2.3D Sierraan lukkoperä?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
2.3D Sierraan lukkoperä?
Kun nyt meinaan pitää kuitenkin tämän oman uskollisen 2.3D Sierran edelleen itselläni, niin onnistuisikohan rakentaa ylimääräisestä 4x4 dokki Sierran perästä lukkoperä tähän Diesel prutkuttimeen?
Lähinnä tarkoitan välitysten vaihtamista 3.14:sta nelikko dokin perään, jotta ei tarvitsisi vanhaa uskollista pannua rääkätä liian isoilla kiekoilla. En ole vielä koskaan perää purkanut ja siksi pitääkin taas esittää potentiaalinen tyhmä kysymys: Voisiko välitykset ottaa 2.3D orkkis perästä ja tunkea ne tuohon 4x4 dokki Sierran perään? Meinasin vaihtaa tuohon Dieseliin kaikki perä/vetokilkkeet 4x4 dokkilaisesta välityksiä lukuunottamatta...
Lähinnä tarkoitan välitysten vaihtamista 3.14:sta nelikko dokin perään, jotta ei tarvitsisi vanhaa uskollista pannua rääkätä liian isoilla kiekoilla. En ole vielä koskaan perää purkanut ja siksi pitääkin taas esittää potentiaalinen tyhmä kysymys: Voisiko välitykset ottaa 2.3D orkkis perästä ja tunkea ne tuohon 4x4 dokki Sierran perään? Meinasin vaihtaa tuohon Dieseliin kaikki perä/vetokilkkeet 4x4 dokkilaisesta välityksiä lukuunottamatta...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Eiköhän se saada käymään kun on tuo 4x4 varaosahoppa josta saa kaikki tarvittavat kilkkeet... Sikälis kun asiasta mitään ymmärrän kun en ole tälläistä operaatiota koskaan tehnyt.Arska kirjoitti:Jos se laippavetariperän lukkomurikka käy kaikilta osin tuohon diiselin perään niin sitten asiaa voi edes harkita.

Kun joku vaan tietäis onko välitysten vaihtaminen mahdollista... Ja jos osaisi vielä neuvoa onko hommassa mitään erityisiä jippoja/huomioitavia asioita kun alkaa työstämään. Niin ja käykö dieselin kardaani suoraan heittämällä laippavetariperään kiinni?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Ei se varaosahoppa auta yhtään jos viskopaketti ei käy tuohon 3.14 välityksen lautaspyörään tai nykyiset vetarit ei käy sisäpään nivelien spooreista.
Perän kasauksessa ja hammaskosketuksen säädössä ei muuta olekaan kuin huomioitavia asioita ja jippoja.
Perän kasauksessa ja hammaskosketuksen säädössä ei muuta olekaan kuin huomioitavia asioita ja jippoja.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Miulla löytyy vetaritkin (on melkein yhden nelikko Sierran verran ylimääräisiä osia), että niiden ei ees tarttee käydä tosta 2.3D vehkeestä. Ja jipot ja huomioitavat asiat olen kyllä valmis opettelemaan, sillä intoa piisaaArska kirjoitti:Ei se varaosahoppa auta yhtään jos viskopaketti ei käy tuohon 3.14 välityksen lautaspyörään tai nykyiset vetarit ei käy sisäpään nivelien spooreista.
Perän kasauksessa ja hammaskosketuksen säädössä ei muuta olekaan kuin huomioitavia asioita ja jippoja.


