Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus
Joo, lueskelin noita juttuja toista tuntia..Silti jäi muutama juttu mieltä kaihertamaan.
Tuntuu että tuohon uuteen ostokseen voisi laittaa hieman koneelle käyttöturvaa. Tarkoitus olisi asentaa siihen seosmittari ja polttoainepainemittari. Polttoainepainemittari konehuoneeseen paikoillaan olosäätöä varten ( sekä siitä voi tarkistaa ettei säädin ole jumissa ) ja seosmittari siihen mankan allaolevaan koloon jossa nyt on lisävahvistin. Taitaahan se kolo olla aika alhaalla aktiivista seuraamista ajatellen mutta sinne sen saisi siististi asennettua.
Painemittarin jo ostin, ei vain ollut vielä kaikkia liittimiä hyllyssä joten sen asennus jää viikon loppupuolelle. Ajattelin laittaa T -kappaleen painesäätimen ja tukin väliin ja ryöstää siitä välistä paineen mittarille. Mittari sitten kiinni johonkin siihen puolan tienoille? Säädintä pitää siirtää viitisen senttiä eteenpäin mutta se ei näytä kovin hankalalta hommalta..
Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
Tuntuu että tuohon uuteen ostokseen voisi laittaa hieman koneelle käyttöturvaa. Tarkoitus olisi asentaa siihen seosmittari ja polttoainepainemittari. Polttoainepainemittari konehuoneeseen paikoillaan olosäätöä varten ( sekä siitä voi tarkistaa ettei säädin ole jumissa ) ja seosmittari siihen mankan allaolevaan koloon jossa nyt on lisävahvistin. Taitaahan se kolo olla aika alhaalla aktiivista seuraamista ajatellen mutta sinne sen saisi siististi asennettua.
Painemittarin jo ostin, ei vain ollut vielä kaikkia liittimiä hyllyssä joten sen asennus jää viikon loppupuolelle. Ajattelin laittaa T -kappaleen painesäätimen ja tukin väliin ja ryöstää siitä välistä paineen mittarille. Mittari sitten kiinni johonkin siihen puolan tienoille? Säädintä pitää siirtää viitisen senttiä eteenpäin mutta se ei näytä kovin hankalalta hommalta..
Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus
Siihen vaan kiinni.ukormi kirjoitti:
Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Re: Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus
Kyllä.Yläpuolelle,eli mutkan ulko-osaan ja mahdollisimman lähelle turboa,tosin tossa tapauksessa kannattaa jättää se n.7cm väliä turbon laippaan.siipicossu kirjoitti:Siihen vaan kiinni.ukormi kirjoitti:
Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
Mulla oli bensanpainemittari haaroitettu tukille tulevasta letkusta.
#446
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tuo mittari on nestevaimennettu mutta eihän kuristuksesta haittaakaan olisi.sierra friikki kirjoitti:laita siihen polttoaine linjaan erittäin pieni kuristin(n.1mm) reikä.
että jos alkaa vuotamaan niin ei tuu paljoa bensaa sieltä ulos ja tasaa hieman piikkejä mittarin neulassa eli rauhoittaa neulaa
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Ja seosmittariksi Apexi, näkyy tässä huonossa kuvassa radion yläpuolella. Saat samalla turbotimerin ja volttimittarin, eikä vie paljon tilaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Mitäs tuo Apexi maksaa? Näyttäisi olevan aika hyvän kokoinen.Turbo_IS kirjoitti:Ja seosmittariksi Apexi, näkyy tässä huonossa kuvassa radion yläpuolella. Saat samalla turbotimerin ja volttimittarin, eikä vie paljon tilaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Tai sitten tuo FMI:n 1.4? On myös aika pieni. http://www.fmi.vtoy.fi/ Ja ehkä halvempi kun tuo Apexi?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Itse ostin tuon:
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=94799
Ei vielä käytännön kokemuksia ko. vehkeestä.
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=94799
Ei vielä käytännön kokemuksia ko. vehkeestä.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 336
- Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus
Kärsiikö ottaa alkuperäiseltä lambdalta seosmittarille signaali? lambda ei ole käytössä ku ei ole kattia. Auto on cossu escort.siipicossu kirjoitti:Siihen vaan kiinni.ukormi kirjoitti:
Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Lämmitettävä lämpiää nopeammin toimintalämpötilaansa ja pysyy siinä tarkemmin, se siis on ylipäätään tarkempi ja nopeammin käytettävissä sekä voidaan sijoittaa hieman eteemmälle putkessa jos haluaa.
Jos seosmittarikäyttöä varten ajattelet hommata, etkä laajakaistaa hanki niin lämmitettävä on parempi eikä maksa paljoa enempää, esim vpv:llä bosch lämmitettävä 60e. Laadultaan kumminkin toista luokkaa kuin 40e tarvikelambdat.
Jos seosmittarikäyttöä varten ajattelet hommata, etkä laajakaistaa hanki niin lämmitettävä on parempi eikä maksa paljoa enempää, esim vpv:llä bosch lämmitettävä 60e. Laadultaan kumminkin toista luokkaa kuin 40e tarvikelambdat.
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Lämmitettävä toimii todella paljon nopeammin kuin kylmä lambda ja kun odottaa noin 10s kun virta laitettu päälle niin alkaa näyttämään aika oikeaa jo käynnistyksestä lähtien.Kalle__K kirjoitti:mikäs on käytännön ero kylmällä ja lämmitettävällä lambdalla...? Kumpaa suositellaan Escort RS Turbo S2 kun aattelin et vois olla kannattava ostos...?
Tämä siis uusimmilla nelijohtoisilla lambdoilla joita työkaverin kanssa nyt on koitettu(uudesta Mondeosta tai Focuksesta oli nopeiten toimivat)
Siis yhtä nopeasti kun laajakaista.Moni sanoo että mahd.lähellä turboa mutta kyllä noi uudenmalliset toimii paljon luotettavammin ja kauemmin, kun ovat kauempana ahtimesta.
Koska jos pakolämmöt nousee vähänkään liian korkealle niin anturi ei näytä enää oikein.Voi myös johtua siitä että ovat suunniteltu just vapareihin eikä koville lämmöille.
Omassa autossa oli vanhemman mallinen lambda n.25cm päässä ahtimesta eikä toiminut mielestäni kovinkaan hyvin, kun vähänkin kuumemmaksi kone kävi.
Eli ehdottomasti lämmitettävää suosittelen ja jos uusi hyvä anturi niin voi laittaa kyllä kauaskin ahtimesta.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Kuinka hyvin seosmittarin lukemasta voi päätellä päästöt. Mulla oli dohcissa sika kovat HC:t ennen lambda-anturin vaihtoa (yli 1000) ja nyt kun seosmittarikin toimii ,on tyhjäkäynnillä "vihreitten ja punaisten" ledien tuntumassa tyhjäkäynnillä,tosin dippailee aina välillä laihan puolelle jostain syystä.
Johtuu ehkä siitä tyhjäkäynnin säätö ilmaventtiilistä moinen huojunta. Tai joku ainakin jotain säätää ihan turhaan.Tekee vaan tyhjäkäynnin epävakaaksi välillä.
Kärsä-anturilla mitattuna on parannusta myös tapahtunut ,ei haise niin tukahduttavalta enää pakokaasut.
Kaasu pohjassa ja ajossa muuten mukavasti vihreen alueen keskellä.
Kyseessä semmonen siipicossun tekemä mittari.
Niin ja onko noissa labda-antureissa eroa keskenään näyttämän nopeudessa. Toi motonetin anturi näyttää ajossa mielestäni huomattavasti herkemmin seoksen myös suht tasaisella osakaasulla ,kuin esim bilteman anturi. Bilteeman anturi toimii niinkuin isommalla viiveellä.
Johtuu ehkä siitä tyhjäkäynnin säätö ilmaventtiilistä moinen huojunta. Tai joku ainakin jotain säätää ihan turhaan.Tekee vaan tyhjäkäynnin epävakaaksi välillä.
Kärsä-anturilla mitattuna on parannusta myös tapahtunut ,ei haise niin tukahduttavalta enää pakokaasut.
Kaasu pohjassa ja ajossa muuten mukavasti vihreen alueen keskellä.
Kyseessä semmonen siipicossun tekemä mittari.
