Ilmastoinnista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Planet » To Marraskuu 17. 22:25:58 2005

Nyt kun pakkaset alkaa hiipiä, niin mitenkäs on ilmastoinnin käytön kanssa.
Joskus oon kulluu puheita, että ois hyvä pitää ilmastointi aina päällä eli myös talvellakin kun puhaltaa lämmintä ilmaa. Mielestäni fordin ohjekirjassa taas lukee, ettei ilmastointia saa käyttää kuin yli +4 asteen kelillä. Kuitenkin ois varmaan hyvä ees jonkun kerran talven aikana pyöräyttää kompuraa, ettei ilmastointi ihan kyykähdä? Miten ois parasta toimia?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Tharkad » To Marraskuu 17. 22:37:39 2005

Planet kirjoitti:Nyt kun pakkaset alkaa hiipiä, niin mitenkäs on ilmastoinnin käytön kanssa.
Joskus oon kulluu puheita, että ois hyvä pitää ilmastointi aina päällä eli myös talvellakin kun puhaltaa lämmintä ilmaa. Mielestäni fordin ohjekirjassa taas lukee, ettei ilmastointia saa käyttää kuin yli +4 asteen kelillä. Kuitenkin ois varmaan hyvä ees jonkun kerran talven aikana pyöräyttää kompuraa, ettei ilmastointi ihan kyykähdä? Miten ois parasta toimia?
Parkkihallissahan tota voi käyttää vähän aikaa pari kertaa talvessa jos sattuu asumaan niin pohjosessa että kelit on alle +10.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Planet » To Marraskuu 17. 22:50:45 2005

Tharkad kirjoitti:
Planet kirjoitti:Nyt kun pakkaset alkaa hiipiä, niin mitenkäs on ilmastoinnin käytön kanssa.
Joskus oon kulluu puheita, että ois hyvä pitää ilmastointi aina päällä eli myös talvellakin kun puhaltaa lämmintä ilmaa. Mielestäni fordin ohjekirjassa taas lukee, ettei ilmastointia saa käyttää kuin yli +4 asteen kelillä. Kuitenkin ois varmaan hyvä ees jonkun kerran talven aikana pyöräyttää kompuraa, ettei ilmastointi ihan kyykähdä? Miten ois parasta toimia?
Parkkihallissahan tota voi käyttää vähän aikaa pari kertaa talvessa jos sattuu asumaan niin pohjosessa että kelit on alle +10.
Aivan, eli siis kelien mukaan kannattaisi käyttää..?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Marraskuu 17. 22:54:50 2005

Niin, ja voihan sitä jossai lämpimässä paikassa käyttää, ei välttämättä sillä että se menisi rikki, vaan koska yleensä/tietääkseni noissa pitäisi olla lämpötilakatkaisija, joka ei anna sen lähteä pyörimään tietyn lämpötilan alapuolella. En tiedä onko välttämättä tarvetta.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

MikaM
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MikaM » Pe Marraskuu 18. 1:08:58 2005

tietääkseni ilmastointi ei lähde pyörimään alle +4 asteessa. ja ehdottomasti sitä kannattaa käyttää mahdollisuuksien rajoissa. ammattimiehet suosittelevat vähintään kerran kuussa käyttää hetken aikaa.

tärkeämpää ilmastoinnin kestävyyden kannalta on pitää huoli ettei se pääse tyhjenemään, jolloin on suuri riski että kenno menee uusittavaksi.

korjatkaa jos olen väärässä mutta näin muistelisin kuulleeni kun käytin puoltoista vuotta sitten -00 mondeon kennon vaihdossa... on muuten melko kallista lystiä uusia :(

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Marraskuu 18. 7:34:22 2005

Scorppiossa ainakin mene kompura aina päälle mikäli ulkolämpötila sen sallii jos laittaa puhalluksen pelkästään tuulilasille, vaikka a/c nappia ei olisikaan painettu.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

TaneEsko
Viestit: 56
Liittynyt: Su Heinäkuu 11. 21:29:24 2004
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja TaneEsko » Pe Marraskuu 18. 19:59:27 2005

Juu kannattaa käytellä, tais olla suositus et ainaki kerran kuussa n.1h ajan ja tais tarttee ulkolämpö tilaks vähintään +4 .
Järjestelmässä on kylmä-aineen seassa "kompura"öljyä joka voitelee kaikki paikat etenkin liitokset/tiivisteet . :roll:
Taunus GT Coupe -73
Escort Estate -72
V6 Mondeo -00
Yamaha FJR -09

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Pe Marraskuu 18. 22:57:18 2005

Skorppi kirjoitti:Scorppiossa ainakin mene kompura aina päälle mikäli ulkolämpötila sen sallii jos laittaa puhalluksen pelkästään tuulilasille, vaikka a/c nappia ei olisikaan painettu.
Samoin tekee myös -98 mondeo.. Ainakin syttyy se A/C valo siinä puhaltimen nopeussäädon nappulassa.
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Marraskuu 20. 20:31:39 2005

Kyllä sitä kannattaa käyttää aina silloin tällöin niin ei tiivisteet hapristu..

Vaikka se a/c merkkivalo syttyykin, niin se ei meinaa että kompressori kytkee. Pelti auki ja katsoo sitä kompressorin päätyä, jos mahdollista, niin siinä pitäisi sen keskiosan kytkimenkin pyöriä. Jos ei kylmiltäänkään lähde päälle, niin voi olla liian kylmä, että suojaukset estää toiminnan..

Vastaa Viestiin