ABS pumpun koodi VAGissa ja uusissa voorteissa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

ABS pumpun koodi VAGissa ja uusissa voorteissa

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Marraskuu 2. 12:45:31 2005

Menee ohi Voorti aiheesta mutta kun täällä muutenkin tuntuu olevan
noita VAG tuntijoita reilusti.

Onko tosiaan näissä volkkareissa sellainen juttu ettei esim ABS pumppua voi vaihtaa toisesta autosta
ilman jotakin koodia joka tulee uuden pumpun mukana?

Tuntuu hurjalta kilpailun rajoittamiselta ja varmaankin sama on voortilla käytäntönä?

Siis:
ABS pumppu sanoo poks.
Uusi pumppu koodilla varustettuna maksaa 1600 euroa.
Käytetty puolet tuosta, mutta koodia ei olekaan mukana ( arvo siis ko. vermeellä nolla,
koodia ei vissiin ole muistettu kaivella esiin siitä vanhasta ecusta jossa ko. pumppu on ollut koodattuna )

Jos ei tuota koodia syötä eculle, pumppu ei toimi.

Olisikohan oikeasti turvallisempaa pysyä vanhojen pas*ojen käyttöautojen varassa.
Ainoa niissä on että aina on jotakin remonttia tehtävä eikä ajomukavuuskaan ole näiden
uusimpien mallien mukainen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Marraskuu 2. 13:11:46 2005

Voi olla hyvin mahdollista.
Itse vaihdoin tuohon Galaxyyn automaatti-ilmastoinnin säätöpaneelin mutta ei sitä voi itse vaihtaa. Pitää mennä merkkiliikkeeseen ja kytkeä auto tietokoneeseen jonka kautta hyväksytään vaihto.
Voi olla sama juttu tuossa abs-pumpussa.
Herjaa varmaan jotain vikakoodia muuten.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Marraskuu 2. 16:35:38 2005

Tätäkin varmaan hyvä kysyä esim ffp:ltä.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Marraskuu 2. 16:41:24 2005

Jallu kirjoitti:Tätäkin varmaan hyvä kysyä esim ffp:ltä.
En ole uskaltanut :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: ABS pumpun koodi VAGissa ja uusissa voorteissa

Viesti Kirjoittaja JP » Ke Marraskuu 2. 17:25:03 2005

ukormi kirjoitti: Onko tosiaan näissä volkkareissa sellainen juttu ettei esim ABS pumppua voi vaihtaa toisesta autosta
ilman jotakin koodia joka tulee uuden pumpun mukana?
Selvitän asian huomenna töissä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: ABS pumpun koodi VAGissa ja uusissa voorteissa

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Marraskuu 2. 18:15:50 2005

JP kirjoitti: Selvitän asian huomenna töissä.
Kiitokset :D

Ja kyseessä Passat TDI 130 kaakkinen 2002 vuosimallinen. ESP löytyy myös, jos noi mitään nyt sitten merkkaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Marraskuu 2. 20:15:45 2005

Eiköhän homma mene juuri noin. Ongelma on enempi varmaankin ohjausväylän käytön mukanaan tuoma kätevä(?) ominaisuus. Kun toimilaitteet ja sensorit tehtaalla koodataan kenttäväylän laitteiksi, ne eivät automaattisesti toimi toisessa ajoneuvossa, koska verkon osoitteisto saattaa olla erilainen.

Autonvalmistajan intresseissä on tietysti sotkea osoitteistoa mahdollisimman paljon, jotta ehjääminen toimii vain merkkiliikkeen erikoislaitteilla.

Vastaavaa toimintaa harrastetaan esimerkiksi akkukennostoissa ja tietokoneiden muistikammoissa, vaikka toteutustekniikka on eri. Muistikammoista emon ja muistin yhteensopivuus varmistetaan SPD piirin sisältämän informaation avulla.

Dallas Semiconductorilla on esimerkiksi 1-wire liitännällä varustettu piiri, joka sisältää 1024bittisellä salausavaimella koodatun 32bittisen tunnisteen.

USB laitteeet tarvitsevat maksullisen valmistaja-ID:n tunnnistuakseen luotettavasti.

Tätä tämä elektroniikkan kehitys tekee ;)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Marraskuu 2. 20:25:00 2005

Jallu kirjoitti:Tätäkin varmaan hyvä kysyä esim ffp:ltä.
No nyt uskalsin.

