kasvanut kuormitus/kuluminen, mahdollisesti nostajiin liittyvät ongelmat sun muut räjähtäneistä suodattimista puhumattakaan.

Miten sitä taas sanotaan.. Hoidetaan ennemmin syitä eikä seurauksia.

;)
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » La Lokakuu 29. 3:13:56 2005

razorass kirjoitti:Prikan laittaminen pumpun ylipaineventtiilin yhteyteen ei vaikuta lämpimänä tyhjäkäyntipaineeseen mitenkään. Jos ne jonkun mielestä ovat nousseet niin nousu on vain ja ainoastaan psyykkistä.

Liikapaineesta onkin sitten kaikenlaista haittaa kuten öljypumpun ja sen käyttömekaniikan kasvanut kuormitus/kuluminen, mahdollisesti nostajiin liittyvät ongelmat sun muut räjähtäneistä suodattimista puhumattakaan.
Että ku miä mielessäin mietin tuota tyhjäkäyntipainetta et mite on mahollista ja jne, maksimipaineenseenha se pitäs vaikuttaa.

Oli viis tai kuus, öljypainevamma oli pientä, revin tuossa kannen pois ja arvelin et perinteinen vamma dohc koneessa, pahvi paskana ja ohjurit valunu alas, n.180kmh ja remontti, ihmettelin siinä lonkeron vaikutuksen alaisena et mistäs se pahvi on vuotanu, ehjältä näyttää, aiempii remontteihi verrattuina, ei vikaa. Ja sit loikkas tartsan puuhu, ei toimi niiku pitäs, kakkos ja kolmos pytyn sekä kolmos ja nelos pytyn imu ja pakoventtiilien välissä näky halkeemat, ai että tuli kerrasta hyvä.

Emme vaivu synkkyyteen, entisestä sais vielä ehjän kannen, onko pakko käyttää oikastavana vai vai mite? Kuullu myös juttuja et kans ja lohko olis pareja eli jos kannen oikasutat ni ei oo pari enää lohkon kans ja nokat katkeis?????????

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Lokakuu 29. 3:25:18 2005

dexta kirjoitti:Emme vaivu synkkyyteen, entisestä sais vielä ehjän kannen, onko pakko käyttää oikastavana vai vai mite? Kuullu myös juttuja et kans ja lohko olis pareja eli jos kannen oikasutat ni ei oo pari enää lohkon kans ja nokat katkeis?????????
Eiköhän noi ole kuitenkin oikaistu "uutena" suoraksi kumpikin erikseen eli pinnat suorat!!

Itse en ole tollasta kansi lohko pariteoriaa ikinään kuullut enkä usko ton olevan edes mahdollista :shock:

Edit: siis alumiinikansi on tietenkin hyvä käyttää tarkistuksessa/oikasussa, jos on tiivisteen hajottanut.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » La Lokakuu 29. 12:24:35 2005

MikkoT kirjoitti:
dexta kirjoitti:Emme vaivu synkkyyteen, entisestä sais vielä ehjän kannen, onko pakko käyttää oikastavana vai vai mite? Kuullu myös juttuja et kans ja lohko olis pareja eli jos kannen oikasutat ni ei oo pari enää lohkon kans ja nokat katkeis?????????
Eiköhän noi ole kuitenkin oikaistu "uutena" suoraksi kumpikin erikseen eli pinnat suorat!!

Itse en ole tollasta kansi lohko pariteoriaa ikinään kuullut enkä usko ton olevan edes mahdollista :shock:

Edit: siis alumiinikansi on tietenkin hyvä käyttää tarkistuksessa/oikasussa, jos on tiivisteen hajottanut.
Ei niissä koneissa mitään lohko/kansipareja ole. Kun on suorat pinnat ja kunnon tiiviste ei tule mitään ongelmia.
Viime talvena kun tein rs:n kansirempan vein vaan kannen koneistamolle ja sanoin tehkää mitä sille pitää tehdä. olivat oikasseet, koeponnistaneet ja tarkistaneet venttiilit. Lisäks vaihtoivat ohjurinkumit. Ja hyvin toimii. Oikasut kuuluu alumiinikansiin...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » La Lokakuu 29. 21:12:09 2005

Jaaha, mitäs täälä onkaan tajuttomassa tilassa kyselty :roll:

Siis pahvi oli ehjä ja kakkos ja kolmospytyistä venttiilien välistä halki.

Joskus muistaaksein täältä jostain tuota pariteoriaa luin, no onha noita kansia oiottu ja kestäneetkii. Mitehä paljon noissa on työstövaraa ku se vanhan koneen kansi on jo kerran oikastu?

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Su Lokakuu 30. 18:31:43 2005

Ja aina paranee, vanhasta koneesta oli myös kansi halki, kolmospytystä venttiilien välistä, ei kylläkään antanu vielä mitään oireita. Onko mahollista, kannattavaa ja kukahan mahtas korjata moisia paskoja? Ja vielä mikä olis hienoa ni tekisköhän kuka noita remontteja Mikkelissä? Soittamallahan tuo tietty selviää

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Lokakuu 31. 10:34:07 2005

dexta kirjoitti:Ja aina paranee, vanhasta koneesta oli myös kansi halki, kolmospytystä venttiilien välistä, ei kylläkään antanu vielä mitään oireita. Onko mahollista, kannattavaa ja kukahan mahtas korjata moisia paskoja? Ja vielä mikä olis hienoa ni tekisköhän kuka noita remontteja Mikkelissä? Soittamallahan tuo tietty selviää
Ei ne halkeamat mitään meinaa jos tiiviys ei kärsi. Kokemusta on kannesta joka oli kaikissa pytyissä halki tulpan kierteistä kaikkiin neljään venttiilliin. Ja hyvin toimii. Ei haittaa menoo jos vaan on tiivis... Käytä koeponnistuksessa se kansi ei maksa paljoa.

Yleisin oikasu plaanaus on 0.20mm. Riippuaen tietusti minkä verran on täytynyt oikaista. Mutta eiköhän DOHC kannesta pysty ottaa sen 1mm pois ilman ongelmia. Puristukset vaan nousee jokakerta ja sit lopulta joutuu ajaan 98E:llä. Jos se jotakin haittaa... :P
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Vastaa Viestiin