FSE b-paineensäädin...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

FSE b-paineensäädin...

Viesti Kirjoittaja Montune » Ti Marraskuu 22. 15:03:28 2005

Eli tuli tuommoinen hommattua rallyracesta kun vanha hajos,FSE:n 3kalvoinen, ilm. 1.4 kertova kun on harmaa kantinen, kuulin että mustakantinen olis sit 1.7... kumminkin=> jätin vanhan weberin paikalleen, oli paskana, weberiin porattu reikä siten että "sisääntulo" putkesta menee suoraan tukille menevään putkeen!! Eli senhän pitäisi olla silloin neutraali(ihan ylös ruuvattuna!! Noh, uusi FSE on kiinni+kuuteen baariin riittävä nesteessä oleva mittari(makso muuten 15e), nyt pitäs sitten säätää paineet kohilleen!! Autossahan on lastu vihreille, vihreät suuttimet(yllätys), gt35turbo, 3"putkisto alusta loppuun, 3bar mappi ja muut hilppeet!! tehot varmaan 300-350hv!!! En ole ennen nuita b-paineita säätänyt, pitäs vaan saada jotenkin kohilleen että saa vietyä säätöihin, eli mitä sinne uskaltaa ruuvata?? tietysti pitää kattoa meneekö laihalle lappu lattiassa mutta haluaisin nyt suuntaa-antavan tiedon mitä se vois olla suunnillee tyhjäkäynnillä!! Ídeana on että se ajetaan suoraan säätöön, ennen sillä ei ajeta, että näin!!

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Marraskuu 22. 15:19:27 2005

Mulla on nelikon lastussa vihreille 3.3bar! Tuo mitataan siis alipaineletku irti ollessa.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Marraskuu 22. 15:23:46 2005

Miten kytkit sen uuden säätimen sinne jos kerran jätit vanhankin paikoilleen?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Marraskuu 22. 15:24:08 2005

No säädät sen ilman alipainetta samaan kuin aikaisemmin. Jos sulla ei ole ollut aikaisemmin mittaria niin yleensä taitaa toi "vihreitten" säätöpaine olla n. 3,8 bar.

Silloin pitäisi toimia ilman ahtoja ihan samalla lailla kuin vakiosäätimelläkin ja ahdoilla antaa vielä hieman lisää soppaa vakioon verrattuna, kun säädin kertoo painetta sen 1,4.

Edit. olin näköjään hidas. Kuitenkin ainakin 2WD:n lastuissa on vähän enemmän toi paine kuin papermann mainitsi.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Marraskuu 22. 15:38:20 2005

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Ti Marraskuu 22. 18:45:21 2005

kiitoksia, täytyypi säätää se!!!


"Miten kytkit sen uuden säätimen sinne jos kerran jätit vanhankin paikoilleen?"

kaveri lahessa on tehny samalla lailla joten se neuvo, elikkä porataa reikä (siitä putkesta mistä se menee jakotukkii) tuloputkeen=> eli sitten meillä on 90 asteen kulma ja puhaltamalla pitäs tulla läpi!!! alipaineletku vanhasta irti ja se pitää sit tukkia!!! Se kuulemma neutraloi sen tuollatavalla ja menee vain läpi eikä vaikuta käyttöön!! Uuden kytkin sitten ihan normaalisti, joutu vain tekemään paikan mihin sen laittoi kulmaraudalla + mittari samassa!!!
Meni siinäkin tovi :roll: sitten vaan letku vanhaan weberii josta se menee suoraa jakotukkii!!!

jos jäi epäselväks ni kysykää vaan :lol:

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Marraskuu 22. 18:54:55 2005

Mitenköhän jaksaa sun pumppu sitten tuupata tavaraa tommoseen rapiaan 6barin paineeseen? (3,8bar+1,5bar*1,4)

Mulla oli vihreitten lastu, 540cc suuttimet ja 1,7 kertova FSE. Kompuralla painetta säätimelle siten että oli tommoset 4,5-5bar bensanpaineet, kun kompurasta tuuppas 1,5-2bar "ahtoja". Jolloin peruspaineet oli jossain 1,5-2bar alipaineletku irti. Tuollain toimi kohtuullisesti kun ei rötännyt :?

