julkinen kirje alustan muutoksista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
julkinen kirje alustan muutoksista
Tämän tarkoituksena on selvittää laillisuus alustan muutoksissa.
mutut ja kavereiden kokemukset leimauksista voi kirjoittaa muuhun topiikkiin.
vastaajiksi toivon esim Samiharjua tai muita jotka ovat katsastuksien kanssa tekemisissä esim jos jäsenenä on Aken edustaja.
1.
Asennan autoon isot jarrut eteen ja taakse, autossani joudun tekemään muutoksia esim jarrusatulan asennuksen yhteydessä laakeripesään jossa on jarrun kiinnike.
siihen hitsataan rautalevy johon tehdään reijät satulaa varten.
Kysymys:
saako kiinnikkeet tehdä ja jos saa niin mitä vaatimuksia niiden suhteen löytyy.
2.
haluan tehdä sierraan säädettävät takapyörän kulmat.
Olen päättänyt tehdä kolmiotukiin ,niiden kiinnitys kumien paikalle uniball nivelet ja kierteellä ne voidaan tehdä säädettäviksi.
Kysymys:
Onko sallittua muotoilla kolmiotuet uudestaanja tehdä niistä säädettävät.
Jos unibolit on kiellettyjä tässä niin voiko ne tehdä säädettäviksi kumipuslia käyttäen?
Kirjoitan tämän julkisesti että kaikki saavat lukea vastaukset.
mutut ja kavereiden kokemukset leimauksista voi kirjoittaa muuhun topiikkiin.
vastaajiksi toivon esim Samiharjua tai muita jotka ovat katsastuksien kanssa tekemisissä esim jos jäsenenä on Aken edustaja.
1.
Asennan autoon isot jarrut eteen ja taakse, autossani joudun tekemään muutoksia esim jarrusatulan asennuksen yhteydessä laakeripesään jossa on jarrun kiinnike.
siihen hitsataan rautalevy johon tehdään reijät satulaa varten.
Kysymys:
saako kiinnikkeet tehdä ja jos saa niin mitä vaatimuksia niiden suhteen löytyy.
2.
haluan tehdä sierraan säädettävät takapyörän kulmat.
Olen päättänyt tehdä kolmiotukiin ,niiden kiinnitys kumien paikalle uniball nivelet ja kierteellä ne voidaan tehdä säädettäviksi.
Kysymys:
Onko sallittua muotoilla kolmiotuet uudestaanja tehdä niistä säädettävät.
Jos unibolit on kiellettyjä tässä niin voiko ne tehdä säädettäviksi kumipuslia käyttäen?
Kirjoitan tämän julkisesti että kaikki saavat lukea vastaukset.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Ettei ihan kivillä aleta heittelemään, niin kyselin asiaa varoiksi vielä tuolta teknisen neuvonnan puolelta ja vastaukset mukaili melko tarkkaan sitä, mikä "kentällä" on käytäntönä ollut, vaikkakin tiedän hyväksytyn näistä poikkeaviakin tapauksia...
1. Etupäässä: Olka-akseliin ei sallita minkäänlaisia hitsauksia. Satulan kiinnittäminen sovitekappaletta käyttäen, alkuperäisistä rei´istä on sallittua, kun materiaali on ominaisuuksiltaan riittävää. Sovitekappale oltava yhdestä kappaleesta, koska väännöt on sitä luokkaa, että hitsausten kestävyydestä ei voida saada täyttä varmuutta. Tarvittaessa omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys.
Takapäässä: Akseliputkeen / laakeripesään hitsaamalla tehty sovitekappale voidaan hyväksyä em. lujuusselvityksellä (tämä on sellainen fifti-sixti juttu, josta vääntöä aina syntyy, näitä ainakin on hyväksytty...) Suositeltavin tapa on kuitenkin tehdä kunnollinen pala pulteilla kiinnitettäväksi.
Mikä sitten on luotettava selvitys? Hitsauksessa vaikkapa selvät kuvat osien muotoilusta (viisteet jne.) ennen liittämistä ja hitsausaineen sopivuus materiaaliin, eikä lujuuslaskelmistakaan haittaa ole.
2. Tehdasvalmisteinen uniball-nivel, jossa säätömahd., alkuperäisen kumiosan tilalle - ok. Tukivarsien hitsaus ei ole sallittua, poislukien pienet ruostevauriokorjaukset joidenkin harvinaisten mallien kohdalla, joihin ei osia tahdo löytyä.
Tämä siis "virallisena" kantana, kun sitä kysyttiin. Tod. näk. jollakulla on heti heittää kokemuksia, että on hyväksytty jotain ihan muutakin, eikä konttorillakaan aina kaikkea huomata...
1. Etupäässä: Olka-akseliin ei sallita minkäänlaisia hitsauksia. Satulan kiinnittäminen sovitekappaletta käyttäen, alkuperäisistä rei´istä on sallittua, kun materiaali on ominaisuuksiltaan riittävää. Sovitekappale oltava yhdestä kappaleesta, koska väännöt on sitä luokkaa, että hitsausten kestävyydestä ei voida saada täyttä varmuutta. Tarvittaessa omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys.
Takapäässä: Akseliputkeen / laakeripesään hitsaamalla tehty sovitekappale voidaan hyväksyä em. lujuusselvityksellä (tämä on sellainen fifti-sixti juttu, josta vääntöä aina syntyy, näitä ainakin on hyväksytty...) Suositeltavin tapa on kuitenkin tehdä kunnollinen pala pulteilla kiinnitettäväksi.
Mikä sitten on luotettava selvitys? Hitsauksessa vaikkapa selvät kuvat osien muotoilusta (viisteet jne.) ennen liittämistä ja hitsausaineen sopivuus materiaaliin, eikä lujuuslaskelmistakaan haittaa ole.
2. Tehdasvalmisteinen uniball-nivel, jossa säätömahd., alkuperäisen kumiosan tilalle - ok. Tukivarsien hitsaus ei ole sallittua, poislukien pienet ruostevauriokorjaukset joidenkin harvinaisten mallien kohdalla, joihin ei osia tahdo löytyä.
Tämä siis "virallisena" kantana, kun sitä kysyttiin. Tod. näk. jollakulla on heti heittää kokemuksia, että on hyväksytty jotain ihan muutakin, eikä konttorillakaan aina kaikkea huomata...

-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Itselläni on muutoskatsastuksella hyväksytty 12mm teräslevystä prässillä tehdyt satulakorvakkeet joka on puikolla hitsattu suoraan jäykkään taka-akseliin kiinni.
Etusatulat on kiinni kolmesta palikasta tehdyllä sovitin palalla jotka on puikolla yhteen hitsattu. Palikoiden vahvuus 20x20mm ja 20x40x100mm.
Sovitin pala on pultattu alkuperäiselle paikalle. Katsastus tarkisti ja totesi hyvin tehdyiksi ja vähintäänkin riittävän tukevaksi.
Korvakkeet ja sovitin palat on tehnyt ja hitsannut ammattilainen.
Kummastakaan ei ollut mitään vahvuuslaskelmia esittää.
Etusatulat on kiinni kolmesta palikasta tehdyllä sovitin palalla jotka on puikolla yhteen hitsattu. Palikoiden vahvuus 20x20mm ja 20x40x100mm.
Sovitin pala on pultattu alkuperäiselle paikalle. Katsastus tarkisti ja totesi hyvin tehdyiksi ja vähintäänkin riittävän tukevaksi.
Korvakkeet ja sovitin palat on tehnyt ja hitsannut ammattilainen.
Kummastakaan ei ollut mitään vahvuuslaskelmia esittää.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
juuri tämän tyylisen vastauksen kaipasinkin.
pidetään tämä topiikki vastaavanlaisten kysymysten ja vastausten kotina.
lisä kysymyksenä kysyisin oman kysymykseni 2. kohtaan seuraavaa.
Onko sallittua tehdä kokonaan uusi takatukivarsi(sierra tapauksessa kolmiotuki).
Jos on salittu vaan tehdas tekoiset niin mikä on tehdastekoisen ja omatekoisen ero.?
ja tehdas tekoinenhan on oltava sallittu koska niitähän tehdään muutenkin vertauksena alkuperäis/tarvike osien rinnankäyttö!
pidetään tämä topiikki vastaavanlaisten kysymysten ja vastausten kotina.
lisä kysymyksenä kysyisin oman kysymykseni 2. kohtaan seuraavaa.
Onko sallittua tehdä kokonaan uusi takatukivarsi(sierra tapauksessa kolmiotuki).
Jos on salittu vaan tehdas tekoiset niin mikä on tehdastekoisen ja omatekoisen ero.?
ja tehdas tekoinenhan on oltava sallittu koska niitähän tehdään muutenkin vertauksena alkuperäis/tarvike osien rinnankäyttö!
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
sierra friikki kirjoitti:juuri tämän tyylisen vastauksen kaipasinkin.
pidetään tämä topiikki vastaavanlaisten kysymysten ja vastausten kotina.
lisä kysymyksenä kysyisin oman kysymykseni 2. kohtaan seuraavaa.
Onko sallittua tehdä kokonaan uusi takatukivarsi(sierra tapauksessa kolmiotuki).
Jos on salittu vaan tehdas tekoiset niin mikä on tehdastekoisen ja omatekoisen ero.?
ja tehdas tekoinenhan on oltava sallittu koska niitähän tehdään muutenkin vertauksena alkuperäis/tarvike osien rinnankäyttö!
Ajatuksena ihan hyvä, kerätä kyssärit ja vastaukset samaan kasaan, mut toteutus saattaapi alkaa tökkimään... Niinku tossa edellä jo huomattiin, niin käytäntö on tässäkin aika kirjavaa, siinä mielessä tää on jotenkin turhan tuntuista jupinaa.


-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Kuten jo aikaisemmin mainittua ja tässä lisää:
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi.
Lisäksi oli muistaakseni luvallista jäykkääntaka-akseliin liittää jarrusoviteosia hitsaamalla, jos akselissa on tehtaan jäljiltä hitsausliitoksia.
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi.
Lisäksi oli muistaakseni luvallista jäykkääntaka-akseliin liittää jarrusoviteosia hitsaamalla, jos akselissa on tehtaan jäljiltä hitsausliitoksia.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Niin kuten varmaan kaikki tietää eivät kaikki katsastajat ja aken edustajat vedä ihan samaa köyttä mielipiteissään,mutta tässä yksi lisää ja faktaa.
Kysytty henk.koht. suuren katsatusaseman isolta tirehtööriltä 04/2005 ,joka vastaa muutoksista ja teknisestä puolesta.
Kysymys : Saako tukivarsia muuttaa ?
Vastaus: Ei,mutta tehdastekoiset käyvät.
K: Tehdastekoiset ?
V: Niin,jonkun firman tekemät ja todistus siitä,että ovat kys automallin tehdyt/muutetut.
K: Tehdastekoisen ja hyvän omavalmisteen ero ?
V: Ei välttämättä mikään,mutta linja on vedetty siihen,ettei jokainen kotitarveseppä ala tekemään tukivarsia.
K:Minkälainen toditus ?
V: Esim. osapiirrustus,josta selviää osan muoto,materiaali,hitsaukset ja vahvuus.Vanhasta osasta voisi tehdä samanlaisen piirrustuksen vertailuksi..ja sitten se valmistaja merkittävä myös.
K:Onko noita sitten hyväksytty?
V: Kyllä on hyväksytty.
Eli tuon mukaan täysin mahdollista ja toteutetaan joskus kun kerkiän
Kysytty henk.koht. suuren katsatusaseman isolta tirehtööriltä 04/2005 ,joka vastaa muutoksista ja teknisestä puolesta.
Kysymys : Saako tukivarsia muuttaa ?
Vastaus: Ei,mutta tehdastekoiset käyvät.
K: Tehdastekoiset ?
V: Niin,jonkun firman tekemät ja todistus siitä,että ovat kys automallin tehdyt/muutetut.
K: Tehdastekoisen ja hyvän omavalmisteen ero ?
V: Ei välttämättä mikään,mutta linja on vedetty siihen,ettei jokainen kotitarveseppä ala tekemään tukivarsia.
K:Minkälainen toditus ?
V: Esim. osapiirrustus,josta selviää osan muoto,materiaali,hitsaukset ja vahvuus.Vanhasta osasta voisi tehdä samanlaisen piirrustuksen vertailuksi..ja sitten se valmistaja merkittävä myös.
K:Onko noita sitten hyväksytty?
V: Kyllä on hyväksytty.
Eli tuon mukaan täysin mahdollista ja toteutetaan joskus kun kerkiän

Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
juuri tätä tarkoitan.Walderama kirjoitti:Niin kuten varmaan kaikki tietää eivät kaikki katsastajat ja aken edustajat vedä ihan samaa köyttä mielipiteissään,mutta tässä yksi lisää ja faktaa.
Kysytty henk.koht. suuren katsatusaseman isolta tirehtööriltä 04/2005 ,joka vastaa muutoksista ja teknisestä puolesta.
Kysymys : Saako tukivarsia muuttaa ?
Vastaus: Ei,mutta tehdastekoiset käyvät.
K: Tehdastekoiset ?
V: Niin,jonkun firman tekemät ja todistus siitä,että ovat kys automallin tehdyt/muutetut.
K: Tehdastekoisen ja hyvän omavalmisteen ero ?
V: Ei välttämättä mikään,mutta linja on vedetty siihen,ettei jokainen kotitarveseppä ala tekemään tukivarsia.
K:Minkälainen toditus ?
V: Esim. osapiirrustus,josta selviää osan muoto,materiaali,hitsaukset ja vahvuus.Vanhasta osasta voisi tehdä samanlaisen piirrustuksen vertailuksi..ja sitten se valmistaja merkittävä myös.
K:Onko noita sitten hyväksytty?
V: Kyllä on hyväksytty.
Eli tuon mukaan täysin mahdollista ja toteutetaan joskus kun kerkiän
koska osan ei tarvitse olla ce hyväksytty niin sellaisen tehdas tekoisen voi tehdä itsekkin.
ja CE hyväksyntä, mikäs se onkaan.
se on vain tämän valmistajan todistus siitä että se osa käy kyseiseen autoon.


ce todistus ei ole mikään virallinen lomake vaan se on ilmoitus valmistajalta> käyttäjälle/viranomaiselle.
Miettikääpä tilannetta vaikka 6 vuotta eteenpäin.
Foordi ei halua enään palvella sierran omistajaa ja sanoo että meitä ei kiinnosta sun autos ja sun alatukivartes, me annetaan sun autosta romuutus todistusta vastaan 500 euron hyvitys kun vaihdat sen uuteen fx mondeoon.
Mistäs me sitten tukivarret saadaan ,no tietysti "tehtaista" jotka tekevät niitä mittojen mukaan.

Tämän koko topiikin aloituksen syy oli tässä walderaman tekstissä.
Mikä on tehdas tekoisen ja kotona tehdyn ero.
Suomen laki antaa tulkinnan mahdollisuuden katsastajalle ja toimeen panevalle viranomaiselle eli Akelle.
Mutta se ei saa olla niinkään, että Forssan konttorissa hitsattu kolmiotuki ei kelpaa kun taas Lahdessa putkirakenteinen tai alumiini varsi on hyväksytty katsastuksessa.
Meneekö tässä nyt taas lain tarkoituksen ohi Aken jäykkä kanta muutoksiin sillä seuraukella että muutaman vuoden päästä liikenteessä on melkein puhkiruostuneita alatukivasia.
Klubissamme on muutama katsastus ammattilainen jotka voisivat ottaa asian puheeksi Aken kanssa yhtenäisen linjan löytämiseksi.
Itse otan asian esille viimeistään siinävaiheessa kun aloitan oman sierrani katsastuksen uudestaan tehdyilla tukivarsilla.
Klubissamme löytyy Ammattilaisia atk allalla ja heillä on varmaan käytössä ohjelmia jolla voi mallintaa sierran alustan osia ja siten niistä saisi mittakuvat tulevaisuutta varten.
Rasitus testit voivat olla hankalia tehdä sekä alkuperäiselle seka rakennetulle mutta materiaali paksuus tietoja hyväksi käyttäen niillekkin löytyy varmasti omat lujuudet.
Tässä on yksi iso urakka joka saattaa tulla eteen monelle "madalletun cossun harrastajalle" nopeastikkin.
Ja jotta muistuu mieleen Tehdas tekoisen "ce- hyväksytyn osan laatu"
Montako kuukautta olette parhaimmillaan ajaneet italialaisella sierraan tarkoitetulla alatukivarrella.
Tehdas????
Jos sinulla on kotona tallissa hitsauskone , ja vaikka ahjo niin onko se "Tehdas"
siinäpä purtavaa nimittäin siinä on jo työkalut millä pystyy tekemään vaikka takakolmio tuen.
lisäksi olet käynyt tekemässä toiminimi hakemuksen "arskan takatukivarsi TMI"
Milloin loppuu koti tekoinen ja tehdas tekoinen alkaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
varmaan vuoden vaihteessa tulossa jotain uuttashr1 kirjoitti:Otetaan asia puheeksi, kun AKE:n veijareita seuraavan kerran näkyy, ovat meinaan vetäytyneet sinne linnaansa siinä määrin, ettei konttoritkaan saa enää juuri teknistä vinkkiä udella...




sait muuten privaa kirjettä varten
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
AKE:n vastaus antaa vielä odottaa, mutta tällaista tarinaa sain tuolta "väliportaasta", kun kysymys pähkinänkuoressa oli, että voiko tukivarsia valmistaa itse ja millä edellytyksillä:
1. Pyöräntuennan kriittisten rakenteiden korvaaminen tehdasvalmisteisilla, samaan automalliin tarkoitetuilla vastaavilla osilla on hyväksyttävää. Kyse on siis yleisesti saatavilla olevista ja sarjatuotantona valmistettavista osista tai osaryhmistä. Ne eivät välttämätttä ole merkki-varaosia. Toimitukseen sisältyy mm. selkeä tieto siitä, mihin automalliin osa tai osaryhmä on tarkoitettu. Vain rajoitetuissa tapauksissa esim. joustintukien ruostevaurioita voidaan korjata hitsaamalla eli ruostuneen osuuden tilalle liitetään ehjä vastaava.
Myös autojen rakennemuutoksia säätelevä LVM:n päätös (779/1998) edellyttää mm. akselistomuutoksissa käytettävän tehdasvalmisteisia, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettuja osia.
2. Ajoneuvohallintokeskuksella (AKE) on oikeus erityisestä syystä myöntää poikkeuksia akselistomuutoksiin liittyvistä vaatimuksista. Ylivoimaisessa pulmatilanteessa ratkaisu voisi periaatteessa löytyä tällä menettelyllä.
