TD:stä neliveto?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003
TD:stä neliveto?
Onkohan kukaan tehnyt moista kokoonpanoa? Siis sierran 1,8td:stä nelivetoa. Valmiinahan niitä ei saa.
Jos lootan saa sopimaan vaikka kotoskoneisesta nelivedosta. Öljypohja ainakin vaatii muutoksia. Entäs etupalkki, onko nelivedoissa jotain muita eroja?
Sattuu vaan olemaan ylimääräinen td farkku, jolle ei oikeen keksi käyttöä. Jos sille sais vaikka talvikäyttöa tällä. Myydessähän siitä ei kuitenkaan saa juuri mitään.
Jos lootan saa sopimaan vaikka kotoskoneisesta nelivedosta. Öljypohja ainakin vaatii muutoksia. Entäs etupalkki, onko nelivedoissa jotain muita eroja?
Sattuu vaan olemaan ylimääräinen td farkku, jolle ei oikeen keksi käyttöä. Jos sille sais vaikka talvikäyttöa tällä. Myydessähän siitä ei kuitenkaan saa juuri mitään.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
kyllä on mahdollista.
suurin ongelma tulee etuperän välitysten kanssa
öljypohjan joudut ottamaan v6 tai cossun oman.
siihen rakennat välilaipan joolla liität sen kiinni moottoriiin.
palkiksi joudut ottamaan 4x4 alumiinisen.
siitä se alkaa rakentaminen
suurin ongelma tulee etuperän välitysten kanssa
öljypohjan joudut ottamaan v6 tai cossun oman.
siihen rakennat välilaipan joolla liität sen kiinni moottoriiin.
palkiksi joudut ottamaan 4x4 alumiinisen.
siitä se alkaa rakentaminen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Mulla on tollanen ollut suunnitelmissa jo jonkin aikaa,kiikutin jo kerran cossun ja TD:n ö-pohjat hitsattavaks mut se kaveri ei sit ottanu projektia, pitää jonain talvena koittaa ite hitsata..olis yks halennut lohko ja rikkinäinen dokkiloota jigiks. V6:n kytkonkoppahan ei käy vaan DOHC-nelikon loota käy suoraan. 4wd cossun moottorin korvakkeet käy. Tuo öljypohja on ainut ongelma kun ne on eri pituiset ja etuperän kiinnitys, kampiakselin asennon anturi pitää saada jämään kohdalleen
#350
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
No mä kysyin konttorilta näin päin et mitä jos laitan diiselin DOHC nelikkoonukormi kirjoitti:Mitenkäs katsastuskonttuuri suhtautuikaan tuohon vetotavan muutokseen

#350
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003
Miksi? Jos perät edessä ja takana on vaikka cossun, niin eikö se ole silloin OK?sierra friikki kirjoitti: suurin ongelma tulee etuperän välitysten kanssa
Entäs toi loota. Onko MT75 neliveto-laatikossa jotain parempaa kuin type-9 nelivedossa? Faktan mukaan MT75 on se loota joka td koneen jatkeena on ja p100 omaa type-9:n. Käytännön tasolla ei tähän törmää koska laatikot on ollu noita type-9:ä. Ja eikö type-9 kytkinkoppa ole irroitettava, MT75 ei kai ole?
Ei ole koskaan ollut tuollaista DOHC koneista autoa, joten ei ole tullut tutustuttua laatikkoonkaan. Niitäkö saa markkinoilta helpostikin vai joutuuko odottamaan tilaisuutta?
Niin ja tehohan ei tässä lisäänny, joten se ei kai katsastuksessa tuota ongelmaa. Eikö vetotavan muuttaminen ole sallittua, kun 4x4 sierroja kuitenkin on valmistettu?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
joo voi sinne laittaa cossun välityksen.
ja sitten virittää vähän dieselin kierroslukua että kulkis edes 140.
eli kierrosluku alueet bensassa ja cieselissä on erinlaiset.
tämä vähäpäästöisyys kannattaa tarkistaa koska jos tekisi vaikka 4x4 dohc autoon dieselin ja molemmat moottorit on mallisarjasta (vaikka 90)niin ei sinne tarvi mitään vähäpäästödieseliä laittaa(2004) vaikka.
ei tainu ihan ymmärtää katsastaja mistä oli kyse.
type9 on varmaan parempi vaihtoehto vaihdettavan kytkin kopan takia.
öljypohja on varmaan paras ottaa nelikko mallista koska etuperä ei ole kovin helposti kiinni ja sitä toista pohjaa joutuisi työstämään hankalasti.
öljypumppu joutuu hieman moden eteen koska etuvetari kulkee pohjan läpi.
ja sitten virittää vähän dieselin kierroslukua että kulkis edes 140.