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Ti Marraskuu 22. 19:04:59 2005

glue kirjoitti:Mitenköhän jaksaa sun pumppu sitten tuupata tavaraa tommoseen rapiaan 6barin paineeseen? (3,8bar+1,5bar*1,4)

Mulla oli vihreitten lastu, 540cc suuttimet ja 1,7 kertova FSE. Kompuralla painetta säätimelle siten että oli tommoset 4,5-5bar bensanpaineet, kun kompurasta tuuppas 1,5-2bar "ahtoja". Jolloin peruspaineet oli jossain 1,5-2bar alipaineletku irti. Tuollain toimi kohtuullisesti kun ei rötännyt :?
se jää nähtäväks, täytyy vaan kokeilla mitä se antaa!! Taidan kokeilla vaan jollain 3.2bar paineilla kun lastussa niin lukee!! Jos vetää laihalle niin sit enempi soppaa!

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Ke Marraskuu 23. 11:56:31 2005

Noniin, kokeilin säätää ne paineet kohdalleen äsken, auto käyntiin ja alipaineletku irti=> mittarin mukaan paineet +6bar.. äkkiä säätämään pienemmiksi, meni hetki, sain ne sinne 3.5bar kun alko kuulua naps* naps* naps* ja painemittari heitteli 2-5bar välillä!! Sai vissiin ilmaa jostain ja perästä alko tippua bensaa!! Näinkin voi käydä :!: Katselin jo aikaisemmin kun paineensäädintä vaihdoin että on aika kovaa jo letku, ja pientä, arvio 6-8mm sisämitta eli todella pientä!! minkäkokosta porukka on käyttänyt kun aion vaihtaa koko putken alusta loppuun, oisko joku 10-14mm hyvä?! Ja mistä sais kestävää ja edullista bensaletkua 8)

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Marraskuu 23. 12:15:28 2005

Jos bensalinjoja meinaat, niin kyllä 6-8mm pitäisi riittää melko hyvin.

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ke Marraskuu 23. 12:29:01 2005

Kun sulla on se aiemmin rikkimennyt paineensäädin siinä "porattuna" niin se melko varmasti vuotaa ulospäin!!! Jos kalvossa on reikä niin sen säätöruuvin kierteiden välistä ja jos koko kalvo on tullut ulos sieltä kuorien välistä(esim porauksen surauksena), niin silloin se vuotaa sen teräspannan alta jolla ne puoliskot on prässätty yhteen.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Marraskuu 23. 15:16:22 2005

Jaakkoki kirjoitti:Jos bensalinjoja meinaat, niin kyllä 6-8mm pitäisi riittää melko hyvin.
Kyllä se riittää
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Ke Marraskuu 23. 19:51:25 2005

siipicossu kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:Jos bensalinjoja meinaat, niin kyllä 6-8mm pitäisi riittää melko hyvin.
Kyllä se riittää
selvä, näillä eväillä etiäpäin!! ja ei muuten vuoda vaikka oliski kalvo rikki, ei ainakaa tällähetkellä, eikä mulla(täytyypi hommata uus jakotukki ja siihen sopivat nippelit ettei tota kauaa tartte tossa katella) :roll: Noh, paluuletkuhan se oli menny ja haukannu ilmaa sieltä, näytti että olis jo jonkun aikaa ruiskinu bensaa sieltä!! Nyt on sekin sitte korjattu!!

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Ke Marraskuu 23. 20:52:47 2005

Jaakkoki kirjoitti:Jos bensalinjoja meinaat, niin kyllä 6-8mm pitäisi riittää melko hyvin.
minulla on 10mm 8)
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Marraskuu 23. 22:04:21 2005

RS.Kosonen kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:Jos bensalinjoja meinaat, niin kyllä 6-8mm pitäisi riittää melko hyvin.
minulla on 10mm 8)
Sportit erikseen :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Pe Marraskuu 25. 15:53:47 2005

dodii, laitettu paineet sit 3.6bar, vähän laskee ku laittaa alipaineletkun kiinni mut kyllä käy kone hyvin!! Paremmin kun koskaan itseasiassa :lol: Ehkä hieman rikkaalla mutta parempi sekin kun laihalla!!!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Marraskuu 25. 15:59:37 2005

