Apuja 4-linkin kanssa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rasmus
Ylläpitäjä

Apuja 4-linkin kanssa

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Pe Joulukuu 23. 8:43:00 2005

Eli apu ei olisi pahitteeksi.

Kävin tuossa eilen katsomassa 'kaupassa' valmiita 4-linkki sarjoja, olivat ihan kauheita.

Ei kellään olisi kuvia tms. mittojen kera sopivista 4-linkin korvakoista.
Sarjan pitäisi olla hyvin säädettävä eli ylimääräisiä reikiä....

Paperiversion voin piirtää CAD-kuvaksi jolloin polttoleikkaaminen onnistuu mukavasti.

(Jos jotain toistakin kiinnostaa niin nyt samalla voin tehdä useammat omakustannehintaan.) Niin ja tietenkin katsastuskelpoiset eli luvat olisi tarkoitus järjestää.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Joulukuu 23. 10:47:55 2005

Eiks ne valmissarjat ole ihan hyviä kunhan muuttaa akselikorvakoita niin että yläkorvaan on lisää säätöjä ylöspäin, alakorva kelpaa sinällään. Unibal tietenkin se isompi, muuten ei kestä. Panhard-tanko on hieman ongelma, ei sinällään se että akseli liikkuu hiukan sivuttain koko jouston matkalla vaan se että korikiinnike tuppaa ainakin kisakäytössä repeämään takakontin pohjasta. Niihin tehdään kuka mitäkin vahvikkeita, itse olen harkinnu kylmästi watt-linkiä kun silloin sais toisenpäänkin kunnolla koriin. Eiks escortissä ole kumminkin kierrejousi-iskaripaketin toimivuus vetopidon kannalta oleellista koska ainakin rallissa on tehtävä kompromisseja vetopidon ja kääntyvyyden suhteen (kuinka lähellä linkintankojen leikkauspiste on painopistettä). Mulla ei ole mitään tee näin mittoja vaan turisen omia ajatuksia. Katukäytössä näitä "ongelmia" tuskin tulee...vai onko nyt kyse että se "kauhea" tarkoittaa jonkun britti alihankkijan karmeeta työjälkeä?

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Pe Joulukuu 23. 11:29:43 2005

SHR kirjoitti:Eiks ne valmissarjat ole ihan hyviä kunhan muuttaa akselikorvakoita niin että yläkorvaan on lisää säätöjä ylöspäin, alakorva kelpaa sinällään. Unibal tietenkin se isompi, muuten ei kestä. Panhard-tanko on hieman ongelma, ei sinällään se että akseli liikkuu hiukan sivuttain koko jouston matkalla vaan se että korikiinnike tuppaa ainakin kisakäytössä repeämään takakontin pohjasta. Niihin tehdään kuka mitäkin vahvikkeita, itse olen harkinnu kylmästi watt-linkiä kun silloin sais toisenpäänkin kunnolla koriin. Eiks escortissä ole kumminkin kierrejousi-iskaripaketin toimivuus vetopidon kannalta oleellista koska ainakin rallissa on tehtävä kompromisseja vetopidon ja kääntyvyyden suhteen (kuinka lähellä linkintankojen leikkauspiste on painopistettä). Mulla ei ole mitään tee näin mittoja vaan turisen omia ajatuksia. Katukäytössä näitä "ongelmia" tuskin tulee...vai onko nyt kyse että se "kauhea" tarkoittaa jonkun britti alihankkijan karmeeta työjälkeä?
No sen lisäkse, että ne oli fyysisesti rumat, niin oli niissä muutakin vikaa. Esim perään tulevissa korvakoissa oli vain yhdet reijät ja levy oli niin pieni, ettei siihen mahdu lisäämään reikiä. Tangot oli liian lyhyet ja unipallot liian pienet, etupäät puslalla....kauheat.

Linkit tulee kiihdytysautoon, joten säätövaraa pitää olla.

Panhard-tangon ajattelin laittaa linkkien väliin siis vaikka vasemmalta takaa oikealle eteen.

Yksi tuttu lupasi lähettää kuvat, katsotaan kun ne tulee.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Joulukuu 23. 18:48:24 2005

Eikös tuon etupuoleisen panhardin tilalla olisi näppärämpi sovellettu kolmilinkki->
Eli niistä nelilinkin koripisteistä "kolmiotukivarsi" jonka akselikiinnike on murikan päällä(järeä nivelvarsi -esim.M20- jonka silmukka vaakasuorassa) ja normaalit alatangot?

Tai nelilinkki vinoilla ylätangoilla.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Vastaa Viestiin