Stefojen irrotus - kikka kolmonen?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Stefojen irrotus - kikka kolmonen?

Viesti Kirjoittaja Pusa » La Marraskuu 12. 11:05:51 2005

Mitä keinoa / keinoja olette käyttäneet erilaisten stefojen irrotukseen? Tarkoitan siis tilanetta, jossa moottoria / vaihteistoa yms. ei ole purettu vaan akseli on paikoillaan (ts. akseli, jonka stefaa ollaan vaihtamassa).

Voortin Workshop-manuaalissa viitataan usein tiettyyn erikoistyökaluun, mutta sitähän ei ole käytössä. Onko muuten joku nähnyt sellaisen luonnossa ja millainen se itse asiassa on? Onko vastaavaa saatavilla jostain työkaluliikkeistä?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » La Marraskuu 12. 11:23:25 2005

yksi hyvä keino on kiertää stefaan peltiruuvi ja vetää sen avulla stefa ulos

Racehard
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Huhtikuu 6. 22:57:44 2005
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Racehard » La Marraskuu 12. 11:49:55 2005

Terävä koukku missä on kahva päässä.
Sierra cosworth 4x4 Vm. 90
En ole psykiatri, olen muuten vain asiantuntija sekaisin olemisessa.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » La Marraskuu 12. 12:44:25 2005

Piikillä jälki,pienellä poranterällä reikä ja siitä pieni koukku...myös usein riittää tuo pelkkä koukku tai pelliruuvi...
#446

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Marraskuu 12. 12:59:21 2005

Oiskohan sulla kampiakselin etupään stefa kyseessä?

Erikoistyökalua tarvitaan ennemminkin sen nokkahihnapyörän irrotukseen. Usein se ei lähde muuten irti.
Stefa lähtee edellä mainituilla keinoilla. Kiroilulla ja jollain terävällä ruuvarilla tai vastaavalla irtoo myös.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » La Marraskuu 12. 14:17:01 2005

stefa neuvoo, peltiruuvi on pop.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » La Marraskuu 12. 15:38:47 2005

KtK kirjoitti:Oiskohan sulla kampiakselin etupään stefa kyseessä?

Erikoistyökalua tarvitaan ennemminkin sen nokkahihnapyörän irrotukseen. Usein se ei lähde muuten irti.
Stefa lähtee edellä mainituilla keinoilla. Kiroilulla ja jollain terävällä ruuvarilla tai vastaavalla irtoo myös.
Kysymys oli pääosin yleisluonteinen, mutta kyllä. Tarkoitus on vaihtaa samalla kertaa:

- Nokka-akselien stefat
- Kampiakselin etupään stefa
- Apuakselin stefa
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Marraskuu 12. 18:03:32 2005

Kiroilulla ja jollain terävällä ruuvarilla tai vastaavalla irtoo myös.
:lol:

Minkäslainen tämmönen alapyörän irrotustyökalu sitten on, millä pyörän saa ehjänä pois jos on jämähtäny?
Jäsen #606

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » La Marraskuu 12. 18:55:13 2005

olafu kirjoitti:
Kiroilulla ja jollain terävällä ruuvarilla tai vastaavalla irtoo myös.
:lol:

Minkäslainen tämmönen alapyörän irrotustyökalu sitten on, millä pyörän saa ehjänä pois jos on jämähtäny?
ulosvetäjä esim selfmade, itte tein paksusta raudasta levyn johon porasin kolme reikää, hylsy väliin ja sitte "pulttasin" niihin kolmeen kierteeseen mitä siinä alapyörässä on.. hienosti lähti.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Marraskuu 12. 19:00:21 2005

Joo kyllä se alapyörä lähtee kunnon ulosvetäjällä, irroitusöljyllä, kuminuijalla ja kirosanoilla. stefat lähtee kyllä yleensä pienellä talttapää ruuvarilla, jossa on suht terävä kärki.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Marraskuu 15. 1:22:36 2005

olafu kirjoitti:
Kiroilulla ja jollain terävällä ruuvarilla tai vastaavalla irtoo myös.
:lol:

Minkäslainen tämmönen alapyörän irrotustyökalu sitten on, millä pyörän saa ehjänä pois jos on jämähtäny?
Se oli semmonen keskeltä pituussuuntaan halkastu holkki ,joka meni hammashihnapyörän ympärille. Siinä on reunat pyärän taakse ja ympärille ehjä holkki pitämään kasassa pakettia. Päässä ruuvi kampiakselin päätä vasten. Sain semmosen kerran lainaksi korjaamolta.

kampuran kiilahihnapyörään tein latikasta,mutterista ja ruuvista sopivan ulosvetäjän. Taivuttelua ,pientä porausta ja heftausta.

Vastaa Viestiin