Montune kirjoitti:dodii, laitettu paineet sit 3.6bar, vähän laskee ku laittaa alipaineletkun kiinni mut kyllä käy kone hyvin!!!!!
niinhän se pitääkin laskea
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Ma Marraskuu 28. 22:17:31 2005

siipicossu kirjoitti:
Montune kirjoitti:dodii, laitettu paineet sit 3.6bar, vähän laskee ku laittaa alipaineletkun kiinni mut kyllä käy kone hyvin!!!!!
niinhän se pitääkin laskea
juu, niinhän se pitää!! Jouduin tiputtamaan paineet 3.2 mutta vieläkin heittää rikkaalle kun ajaa esim 80 5vaihteellaa.. 2500rpm kierrokset ja mittari ihan tapissa, kumma juttu!!! Olisko lastun vaihto edessä?!

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Marraskuu 28. 22:59:42 2005

millanen seosmittari sulla on?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ma Marraskuu 28. 23:36:48 2005

Montune kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
Montune kirjoitti:dodii, laitettu paineet sit 3.6bar, vähän laskee ku laittaa alipaineletkun kiinni mut kyllä käy kone hyvin!!!!!
niinhän se pitääkin laskea
juu, niinhän se pitää!! Jouduin tiputtamaan paineet 3.2 mutta vieläkin heittää rikkaalle kun ajaa esim 80 5vaihteellaa.. 2500rpm kierrokset ja mittari ihan tapissa, kumma juttu!!! Olisko lastun vaihto edessä?!
Tottakai sun pitää tommosella kertovalla säätimellä pudottaa peruspaine (letku irti) pienemmäksi kun vakiosäätimellä. Voit tiputtaa reilusti alemmas niitä. Se lastun päällä oleva arvo on tarkoitettu vakiosäätimelle. Tiputat niin alas että seokset on vedossa sopivat, mikäli seosmittari on luotettava.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Marraskuu 28. 23:46:20 2005

Mulla on kans kertova säädin ja ilman letkua paine on n. 4 bar.
Siitä vielä vähän nostettiin kun penkitettiin ja haettiin parasta tehoa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ma Marraskuu 28. 23:49:01 2005

siipicossu kirjoitti:Mulla on kans kertova säädin ja ilman letkua paine on n. 4 bar.
Siitä vielä vähän nostettiin kun penkitettiin ja haettiin parasta tehoa.
Onko sulla sitten jotkut "pienehköt" suuttimet noille tehoille ? :?
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Ti Marraskuu 29. 11:09:33 2005

Jay kirjoitti:
Montune kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:niinhän se pitääkin laskea
juu, niinhän se pitää!! Jouduin tiputtamaan paineet 3.2 mutta vieläkin heittää rikkaalle kun ajaa esim 80 5vaihteellaa.. 2500rpm kierrokset ja mittari ihan tapissa, kumma juttu!!! Olisko lastun vaihto edessä?!
Tottakai sun pitää tommosella kertovalla säätimellä pudottaa peruspaine (letku irti) pienemmäksi kun vakiosäätimellä. Voit tiputtaa reilusti alemmas niitä. Se lastun päällä oleva arvo on tarkoitettu vakiosäätimelle. Tiputat niin alas että seokset on vedossa sopivat, mikäli seosmittari on luotettava.
Selvä, kiitoksia!! Täytyy kokeilla tiputtaa alemmas, mutta tosiaan ollut aikaisemminkin ongelmia saada nuo b-paineet kohalleen tolla lastulla kun kaikki oli ok!! Mittari on Splitfiren

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Marraskuu 29. 14:36:13 2005

Meneekö lambdan singnaali myös ECUlle?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » La Joulukuu 3. 16:26:19 2005

SLEI kirjoitti:Meneekö lambdan singnaali myös ECUlle?
en ole täysin varma, mutta lambdahan ne seokset säätää alle 2500rpm tjsp..

Vastaa Viestiin