Miksihän tuon boardin värit on valittu noin?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Marraskuu 2. 22:20:07 2005

Ainakin -99 mallin Boraan vaihdoin ABS:n ja se ainakin toimii ilman testerissä käyntiä. VAG-COMia tarvii kuitenkin, koska pumppu ei meinaa ilmaantua ihan perinteisillä menetelmillä..

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Marraskuu 3. 17:40:54 2005

uusissa vag:eissa olevissa abs pumpuissa ei ole ohjainlaitetta kiinteänä, vaan se on erillinen osa pumpun kylessä. Eli pumpun voi vaihtaa ilman mitään koodauksia. Ohjainlaitteenkin voi vaihtaa toisen käytetyn mutta ohjainlaitteen sarjanumero/varaosanumero tulee olla täysin sama, silti ohjainlaite tulee koodata uudestaan mutta siihen ei tarvita mitään erillisiä koodeja vaan , testeri kiinni ja sopeuttaa uuden ohjainlaitteen.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Marraskuu 3. 17:48:01 2005

JP kirjoitti:uusissa vag:eissa olevissa abs pumpuissa ei ole ohjainlaitetta kiinteänä, vaan se on erillinen osa pumpun kylessä. Eli pumpun voi vaihtaa ilman mitään koodauksia. Ohjainlaitteenkin voi vaihtaa toisen käytetyn mutta ohjainlaitteen sarjanumero/varaosanumero tulee olla täysin sama, silti ohjainlaite tulee koodata uudestaan mutta siihen ei tarvita mitään erillisiä koodeja vaan , testeri kiinni ja sopeuttaa uuden ohjainlaitteen.
No perskeles.

Miksihän eivät saa hommaa kuntoon? Olivat etsineet tuolla samalla tunnuksella olevan pumpun (vissiin sitten ottaneet ohjaimenkin mukaan) mutta jotakin sanoivat olevan koodauksessa hakusessa (koodi puuttuu).

Olivat omien sanojensa mukaan käyneet kysymässä asiaa merkkihuollostakin. Eivät tainneet merkkihuollossa kertoa kaikkea vaan vetosivat tuliterään pumppuun koodeineen :D

Ota tästä nyt selvää. Jospa ne eivät vaan osaa :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Marraskuu 3. 17:53:14 2005

eli koodaako ne ihan merkkihuollon omalla VAS testerillä vai jollakin ns, tarvike laitteella?, merkin omalla testerillä pitäisi ainakin homman onnistua..

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Marraskuu 3. 18:21:59 2005

JP kirjoitti:eli koodaako ne ihan merkkihuollon omalla VAS testerillä vai jollakin ns, tarvike laitteella?, merkin omalla testerillä pitäisi ainakin homman onnistua..
Ei ole merkkihuolto joten tuskin on sama laite kuin merkkihuollossa.
Olivat kysyneet koodauksesta merkkihuollosta mutta oli sanottu ettei onnistu. Pitää olla joku koodi joka tulee uuden pumpun mukana, muuten ei saada toimimaan.

Helsvetti kun kiinnostaisi ko. pirssi mutta mitenkäs tuollaisesta uskaltaa mitään tarjota kun ei saada edes tuollaista hommaa kuntoon. Ollut kuulemma jo kuukauden korjaamolla. Ihan siisti entinen taksipirssi jossa webastokin. Juuri tehty hihnanvaihto ja Long Life1 huolto.

Pitäisiköhän ottaa koeajoon ja ajaa suoraan Laakkosen huoltoon. Laittavat testerillä homman kuntoon ja sitten tingin tonnin auton hinnasta pois :D

Paitsi että se kuntoon saaminen sitten maksoikin 1600 (uusi pumppu) + työt :lol:

Kiitokset JP, käyn taas huomenna autoa ihmetttelemässä ja taidanpa käväistä Laakkosen huollossakin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Marraskuu 3. 18:24:02 2005

Jallu kirjoitti:Tätäkin varmaan hyvä kysyä esim ffp:ltä.
No niin.

Kyselin asiasta tuolla ffp foorumilla ilman tulosta. Kaipa se vastaus sieltäkin tulisi kun aikaa menisi, mutta tässä taas huomataan että CRSC foorumilla on tietotaitoa yli merkkirajojenkin ja tätä tietoa ei mitenkään erityisesti pihdata :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » To Marraskuu 3. 18:50:54 2005

Täältä voi ostaa lukuaikaa tehdaskorjausopuksiin:

http://www.bentleypublishers.com/volkswagen/index.htm

Ainakin Boran osalta oli noissa dokkareissa kaikki koodaukset selvittetty hyvinkin tarkkaan. Ei muutaku tilaamaan ja tutkimaan..

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Pe Marraskuu 4. 17:24:06 2005

Vie vaan joensuun laakkoselle, siellä pitäisi olla asian tuntevaa porukkaa töissä, ja en usko että tuo koodaus homma maksaa yli 100€ ellei siellä ole sitten jotain ohjainlaitetta tai muuta rikki.
Jos tarviit sitten jotain tietoa vageista niin voin kyllä yrittää katella kirjoista ja elsasta.
PS. tarkasta kaikki etupään nivelet huolellisesti ennenkuin ostat auton, tukivarret maksaa noin 180€ kpl ja niitä menee etupäähän 8kpl..

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Marraskuu 4. 19:27:08 2005

JP kirjoitti:Vie vaan joensuun laakkoselle, siellä pitäisi olla asian tuntevaa porukkaa töissä, ja en usko että tuo koodaus homma maksaa yli 100€ ellei siellä ole sitten jotain ohjainlaitetta tai muuta rikki.
Jos tarviit sitten jotain tietoa vageista niin voin kyllä yrittää katella kirjoista ja elsasta.
PS. tarkasta kaikki etupään nivelet huolellisesti ennenkuin ostat auton, tukivarret maksaa noin 180€ kpl ja niitä menee etupäähän 8kpl..
Ja noita tukivarsia ei liene varaosina tai että niihin olisi vaihdettavia päitä?

Laittelin privaa tulemaan
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Marraskuu 4. 20:57:12 2005

Ohhoh, yllättäen netti-ilmoituksessa tuon auton hinta nousi 2000 euroa.

:lol:

Saapa nähdä päästäänkö lainkaan vaihtokauppoihin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Pe Marraskuu 4. 21:01:27 2005

Myyjä mahdollisesti lukenu aktiivisesti crsc- sivuja ??
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Marraskuu 4. 21:07:54 2005

scorpio4x4 kirjoitti:Myyjä mahdollisesti lukenu aktiivisesti crsc- sivuja ??
Ei lue jäsenosioita.

Taitaa tuon pumpun korjaus vain olla kallimpaa kuin alunperin kuvitteli..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 5. 1:05:34 2005

ei fordin HCU (ABS pumppu) vaadi ohjelmointia. noin virallisesti WDSsällä ilmataan jarrujärjestelmä, mutta tosiasiassa se onnistuu muutenkin.

automaatti ilmastointi tarttee varmaan kyllä ohjelmoida, mutta taitaa kyse olla lähinnä siitä että se automaatti ilmastointi osaa sitten sen jälkeen ohjata autossa olevia laitteita oikein tai jotain sen suuntaista. mutta se taas ei ole niin iso ihme, kun tiettyjä audiolaitteita pitää ohjelmoida myös WDSsällä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Marraskuu 15. 21:34:14 2005

No joo.

Tein autosta tarjouksen eikä tuo tuntunut myyjästä mitenkään mahdottomalta. Hieman siinä olisi vielä viilattavaa mutta ei olisi kuin muutamia satasia.

Myyjä ( autoliikeestä ) lupasi ottaa yhteyttä mutta eipä mitään ole kuulunut. Kävin vilkaisemassa ja siellä auto seisoo edelleen korjaamon pihalla samassa paikassa kuin parisen viikkoa sittenkin. Tiedän sen siitä että oikea takarengas on pienen kummun päällä eikä sitä varmaankaan satuttaisi saamaan samaan paikkaa mikäli ei oikein yritettäisi.

Kyllä tuntuu olevan vaikeata saada volkkari kuntoon.

Unohdan koko homman ja jatkan Mondeolla ajamista.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Marraskuu 22. 19:56:38 2005

Nyt tuli tekstari jossa myyjä ilmoitti että Passatti olisi viimeinkin kunnossa :D

Laitoin vaan juuri Mondeoon 400 euroa uutena hihnasarjana ja vesipumppuna. Samalla vaihdettiin uusi venakopan tiiviste. Työt tekivät 100 euroa :oops:

Juu, kävin kysäisemässä pari viikkoa sitten paikallisesta Teboilista ja kun vaihtohinta oli satasen, en hetkeäkään miettinyt että vaihtaisin itse :?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Ti Marraskuu 22. 21:06:38 2005

ot:
noita tukivarsia saa vähän halvemmallakin kuin merkkiliikkeestä.
Juuri tänäaamuna kuriiri toi kotiovelle 192e hintaan kaikki etupään tukivarret 8kpl + vakaajan "tangot".

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Marraskuu 25. 22:29:19 2005

No joo..

On myyjä tupannut tulemaan tekstareita. Otan huomenna Passatin ajoon. Kassellaan nyt sitten :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Kesäkuu 20. 0:35:36 2006

Joo..
Tapaus Passat variant 2002 130 kaakkinen diesel, 346tkm takana.
Oireet:
Alkoi pikkuhiljaa tehot tippumaan ja savutus lisääntymään. Tilanne nyt on sellainen että auto ei juurikaan mene mihinkään ja kun painaa läpän pohjaan savuttaa aivan sairaasti mustaa...

Vein auton Laakkosen pikahuoltoon jossa alettiin perkaamaan ongelmaa.
Auto ei mene mihinkään ja savuttaa saakelisti mustaa, tämän jo tiesinkin. Pikahuollon kaverit kävivät kahdestaan testaamassa samalla testeriä seuraten. Maffi antoi hieman vajaita arvoja mutta muuten ei mitään poikkeavaa. Vaihdettiin Maffi ja ilman suodatin. Ei vaikutusta.. Jätin auton huoltoon ja sovittiin että testailevat hieman lisää. Kävin hakemassa auton parin tunnin päästä pois ja sain samalla tuomion:
EGR vuotaa öljyä ulospäin (ylläri juu) uusi EGR vena 300 euroa
Alipainapumppu vuotaa, ei muodosta kunnolla alipainetta. Uusi pumppu 320 euroa
Pakoputki helisee, voi olla menossa katin kilkkeistä täysin tukkoon. Uusi katti 600 euroa. Noihin vielä työt päälle mikäli ei itse duunaa.. Nyt tuo tarkastus teki vain 88 euroa.

Purin tänään tuon EGR systeemin osittain pois. Voi herra ziisus missä Pas*assa vermeet on sisältä päin..

EGR MÖMMÖSSÄ
HIRVEE LÄJÄ PAS*AA
HIEMAN PUHTAAMPI
HUOLESTUTTAA


Mitä ihmetta tuollaisella takaisinkierrätyssysteemillä tekee jos se noin totaalisesti tukkii koneen?

Huomenna otan putken pois ja helistelen, rälläköin putkea siten ettei siellä olisi mitään tukkivaa kamaa..Samalla saattaa katin loppu ottaa matkan kiertävälle radalle..

Kysymyksiä arvon raadille jotka ovat ko. ongelmaan syvemmin perehtyneet:

Tuo imusarja on todella paskainen, lienevätkö imuventtilit samaa paskaa täynnä?
Kuinka imusarjan irroittaminen onnistuu näppärästi jos on pakko puhdistaa se sisältäkin?
Tuleeko nesteet samalla pihalle jos imusarjan nappaa pois?
Onko venatkin yleensä tuollaisen jäljiltä niin mömmössä ettei imusarjan irroitukseen kannata ryhtyä vaan kannattaa ottaa suoraan kansi pois?
Kannen takapäässä on dieselin ensiöpumppu (nostopumppu) ja samassa on alipainepumppu. Tuo alipainepumpun lähtö heiluu aika paljon ja alipainetta ei siten taida järjestelmään riittävästi muodostua. Saako tuota korjattua vai pitääkö tosiaan ostaa uusi pumppu kuten Laakkosella totesivat. Ostaa siis toimivan pumpun tilalle uusi vain siksi että lähdon toteutus on hanurista?

Hieman nyt muuten vitut*aa..Piti olla käyttöauto mutta niin siitäkin vaan tuli harrastepeli jota saa olla silloin tällöin ropaamassa tallissa.

Taitaa olla nämä hiemankaan uudemmat pelit ihan sekundaa..

Pitääkö siirtyä kiinalaisen autoilun maailmaan? Ne kuulemma toimivat pitkääääääään :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ti Kesäkuu 20. 8:58:27 2006

Moottorin tukkoisuus viittaa katin tukkeutumiseen (sama oli appiukolla, katin sisus pääsi pyörimään), varsinkin jos helinää putkesta kuuluu. Savutus viitannee vääriin ilmakertoimiin tukkeutuneen putken takia. Jospa jättäisi katista (jos se on tukossa) vaan pelkät kuoret, sehän on vain nokipönttö (ei polttoyksikkö), säästäisi sen 600 ekua.

Imusarja kannattaa iroittaa ja pestä puhtaaksi ja tulpata se egr-linja jos siististi pystyy. Sama vikahan vaivaa D-transiteja joissa imusarja pitää pestä melkein joka vuosi, egr tulppaus auttaa niissäkin.
Pakokaasujen takaisinkierrätyshän laskee vain palamisvaiheen NOx pitoisuutta pakokaasujen sisältämien höyryjen avulla (palamislämpötilan lasku) ja sitähän ei suomessa mitata.

Alipainepumppu kannattaa hommata romikselta, jos vanhaa ei pysty ehjäämään. Kuva pumpusta auttaisi kummasti tässä tilanteessa, koska appiukon auto on 600 km päässä.

Jos tämä auttaisi jotakin...
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Kesäkuu 21. 0:57:16 2006

Meinasin sikamassaa käyttää tuossa alipainepumpussa. Olin jo ostamassa Wurthin tuotetta mutta siinä oli suurin jatkuva lämmönsieto 80 astetta. Hetkittäin olisi kestänyt 120 astetta. Olisi varmaan suotavaa että jatkuva lämmönsieto olisi ainakin sen 110 astetta.

Tässä kaksi kuvaa tuon alipainepumpun lähdöstä:
SUORASSA
VINOON PAINETTUNA



Joo, kannessa olevat IMUKANAVAT olivat paremmassa kunnossa kuin tuo EGR ja imusarjan alkuosa. Mustaa mömmöä sielläkin oli mutta ei hirveästi paksua karstaa.
Imusarjassa sitä kyllä oli.

Imusarja lähti kaikenkaikkiaan helposti pois. On kiinni kuudella kuusiokolopultilla ja jos omaa kunnon kuusiokolosatsin jossa pidemmän osan päässä on pallo, homma hoituu helposti. EGR osaa jossa vesi kiertää ei tarvitse kokonaan irroittaa ennen imusarjan irroitusta. Noin ei se yksi turbon kelloon osuva pultti tuota ongelmaa.

Mutta tuo saakelin pakoputken kattiosa tuottaa ongelmaa. Se ei mahdu tulemaan alakautta pois, eikä yläkauttakaan etenkään kun auto ei ole montulla eikä sitä saa riittävän ylös. Heti katin jälkeen on liitos joka on kolmella pultilla kiinni. Kaksi pulteista lähti taistelun jälkeen pois mutta se kolmas tuottaa päänvaivaa. Meinasin että otan pakosarjan pois niin katti mahtuu tulemaan pois. Juu, pakosarjan pultit lähtivät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta helposti pois mutta eihän se pakosarja siitä vielä lannistu. Turbo lienee vielä alhaalta kiinni moottorin korvakossa tai jossakin. Huomenna jatketaan harjoitusta sen katin kolmannen pultin kanssa. Kävin Peltiliike Mutasella vierailulla ja sain sieltä palan 0,6 mm kuparia laipan tekoa varten. Allan vielä ystävällisesti antoi tuon palan veloituksetta.. Ei ole hehkutettua kuparia mutta pitänee kuitenkin vaikka laittaa tuollaisenaan. Katin kun saan irti, hakkaan kaiken sen sisällä olevan pieniksi palasiksi. Jos ei muu auta, niin rälläköin pöntön auki ja tyhjennä sillä tavoin..

Kaikenkaikkiaan ärsyttävää duunia kun ei oikein tiedä miten mikäkin osa lähtee irti ja mitä kaikkea pitää irroittaa ennen kuin se joku osa on ylipäätään mahdollista saada pois. Kaiken teen kantapään kautta ja aikaa palaa..

Lisähaasteena oli VARJOLÄMPÖTILA joka ylitti kolme kymmentä astetta. Onneksi auto ei kuitenkaan ole varjossa 8) Iltaa kohden myös itikat huomasivat hikoilevan duunarin ja kutsuivat bailuihin mukaan vielä leegion mäkäräisiäkin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Kesäkuu 21. 1:32:12 2006

Jos ei muu auta niin sitten peli pitää työntää sellaiseen talliin, josta toi monttu löytyy :wink:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Kesäkuu 21. 1:34:40 2006

MikkoT kirjoitti:Jos ei muu auta niin sitten peli pitää työntää sellaiseen talliin, josta toi monttu löytyy :wink:
Ei kyllä tuohon on nyt jo niin monta tuntia mennyt että se katti lähtee pois tuossa paikoillaan :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Kesäkuu 22. 11:33:32 2006

Olipa harvinaisen hankalaa ottaa se katin alempi laippapultti pois..
Hikeä kyllä valui ja kädet on huomenna taatusti pahoilla mustelmilla.

Kaivoin auton eteen nurmikolle puolimetriä syvän montun ja työnsin auton sen päälle. Ei katti putkineen sittenkään tullut pois mutta sai kattia niin paljon eteenpäin että pultin irroitus oli ylipäätään teoriassa mahdollista.

Katti on ehjä eikä ole tukossa. Putkikin tuntuu olevan auki eikä ainakaan mainittavasti tukossa. Testit tein imurin avulla, ihan hyvin virtaa.

Tuota kattia ei varmaankaan kannata nuijia sisältä säpäleiksi kun on aivan kunnossa?

Voi elämän kevät.

Nyt taidan laittaa imusarjaan lähdön ahtopainemittarille. Näkee ainakin milloin alkaa ahtamaan ja ahtaako ylipäätään mitään.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » To Kesäkuu 22. 13:14:24 2006

Kattia ei kannata särkeä, jos sisus on ehjä eikä pääse liikkumaan. Iteltä häipyi mesestä kulkupuoli, kun oli karstottunut ahtopaineen tunnistuskanava tukkoon (liikaa öljyä koneessa), ahdot ei nousset. Miten lie tuo hommeli volkkarin koneessa. Laittele se pakopuoli kasaan ja putsattu imusarja kiinni (EGR tukittuna). Nyt kun on kerran kelppeet irralaan on helppoa rassailla kaikki röörit ja tunnistus- ym. kanavat auki.

Olen nähnyt sikaliimalla kiinnitettyjä lohkolämppäreitäkin, joten eiköhän se sikaliima jonkin aikaa siellä alipainepumpussa kestä. Pääsisi ainakin testaamaan.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Kesäkuu 23. 0:47:07 2006

ALIPAINEPUMPPU liitin putsattuna ja tässä MÖMMÖTTYNÄ. Mömmönä käytin sitä Loctiten ainetta..
ASENNUSMONTTU piti kaivaa että sai
PUTKEN kääntymään riittävästi laipan irroitusta varten.
VIHDOINKIN KATTI IRTI ja käsivarret romuna. Mutta KATTI olikin täysin ehjä ja testin mukaan virtasi läpi esteettä. Jätin siis katin toimivaksi.
Rakensin kunnollisen ja luotettavan TESTIPENKIN jolla totesin että loppuputkikin oli auki eikä siitä mitään kummaa tuketta kyllä löytynytkään.

Sitten kävin imusarjan kimppuun. Putsausvälineinä käytin orkkis Pepsodentharjan muotoon tehtyä pientä teräsharjaa, piiitkää ruukkaria, liuotinpesuainetta, normiruukkaria ja pulloharjaa. Tietty meni erilainen määrä rätei ja lumpui.. Luulen että nyt minun pitää ostaa uusi pulloharja vaimon käyttöön..

Muutama kuva imusarjasta:
IMUSARJAA
IMUSARJAA
IMUSARJAA
YLEISKUVAA

Imusarjasta tuli ihan riittävän puhdas vaikkakaan en edes tavoitellut alumiinin väriä. Kolmeen kertaan sen käsittelin, aikaa meni vajaan tunnin verran.

Nyt auto on tosiaan nipussa ja ensimmäiset testikilsat takana.

Positiivisena puolena, auto käy edelleen nätisti ja liikkuu omin voimin..

Huomioita Laakkosen antamaan diagnoosiin.
Putki ei todellakaan ollut tukossa...
EGR vuoti öljyä ulos ja on varmasti lisätiivistyksen tarpeessa. Nyt alkuun saa puhdistus riittää.
Alipainepumpun lähtö oli todellakin löysä..
Huollossa sanoivat ettei boksi lainkaan tarkkaile kuinka on alipaineen laita. Miten se on mahdollista kun alipaine kuitenkin ohjaa todella useita tärkeitä kompunentteja????

Mitä tekisin toisin?

Nyt kun tietää hieman mitä pitää tehdä niin en lähtisi yrittämään pakosarjan irroitusta enkä irroittaisi kattia ( sikamainen homma ). Ottaisin putken irti turbolta ja testaisin putken virtauksen downpipelta paineilmalla tai imurilla. Vasta sen jälkeen harkitsisin muita toimia.

EGR pötikkä kannattaa tarkistaa määräajoin niin välttyy hämmentäviltä ylläreiltä..

En tulpannut vielä tuota pakokaasutuloa EGR systeemistä. Siinähän jää kuitenkin läppä ja venttiili toimintaan. Kuinka toiminta häiriintyy jos läppä kuristaa imukanavan eikä korvaavaa pakokaasumäärää tulekaan täytöksi?

Kuinka näissä disuissa nuo ahtopaineet menee?
Tässä lähtee ahtamaan melkein heti liikkeelle lähtiessä ja maksimipaine oli 1.6 kiloa :shock:

Kyseessä siis tuo 130 kaakkinen versio.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Pe Kesäkuu 23. 9:09:02 2006

Jos diesel savuttaa (mustaa) on syöttö myöhäisellä tai kakkua menee liikaa suhteessa ilmamäärään.

Onko ne nyt siellä laakkosella tarkistaneet sen polttoainepuolen?
Miten m-ohjaus tunnistaa ahtopaineen nousun?
Syötön ajoitus?
Imupuoli/egr:n läppä/kellon kalvo?

Miten tuo imupuolen läppä käyttäytyy kierrosten/ahtopaineen noustessa tekeekö omiaan (kuristaa liikaa)? Pystyykö testaamaan: pelti auki, ahtojen mittaus samalla, läpän liikkeen seuraaminen ja antaa koneelle ns. hanskaa.
Lopuksi lukitsee läpän auki ja testiajo.

Hemmetisti on kyllä ollut tuota rasvaa ja karstaa...
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Pe Kesäkuu 23. 11:29:58 2006

Tuli mieleen semmoinen juttu, että oletko käynyt oikeassa diesel-korjaamossa. Ei varmaan ole Laakkosta halvempi, mutta rahalle saa mun mielestä enempi vastinetta. Ne on yleensä enempi perillä noista tupaöljy vehkeistä.

Ja tutkimukset ovat osoittaneet että jos tulppaat sen EGR:n niin alumiini laippaan pakokaasu polttaa reiän. Miten lie kuparin laita?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Kesäkuu 23. 16:21:34 2006

Vilkki kirjoitti:Tuli mieleen semmoinen juttu, että oletko käynyt oikeassa diesel-korjaamossa. Ei varmaan ole Laakkosta halvempi, mutta rahalle saa mun mielestä enempi vastinetta. Ne on yleensä enempi perillä noista tupaöljy vehkeistä.

Ja tutkimukset ovat osoittaneet että jos tulppaat sen EGR:n niin alumiini laippaan pakokaasu polttaa reiän. Miten lie kuparin laita?
Varmasti polttaa alumiinin kyllä. Kuparilla on sulamispiste siellä tuhannen celsiusasteen tuntumassa joten tuskin se tuossa kohtaa pääsee sulamaan puhki.

Ei tuossa enää ole kuin muutamia selvitettäviä asioita. Tarkeimpänä on se kuinka paljon pitää ahtopaineen olla?

Nyt toimii jo aika hyvin mutta edelleen mielestäni työntää hieman liikaa mustaa.. Jos ahdot on persiillään niin aivan varmasti työntää mustaa.

Edelleen maksimipaine on 1,6 kiloa..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Pe Kesäkuu 23. 22:58:31 2006

Saman verran mulla on sierrassa paukkua. Pumppu on tehty liikkeessä kuntoon. EGR tulpattu. Ja mustaa tulee putken täydeltä kun polkee. Liikkuu myös mukavasti.

Ja kaikkea kolmea nestettäkin käyttää hyödykseen. Joitakin jopa ihan reilusti :roll:

Toi materiaali tietous on mulla vähän huonoa. Täytyypä löytää jostain kuparilevyä, alumiinia oli töissä sopivasti tarjolla.

Vastaa Viestiin