Mutta pääkymysys lieneekin käykö se viskopaketti 3.14 lautaspyörään... Kellään tietoa? Ja mites sen kardaanin sopimisen laita onkaan... Ennen kesää ei varmaan aika piisaa tätä hommaa alkaa tekemään, mutta olisi hyvä tietää/suunnitella asiat ennen kuin alkaa turailemaan mitään sen kummempia.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Luukku auki, vetarintumpit irti, poskilaakeripesien lukitukset pois, laakeripesät pois, tasauspyörästön kotelo helyineen ulos. Kardaanin laippa irti, pinionin mutteri auki, pinion irti. Tämä 2 kertaa kun on 2 perää. (sanomattakin selvää että toisessa perässä ei noita tumppeja ole.)
Laakerit irti sopivalla ulosvetimellä, kokeillaan sopivaa pinionin korkeutta lautaspyörään nähden vanhan paksuutta vastaavalla shimmilevyllä, kootaan pinion koppaan kiinni ja mitataan heittokellolla Ford erikoistyökaluja käyttäen korkeus tehtaan ohjeen mukaisesti ja verrataan lukemia ohjearvoihin. Jos lukemat ei täsmää, puretaan pinion irti, irroitetaan laakeri, (ehkä lähtee ehjänä) vaihdetaan sopivan paksuinen shimmilevy laakerin alle ja kasataan taas. Tehtaan momentteja noudatettava. Pinionin laakerin esijännitys säädetään vierintävastusmittaria käyttäen ja ohjearvo on 2.5-3Nm luokkaa, jos kiristit liikaa, avaa mutteri aja hanki uusi holkki koska juuri äsken kiristit edellisen liian lyttyyn. Kun pinion on säädöissään, laita uudet laakerit viskomurikkaan johon olet jo lautaspyörän vaihtanut (uusilla pulteilla ja lukitteella tietenkin).Aseta paketti paikoilleen, hae laakeripesiä kiristämällä hammasvälys noin sinnepäin. Aseta heittokello paikoilleen ja mittaa hammasvälys, ohjearvo on 0,01mm. Mittaa kolmesta kohdasta ja heitto tulosten välillä max 0.03mm. jos pääsit toleransseihin, niin kiristä lautaspyörän puoleista laakeripesää 5 pykälää ja varmuuden vuoksi mittaa välys vielä kerran.
Tässä se pääpiirteittäin, toki työvaiheita voisi vielä tarkentaa ja lisätä paljonkin,mutta ajattelin että tässä nyt ensihätään tietoa ja pintapuolinen käsitys siitä mitä tuo homma on. Niin ja Fordin erikoistyökaluja suositellaan käytettäväksi tuommoset toistakymmentä kappaletta.
Nyt on sitten toisten vuoro alkaa riitelemään siitä mitä öljyä sinne sitten pitäisi laittaa.
Laakerit irti sopivalla ulosvetimellä, kokeillaan sopivaa pinionin korkeutta lautaspyörään nähden vanhan paksuutta vastaavalla shimmilevyllä, kootaan pinion koppaan kiinni ja mitataan heittokellolla Ford erikoistyökaluja käyttäen korkeus tehtaan ohjeen mukaisesti ja verrataan lukemia ohjearvoihin. Jos lukemat ei täsmää, puretaan pinion irti, irroitetaan laakeri, (ehkä lähtee ehjänä) vaihdetaan sopivan paksuinen shimmilevy laakerin alle ja kasataan taas. Tehtaan momentteja noudatettava. Pinionin laakerin esijännitys säädetään vierintävastusmittaria käyttäen ja ohjearvo on 2.5-3Nm luokkaa, jos kiristit liikaa, avaa mutteri aja hanki uusi holkki koska juuri äsken kiristit edellisen liian lyttyyn. Kun pinion on säädöissään, laita uudet laakerit viskomurikkaan johon olet jo lautaspyörän vaihtanut (uusilla pulteilla ja lukitteella tietenkin).Aseta paketti paikoilleen, hae laakeripesiä kiristämällä hammasvälys noin sinnepäin. Aseta heittokello paikoilleen ja mittaa hammasvälys, ohjearvo on 0,01mm. Mittaa kolmesta kohdasta ja heitto tulosten välillä max 0.03mm. jos pääsit toleransseihin, niin kiristä lautaspyörän puoleista laakeripesää 5 pykälää ja varmuuden vuoksi mittaa välys vielä kerran.
Tässä se pääpiirteittäin, toki työvaiheita voisi vielä tarkentaa ja lisätä paljonkin,mutta ajattelin että tässä nyt ensihätään tietoa ja pintapuolinen käsitys siitä mitä tuo homma on. Niin ja Fordin erikoistyökaluja suositellaan käytettäväksi tuommoset toistakymmentä kappaletta.
Nyt on sitten toisten vuoro alkaa riitelemään siitä mitä öljyä sinne sitten pitäisi laittaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Jaa-a... Elikkä paljon uusia asoita opeteltavana, mutta en kyllä vielä luovuta. Täytyy perehtyä tähän hommaan tarkemmin ja metsästää sopivaa kaveria pitämään kädestä kiinni kun tuota hommaa alkaa tekemään. Ja tuo työkalupuoli pitänee myös selvittää, mutta kuten sanoin en vielä lannistunut 

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja