Voiko 4x4 Sierralla tehdä huoletta käsijarrukäännöksen?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Voiko 4x4 Sierralla tehdä huoletta käsijarrukäännöksen?
Sarjassamme tyhmät kysymykset, osa XXX:
Voiko 4x4 Sierralla tehdä huoletta käppärin vai ottaako esim. keskivisko itseensä?
Juolahti vaan mieleeni ajellessani tuolla takavetoisella Diesel prutkuttimellani... Sillä jos meinaa pienessä tilassa pyörähtää tulee liuku useimmiten aloitettua käppärillä ja jatkettua kaasulla. Nelikkoa kun ei pienessä tilassa saane edes ilman käppäriä pyörähtämään? (kysymys tietysti talvikelistä, sillä eihän toi 2.3D kesäkelissä pahemmin kuovi...)
Eli kertokaa voiko käsijarrulla kikkailemalla tappaa nelivetotekniikan?
Voiko 4x4 Sierralla tehdä huoletta käppärin vai ottaako esim. keskivisko itseensä?
Juolahti vaan mieleeni ajellessani tuolla takavetoisella Diesel prutkuttimellani... Sillä jos meinaa pienessä tilassa pyörähtää tulee liuku useimmiten aloitettua käppärillä ja jatkettua kaasulla. Nelikkoa kun ei pienessä tilassa saane edes ilman käppäriä pyörähtämään? (kysymys tietysti talvikelistä, sillä eihän toi 2.3D kesäkelissä pahemmin kuovi...)
Eli kertokaa voiko käsijarrulla kikkailemalla tappaa nelivetotekniikan?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
nelikkohan kääntyy talvella seuraavasti:
ratti ääriasentoonsa ja ykkönen silmään ja hanaa. vaihtaa etu ja takavalot paikkaa suht nopeesti.. eniten tässä itseensä ottaa etuvetarit joilla hintaa xxx paljon..
sen käsijarrun nyppiminen on vaan aika hankalaa nelikolla, vaikka se visko antaa periksi joka jarrudynamometrille niin tuppaa puskemaan suoraa perus käsijarrukäännöksellä.. ei kai se visko siitä mitään pahaa tykkää kun et ihan joka mutkassa tuota harrasta..
ratti ääriasentoonsa ja ykkönen silmään ja hanaa. vaihtaa etu ja takavalot paikkaa suht nopeesti.. eniten tässä itseensä ottaa etuvetarit joilla hintaa xxx paljon..
sen käsijarrun nyppiminen on vaan aika hankalaa nelikolla, vaikka se visko antaa periksi joka jarrudynamometrille niin tuppaa puskemaan suoraa perus käsijarrukäännöksellä.. ei kai se visko siitä mitään pahaa tykkää kun et ihan joka mutkassa tuota harrasta..
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Eihän nelikolla tarvii kässäriä
ja jos erehtyy heti vedätyksen jälkeen jossa pyörät on supattanu koskemaan kässäriin lähtee vaan puskemaan koska visko vapautuu pienellä viiveellä.muutoin ei hango vastaan mut eipä tuota kässärä tarvii kun etuvetosilla sillon kun lähtee puskemaan.. vastaheitolla nelikko kääntyy näppärästi takasin menosuuntaan jos on tilaa viskata perää..mutkat menee tosi nätisti kun antaa hieman vasuria..Jos pitää pienessä tilassa saaha ympäri niin pysähdyksistä tosiaan ratti linkkuun ja hanaa..pyörii myös ilosesti paskarinkiä paikallaan, ykkösellä pyörät linkkuun, hanaa-kakkosta pyörät suoraan ja pitää reilusti kaasua..keula pysyy paikallaan ja pyörii vinhasti..muutaman talven harjottelun tuloksena nelikkosierralla pystyy uskomattomiin nopeuksiin..tarvii vaan paljon vauhtia näyttävään menoon kun pienillä nopeuksilla ei tahdo lähteä liitoon..siis dokkinelikko. cossulla parempi kikkailla kun voima riittää..
Eipä mulla ainakaan ole ollut etuvetarien eikä muunkaan voimansiirron kanssa ongelmia vaikka vehkeet on saanu kenkää, isoa kovaa ja vedättelyä.
huomatkaa et repimällä saa rikki vaikka ykslitrasen fiestan

Eipä mulla ainakaan ole ollut etuvetarien eikä muunkaan voimansiirron kanssa ongelmia vaikka vehkeet on saanu kenkää, isoa kovaa ja vedättelyä.