On tiedossa, että vanhaan ja siten luonnollisesti harvinaiseen autokalustoon ei välttämättä enää saa tehdasvalmisteisia mitoiltaan ja lujuudeltaan uutta vastaavia osia. Näin ollen merkitystä on juuri sillä, millä edellytyksillä alkuperäistä korvaava pyöräntuennan tärkeä komponentti on valmistettu. Peltikotelorakenteiden asianmukainen korvaaminen on teknisesti erittäin vaativaa.
Mahdollisessa omavalmisteessa olisi ensinnäkin huomioitava;
-mitta- ja kokoonpanopiirustukset
-vertailu alkuperäiseen mitoitukseen
-materiaalit, todistettava tieto lujuus- ja liitosominaisuuksista
-huolellinen kokoonpano
-valmiin osan pysyvä tunnistus ja näkyvä merkintä
Suunnittelun ja valmistuksen olisi oltava todistettavasti ammattitaitoista.
Tässä periaatteellisesti merkittävässä asiassa olisi otettava yhteys katsastuksia valvovan viranomaisen suuntaan ja saatava selkeä kannanotto omavalmisteisten akselisto-osien hyväksyntäehdoista. Ratkaisuna poikkeuslupa ei toki sekään ole itsestäänselvyys.
A-katsastus Oy
Tuotannon tuki
Kalevi Lintula / 22.12.2005
Yhteys valvovaan viranomaiseen on siis otettu ja vastausta odotellaan...
1. Pyöräntuennan kriittisten rakenteiden korvaaminen tehdasvalmisteisilla, samaan automalliin tarkoitetuilla vastaavilla osilla on hyväksyttävää. Kyse on siis yleisesti saatavilla olevista ja sarjatuotantona valmistettavista osista tai osaryhmistä. Ne eivät välttämätttä ole merkki-varaosia. Toimitukseen sisältyy mm. selkeä tieto siitä, mihin automalliin osa tai osaryhmä on tarkoitettu. Vain rajoitetuissa tapauksissa esim. joustintukien ruostevaurioita voidaan korjata hitsaamalla eli ruostuneen osuuden tilalle liitetään ehjä vastaava.
Myös autojen rakennemuutoksia säätelevä LVM:n päätös (779/1998) edellyttää mm. akselistomuutoksissa käytettävän tehdasvalmisteisia, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettuja osia.
2. Ajoneuvohallintokeskuksella (AKE) on oikeus erityisestä syystä myöntää poikkeuksia akselistomuutoksiin liittyvistä vaatimuksista. Ylivoimaisessa pulmatilanteessa ratkaisu voisi periaatteessa löytyä tällä menettelyllä.
On tiedossa, että vanhaan ja siten luonnollisesti harvinaiseen autokalustoon ei välttämättä enää saa tehdasvalmisteisia mitoiltaan ja lujuudeltaan uutta vastaavia osia. Näin ollen merkitystä on juuri sillä, millä edellytyksillä alkuperäistä korvaava pyöräntuennan tärkeä komponentti on valmistettu. Peltikotelorakenteiden asianmukainen korvaaminen on teknisesti erittäin vaativaa.
Mahdollisessa omavalmisteessa olisi ensinnäkin huomioitava;
-mitta- ja kokoonpanopiirustukset
-vertailu alkuperäiseen mitoitukseen
-materiaalit, todistettava tieto lujuus- ja liitosominaisuuksista
-huolellinen kokoonpano
-valmiin osan pysyvä tunnistus ja näkyvä merkintä
Suunnittelun ja valmistuksen olisi oltava todistettavasti ammattitaitoista.
Tässä periaatteellisesti merkittävässä asiassa olisi otettava yhteys katsastuksia valvovan viranomaisen suuntaan ja saatava selkeä kannanotto omavalmisteisten akselisto-osien hyväksyntäehdoista. Ratkaisuna poikkeuslupa ei toki sekään ole itsestäänselvyys.
A-katsastus Oy
Tuotannon tuki
Kalevi Lintula / 22.12.2005
Yhteys valvovaan viranomaiseen on siis otettu ja vastausta odotellaan...