Escort mk.5 kuumenee

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Escort mk.5 kuumenee

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Joulukuu 28. 18:56:35 2005

Kyseessä on 1.6 cvh efi vm.91 ajettu 130tkm.

Lämpömittari nousee punaiselle paikallaan ja ajossakin , mutta lämmintä ei tule puhaltimesta . Vesiletkut ei juurikaan lämpene . Vesipumppuko rikki ???

Termostaatti vaihdettu juuri uuteen .
ex Jäsen #10

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ke Joulukuu 28. 18:58:28 2005

Varmaankin pumppu paskana joop...
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Joulukuu 28. 18:58:48 2005

Yksinkertaisesti nestettä liian vähän?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Joulukuu 28. 19:01:52 2005

Tuota pumppua ollaan epäilty :?

Nestettä kyllä on ...
ex Jäsen #10

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Joulukuu 29. 3:04:10 2005

Lämpeneekö oikeesti, vai vain mittari näyttää kuumaa? Onko termostaatti kopan nailoni helmi tallessa?
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Joulukuu 29. 14:10:36 2005

Mikäs se oli tuo kuula ?
ex Jäsen #10

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Joulukuu 29. 14:21:30 2005

Siellä termarikopassa on pieni kanava joka johtaa letkun välityksellä paisuntasäiliöön, kanavassa kuuluu olla pieni muovikuula jota vanhemmiten ei enää ole. Ei myöskään tällöin ole kopissa kovin lämmin, kun kiertoa tapahtuu termarin ohi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Joulukuu 29. 14:25:16 2005

Kiitokset arskalle . Mitäs tuolle nyt vois tehdä , mitään kuulaa siellä ei tosiaan ollut :?
ex Jäsen #10

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Joulukuu 29. 14:33:54 2005

Ostaa uuden termarikopan tai tukkia sen reiän. Itse tukin sen yhdestä ajoneuvosta, otin sen kanavan päällä olevan blommin pois, väänsin siihen M12 kierteen, pudotin pienemmän pultin sen helmen paikalle kanavaan ja M12 pultti päälle. Loppukiristyksen tein vasta sitten kun järjestelmä oli ilmautunut. Hemmetin viisaan näköinen mutta toimi...
[mikälie ku ei saa ainuttakaan hymiötä liimattua...]
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Joulukuu 29. 14:38:56 2005

Joku tuollainen systeemi kannattaa kehittää jos ei halua maksaa 80e? uudesta kopasta. Itse lisäisin tuohon vielä systeemin joka päästää mahdollisesti muodostuvan ilman paisuntasäiliöön, ylävesiletkuun T-haara josta ohut letku sitten tuolle säiliölle, samaan tapaan kuin ohc koneissa.

Tuli vaan mieleen että onhan se uusi termostaatti oikein päin......?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 29. 16:46:12 2005

Onhan siellä se ilmausletku ihan vakionakin, vai mitä Arska myt oikein tarkoitti? Tuo kuula on kyllä yleinen ongelma jos vauhdissa ei tahdo pitää lämpöjä, mutta en ole kyllä huomannut, että vaikuttaisi toisinpäin. Vaikea ymmärtää, että vesipumppu olisi kokonaan mennyt jos jakopää toimii vielä niinkuin pitääkin. Ja aivan varma siis olet, että ei ole letkut jäässä mistään?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Joulukuu 29. 18:27:40 2005

Täytyy huomenna katsella tarkemmin kun saa sen auton tänne , ilmottelen sitte mitä löytyy .
ex Jäsen #10

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Joulukuu 30. 16:34:54 2005

Noniin , auto oli 4 tuntia lämpimässä tallissa ja meinaa vieläkin keittää , eli ei ainakaan jäässä ollut . Vaikka kone on kuuma ja lämmöt melkein punaisella niin paisuntasäiliö on kylmä ?!

Missä tuo vesipumppu sijaitsee ??

edit* Flekti ei pyöri koko aikana
ex Jäsen #10

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Joulukuu 30. 21:11:13 2005

Avaa se termarikotelo ja katso onko se terska oikein päin, jousipuoli siis koneeseen päin. CVH koneessa sen näköjään saa väärinpäin, työkaveri aikoinaan asensi väärinpäin ja jotain mussutusta oli havaittavissa asiakkaan puolelta...pikkusieluista porukkaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Joulukuu 30. 23:34:43 2005

jos se helmi on kulunut ja lähtenyt kiertoon niin ei se todellakaan keitä.
myös uusi termari voi olla jumissa :wink:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Joulukuu 31. 1:45:31 2005

Mistä tiedät että kone keittää? Mittaristoko niin kertoo? Oletko varma että näyttää oikein? Jos ei flekti lähde ollenkaan pyörimään, vaikka lämmöt nousee ~90-100 C tuntumaan, niin yksi vika on ainakin löydetty. Meinaako lämmetä liikaa ajossakin vauhdissa vain ainoastaan paikalla käytettäessä. Jos on flektin sähköissä vikaa, niin vauhdissa pitäisi kyllä lämmöt pysyä termarin asettamalla alueella.
Vesipumppu on siinä lohkon päässä, laturin vieressä/yläpuolella jakohihnan pyöritettävänä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » La Joulukuu 31. 17:21:32 2005

JesseT kirjoitti:Mistä tiedät että kone keittää? Mittaristoko niin kertoo? Oletko varma että näyttää oikein? Jos ei flekti lähde ollenkaan pyörimään, vaikka lämmöt nousee ~90-100 C tuntumaan, niin yksi vika on ainakin löydetty. Meinaako lämmetä liikaa ajossakin vauhdissa vain ainoastaan paikalla käytettäessä. Jos on flektin sähköissä vikaa, niin vauhdissa pitäisi kyllä lämmöt pysyä termarin asettamalla alueella.
Vesipumppu on siinä lohkon päässä, laturin vieressä/yläpuolella jakohihnan pyöritettävänä.
Mittari tosiaan nousee punaselle , kuinkahan paljon siihen sitte voi luottaa . Lämpenee samallalailla ajossa kuin paikallaankin . Onko tuo mittarin lämpöanturi tuossa termostaattikotelon päässä (sininen)
ex Jäsen #10

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » La Joulukuu 31. 17:27:25 2005

"Lämmintä ei tule puhaltimesta,vesiletkut kylmät,letkut ei jäässä,mittari punaisella,flekti ei pyöri ja paisuntasäiliö kylmä"

Tarkoittanee sitä,ettei kone ainakaan yli kuumene/keitä.
Eli termari auki ja lämpötila anturi sökö !
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » La Joulukuu 31. 17:42:24 2005

kannessa siinä pakosarjasta oikealla puolella... 13mm avaimella muistaakseni lähtee irti.

mako
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja mako » Ma Tammikuu 2. 12:23:05 2006

Sitten noissa on vielä mahdollista, että koneen / rungon maadoitus on huono, mikä näkyy koneen ylilämpenemisenä mittarissa. Todettu ainakin välikoppa ekkerissä, ja uudemmassa transitissa...

grinduster
CRSC jäsen 2015
Viestit: 476
Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
Paikkakunta: Jämsä/Kangasala

Viesti Kirjoittaja grinduster » Su Kesäkuu 18. 0:28:26 2006

Ikuisuusprojektissa (´94 1.8 ekkeri) on ollut hiukan ongelmia lämpöjen kanssa. Ainakin mittarin mukaan. Tosin viisari on ollut irti. Mittarin viisari nousee heti puoleen väliin ( ottaa ikäänkuin tyhjät pois) ja sitten pikku hiljaa tappiin. Eikös se piikki mihin viisari tulee, ole nesteessä ja jännite nostaa neulaa tilanteen mukaan? Joten voiko sen viisarin laittaa väärin? Painovoimahan sen pudottaa alas ja ympärillä oleva kela nostaa.

Ehkä pahempi vika on flekti. Pitkäkään tyhjäkäyttö ei saa flektiä starttaamaan. No tänään sitten nappasin ylävesiletkussa olevan termostaattianturin(?) liittimen irti ja yhdistin navat ja kappas flektihän toimii. Eli vika ilmeisesti anturissa?

Sitten päivän arvoitus: tuolle anturille tulee kaksi johtoa ja näiden kaverina yksi valko/ruskea johto, jonka päässä kuminen ysikymppimutka. Näyttää pieneltä tulpan johdolta. Mihin tämä johto pitäisi mennä vai onko paremmin varusteltuja autoja varten?

grinduster
CRSC jäsen 2015
Viestit: 476
Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
Paikkakunta: Jämsä/Kangasala

Viesti Kirjoittaja grinduster » Ti Kesäkuu 20. 15:37:37 2006

Hurraa! Auto kesti Jämsänkoski-Jämsä välin. Kelistä huolimatta. Jäähdytysjärjestelmä toimii ilmeisesti. Niin ja ilman tuulilasia ajoin 8)

Vastaa Viestiin