#350
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
olen kokeillut tota käännöstä ja vielä en ole saanut sitä onnistumaan.
ongelmana on keskivisko
se nappaa kiinni muutama hetki takapyörien lukkiutumisen jälkeen ja koska pito on etupyörissä parempi(eivät ihan lukossa) kuin lukossa olevissa takapyörissä, niin auto menee vaan kylittäin kunnes pysähtyy.
ratin kääntely ei auta ollenkaan.
ongelmana on keskivisko
se nappaa kiinni muutama hetki takapyörien lukkiutumisen jälkeen ja koska pito on etupyörissä parempi(eivät ihan lukossa) kuin lukossa olevissa takapyörissä, niin auto menee vaan kylittäin kunnes pysähtyy.
ratin kääntely ei auta ollenkaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Saatiinhan sitä typerästäkin kysymyksestä hauska keskustelu
Tuota en osannut ottaakaan huomioon, että vapaalla keskivisko nappaa myös kiinni ja ilmeisestikin käsijarru vaikuttaa tällöin myös etupyöriin pienellä viiveellä ja silloin tämä sivuluisuefekti alkaa ilman täydellistä 180 asteen pyörähdystä... Tai sitten olen ihan hakoteillä.
Noh, mutta jos ensi talveksi saisi oman nelikon liikenteeseen, tai hyvällä tsägällä jo täksi lopputalveksi, niin sittenhän tuota pääsee testailemaan...

Tuota en osannut ottaakaan huomioon, että vapaalla keskivisko nappaa myös kiinni ja ilmeisestikin käsijarru vaikuttaa tällöin myös etupyöriin pienellä viiveellä ja silloin tämä sivuluisuefekti alkaa ilman täydellistä 180 asteen pyörähdystä... Tai sitten olen ihan hakoteillä.
Noh, mutta jos ensi talveksi saisi oman nelikon liikenteeseen, tai hyvällä tsägällä jo täksi lopputalveksi, niin sittenhän tuota pääsee testailemaan...

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Mun mielestä visko ei nappaa kiinni jos takapyörät lukkiutuu, vaan ainoastaan kun takapyörät pyrkii pyörimään etupyöriä kovempaa..eli kun ei ole revitetty ennen kässäriä niin ei pitäis olla viskon päällä.pitää vielä testata illalla.sierra friikki kirjoitti:olen kokeillut tota käännöstä ja vielä en ole saanut sitä onnistumaan.
ongelmana on keskivisko
se nappaa kiinni muutama hetki takapyörien lukkiutumisen jälkeen ja koska pito on etupyörissä parempi(eivät ihan lukossa) kuin lukossa olevissa takapyörissä, niin auto menee vaan kylittäin kunnes pysähtyy.
ratin kääntely ei auta ollenkaan.
Rajussa kiihdytyksessä visko nappaa muutamiksi sekunneiksi 100%
#350
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
visko ei tunne suuntaacosworthman kirjoitti:Mun mielestä visko ei nappaa kiinni jos takapyörät lukkiutuu, vaan ainoastaan kun takapyörät pyrkii pyörimään etupyöriä kovempaa..eli kun ei ole revitetty ennen kässäriä niin ei pitäis olla viskon päällä.pitää vielä testata illalla.sierra friikki kirjoitti:olen kokeillut tota käännöstä ja vielä en ole saanut sitä onnistumaan.
ongelmana on keskivisko
se nappaa kiinni muutama hetki takapyörien lukkiutumisen jälkeen ja koska pito on etupyörissä parempi(eivät ihan lukossa) kuin lukossa olevissa takapyörissä, niin auto menee vaan kylittäin kunnes pysähtyy.
ratin kääntely ei auta ollenkaan.
Rajussa kiihdytyksessä visko nappaa muutamiksi sekunneiksi 100%
se toimii molempiin suuntiin.
kokeilkaapa saatte ainakin tietää ,toimiiko keskivisko.
jos viko toimiii hyvin niin ekalla metrillä takapyörät menee lukkoon ja kohta pyörii taas kun etupyörät pakottaa ne pyörimään.
ei käsijarru sentään ihmeitä pidä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Tarttis varmaan olla vähän rallisempaa partsia voimansiirrossa, että käsijarrun sais ottamaan "vain" takarenkaista nelikossa. Keskilukko käsijarru-irroittimella ja alkaa käpä-käännökset onnistua nelikolla. Löytyy ainakin A-ryhmän- ja WRC-laatikoista...sierra friikki kirjoitti:visko ei tunne suuntaacosworthman kirjoitti:Mun mielestä visko ei nappaa kiinni jos takapyörät lukkiutuu, vaan ainoastaan kun takapyörät pyrkii pyörimään etupyöriä kovempaa..eli kun ei ole revitetty ennen kässäriä niin ei pitäis olla viskon päällä.pitää vielä testata illalla.sierra friikki kirjoitti:olen kokeillut tota käännöstä ja vielä en ole saanut sitä onnistumaan.
ongelmana on keskivisko
se nappaa kiinni muutama hetki takapyörien lukkiutumisen jälkeen ja koska pito on etupyörissä parempi(eivät ihan lukossa) kuin lukossa olevissa takapyörissä, niin auto menee vaan kylittäin kunnes pysähtyy.
ratin kääntely ei auta ollenkaan.
Rajussa kiihdytyksessä visko nappaa muutamiksi sekunneiksi 100%
se toimii molempiin suuntiin.
kokeilkaapa saatte ainakin tietää ,toimiiko keskivisko.
jos viko toimiii hyvin niin ekalla metrillä takapyörät menee lukkoon ja kohta pyörii taas kun etupyörät pakottaa ne pyörimään.
ei käsijarru sentään ihmeitä pidä

BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
siinä tää onegelma onkinsamiharju kirjoitti:haluan nyt vielä palata ongelman alkulähteille ja kysyä MIKSI IHMEESSÄ sitä käsijarrua nelikossa pitää käyddääse menee mutkat kyllä ilman sitäkin kun vain on vauhtia tarpeeksi ja kääntäminen onnistuu kaasulla ja kytkimellä ampumalla XD
ei nimittäin käänny yksikään mun vessoista tollalailla.
renkaat vaan sutii mut kaarros on laaja ja sutiva.
jos olisi etu lukko niin todennäköisesti käännös onnistuisi nyt on vaan laaja regas minkä auto kiertää.
järkky liukas on sitten asia erikseen.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
ei mullakaan onnistunut ilman käppäriä kikkailut. syy oli varmaan liian pitävissä talvipyörissä.sierra friikki kirjoitti:siinä tää onegelma onkinsamiharju kirjoitti:haluan nyt vielä palata ongelman alkulähteille ja kysyä MIKSI IHMEESSÄ sitä käsijarrua nelikossa pitää käyddääse menee mutkat kyllä ilman sitäkin kun vain on vauhtia tarpeeksi ja kääntäminen onnistuu kaasulla ja kytkimellä ampumalla XD
ei nimittäin käänny yksikään mun vessoista tollalailla.
renkaat vaan sutii mut kaarros on laaja ja sutiva.
jos olisi etu lukko niin todennäköisesti käännös onnistuisi nyt on vaan laaja regas minkä auto kiertää.
järkky liukas on sitten asia erikseen.
liukkaalla jäällä olisi varmaan pyörinytkin.
siis dohc 4x4..
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 10:14:16 2003
- Paikkakunta: Kajaani
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
et näköjään ole ajanut neliveto sierralla tai scorpilla.DragoN1982 kirjoitti:Jos se nyt on pakko saada sillä käsijarrulla kääntymään niin käytä kytkintä samalla pohjassa kun käytät käkkäriä. Jos ei sitten heitä perää niin käsijarru ei toimi
miten se kytkin auttaa tähän vaihteiston toimintaan
irroittaako se keskiviskon toiminnasta?
tässäpä on sopiva harjoittelu kohde jääratapäiville
auton saa pyrähtämään kyllä vasta heitolla jos on tarpeeksi liukasta.
mutta silloinkin pitää olla koko ajan kytkin pohjassa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
tänään piti kans koittaa tolla omalla käppäri käännöstä suoraahan se saakeli alko vaan puskee 
jos on pitäny pienestilas kääntää niin ratti linkkuun ja kaasua kyllä se siitä on pyörähtäny

jos on pitäny pienestilas kääntää niin ratti linkkuun ja kaasua kyllä se siitä on pyörähtäny
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Sami, katsoppas joku kerta asfaltti-ralleja ajatuksen kanssa... Ei ne yli 90 asteen tiukat mutkat mene "kun vain on vauhtia tarpeeksi" ja "kaasulla ja kytkimellä ampumalla". Kyllä siellä käpää annetaan.samiharju kirjoitti:haluan nyt vielä palata ongelman alkulähteille ja kysyä MIKSI IHMEESSÄ sitä käsijarrua nelikossa pitää käyddääse menee mutkat kyllä ilman sitäkin kun vain on vauhtia tarpeeksi ja kääntäminen onnistuu kaasulla ja kytkimellä ampumalla XD
Aika hidasta on vakio nelikolla taiteilla noita tiukkoja kurveja. Esim. etuvedolla tehdään käännös nopeammin, kun voi käpällä vähän auttaa.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Eiköhän vasemmalla sais parempaa tulosta kuin käsijarrulla?sierra4x4tbo kirjoitti:Sami, katsoppas joku kerta asfaltti-ralleja ajatuksen kanssa... Ei ne yli 90 asteen tiukat mutkat mene "kun vain on vauhtia tarpeeksi" ja "kaasulla ja kytkimellä ampumalla". Kyllä siellä käpää annetaan.samiharju kirjoitti:haluan nyt vielä palata ongelman alkulähteille ja kysyä MIKSI IHMEESSÄ sitä käsijarrua nelikossa pitää käyddääse menee mutkat kyllä ilman sitäkin kun vain on vauhtia tarpeeksi ja kääntäminen onnistuu kaasulla ja kytkimellä ampumalla XD
Aika hidasta on vakio nelikolla taiteilla noita tiukkoja kurveja. Esim. etuvedolla tehdään käännös nopeammin, kun voi käpällä vähän auttaa.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Joo, myönnän, etten ole ajanut koskaan wrc autoa toisin kuin muut tietäjät, mutta pedalboxilla varustetussa vasuri on nopeampi ja vaistonvaraisempi ainakin itsellä.J kirjoitti:kyllähän wrc autoissa käsijarrua tiukoissa mutkissa käytetään, katso vaikko joku incar pätkä.PasiZ kirjoitti:Eiköhän vasemmalla sais parempaa tulosta kuin käsijarrulla?sierra4x4tbo kirjoitti: Sami, katsoppas joku kerta asfaltti-ralleja ajatuksen kanssa... Ei ne yli 90 asteen tiukat mutkat mene "kun vain on vauhtia tarpeeksi" ja "kaasulla ja kytkimellä ampumalla". Kyllä siellä käpää annetaan.
Aika hidasta on vakio nelikolla taiteilla noita tiukkoja kurveja. Esim. etuvedolla tehdään käännös nopeammin, kun voi käpällä vähän auttaa.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Meinaatte vasurilla varmaan että polkee jarrua vasemmalla jalalla..?
Tarttis päästä kyllä johonkin opettelee ajaa tota nelikkoa kun ei sitä taho saada taipumaan...
Tarttis päästä kyllä johonkin opettelee ajaa tota nelikkoa kun ei sitä taho saada taipumaan...

