Korin jäykistehitsaamisen tekniikka

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Korin jäykistehitsaamisen tekniikka

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ke Marraskuu 9. 21:42:16 2005

Miten kori pitäisi oikeaoppisesti jäykistehitsata ettei kori vetele mihinkään suuntaan? Oma korini killuu nyt koripukissa. Voiko sen jäykistehitsata siinä vai pitäisikö se jäykistehitsata pukkien päällä? Pitääkö kori jäykistehitsata ns. ristiin? Eli ensin esim. pieni pätkä peräpäätä, sitten pieni pätkä vastakkaista etupäätä, taas peräpäätä jne.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 9. 22:18:41 2005

Jyrkkä ehkä tähän asiaan on ettei liene käytännön tasolla merkitystä; vahvistukset hitsataan kuitenkin tyyliin puoli tuumaa hitsiä, tuuma rakoa jne, joten jännityksiä ei pääse syntymään->EDIT: käytännössä vaikuttavia. Mutta ei haitannekkaan jos viitsit "hyppiä" esim puolelta toiselle.
Viimeksi muokannut jjs, To Marraskuu 10. 19:17:15 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Marraskuu 9. 22:49:56 2005

Nyt en ole ihan varma että onko jo kadonnut bittien taivaaseen mutta tästä käytiin 1-2 vuotta sitten hyvin kattava keskustelu..
#6
Escort -75

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Marraskuu 9. 22:55:14 2005

Ite nappailin kans kiinni noin tuuman välein. Kyllähän tuo sedan koriin vaikutti mukavasti.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Marraskuu 10. 0:15:32 2005

aina kun hitsaa, syntyy jännityksiä. niiden vaikutusta voidaan vähentää hitsausjärjestystä muuttamalla. kyllä auton korin saa melkoiselle propellille, jos hitsaa sen täysin väärin.

ihan mutuna uskoisin riittävän että hitsaa saman sauman auton molemmilta puolilta vuorotellen, järjestelmällisen epäjärjestyksessä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Marraskuu 10. 0:26:02 2005

Liekkö tollanen vanha ruosteenraiskaama sierran runko enää muutenkaan suora :lol:

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Marraskuu 10. 10:58:32 2005

ytte kirjoitti:Liekkö tollanen vanha ruosteenraiskaama sierran runko enää muutenkaan suora :lol:
Kun tuskin uutenakaan ovat täydellisen suoria.

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » To Marraskuu 10. 17:45:01 2005

Oman cossuni viime talvena jäykistehitsasin niin nyt kun nostaa
etuoven kohdilta toiselta puolelta, niin takarengas nousee samaan tahtiin
etupään kanssa ja ei tarvi montaa senttiä tunkata niin alkaa toinenkin
eturengas nousta mukana. Nyt on paljon mukavanpi ajella kun kori
ei elä koko ajan

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Marraskuu 10. 23:36:37 2005

no nythän ei kysytty sitä että onko ne valmiiksi kieroja tai velttoja, vaan sitä miten hitsaamalla voisi minimoida muodonmuutokset. jos viksusti tekee, niin hoitaa sen korin ensiksi suoraan, ja hitsaa sitten vasta.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Marraskuu 11. 16:13:08 2005

Jäähdytys paineilmalla tai sauman vasarointi vähentää peltiin kohdistuvaa vetoa.Myös ns taka-askel hitsatessa on joissain tilanteissa ihan hyvä tapa,ei juurikaan vetele. Sanoisin,että maltti on valttia ja antaa välillä jäähtyä kunnolla.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

HarriS
Viestit: 2917
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HarriS » Pe Marraskuu 11. 16:21:19 2005

Mikä taka-askel?
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Marraskuu 11. 16:42:32 2005

En tiedä virallista termiä,mutta puhuttu on "taka-askeleesta".
Eli hitsaat saumaa vaikka 5cm,sen jälkeen aloitat 5cm ennen äsköisen hitsin aloituskohtaa hitsaamaan ja lopetat sen sauman siihen mistä ekan sauman pätkän aloitit.
On toiminut hyvin ohutlevyisten tankkien teossa,ei kupruile kannet,eikä kyljet.
Soveltaa tuota voi vaikka vahvikehitsaukseen kun lyhetää sauman vedot vaikka 1,5cm

<------a<------aa<-----aaa..jne

a=1 sauman aloitus
aa=2 sauman aloitus
aaa=3 sauman aloitus
<=sauman lopetus
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Marraskuu 11. 16:44:51 2005

Paitsi että koria ei hitsata pitkällä saumalla, vaan esim. tuuma hitsiä, tuuma väliä
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Marraskuu 11. 16:51:03 2005

Alä, luitko voi soveltaa :wink:

Jaat sen tuuman vedon kahdeksi pätkäksi ja sitten taas väliä.
idea on tasata lämpöä,toimii varsinkin pidemmissä saumoissa,miksei myös lyhyemmissä.Tuuma voi kuitenkin olla turhan lyhyt sauma,kun jäähtyy muutenkin tasaisest.
Sanoinkin ekassa viestissä,että ohutlevy töissä joissain tilanteissa esim loksun kaaret,helmat ja isommat paikka palat,yleensäkin silloin kun on paljon saumaa pienellä alalla ja pelti lämpeää liikaa..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Marraskuu 11. 16:53:43 2005

Sori, en ajatellu taas kovin pitkälle :oops: Joo pitää itekki soveltaa ku tarvii seuraavan kerran jotai kaaria tai muuta ohutlevy hommaa tehdä.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Pe Marraskuu 11. 19:22:11 2005

Ratsastetaas topicilla pikkasen.

Eli jos joku sen pidemmänkin keskustelun löytäis olis jees. Meinaan olis yksi sierran raato josta kaverin kanssa väsätään montulle "ralli"autoa.
Voishan siihen samalla harjotella tota jäykistehitsaamistakin.
Mutta kun ei ole pient käryäkään että minne sitä saumaa tulisi vedellä siihen koriin? Kun tietämättömän silmään nyt ei ainakaan hitsaamattomia saumoja äkkiseltään osunut. :oops:

Turvakaaretkin siihen väsäillään mutta siitä jotain tietoa sentään on tihkunut sieltä sun täältä. 8)
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 12. 0:49:32 2005

kun hitsaat tuuma saumaa tuuma väliä menetelmällä(tai sentti saumaa sentti väliä) niin se jäykistää koria noin 100% muistan lukeneeni jostain korikirjasta. ja siis kaikki saumat hitsataan missä on pistehitsejä, eli peltien liitoskohdat, noin nyrkkisääntönä voisi pitää. hitsausjärjestyksestä olikin jo puhetta.

kaikista paras olisi vielä jos suoristaisi korin ja laittaisi jigiin hitsauksen ajaksi, niin olisi mahdollisimman suora. se on eriasia taas sitten vaatiiko käyttötarkoitus sitä vai ei.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » La Marraskuu 12. 4:32:29 2005

Kun toimit kuten jjs sanoi minimoit ongelmat. En suosittele toimenpidettä katuautoille. On tullut tehtyä.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Marraskuu 12. 11:53:59 2005

Itse meinaan kanssa ottaa telakalle tässä talven mittaan tuommoisen Pösö 309:n ja meininki olisi jäykistää koppaa kun kerrankin ei tarvitse museokatsastaa :) Mitäköhän mahdollista haittaa korin jäykistämisestä katukäytössä on? Uusien autojen ajotuntuma on mielestäni todella miellyttävä ja asiallinen sen takia että koppa ei kieroile ajon aikana.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » La Marraskuu 12. 12:55:34 2005

ckolli kirjoitti:Kun toimit kuten jjs sanoi minimoit ongelmat. En suosittele toimenpidettä katuautoille. On tullut tehtyä.
Miksi et suosittele toimenpidettä katuautolle :?:

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Marraskuu 12. 16:18:52 2005

Itselläni oli hattuhyllyn pelti revenny jo irti elämisestä kun alusta oli jäykkä. Yhden HF integra lancian olen nähnyt jossa on etu ja takapilarit murtuilleet, kyseisessä vehkeessä oli jäykät kynätolpat kiinni ja yokohaman katusliksit.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Marraskuu 12. 19:26:23 2005

Niinpä niin, mutta eikös tässä ollut nimen omaan tarkoitus jäykistää koria ettei tarvitse asentaa sikajäykkiä vietereitä ja käyttää koria jousena?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Marraskuu 12. 22:29:55 2005

näinpä.

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Su Marraskuu 13. 12:00:41 2005

Eikös tommosesta yltiöpäisestä korin jäykistämisestä myös tule semmonen onglema että palkkien ja koteloiden sisältä palaa maalit ja näin ollen altistuu helpommin ruostumiselle.

Vaikka sinne pistääkin kotelosuoja-aineet niin milläs putsaat ne jotta lähtee palanut maalin pois ? Suoja-aine palaneen maalin päällä ei ole niitä parhaimpia suojaus tapoja..
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Su Marraskuu 13. 13:04:44 2005

Kysäistäänpäs tässä samassa topicissa...

Pitäis tuohon fiestaan hitsailla ~50cm uutta kynnystä vänkärin puolelle.
Tohtiiko toimenpiteen tehdä auton seisoessa omilla jaloillaan, vai kannattaako nostaa pitkien pukkien päällee ja minimoida korin nitkahtamis vaara ?
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Marraskuu 14. 0:20:16 2005

sitä voi myös osittain jäykistehitsata autoa. ei sitä ole pakko heti vetää kaikkia saumoja.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin