Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Kesäkuu 27. 23:19:24 2005

Joo, lueskelin noita juttuja toista tuntia..Silti jäi muutama juttu mieltä kaihertamaan.

Tuntuu että tuohon uuteen ostokseen voisi laittaa hieman koneelle käyttöturvaa. Tarkoitus olisi asentaa siihen seosmittari ja polttoainepainemittari. Polttoainepainemittari konehuoneeseen paikoillaan olosäätöä varten ( sekä siitä voi tarkistaa ettei säädin ole jumissa ) ja seosmittari siihen mankan allaolevaan koloon jossa nyt on lisävahvistin. Taitaahan se kolo olla aika alhaalla aktiivista seuraamista ajatellen mutta sinne sen saisi siististi asennettua.

Painemittarin jo ostin, ei vain ollut vielä kaikkia liittimiä hyllyssä joten sen asennus jää viikon loppupuolelle. Ajattelin laittaa T -kappaleen painesäätimen ja tukin väliin ja ryöstää siitä välistä paineen mittarille. Mittari sitten kiinni johonkin siihen puolan tienoille? Säädintä pitää siirtää viitisen senttiä eteenpäin mutta se ei näytä kovin hankalalta hommalta..

Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Kesäkuu 27. 23:24:09 2005

ukormi kirjoitti:

Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
Siihen vaan kiinni.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Re: Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Kesäkuu 28. 0:07:47 2005

siipicossu kirjoitti:
ukormi kirjoitti:

Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
Siihen vaan kiinni.
Kyllä.Yläpuolelle,eli mutkan ulko-osaan ja mahdollisimman lähelle turboa,tosin tossa tapauksessa kannattaa jättää se n.7cm väliä turbon laippaan.

Mulla oli bensanpainemittari haaroitettu tukille tulevasta letkusta.
#446

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Kesäkuu 28. 0:31:52 2005

laita siihen polttoaine linjaan erittäin pieni kuristin(n.1mm) reikä.
että jos alkaa vuotamaan niin ei tuu paljoa bensaa sieltä ulos ja tasaa hieman piikkejä mittarin neulassa eli rauhoittaa neulaa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Kesäkuu 28. 7:42:57 2005

sierra friikki kirjoitti:laita siihen polttoaine linjaan erittäin pieni kuristin(n.1mm) reikä.
että jos alkaa vuotamaan niin ei tuu paljoa bensaa sieltä ulos ja tasaa hieman piikkejä mittarin neulassa eli rauhoittaa neulaa
Tuo mittari on nestevaimennettu mutta eihän kuristuksesta haittaakaan olisi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Kesäkuu 28. 8:00:59 2005

Ja seosmittariksi Apexi, näkyy tässä huonossa kuvassa radion yläpuolella. Saat samalla turbotimerin ja volttimittarin, eikä vie paljon tilaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Kesäkuu 28. 10:38:25 2005

Turbo_IS kirjoitti:Ja seosmittariksi Apexi, näkyy tässä huonossa kuvassa radion yläpuolella. Saat samalla turbotimerin ja volttimittarin, eikä vie paljon tilaa.
Mitäs tuo Apexi maksaa? Näyttäisi olevan aika hyvän kokoinen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Kesäkuu 28. 12:29:45 2005

Tai sitten tuo FMI:n 1.4? On myös aika pieni. http://www.fmi.vtoy.fi/ Ja ehkä halvempi kun tuo Apexi?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Kesäkuu 28. 12:31:47 2005

Itse ostin tuon:

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=94799

Ei vielä käytännön kokemuksia ko. vehkeestä.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Kesäkuu 28. 13:57:51 2005

ukormi kirjoitti:Mitäs tuo Apexi maksaa? Näyttäisi olevan aika hyvän kokoinen.
Taitaa olla 110€ ilman lambdaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Re: Lamda, seosmittari, polttoainepainemittari ja asennus

Viesti Kirjoittaja madhand » Ti Kesäkuu 28. 19:33:57 2005

siipicossu kirjoitti:
ukormi kirjoitti:

Mihinkäs tuo tuleva Lamda kannattaa laittaaa? Ainakin näyttäisi helpolta paikalta tuo turbolta lähtevän käyrän YLÄPUOLI. Siihen jos tärskäyttää poralla reiän ja hitsaa mutterin johon sitten voi Lamdan kiertää kiinni. Onko joitakin syitä miksi noin ei kannattaisi tehdä?
Siihen vaan kiinni.
Kärsiikö ottaa alkuperäiseltä lambdalta seosmittarille signaali? lambda ei ole käytössä ku ei ole kattia. Auto on cossu escort.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Kesäkuu 28. 23:13:12 2005

Laajakaistalambda turboautoihin ja peruslambda katillisiin vapareihin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Kalle__K
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kalle__K » To Joulukuu 8. 19:06:43 2005

mikäs on käytännön ero kylmällä ja lämmitettävällä lambdalla...? Kumpaa suositellaan Escort RS Turbo S2 kun aattelin et vois olla kannattava ostos...?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » To Joulukuu 8. 19:57:35 2005

Lämmitettävä lämpiää nopeammin toimintalämpötilaansa ja pysyy siinä tarkemmin, se siis on ylipäätään tarkempi ja nopeammin käytettävissä sekä voidaan sijoittaa hieman eteemmälle putkessa jos haluaa.

Jos seosmittarikäyttöä varten ajattelet hommata, etkä laajakaistaa hanki niin lämmitettävä on parempi eikä maksa paljoa enempää, esim vpv:llä bosch lämmitettävä 60e. Laadultaan kumminkin toista luokkaa kuin 40e tarvikelambdat.

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Viesti Kirjoittaja jappes » To Joulukuu 8. 19:58:49 2005

Kalle__K kirjoitti:mikäs on käytännön ero kylmällä ja lämmitettävällä lambdalla...? Kumpaa suositellaan Escort RS Turbo S2 kun aattelin et vois olla kannattava ostos...?
Lämmitettävä toimii todella paljon nopeammin kuin kylmä lambda ja kun odottaa noin 10s kun virta laitettu päälle niin alkaa näyttämään aika oikeaa jo käynnistyksestä lähtien.
Tämä siis uusimmilla nelijohtoisilla lambdoilla joita työkaverin kanssa nyt on koitettu(uudesta Mondeosta tai Focuksesta oli nopeiten toimivat)
Siis yhtä nopeasti kun laajakaista.Moni sanoo että mahd.lähellä turboa mutta kyllä noi uudenmalliset toimii paljon luotettavammin ja kauemmin, kun ovat kauempana ahtimesta.
Koska jos pakolämmöt nousee vähänkään liian korkealle niin anturi ei näytä enää oikein.Voi myös johtua siitä että ovat suunniteltu just vapareihin eikä koville lämmöille.
Omassa autossa oli vanhemman mallinen lambda n.25cm päässä ahtimesta eikä toiminut mielestäni kovinkaan hyvin, kun vähänkin kuumemmaksi kone kävi.
Eli ehdottomasti lämmitettävää suosittelen ja jos uusi hyvä anturi niin voi laittaa kyllä kauaskin ahtimesta.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Huhtikuu 13. 19:09:10 2006

Kuinka hyvin seosmittarin lukemasta voi päätellä päästöt. Mulla oli dohcissa sika kovat HC:t ennen lambda-anturin vaihtoa (yli 1000) ja nyt kun seosmittarikin toimii ,on tyhjäkäynnillä "vihreitten ja punaisten" ledien tuntumassa tyhjäkäynnillä,tosin dippailee aina välillä laihan puolelle jostain syystä.
Johtuu ehkä siitä tyhjäkäynnin säätö ilmaventtiilistä moinen huojunta. Tai joku ainakin jotain säätää ihan turhaan.Tekee vaan tyhjäkäynnin epävakaaksi välillä.

Kärsä-anturilla mitattuna on parannusta myös tapahtunut ,ei haise niin tukahduttavalta enää pakokaasut.

Kaasu pohjassa ja ajossa muuten mukavasti vihreen alueen keskellä.

Kyseessä semmonen siipicossun tekemä mittari.