Niin ja onko noissa labda-antureissa eroa keskenään näyttämän nopeudessa. Toi motonetin anturi näyttää ajossa mielestäni huomattavasti herkemmin seoksen myös suht tasaisella osakaasulla ,kuin esim bilteman anturi. Bilteeman anturi toimii niinkuin isommalla viiveellä.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Lambdaohjatussa ruskutekniikalla varustetussa autossa on ihan normaalia tuo seosmittarin ledien edestakainen seilaus osakaasulla ja tyhjäkäynnillä, siitä huomaa miten moottorinohjaus säätää seosta kulutuksen pienenemiseksi. Sitten tietenkin kannattaa olla huolissaan jos lämä tiskissä tekee samaa 

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
No toihan selittää sen seilauksen idlenä. Ei ole ennen tätä dohcia kokemuksia näistä nykyajan itsekseen säätyvistä hightech vehkeistäHartza kirjoitti:Lambdaohjatussa ruskutekniikalla varustetussa autossa on ihan normaalia tuo seosmittarin ledien edestakainen seilaus osakaasulla ja tyhjäkäynnillä, siitä huomaa miten moottorinohjaus säätää seosta kulutuksen pienenemiseksi. Sitten tietenkin kannattaa olla huolissaan jos lämä tiskissä tekee samaa

Toikaan ei onneks ole vähäpäästöinen ,vaikka ruisku dohc lambdalla onkin. Eli kattia ei ole tuossakaan tarvis pitää.
-
- Ylläpitäjä
_P_ kirjoitti:Lämmitettävä lämpiää nopeammin toimintalämpötilaansa ja pysyy siinä tarkemmin, se siis on ylipäätään tarkempi ja nopeammin käytettävissä sekä voidaan sijoittaa hieman eteemmälle putkessa jos haluaa.
Jos seosmittarikäyttöä varten ajattelet hommata, etkä laajakaistaa hanki niin lämmitettävä on parempi eikä maksa paljoa enempää, esim vpv:llä bosch lämmitettävä 60e. Laadultaan kumminkin toista luokkaa kuin 40e tarvikelambdat.
Tuon laadun eron tarvikeanturin ja alkuperäisen Boschin välillä allekirjoitan todella isoin kirjaimin. Kaksi tarvikelambdaa ja molemmat rikki 10km ajon jälkeen. Ensimmäinen meni takuuseen ja toista en enää edes yritä. Vanha aikoinaan romuttamolta haettu Bosch takaisin paikalleen ja ei mitään ongelmia keston kanssa. No ainakin sai "kalibroitua" että se vanha bosch näyttää oikeita lukemia.
-
- Viestit: 1328
- Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
- Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla
Mutua
Vähä "mutua"
Tuo perus lambda juttu tai lämmitettävä on vähä kaks piippunen juttu,
omasta mielestä ei ole mitään väliä kumman laitta jos auto on perus käytössä ja mitä merkitystä sillä et jos lämmitettävä rupeaa näyttämään heti ja ei lämmitettävä 2min päästä. ite en edes kierrätä konetta ennen kuin on käynti lämmössä. ja yleensäkin säädän nuo arvot testerissä.
Sellaisenkin jutun kuullut et lämmitettävä on lyhyt ikäisempi.
Ralli vehkeet sit asia erikseen.
Huom. Tää on vaan mun mielipide.
Tuo perus lambda juttu tai lämmitettävä on vähä kaks piippunen juttu,
omasta mielestä ei ole mitään väliä kumman laitta jos auto on perus käytössä ja mitä merkitystä sillä et jos lämmitettävä rupeaa näyttämään heti ja ei lämmitettävä 2min päästä. ite en edes kierrätä konetta ennen kuin on käynti lämmössä. ja yleensäkin säädän nuo arvot testerissä.
Sellaisenkin jutun kuullut et lämmitettävä on lyhyt ikäisempi.
Ralli vehkeet sit asia erikseen.
Huom. Tää on vaan mun mielipide.
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Boshin lämmitettävätkään eivät ole ikuisia. 2kpl niitä makaa tallilla pimeänä. toinen saapista ja toinen fordista. Saapissa kesti 10vuotta. Toisesta dohcin anturista en tiädä sanoa.
Bilteeman lämmitettävä on toiminut pari vuotta ihan nätisti cossussa seosmittarin kanssa
Eihän tolla lämmityksellä ole ainakaan seosmittarikäytössä suurta merkitystä ja voihan sen lämmityksen piuhat jättää kytkemättä ,eikös ne toiminut ilmankin.
Bilteeman lämmitettävä on toiminut pari vuotta ihan nätisti cossussa seosmittarin kanssa

Eihän tolla lämmityksellä ole ainakaan seosmittarikäytössä suurta merkitystä ja voihan sen lämmityksen piuhat jättää kytkemättä ,eikös ne toiminut ilmankin.