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Juu, ei sitä vasurilla ja kässärillä käännetä jos ei sitä keskiviskoa saa pois, tai en minä ainakaan, pitäis olla aktiivilukot. Seuraava kimppatilausAkiS kirjoitti:Meinaatte vasurilla varmaan että polkee jarrua vasemmalla jalalla..?
Tarttis päästä kyllä johonkin opettelee ajaa tota nelikkoa kun ei sitä taho saada taipumaan...

-
- Ylläpitäjä
Itse kanssa huomasin ettei se ole aluksi (ja lopuksi?) ollenkaan niin helppoa, vaikka onkin tuollainen "Voima"-moottori siellä keulilla. Ei tuollaisella kyllä liikennevaloihin tarvi jäädä sutimaanEsa84 kirjoitti:Liityn keskusteluun sanomalla, et kyllä talvella toi neliveto on yliveto! Mut takavetosen jälkeen on kyl vaikeeta ottaa hallittua luisua uusilla renkailla. Mut jospa harjotus tekis mestarin

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
hallitun luiston saa kylä aikaan mutta ongelmana on toi pää.Esa84 kirjoitti:Liityn keskusteluun sanomalla, et kyllä talvella toi neliveto on yliveto! Mut takavetosen jälkeen on kyl vaikeeta ottaa hallittua luisua uusilla renkailla. Mut jospa harjotus tekis mestarin
kun takapotkulla vetää perän sladiin niin vauhti ei kasva ollenkaan ja kaasulla voi hallita perän liusun kulmaa.
nelarissa ongelmana on toi vauhti.
Kun nelarin pistää mutkassa sladiin on hauskaa ja silloin jotta perä pysyy samassa kulmassa niin on lisättävä kaasua koko ajan.
ongelmana on toi vauhdin kasvu kun noi etupyörät vetää kokoajan vauhtia lisää.
sama mutka minkä ajaa takapotkulla ulostulonopudella 40km/h
niin nelarissa nopeus on melkein tupla.
pää ei kestä ajaa niin lujaa montaa mutkaa peräkkäin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Toi on kyl totta! Mutta mulla on muodostunut ongelmaksi tehon puute. Tulee aina sillon tällön mielenkiintosia tilanteita kun on menossa kylkiedellä kaasupohjassa tangentinsuuntaan ja huomaa että alkaa pito tulla takas. Sit saa riuhtoo rattia oikein kunnolla että saa pidettyy auton tiellä. Mutta fakta on että vauhtia on mutkasta tultaessa hävyttömän paljon. Välillä tuntuu että nelikolla pitäs mennä mutkat jyrkemmässä kulmassa kun takavetosella. Samaan tyyliin niinkun speedveissä että vauhti pysys kurissa. (kaikki tämä kouhauttelu on tietysti tapahtunut suljetulla alueellasierra friikki kirjoitti:hallitun luiston saa kylä aikaan mutta ongelmana on toi pää.Esa84 kirjoitti:Liityn keskusteluun sanomalla, et kyllä talvella toi neliveto on yliveto! Mut takavetosen jälkeen on kyl vaikeeta ottaa hallittua luisua uusilla renkailla. Mut jospa harjotus tekis mestarin
kun takapotkulla vetää perän sladiin niin vauhti ei kasva ollenkaan ja kaasulla voi hallita perän liusun kulmaa.
nelarissa ongelmana on toi vauhti.
Kun nelarin pistää mutkassa sladiin on hauskaa ja silloin jotta perä pysyy samassa kulmassa niin on lisättävä kaasua koko ajan.
ongelmana on toi vauhdin kasvu kun noi etupyörät vetää kokoajan vauhtia lisää.
sama mutka minkä ajaa takapotkulla ulostulonopudella 40km/h
niin nelarissa nopeus on melkein tupla.
pää ei kestä ajaa niin lujaa montaa mutkaa peräkkäin.




-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
luonnollisesti suljetulla alueella.
kun laittaa voima moottoriseen suoran putken niin ei tuu puutumis kohtaa tehoihin (kunnes maksimi kierros on saavutettu )ja alla NRW saksan kitkat jotka on kovat ,eli pitoa ei oe ihan niin paljon kun hakkapelitta Q renkaissa nimittäin farkku scorpilla voi leikit unohtaa ihan kokonaan jos ei halua naapurin traktoria pyytää pellon keskelle hakemaan scorppia pois.
doch ilman turboa on pikkaisen vaajaa tehoinen noihin leikkeihin.
kun laittaa voima moottoriseen suoran putken niin ei tuu puutumis kohtaa tehoihin (kunnes maksimi kierros on saavutettu )ja alla NRW saksan kitkat jotka on kovat ,eli pitoa ei oe ihan niin paljon kun hakkapelitta Q renkaissa nimittäin farkku scorpilla voi leikit unohtaa ihan kokonaan jos ei halua naapurin traktoria pyytää pellon keskelle hakemaan scorppia pois.
doch ilman turboa on pikkaisen vaajaa tehoinen noihin leikkeihin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Aivan tottasierra friikki kirjoitti:hallitun luiston saa kylä aikaan mutta ongelmana on toi pää.Esa84 kirjoitti:Liityn keskusteluun sanomalla, et kyllä talvella toi neliveto on yliveto! Mut takavetosen jälkeen on kyl vaikeeta ottaa hallittua luisua uusilla renkailla. Mut jospa harjotus tekis mestarin
kun takapotkulla vetää perän sladiin niin vauhti ei kasva ollenkaan ja kaasulla voi hallita perän liusun kulmaa.
nelarissa ongelmana on toi vauhti.
Kun nelarin pistää mutkassa sladiin on hauskaa ja silloin jotta perä pysyy samassa kulmassa niin on lisättävä kaasua koko ajan.
ongelmana on toi vauhdin kasvu kun noi etupyörät vetää kokoajan vauhtia lisää.
sama mutka minkä ajaa takapotkulla ulostulonopudella 40km/h
niin nelarissa nopeus on melkein tupla.
pää ei kestä ajaa niin lujaa montaa mutkaa peräkkäin.

ex Jäsen #10
-
- Ylläpitäjä
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... xr_4~0.jpg <- Tuon mukaan voi 4x4sierralla tehdä "perinteisen" käsijarrukäännöksen.
"Todettakoon kuitenkin sellainen erikoisuus, että vaikka kyseessä onkin nelivetoinen auto voi sillä tehdä ihan tavalliseen tapaan käsijarrukäännöksen, koska Ferguson -tyyppisestä nestekytkimestä johtuen ei etu -ja taka-akselistojen välillä ole kiinteää yhteyttä"
"Todettakoon kuitenkin sellainen erikoisuus, että vaikka kyseessä onkin nelivetoinen auto voi sillä tehdä ihan tavalliseen tapaan käsijarrukäännöksen, koska Ferguson -tyyppisestä nestekytkimestä johtuen ei etu -ja taka-akselistojen välillä ole kiinteää yhteyttä"
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Siitä sitten vaan kokeilemaanJaakkoki kirjoitti:http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... xr_4~0.jpg <- Tuon mukaan voi 4x4sierralla tehdä "perinteisen" käsijarrukäännöksen.
"Todettakoon kuitenkin sellainen erikoisuus, että vaikka kyseessä onkin nelivetoinen auto voi sillä tehdä ihan tavalliseen tapaan käsijarrukäännöksen, koska Ferguson -tyyppisestä nestekytkimestä johtuen ei etu -ja taka-akselistojen välillä ole kiinteää yhteyttä"

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
mun kaksi 4x4 sierraa ja 3 4x4 scorppia on varmaan rikki sitten kun noi etu pyörät tahtoo hiljentää vauhtia kans kun käppäristä nykäisee.
ei oikein saa millää lukkoon takapäätä.
vai johtuisko siitä että mulla on niin vähän ajokokemusta kertynyt kun toi lippiskin tuli vasta aamulla otettua päähän naulakosta.
jospa nää teoreetikot kokeilis ensin nelikolla ajoa ja sitten aloitettais puhumaan miten se käyttäytyy.
tokihan nelikonkin saa käännettyä käppärillä vaikka katolleenkin mutta ei se samalla tavalla käänny maan tasossa kuin 2wd versio.
nelikko vaan vaatii paljon pitemmän alueen ,levämmän ja rutkasti enemmän vauhtia.
asvaltilla sitä onkin sitten ihan turha edes kokeilla.
visko lähtee erittäin nopeasti mukaan eli sen viskositeetti muuttuu jähmeäksi erittäin nopeasti.
kokeilkaapa katsoa kun kaverinne lähtee nelikko sierra/essi/ scorppi :llaan paikalta lumikelillä.
hän voi tehdä haukilähdön ja kun auto alkaa liikkumaan niin muutaman takaregas sutimis kierroksen jälkeen alkaa etupyörät sutimaan kanssa.
sama pätee jarrutuksessa jos takarenkaat saa lukkoon niin eturenkaat alkaa jarruttamaan niin paljoa että auto ei lähde heittelehtimään vaikka yritäis ratilla auttaa.
siitä vaan ostamaan nelikoita niin saa kokeilla kestääkö kantti vai pelti
ei oikein saa millää lukkoon takapäätä.
vai johtuisko siitä että mulla on niin vähän ajokokemusta kertynyt kun toi lippiskin tuli vasta aamulla otettua päähän naulakosta.
jospa nää teoreetikot kokeilis ensin nelikolla ajoa ja sitten aloitettais puhumaan miten se käyttäytyy.
tokihan nelikonkin saa käännettyä käppärillä vaikka katolleenkin mutta ei se samalla tavalla käänny maan tasossa kuin 2wd versio.
nelikko vaan vaatii paljon pitemmän alueen ,levämmän ja rutkasti enemmän vauhtia.
asvaltilla sitä onkin sitten ihan turha edes kokeilla.
visko lähtee erittäin nopeasti mukaan eli sen viskositeetti muuttuu jähmeäksi erittäin nopeasti.
kokeilkaapa katsoa kun kaverinne lähtee nelikko sierra/essi/ scorppi :llaan paikalta lumikelillä.
hän voi tehdä haukilähdön ja kun auto alkaa liikkumaan niin muutaman takaregas sutimis kierroksen jälkeen alkaa etupyörät sutimaan kanssa.
sama pätee jarrutuksessa jos takarenkaat saa lukkoon niin eturenkaat alkaa jarruttamaan niin paljoa että auto ei lähde heittelehtimään vaikka yritäis ratilla auttaa.
siitä vaan ostamaan nelikoita niin saa kokeilla kestääkö kantti vai pelti
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Tuli huomattua tuo doch:in tehottomuus ja Hakkapelittojen pito aivan toivottomaksi yhdistelmäksi kun kunnon lumet tuli maahan.Ei sillä enää leiki kuin 90ast. liittymissä ja parilla ekalla pykälällä hikiseen silloinkin.sierra friikki kirjoitti:luonnollisesti suljetulla alueella.
kun laittaa voima moottoriseen suoran putken niin ei tuu puutumis kohtaa tehoihin (kunnes maksimi kierros on saavutettu )ja alla NRW saksan kitkat jotka on kovat ,eli pitoa ei oe ihan niin paljon kun hakkapelitta Q renkaissa nimittäin farkku scorpilla voi leikit unohtaa ihan kokonaan jos ei halua naapurin traktoria pyytää pellon keskelle hakemaan scorppia pois.
doch ilman turboa on pikkaisen vaajaa tehoinen noihin leikkeihin.
Kyllä sen liukuun sa mutta silloin kyllä saa piekseä jo aikas rivon näköisillä vasta heitoilla.
Noissa Q:ssa tuntuu olevan pitoa hämmästyttävän paljon kun lumella kruisailee,eikä ne kyllä nihkeällä jäälläkään huonot olleet.
Kyllä omassa kässäri tarttuu takapyöriin mutta vasta kävely vauhdissa tarttuu pelkkiin taka pyöriin hetken kytkin pohjassa odottelun jälkeen muuten kaikki renkaat nappaavat kiinni.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Ylläpitäjä
Mitä itse all-time 4x4:llä ajanut (joissa visko), niin paras tapa saada perä irti on kyllä tuo vastaheitto. Vielä kun siinä ensimmäisessä kaarteessa höllää kaasun ja kun kaartaa takaisin niin lämäiseen vähän polinta, niin kyllä pitäisi irrota.. Ja jos ei irtoa niin ohjausliike on liian pieni tai edessä olevat renkaat on kuluneet liikaa
Käppäri vaikuttu soraan jääneistä jäljistä päätellen muutaman metrin viiveellä etupyöriin about. 40km/h vauhdeista mökkitiellä. Aikanahan tämä tekee jotakin.. 0,25sek ?
Ja ainakin mitä muistelen taannoin lukeneeni visko- jaollisen tekniikasta niin kovalla pakkasella on lukossa alkuun ja sitten kuin lämpenee niin irtoaa ja vaikuttaa tämän jälkeen normaaliin tapaan. Fordin 4x4:silla ajaneet tarkentavat miten niissä toimii?
Lukollinenkin neliveto lähtee kyllä luistoon kans tuolla vastaheitolla, kunhan harjoittelee vähän. Hiluxilla ei saatu kaarteita aikaan jos piti kaasua päällä. Tahtoi puskea suoraan. Piti ensimmäisen ohjausliikkeen ajaksi höllätä ja sitten antaa lisää lepää moottorille..
Tuolla 4x4:sella saa myös poliisin mielenkiinnon lisääntymään lähiön parkkipaikkaa kohtaan kun neljää lämmitystolppaa pyörittää piruettia ympäri

Ja ainakin mitä muistelen taannoin lukeneeni visko- jaollisen tekniikasta niin kovalla pakkasella on lukossa alkuun ja sitten kuin lämpenee niin irtoaa ja vaikuttaa tämän jälkeen normaaliin tapaan. Fordin 4x4:silla ajaneet tarkentavat miten niissä toimii?
Lukollinenkin neliveto lähtee kyllä luistoon kans tuolla vastaheitolla, kunhan harjoittelee vähän. Hiluxilla ei saatu kaarteita aikaan jos piti kaasua päällä. Tahtoi puskea suoraan. Piti ensimmäisen ohjausliikkeen ajaksi höllätä ja sitten antaa lisää lepää moottorille..
Tuolla 4x4:sella saa myös poliisin mielenkiinnon lisääntymään lähiön parkkipaikkaa kohtaan kun neljää lämmitystolppaa pyörittää piruettia ympäri

-
- Ylläpitäjä
Jos nyt mua tarkoitat, niin olen kyllä kokeillut nelikolla ajoa ja jopa käsijarrua, eikä se mun mielestä sillä taivukaan kunnolla, mutta jos et nyt sattunut huomaamaan niin tuo oli vaan suora lainaus tuosta artikkelista (kts. linkki)..sierra friikki kirjoitti: jospa nää teoreetikot kokeilis ensin nelikolla ajoa ja sitten aloitettais puhumaan miten se käyttäytyy.
i
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
siis nimen omaan tarkoitin teoreetikoilla lähinnä tota artikkelin kirjoittajaaJaakkoki kirjoitti:Jos nyt mua tarkoitat, niin olen kyllä kokeillut nelikolla ajoa ja jopa käsijarrua, eikä se mun mielestä sillä taivukaan kunnolla, mutta jos et nyt sattunut huomaamaan niin tuo oli vaan suora lainaus tuosta artikkelista (kts. linkki)..sierra friikki kirjoitti: jospa nää teoreetikot kokeilis ensin nelikolla ajoa ja sitten aloitettais puhumaan miten se käyttäytyy.
i
jaa samalla myös muita jolla ei ole kokemusta muualta kun esso baareista.
jos itse olet kokenut niin sithän asia ei koske sua

Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1344
- Liittynyt: To Joulukuu 13. 13:40:16 2001
- Paikkakunta: VRK
Itsellä aika vähän kokemusta nelikoista.
Kerran koitin veljen nelikko legacyllä 90´ risteyksessä saada luistoa ja kun en saanut mitään aikaan niin survaisin kaasun pohjaan härnäsin kytkimellä..
Ei toiminut,auto ampui suoraan etukulman suuntaan...
Siellä suunnassa odottikin hautausmaa ja kuusiaita,se kokeilu päättyi siis hautausmaalle...
Kamulla on sellainen 4x4 gti(150hp) galantti.
Se menee komeesti luisua hitaassa ja kovassa vauhdissa.
Tänä talvena kamu on vaan valittanut että renkaissa alkaa olla niin huono pito että ei oikein käänny,vaan tuppaa puskemaan.
Oli vähän sitä mieltä että mitä parempi pito niin sen parempi kikkailla,siis kun puhutaan katukumeista.Jollain piikeillä ei varmaan paljoa kikkailla.
Täytyy varmaan ensi talveksi laittaa nelikko.
Tämä talvi päästetään a-omegalla
on muuten aika kiva auto vetää luisua,lukko ja kaikki.
Kerran koitin veljen nelikko legacyllä 90´ risteyksessä saada luistoa ja kun en saanut mitään aikaan niin survaisin kaasun pohjaan härnäsin kytkimellä..
Ei toiminut,auto ampui suoraan etukulman suuntaan...
Siellä suunnassa odottikin hautausmaa ja kuusiaita,se kokeilu päättyi siis hautausmaalle...
Kamulla on sellainen 4x4 gti(150hp) galantti.
Se menee komeesti luisua hitaassa ja kovassa vauhdissa.
Tänä talvena kamu on vaan valittanut että renkaissa alkaa olla niin huono pito että ei oikein käänny,vaan tuppaa puskemaan.
Oli vähän sitä mieltä että mitä parempi pito niin sen parempi kikkailla,siis kun puhutaan katukumeista.Jollain piikeillä ei varmaan paljoa kikkailla.
Täytyy varmaan ensi talveksi laittaa nelikko.
Tämä talvi päästetään a-omegalla

====RS2K====
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
eilen hieman kokeilin kentällä sierran käyttäytymistä ja alustana oli jää ja lumipeitteellä.
sierra kääntyy käsijarrulla ali perä lähtee sivulle ja eteen mutta jos kaasulla ei auta niin se ei käänny ihan kokonaan ympäri.
se siitä leikistä mutta toinen hauska kokemus oli ympyrä.
Auto sladiin ja kaasua auto lähtee pyörimään ympäri.
Jos pitää rattia keskellä (suoraan ajo) niin auto pyörii toisen etupyörän ympäri eli pitää sitä ympyrän keskipisteenä.
Jos ratin kääntää pyörimisen suuntaan niin auto lähtee tekemään isoa ympyrää.
Jos ratin kääntää pyörimistä vastaan niin auto lähtee vaan liikkeelle ja aloittaa pitkän sladin ja vauhti kasvaa.
kyllä neliveto on nasta auto.

sierra kääntyy käsijarrulla ali perä lähtee sivulle ja eteen mutta jos kaasulla ei auta niin se ei käänny ihan kokonaan ympäri.
se siitä leikistä mutta toinen hauska kokemus oli ympyrä.
Auto sladiin ja kaasua auto lähtee pyörimään ympäri.
Jos pitää rattia keskellä (suoraan ajo) niin auto pyörii toisen etupyörän ympäri eli pitää sitä ympyrän keskipisteenä.
Jos ratin kääntää pyörimisen suuntaan niin auto lähtee tekemään isoa ympyrää.
Jos ratin kääntää pyörimistä vastaan niin auto lähtee vaan liikkeelle ja aloittaa pitkän sladin ja vauhti kasvaa.
kyllä neliveto on nasta auto.






Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
tänään lähdin ajelemaan klaukkalaan kaverin luokse.
perhe oli kyydissä
peltolantie oli 15 sentin floskassa kokonaan.
vauhtia oli 40km/h kun viimeinen mutka häämötti edessä.
käänsin hitaasti rattia vasempaan ja odotin että keula kääntyy.
Auto ei tehnyt elettäkään kääntyäkseen mutkan suuntaan vaan lumivalli läheni pellon kanssa.
Jarrutukseen oli liian lyhytmatka ja se olisi tietänyt matkan päättymistä siihen ,keulan rikkoen.
heitin vaihteen vitoselta kakkoselle ja painoin varovasti kaasua ja käänsiin renkaat reilusti vasempaan.
tien reuna läheni ja matka tieltä ulos alkoi.
Pinoin kaasun pohjaan ja scorppi alkoi sutimaan joka pyörällä välittömästi.
Ajatuksena kävi että jos ojaan jäädään niin se on sama laittaa sitten pitkälle pellolle saakka,traktoria sitä kuitenkin tarvittaisi.
Ratti oli reilusti vasempaan ja kaasu pohjassa.
lopulta kun auto oli jo kokonaan tieltä poissa lumen päällä se vain koukkasi lenkin ja palasi kiltisti tielle.
ja päästin kaasun ylös ja jatkoin matkaa.
alla on hyvät nokian Q renkaat ja niitä ei voi syyttää tästä.
Autoon ei tullut mitään vaurioita ja lumen kanto esti auton vajoamasta noin 1 metrin syvään ojaan.
seuravan kerran hieman rauhallisuutta.
onneksi oli sen verran kokemusta nelarista että uskalsi painaakaasun pohjaan vaikka mutka läheni ja auto painui tieltä.
perhe oli kyydissä
peltolantie oli 15 sentin floskassa kokonaan.
vauhtia oli 40km/h kun viimeinen mutka häämötti edessä.
käänsin hitaasti rattia vasempaan ja odotin että keula kääntyy.
Auto ei tehnyt elettäkään kääntyäkseen mutkan suuntaan vaan lumivalli läheni pellon kanssa.
Jarrutukseen oli liian lyhytmatka ja se olisi tietänyt matkan päättymistä siihen ,keulan rikkoen.
heitin vaihteen vitoselta kakkoselle ja painoin varovasti kaasua ja käänsiin renkaat reilusti vasempaan.
tien reuna läheni ja matka tieltä ulos alkoi.
Pinoin kaasun pohjaan ja scorppi alkoi sutimaan joka pyörällä välittömästi.
Ajatuksena kävi että jos ojaan jäädään niin se on sama laittaa sitten pitkälle pellolle saakka,traktoria sitä kuitenkin tarvittaisi.
Ratti oli reilusti vasempaan ja kaasu pohjassa.
lopulta kun auto oli jo kokonaan tieltä poissa lumen päällä se vain koukkasi lenkin ja palasi kiltisti tielle.
ja päästin kaasun ylös ja jatkoin matkaa.
alla on hyvät nokian Q renkaat ja niitä ei voi syyttää tästä.
Autoon ei tullut mitään vaurioita ja lumen kanto esti auton vajoamasta noin 1 metrin syvään ojaan.
seuravan kerran hieman rauhallisuutta.
onneksi oli sen verran kokemusta nelarista että uskalsi painaakaasun pohjaan vaikka mutka läheni ja auto painui tieltä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
Sellaisessa 4x4.ssä missä visko on vielä kunnossa ei todellakaan pysty käsijarrujarru käännöstä tekemään. Sellaisella jossa visko on taas löyhä niin pystyy tekemään helposti...Jaakkoki kirjoitti:http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... xr_4~0.jpg <- Tuon mukaan voi 4x4sierralla tehdä "perinteisen" käsijarrukäännöksen.
"Todettakoon kuitenkin sellainen erikoisuus, että vaikka kyseessä onkin nelivetoinen auto voi sillä tehdä ihan tavalliseen tapaan käsijarrukäännöksen, koska Ferguson -tyyppisestä nestekytkimestä johtuen ei etu -ja taka-akselistojen välillä ole kiinteää yhteyttä"
T: kahden nelikon kokemuksella. Ei häävi, mutta voittaa esson baarin

-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Eipä juuri . Kannattaa uskoa , ei pystyfsohc kirjoitti:En tiedä onko audin ja fordin neliveto lähellekkään samanlaisia, mutta yhdessä topgearin testissä kuski kikkailee kokoajan asvaltilla käsijarrunkanssa.sierra friikki kirjoitti: asvaltilla sitä onkin sitten ihan turha edes kokeilla.

ex Jäsen #10