Farkku sierrasta

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tupi
Viesti:

Farkku sierrasta

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Joulukuu 29. 20:30:24 2005

Moro vaan kaikille.Oon tässä miettinyt tuollaisen farkkusierran ostoa joko 2.0 ohc tai 4x4 v6.

Tuli mieleen että minkälainen tuollainen on ajaa normisierraan verrattuna Niin sanotusti urheilullisesti.Kiikarissa on nimittäin pari turbollista ohc:tä joten sillä tulee välillä "kaasuteltua"

Kerran eläisään olen ajanut farkku dieselillä eikä tuntunut kovin erilaiselta normaaliin nähden.

Paljoko on farkun paino?
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Hesus

Re: Farkku sierrasta

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Joulukuu 29. 20:40:55 2005

Tupi kirjoitti: Paljoko on farkun paino?
Weights:

Estate; Models before 1990, 1065kg to 1186kg
Models from 1990, 1065kg to 1240kg

** Exact kerb weights depend upon model and specification.

Näin sanoo manuska.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Tupi
Viesti:

Re: Farkku sierrasta

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Joulukuu 29. 20:46:14 2005

jesus48 kirjoitti:
Tupi kirjoitti: Paljoko on farkun paino?
Weights:

Estate; Models before 1990, 1065kg to 1186kg
Models from 1990, 1065kg to 1240kg

** Exact kerb weights depend upon model and specification.

Näin sanoo manuska.

Joo no eihän nuo paljoa painakkaan.

TeRoK

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Joulukuu 29. 20:50:32 2005

öööö.... määrittele normisierra? Kai toi 2litranen ohari alkaa aika normipäästä olemaan. Ei siitä "normimpaa" enää oo kun 1.6litranen ohari. :D
Kai 2litranen aika "rauhallinen" on ajella. Jos jostain 4x4 v6 farkun löydät niin ennemmin tietty semmonen.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Tupi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Joulukuu 29. 20:56:04 2005

Tarkoitin siis sedan tai hatchbacki korista tuolla normilla.

Etusijassa minulla on tuollainen turbo kampe joka mietona 200 heppasena menee hyvin käyttöautona.

Lähinnä tuo farkku kiinnostaa kuljetuskapasiteetin sekä sen takia ettei ole ennen moista ollut ja on minun mielestä hyvän näköinen farmariauto.

ukormi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Joulukuu 29. 21:33:57 2005

Tupi kirjoitti:Tarkoitin siis sedan tai hatchbacki korista tuolla normilla.

Etusijassa minulla on tuollainen turbo kampe joka mietona 200 heppasena menee hyvin käyttöautona.

Lähinnä tuo farkku kiinnostaa kuljetuskapasiteetin sekä sen takia ettei ole ennen moista ollut ja on minun mielestä hyvän näköinen farmariauto.
Tekniikan ominaisuuksia:
1.8 TD farkku:
Suht pieniruokainen mutta laiskahko.
Koneen huohotus pitää olla korjattu :D

2.0 ohc farkku
Tekniikaltaan ihan samanlainen kuin kaikki ohc Sierrat

2.0 Dohc farkku
Vääntää alhaalta tosi hyvin, ylempää ei juurikaan
Miellyttävä moottori
Hyvinkin pieniruokainen
Flektit tuppaavat käytön puutteesta jumimaan josta kesällä ongelmia kannen halkeamisina
Pako-ohjurit tuppaavat tippumaan alas=alkaa öljynsyönti
Nokat pyörivät ketjulla joka kannattaa jossakin välissä kyllä vaihtaa. Olen nähnyt kaksi dokkilaista joissa ketju on mennyt poikki :cry:

2.0 Dohc 4x4 farkku
Neliveto muuttaa auton hieman pökkelömäiseksi ajaa
Liikkeellelähtö liukkaalla erinomaista
Tuppaa hieman puskemaan
Nelivetotekniikka on kallista korjata
Alitehoinen kone nelivedolle jos haluaisi hieman leikkiä :D
Edelleen pieniruokainen

2.9 4x4 farkku
Teho alkaa riittämään nelikkona
Syö aika paljon kallista gasoa
Mukava murina
Lämmin auto talvipakkasillakin :lol:

Sitten korista ja varusteista.