eli kierrosluku alueet bensassa ja cieselissä on erinlaiset.
tämä vähäpäästöisyys kannattaa tarkistaa koska jos tekisi vaikka 4x4 dohc autoon dieselin ja molemmat moottorit on mallisarjasta (vaikka 90)niin ei sinne tarvi mitään vähäpäästödieseliä laittaa(2004) vaikka.
ei tainu ihan ymmärtää katsastaja mistä oli kyse.
type9 on varmaan parempi vaihtoehto vaihdettavan kytkin kopan takia.
öljypohja on varmaan paras ottaa nelikko mallista koska etuperä ei ole kovin helposti kiinni ja sitä toista pohjaa joutuisi työstämään hankalasti.
öljypumppu joutuu hieman moden eteen koska etuvetari kulkee pohjan läpi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003
En mä sillä minnekään suomea pidemmälle menis. Täällä käsittääkseni on limitti vielä 120. Jos muuttuu niin sitten täytyy tehdä jotn. Ja saahan siitä koneesta helposti lisää. Sierroihinhan on joihinkin malleihin saanu välijäähdytintäkin, sellanen sopii mukavasti sinne.sierra friikki kirjoitti:joo voi sinne laittaa cossun välityksen.
ja sitten virittää vähän dieselin kierroslukua että kulkis edes 140.![]()

-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
2wd ja 4wd Sierrat on eri mallisarjaa, eli vetotavan muutos vaatis luvan. -91 asti diisselöinti käy ilman mitään selvitystä päästöistä, eli riittää kun savutukset on muuten ok. -92 ja uudemmat dieselit on kyllä yhtä lailla vähäpäästöisiä kun bensakoneetkin (ainakin paperilla), vaikkei siellä välttämättä kattia olekaan, eli siitä se selvitystarve tulee, että vaihdettava motti on vähintään samanikäisestä peräisin.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Kyllä ne mulla ainakin vaati -91 orioniin vähäpäästösyystodistuksen moottorista kun dieselöin sen.. Perusteli sitä sillä kun auto on alunperin vähäpäästönen ja vaikka vaihdetaan dieselkone se ei poista vähäpäästösyyttä. Muistaakseni soittivat vielä akellekin.
Mun orioni meni EFI cvh:n välityksillä yli 150 ja dokissa ja efi cvh:n lootassa taitaa olla suht samat välitykset. eli jos sierraan laittais cossun perät ja hieman korkeemmat renkaat ni vauhti varmasti riittää nokivasaralle.
Mulla on -97 mondeo TD:n kone jota suunnittelin sinne laittaa. apulaitteet käy, oljypunppu pitää ottaa sierran koneesta ja suodatin siirtojalalla sivuun. moottorin korvake kaartuu senverran eteen.
By the way.. joku äijä on tehny nelivetodieselibimmerin, bensa ja diesel käy sama öljypohja. Ei tietenkään sillä et sellasta suunnittelisin mut tuulilasissa oli joku vuos takaperin juttu siitä.
Mun orioni meni EFI cvh:n välityksillä yli 150 ja dokissa ja efi cvh:n lootassa taitaa olla suht samat välitykset. eli jos sierraan laittais cossun perät ja hieman korkeemmat renkaat ni vauhti varmasti riittää nokivasaralle.
Mulla on -97 mondeo TD:n kone jota suunnittelin sinne laittaa. apulaitteet käy, oljypunppu pitää ottaa sierran koneesta ja suodatin siirtojalalla sivuun. moottorin korvake kaartuu senverran eteen.
By the way.. joku äijä on tehny nelivetodieselibimmerin, bensa ja diesel käy sama öljypohja. Ei tietenkään sillä et sellasta suunnittelisin mut tuulilasissa oli joku vuos takaperin juttu siitä.
#350
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Type-9 on heikko aski...Vilkki kirjoitti: Entäs toi loota. Onko MT75 neliveto-laatikossa jotain parempaa kuin type-9 nelivedossa? Faktan mukaan MT75 on se loota joka td koneen jatkeena on ja p100 omaa type-9:n. Käytännön tasolla ei tähän törmää koska laatikot on ollu noita type-9:ä. Ja eikö type-9 kytkinkoppa ole irroitettava, MT75 ei kai ole?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Jup, pieni tarkennus paikallaan, eli tosiaan jos otteella on maininta vähäpäästöisyydestä, niin auton pitää diisselöinnin jälkeenkin sellaisena säilyä (moottorin ikä). Vähäpäästöisyys tuli pakolliseksi -92, toki vuoden tai pari vanhempiakin sellaisia löytyy, jopa -89 malleja saattaa olla tuolla tekstillä varustettuna, siitä ei eroon pääse, mutta takarajana tuo -92. Toi mallisarjajuttu on niin moneen kertaan tsekattu, ettei se siitä muuksi muutu. Ainoa oikotie onneen vois olla valmistajan lausunto, mutta selkeä pääsääntö konttoreilla on, että niin Escortit, Sierrat kuin Mondeotkin menee nelarina eri kategoriaan.
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003
Tarkennetaan nyt vielä, kun näyttää olevan epäselvää.
Siis en missään tapauksessa tee bensa koneellisesta dieseliä. En mä mikään hullu ole. Vaan siis alkuperäisen td sierran raiskaan poistamatta moottoria, eli siihen nelivedon hinkkeet.
Mulla on toisessa diesel sierrassa -96 mondeon kone. Katsastuksessa ei koskaan ole kyseenalaistettu sen vähäpäästöisyyttä, savupilven paksuutta vain on mittailtu.
Toi 2,5td olis varmaan hieman puhdikkaampi versio, mutta sen istuttaminen sierraan noiden nelivetotarpeiden kanssa saattaa aiheuttaa leimalla taas puurtamista. Eli onko parempi tehdä scorpiosta nelivetoinen diesel?
Kokemuksesta voin sanoa että type-9 ei antaudu 72hv:n paineessa kovinkaan helposti. Itseasiassa 450tkm mennyt eikä ole vielä mitään. Mutta jos on vuotava kardaanin stefa niin alle 10tkm riittää.
Siis en missään tapauksessa tee bensa koneellisesta dieseliä. En mä mikään hullu ole. Vaan siis alkuperäisen td sierran raiskaan poistamatta moottoria, eli siihen nelivedon hinkkeet.
Mulla on toisessa diesel sierrassa -96 mondeon kone. Katsastuksessa ei koskaan ole kyseenalaistettu sen vähäpäästöisyyttä, savupilven paksuutta vain on mittailtu.
Toi 2,5td olis varmaan hieman puhdikkaampi versio, mutta sen istuttaminen sierraan noiden nelivetotarpeiden kanssa saattaa aiheuttaa leimalla taas puurtamista. Eli onko parempi tehdä scorpiosta nelivetoinen diesel?
Kokemuksesta voin sanoa että type-9 ei antaudu 72hv:n paineessa kovinkaan helposti. Itseasiassa 450tkm mennyt eikä ole vielä mitään. Mutta jos on vuotava kardaanin stefa niin alle 10tkm riittää.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Juu, onhan noita juttuja miten nelivetoaskit on laakeroitu jostain erilailla ja jne jne. En ota kantaa siihen, kun en ole perehtynyt. Mutta niin moni on tuota askia haukkunut heikoksi ja vain muutama selviytyjä kertonut tarinaansa. No, näistä on paha vääntää koska monella ajokilometrit ja ajotyyli poikkeaa toisistaan.Aksu kirjoitti:Tästä voitaneen olla montaa mieltä. Kyllä se 490Nm kesti...MouTine kirjoitti:Type-9 on heikko aski...
Itse olen rikkonut kaksi Type-9. Ensimmäinen aito V6-aski kesti ihmeen hyvin. Oli peräisin ensimmäisestä Capristani ja oli varmasti saanut kyytiä paljon ja minun aikana ei varmasti helpottunut. Askilla ajettiin muunmuassa suhteellisen pitkiä matkoja kerralla ihan lappu lattiassa vitosella. Lopulta laakerit antautuivat...
Tilalle viime keväänä hommasin hätäpäissäni halvalla P100 diesel askin ja se kesti muutaman kuukaden isolla vaihteella imuääniä kuunnellessa...
No niin no... Meni vähän OT:ksi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003
Eikö fordeissa ole ns. roiskevoidellut laatikot? Sen olisin voinut kertoa että pieniä kierroksia se ei kestä. Tai siis kestää kovilla kierroksilla paremmin.MouTine kirjoitti:Tilalle viime keväänä hommasin hätäpäissäni halvalla P100 diesel askin ja se kesti muutaman kuukaden isolla vaihteella imuääniä kuunnellessa...
No niin no... Meni vähän OT:ksi.
No toivottavasti kuulit imuääniä tarpeeksi, niin ei tartte joka kesä ajaa laatikkoa paskaksi. Tuskin ne tehot sitä lootaa tappaa vaan se kuljettajan tyyli. Anteeksi vaan.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
BOA tappo mun diiselilaatikon..MouTine kirjoitti:
Tilalle viime keväänä hommasin hätäpäissäni halvalla P100 diesel askin ja se kesti muutaman kuukaden isolla vaihteella imuääniä kuunnellessa...
No niin no... Meni vähän OT:ksi.

Kyl mä ainakin, jos joskus saan ton diiselinelikon tehtyä, pidän dokkilaisen mt75:n siinä..
#350