4x4 sierran käsijarru ei pidä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
4x4 sierran käsijarru ei pidä
Mikä voi olla?
Uudet osat:
palat, oikea taka satula, 6x letkut, putket ok, nesteet ok, ilmaa EI ole. Tiivisteet uudet. Vaijeri uusi
Vasen taka satula on kunnossa. Levyt vanhat mutta pintaa reilusti, kuluma noin alle 0,5mm/puoli
Työ järjestys:
1 satulat irti
2 männät sisään
3 romujen vaihto+levyjen karhennus ja palojen hionta(uusien)
4 kamat kasaan
5 auto käyntiin (pukeilla)
6 jarrupolkimella pumpaten männät lähelle levyjä
7 käsijarrun vaijerin kiristys, 5 naksua normaali voimalla ja kiinni, 5. tiukka, 7 menee väkisin.
8 ajoa ja käpö EI pidä kunnolla
Elikkä Etu jarrujen dyno 1900N, taka jarrut 1100N kolmen prosentin heitoilla. Käsijarru: Vasen 850N, oikea 880N. Pitäisi löytyä 18% kok.massasta elikkä per puoli laskettuna:
1615kg/2*0,18=145kg
Eli newtoneina noin 1500 per puoli!!! Missä on kadonnut puolikas käsijarruvoimasta!?
Eikä ole vuotoja, vivut toimii, vaijeri ei jumita jne. Ja käsijarru oli tietty alhaalla kun aloitin hommat...
Uudet osat:
palat, oikea taka satula, 6x letkut, putket ok, nesteet ok, ilmaa EI ole. Tiivisteet uudet. Vaijeri uusi
Vasen taka satula on kunnossa. Levyt vanhat mutta pintaa reilusti, kuluma noin alle 0,5mm/puoli
Työ järjestys:
1 satulat irti
2 männät sisään
3 romujen vaihto+levyjen karhennus ja palojen hionta(uusien)
4 kamat kasaan
5 auto käyntiin (pukeilla)
6 jarrupolkimella pumpaten männät lähelle levyjä
7 käsijarrun vaijerin kiristys, 5 naksua normaali voimalla ja kiinni, 5. tiukka, 7 menee väkisin.
8 ajoa ja käpö EI pidä kunnolla
Elikkä Etu jarrujen dyno 1900N, taka jarrut 1100N kolmen prosentin heitoilla. Käsijarru: Vasen 850N, oikea 880N. Pitäisi löytyä 18% kok.massasta elikkä per puoli laskettuna:
1615kg/2*0,18=145kg
Eli newtoneina noin 1500 per puoli!!! Missä on kadonnut puolikas käsijarruvoimasta!?
Eikä ole vuotoja, vivut toimii, vaijeri ei jumita jne. Ja käsijarru oli tietty alhaalla kun aloitin hommat...
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Onhan tuo cossuni näkyy mennyt joskus leimasta läpi 1kN vasen ja 1.2kN oikea puoli käsärissä.
Viimeksi ollut 1,5kN ja 1,6kN jolloin uudet satulat ja uudet palat.
Ihan heti ei uudet palat pidä kunnolla, aja jonkun aikaa ja kokeile uudestaan. Tarkista myös että molemmilla puolilla palautusjousi toimii kunnolla ja että vivun liike on tasaista sekä liike tasaista ihan liikeradan alusta saakka ( ettei jumita )
Eipä siellä kovin paljoa vikapaikkoja ole etenkään jos käsijarrun sisuskalut ovat kunnossa. Eikö parane yhtään jos vetaa kuudennen napsun? Katso vielä levyn takapuolen kuluma. Eihän siellä ole epätasaisesti ottanut pinta?
Viimeksi ollut 1,5kN ja 1,6kN jolloin uudet satulat ja uudet palat.
Ihan heti ei uudet palat pidä kunnolla, aja jonkun aikaa ja kokeile uudestaan. Tarkista myös että molemmilla puolilla palautusjousi toimii kunnolla ja että vivun liike on tasaista sekä liike tasaista ihan liikeradan alusta saakka ( ettei jumita )
Eipä siellä kovin paljoa vikapaikkoja ole etenkään jos käsijarrun sisuskalut ovat kunnossa. Eikö parane yhtään jos vetaa kuudennen napsun? Katso vielä levyn takapuolen kuluma. Eihän siellä ole epätasaisesti ottanut pinta?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Yleisin syy siihen että toinen puoli ei pidä on se, että kun sitä käsijarrusysteemiä aletaan säätämään niin LINKKU EI PALAUDU TÄYSIN. Tästä syystä käsijarrusysteemi ei säädy kunnolla, ja kun toinen puoli on jo vedetty kiinni niin toisella puolella on vielä löysää. Vaijeri kiristetään vasta sitten kun molemmat puolet pitää tasaisesti. Kun palat on pumpattu levyyn kiinni niin siitä vaan vedellään käsijarrua, välillä jarrupoljin painettuna ja välillä ei. Jos linkut toimii 100% niin kotvasen kuluttua on tasaiset jarrut ja vaijeri voidaan säätää sopivaksi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5