CL on minulle kirosana, siinä ei ole oikeastaan mitään "ylellisyys" varusteita. Jakkarat ovat peruskankaalla, ei sähkölaseja, ei kiekkakelloa jne. Nämä CL mallit ovat nelikoissa aika yleisiä poislukien v6 mallit.

Takakontti on hyvinkin avonainen kabiiniinpäin kun takajakkaroissa ei ole niskatukia= Mondeon koiraverkko käy hyvin ja niitä saa voortiliikkeestä.
Takakontin verhoilu on aika karu.
Takaluukku on kaikissa farkku Sierroissani narissut ärsyttävästi.

Itse jos olisin tuollaista farkkua ostamassa niin ehdottomasti etsiskelisin dokkilaisen nelikon. Jos oikeasti ei ole väliä 1.2 euron litrahintaisen bensiinin kulutuksesta niin sitten 2.9 V6 nelikko.

Minulta löytyy tuollaiseen farkku Sierraan kattokaideiden väliin tulevat tangot :D
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Tupi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Joulukuu 29. 21:42:27 2005

Etusijalla on ohc turbot ja sen jälkeen vasta v6 dohcia en kyllä aivan helpolla ala ostamaan jos ei löydy todistettavasti vähän ajettua yksilöä (alle 200tkm) Ja dohci nelikko on tosi laiska.Takakontin sisustalle ihan sama kun siellä kuitenkin lojuu paskasia ohc koneita ja muuta siihen liittyen :lol:

Lähinnä varusteet jotka minua kiinnostaa farkussa on keskuslukko muilla ei ole ajollisesti merkitystä.Tehostimen siihen laitan kuitenkin jos ei ennestään jo ole.

ukormi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Joulukuu 29. 22:16:34 2005

Tupi kirjoitti:Etusijalla on ohc turbot ja sen jälkeen vasta v6 dohcia en kyllä aivan helpolla ala ostamaan jos ei löydy todistettavasti vähän ajettua yksilöä (alle 200tkm) Ja dohci nelikko on tosi laiska.Takakontin sisustalle ihan sama kun siellä kuitenkin lojuu paskasia ohc koneita ja muuta siihen liittyen :lol:

Lähinnä varusteet jotka minua kiinnostaa farkussa on keskuslukko muilla ei ole ajollisesti merkitystä.Tehostimen siihen laitan kuitenkin jos ei ennestään jo ole.

200 heppaista Ohc turboa en oikein mitenkään miellä käyttöautoksi, mutta sehän on mitä kukin asiasta ajattelee. Ja eihän tässä missään kyllä mainittukaan että olisi käyttöpeliksi tulemassa :D
Yleensä niissä on keskuslukko joka renkkaa sitten talvella. Senkin voit korjata, melko hankala kuitenkin korjata. Ohjaustehostin on ollut kaikissa nelikoissa mitä olen tavannut.

Ohc nelikkoa ei ole tehdasmallina olemassakaan, joten ainoat farkku nelikkovaihtoehdot lienevät:
2.0 DOHC 120 kaakkia
2,8i V6 150 kaakkia
2,9i V6 150 kaakkia, mutta paljon parempi vääntö kuin 2.8 koneessa
Tai sitten jonkun itse tekemä viritelmä.

Itselläni kriteereinä on ollut että auto on siisti sisältä ja ulkoa sekä toimii teknisesti. Minä en roudaa mitään paskaisia lohkoja tai muuta öljyistä/haisevaa krääsää autoni takakontissa. Meillä on siis erilaiset kriteerit autoille. Aiemmat huomioni perustuvat omiin kriteereihini ja ne voi ohittaa mikäli itse arvostaa eri asioita autossaan.

Sierra friikillä on tästä asiasta paljon syvällisempää tietoutta ja hän kertonee noista nelikkojen teknisistä ja ajollisista ominaisuuksista tarkemmin.

Farkku ohc takapotkuna on ihan samanlainen ajoltaan kuin luiskaperäinenkin. Lukkoa se huutaa talviajossa, kesällä pärjää hyvin lukottomallakin.
2.9 V6 toimi hyvin talvella lukottomanakin kun pohjavääntöä löytyy ettei tarvitse kierroksilla suditella.

Tupi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Joulukuu 29. 23:01:51 2005

No siis kirjaimellisesti tuota paskaisten lohkojen kuskausta ei kannata ottaa mutta kuitenki peräkontti tulee toimimaan monenmoisena kuskaustilana joten mitä vähemmän on kuluvaa/likaantuvaa sisustaa niin sen parempi.200 heppanen sierra on oiva käyttö auto kunhan on pieni ahdin ja kaikki perushommat kondiksessa.

Itsellä tärkeä kriteeri on ruosteeton kori ja hyvä maali koska niiden laittoon kuluu perkeleesti aikaa ja on muitakin projekteja listalla tällä hetkellä.

ukormi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Joulukuu 29. 23:17:05 2005

Tupi kirjoitti: Itsellä tärkeä kriteeri on ruosteeton kori ja hyvä maali koska niiden laittoon kuluu perkeleesti aikaa ja on muitakin projekteja listalla tällä hetkellä.
Tuollainen laittamaton Sierrafarkku onkin sitten melkoinen mysteeri ruosteen suhteen :lol:

Aika useasti on aika ja ruoste päässeet jo hieman puraisemaan koria. Voisinpa melkein varmasti sanoa ettei laittamatonta ruosteetonta farkku Sierraa ole helppo löytää. Yleensä ainakin takakaaret ovat vaihtokunnossa ja sehän tietää sitten myös sitä pintapellin maalaamista.

Itse tein perkel*enmoisen hitsaushomman yhden nelikko dokin kanssa enkä sellaiseen enää ihan helpolla ala. Kun auton ostattelin niin kyllä tuon ruostetilanteen huomasin kamalaksi mutta kun auton halvalla sain niin minkäs teet :D Tulihan siitä hyvä mutta kyllä muuten paloi aikaa ja lankaa.

Jos kriteerinä on se ohc ja turbo niin hieman vanhempia korejahan on tarjolla, dokkilaisessa löytyy sitten niitä -92 mallejakin. Mutta 2.9i on ihan hyvä vaihtoehto tuollaiselle ohc turbolle. Syönevät saman verran gasoa mutta tuo v6 on ihan varmasti parempi ja varmempi käyttöautona.

Onnea auton etsintään, kyllä niitä yksilöitä silloin tällöin eteen putkahtaa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 30. 0:37:50 2005

niin mun nimi putkahti esiin niin on kait pakko puolustella :D
"kiistän kaikki"
jos haluat auton jolla voi mennä sinne minne haluaa ,kuvainnollisesti
4x4 on ainoa vaihtoehto sierrasta.
Jesus48 voi kertoa miksi ostaa sellaisen :D

farkku turbo on aina viritelmä,hyvä tai huono. ken tie, mutta kuka nyt hyvä myy pois
:D

v6 on helppo ajaa kunhan vaihtaa alkuperäisen ahtaan pakoröörin kunnon putkeen, silloin kone herää myös ylhäällä.
autolla voi ajaa 40 nopeudesta lähtien vitosella ja pysyy normi autojen vauhdissa liikenteessä.
ruosteetonta on melko mahdoton löytää ,jos etsii sellaisen saksasta niin yleensä nekin on olleet suola käyttö aleella siellä että niissäkin on vaurioita.

omassa autossa ei ole kaarissa mitään vikaa mutta pohjassa on pari pientä kohtaa jotka pitää kesällä korjata mutta leimassa ne eivät haitanneet.
takaluukku on kertalleen vaihdettu mutta nyt on ruosteeton paikalla.
helma kotelot vaatii maalin poiston ja kunnon massan ja helma levikkeet niin saa ulkonäköä kylkeen.
saa tulla aika hyvä auto vastaan että nelari foordi väistyy alta.
mulla saattaisi tulla myyntiin toi -88 farkku mutta varusteita siinä taitaa olla liikaa sun makuun kun siitä ei puutu kuin sähkölämmitteiset nahka penkit ja lampun pesimet.
takapään lukko takaa sivuluisut liukkaalla mutta etuveto auttaa selviytymään luistosta ja se sitten kiihdyttää vauhdin.
kerran olen jäänyt kiinni sillä.(jos ei otetaa huomioon rata leikkejä)
viime keväänä kokeilin suoja lumessa etenemistä.
oli niin paljon lunta, kun se pysähtyi lopulta, että piti kattoluukusta kömpiä ulos ( maha meinas olla esteenä).
ja siihen se jäi kunnes piti scorpparilla vetää pois. kaikki neljä veti sutia kun se makasi pohjan varassa lumen päällä.
doggi4x4 voisi olla kans kiva mutta kun toi kulutus on melkein sama niin miksi ottaa heikko tehoisempaa.
se miksi ehkä myyn sen on pihalla odottava farkku scorppi ,nelarina tietty
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Joulukuu 30. 0:49:10 2005

sierra friikki kirjoitti:doggi4x4 voisi olla kans kiva mutta kun toi kulutus on melkein sama niin miksi ottaa heikko tehoisempaa.
Tätä edelleen hämmästelen :lol:
Edellisellä takapotku 2.9 V6 ruisku Sierrallani en päässyt kaupunkiajossa KOSKAAN alle 14 litran/100km. Kävin jopa muutaman kerran mittaamassa matkamittarin näyttämänkin ennen kuin uskoin. Matkassa meni sitten sellainen 8-10 riipuen vuodenajasta ja matkanopeudesta.
Tähän saattoi vaikuttaa 2.0 perän tiheys verrattuna orkkis 2.9 harvaan perään..
Kaikki oli koneessa ja tekniikassa kunnossa, ei jummarra tuota kulutusta :?

Nelikko dokkilainen taas vei AINA alle 10ltr/100 kaupunkiajossa ja matkassa 7 litraa/100km. Se oli kuitenkin neliveto..

Mutta onhan tuo neliveto V6 eriveto :lol:

Mutta kulutuksista:
Kaverini tuo sen Camaron jenkeistä ja laittaa siitä alumiini V8 koneen BW56 laatikkoineen projektiinsa. Tuolle 360 hevosvoimaiselle moottorille on ilmoitettu laskennalliseksi keskikulutukseksi 8,4 litraa/100 km :shock:
Viimeksi muokannut ukormi, Pe Joulukuu 30. 0:52:33 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 30. 0:51:24 2005

niin meilläkin on scorpissa nyt 9,7 kulutus mittarissa ja seka ajoa talvi lämmityksillä

ukormi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Joulukuu 30. 0:58:00 2005

sierra friikki kirjoitti:niin meilläkin on scorpissa nyt 9,7 kulutus mittarissa ja seka ajoa talvi lämmityksillä
Tuo mittaamani kulutus johtuu varmaan siitä 3,89 perästä joka on aivan tiheä kutoseen.

Rahtinalle

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Pe Joulukuu 30. 1:01:21 2005

halajaa nelikkodokkia :D

"hei, onks sen verran yhdyssana"

SLEI

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Joulukuu 30. 5:53:18 2005

Nelikko DOHCiin laitetaan tietenkin 8 venttiiliä lisää, että sen saa kuopasemaan myös muulla alustalla kuin jäällä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 30. 8:10:39 2005

SLEI kirjoitti:Nelikko DOHCiin laitetaan tietenkin 8 venttiiliä lisää, että sen saa kuopasemaan myös muulla alustalla kuin jäällä.
ja hintaan tonnin/ ventiili lisää :D

SLEI

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Joulukuu 30. 10:00:52 2005

sierra friikki kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Nelikko DOHCiin laitetaan tietenkin 8 venttiiliä lisää, että sen saa kuopasemaan myös muulla alustalla kuin jäällä.
ja hintaan tonnin/ ventiili lisää :D
Ajattelin lähinnä Scorppi tai RS2000 kantta vaan ilman turboa niin selviää pienemmällä summalla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hesus

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Joulukuu 30. 10:03:38 2005

sierra friikki kirjoitti:niin mun nimi putkahti esiin niin on kait pakko puolustella :D
"kiistän kaikki"
jos haluat auton jolla voi mennä sinne minne haluaa ,kuvainnollisesti
4x4 on ainoa vaihtoehto sierrasta.
Jesus48 voi kertoa miksi ostaa sellaisen :D
Joo mä voin kertoa kyllä,mä oon niin kyllästynyt tohon 1wd sierraan et ei oo tosikaan. On vähänkin huonommat talvirenkaat ja vielä madallettu auto niin sillä ei tee mitään talvella. Oon ollut tarpeeks monta kertaa kiinni tolla omalla risteyksissä ja parkkipaikoilla. 4wd on ainut vaihtoehto!
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Walderama

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Joulukuu 30. 10:07:40 2005

ukormi kirjoitti: Jos kriteerinä on se ohc ja turbo niin hieman vanhempia korejahan on tarjolla, dokkilaisessa löytyy sitten niitä -92 mallejakin. Mutta 2.9i on ihan hyvä vaihtoehto tuollaiselle ohc turbolle. Syönevät saman verran gasoa mutta tuo v6 on ihan varmasti parempi ja varmempi käyttöautona.

Onnea auton etsintään, kyllä niitä yksilöitä silloin tällöin eteen putkahtaa.
Upi,selvennä vähän tuota lausetta,kun en oikein ymmärrä mihin perustuu väite v6 paremmuudesta ja varmuudesta ?

Omia kokemuksia löytyy ohc turbosta käyttöautona n 3v ajalta ympäri vuoden.Kilsoja kertyi n 30000km,ennen kuin löin auton huvikseni projektiksi.Tuon 3v aikana ei koneelle tehty mitään normaalia huolto toimia kummempia.Muutaman kerran cooleri pukkasi kaasarin jäähän,siitäkin opittiin pitämään tankkia mahdollisimman täytenä ja käyttämään toisinaan jäänestoa.Bensaa meni keskinmäärin 10l kesät talvet,polkemalla enemmän,tehohan kun tulee bensasta.
Plussana nopea lämpeäminen,varma toiminen,käyntiin kelillä kuin kelillä.
Miinuksena liikaa vääntöä,saa olla tarkkana vielä isoissakin nopeuksissa ja liikkeelle lähtö liukkaista risteyksistä.

En mäe näe mitään eroa oharin tai v6 luotettavuudessa käyttöautona.
Kaikki kun on kuitenkin siitä kiinni miten niitä vehkeitä käyttää ja miten ne on rakennettu.Fiksulla rakentamisella ohc:sta voi saada paremman luotettavuudeltaan,kuin tehtaalta tullessaan.

Ainoat erot syntyy mun mielestä vetotavoissa,joissa 4x4 vie luonnollisesti voiton.Toinen missä eroa syntyy on sitten farkku vai sedan..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Walderama

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Joulukuu 30. 10:13:05 2005

jesus48 kirjoitti: Joo mä voin kertoa kyllä,mä oon niin kyllästynyt tohon 1wd sierraan et ei oo tosikaan. On vähänkin huonommat talvirenkaat ja vielä madallettu auto niin sillä ei tee mitään talvella. Oon ollut tarpeeks monta kertaa kiinni tolla omalla risteyksissä ja parkkipaikoilla. 4wd on ainut vaihtoehto!
Samanlaisia kokemuksia täälläkin päin.
4wd käyttäytyminen on myöskin hieman johdonmukaisempaa,kun painetaan kaasua vähänkin reippaammin.
Muistissa on vielä 5:lla suoritetut sivuluisu ohitukset,eli jos vääntö tulee vähänkin potkumaisesti,saa ajon kanssa olla aika tarkkana..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Tupi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Pe Joulukuu 30. 10:29:47 2005

Joo kyllähän autoon tulee kunnolla toimiva lukkoperä paikoilleen jos siinä ei semmosta jo ostaessa ole, itsekin pari talvea ns. 1wd sierralla sudittanu ja kyllähän se vitutti varsinkin hieman ylämäkiset lähdöt kaupunki alueen ruuhkassa.

Kiitoksia vastauksista kaikille aika runsaasti on tullut jo vastauksia ja lisää saa tietenkin laittaa.Kokemuksia jne.

Miku

Viesti Kirjoittaja Miku » Pe Joulukuu 30. 12:33:35 2005

Veekutosessa on puolensa sekä hyvään että huonoon suuntaan. Omia kokemuksia 2WD:stä: Kulutus on minun ajoissani ollut 8.1-9.9, josta jälkimmäinen ennätyslukema tuli klubitraileria hinatessa. Muuten yleensä alle 9l. Kaupunkia ja moottoritietä olen lähes pelkästään ajanut.

Suorituskyvystä sen verran, että ei tuo mikään urheiluauto ole. Arki ajossa liikkuu mukavan ilmavasti eikä ohituksissakaan tarvitse kaasu pohjassa polkea. Lähtee kyllä ja murisee :twisted: jos tarve vaatii, mutta harvoin tarvitsee täyskaasulla kiihdytellä. Lukko helpottaa liikkeelle lähtöä ja huvittelua, mutta myös tahattomia sladeja = ei mikään vaimon talviajokki.

Ghia-varusteet on ihan jees.

Kalliimmat vakuutukset on kutosessa myös
:( , mutta en kyllä saman teholuokan turboon vaihtaisi.

Vastaa Viestiin