Niin ja onko noissa labda-antureissa eroa keskenään näyttämän nopeudessa. Toi motonetin anturi näyttää ajossa mielestäni huomattavasti herkemmin seoksen myös suht tasaisella osakaasulla ,kuin esim bilteman anturi. Bilteeman anturi toimii niinkuin isommalla viiveellä.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Huhtikuu 13. 21:08:25 2006

Lambdaohjatussa ruskutekniikalla varustetussa autossa on ihan normaalia tuo seosmittarin ledien edestakainen seilaus osakaasulla ja tyhjäkäynnillä, siitä huomaa miten moottorinohjaus säätää seosta kulutuksen pienenemiseksi. Sitten tietenkin kannattaa olla huolissaan jos lämä tiskissä tekee samaa :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Huhtikuu 13. 21:21:21 2006

Hartza kirjoitti:Lambdaohjatussa ruskutekniikalla varustetussa autossa on ihan normaalia tuo seosmittarin ledien edestakainen seilaus osakaasulla ja tyhjäkäynnillä, siitä huomaa miten moottorinohjaus säätää seosta kulutuksen pienenemiseksi. Sitten tietenkin kannattaa olla huolissaan jos lämä tiskissä tekee samaa :)
No toihan selittää sen seilauksen idlenä. Ei ole ennen tätä dohcia kokemuksia näistä nykyajan itsekseen säätyvistä hightech vehkeistä 8)

Toikaan ei onneks ole vähäpäästöinen ,vaikka ruisku dohc lambdalla onkin. Eli kattia ei ole tuossakaan tarvis pitää.

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » La Toukokuu 13. 19:09:04 2006

_P_ kirjoitti:Lämmitettävä lämpiää nopeammin toimintalämpötilaansa ja pysyy siinä tarkemmin, se siis on ylipäätään tarkempi ja nopeammin käytettävissä sekä voidaan sijoittaa hieman eteemmälle putkessa jos haluaa.

Jos seosmittarikäyttöä varten ajattelet hommata, etkä laajakaistaa hanki niin lämmitettävä on parempi eikä maksa paljoa enempää, esim vpv:llä bosch lämmitettävä 60e. Laadultaan kumminkin toista luokkaa kuin 40e tarvikelambdat.


Tuon laadun eron tarvikeanturin ja alkuperäisen Boschin välillä allekirjoitan todella isoin kirjaimin. Kaksi tarvikelambdaa ja molemmat rikki 10km ajon jälkeen. Ensimmäinen meni takuuseen ja toista en enää edes yritä. Vanha aikoinaan romuttamolta haettu Bosch takaisin paikalleen ja ei mitään ongelmia keston kanssa. No ainakin sai "kalibroitua" että se vanha bosch näyttää oikeita lukemia.

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Mutua

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » La Toukokuu 13. 20:22:41 2006

Vähä "mutua"

Tuo perus lambda juttu tai lämmitettävä on vähä kaks piippunen juttu,
omasta mielestä ei ole mitään väliä kumman laitta jos auto on perus käytössä ja mitä merkitystä sillä et jos lämmitettävä rupeaa näyttämään heti ja ei lämmitettävä 2min päästä. ite en edes kierrätä konetta ennen kuin on käynti lämmössä. ja yleensäkin säädän nuo arvot testerissä.

Sellaisenkin jutun kuullut et lämmitettävä on lyhyt ikäisempi.

Ralli vehkeet sit asia erikseen.

Huom. Tää on vaan mun mielipide.
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Toukokuu 16. 9:48:45 2006

Boshin lämmitettävätkään eivät ole ikuisia. 2kpl niitä makaa tallilla pimeänä. toinen saapista ja toinen fordista. Saapissa kesti 10vuotta. Toisesta dohcin anturista en tiädä sanoa.

Bilteeman lämmitettävä on toiminut pari vuotta ihan nätisti cossussa seosmittarin kanssa :D

Eihän tolla lämmityksellä ole ainakaan seosmittarikäytössä suurta merkitystä ja voihan sen lämmityksen piuhat jättää kytkemättä ,eikös ne toiminut ilmankin.

Vastaa Viestiin