Kannenpulttien oikeinkiristys?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Kannenpulttien oikeinkiristys?

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Helmikuu 9. 19:08:09 2004

Jos kannenpultissa on 2-vaiheinen kiristys ,esim vaihe1=40Nm ja vaihe2 =100Nm.
Väännetäänkö kaikki ensin oikeassa järjestyksessä 40Nm ja sitten aloitetaan alusta löysäämällä pultti numero 1 löysäksi ja sitten 100Nm---> ja loput samalla kaavalla.
Olen siinä luulossa ,että jos valmiiksi 40Nm kiristettyä pulttia vääntää 100Nm voimalla ,ei se mene oikeaan momenttiin.

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Ma Helmikuu 9. 19:15:24 2004

Kyllä se menee niin, että esittämässäsi tapauksessa ensin pultit vedetään 40:een newtoniin ja sitten 100:aan newtoniin, ilman mitään löysäystä välillä.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Helmikuu 9. 19:15:27 2004

Ei ole ikinä kuullut että niitä tarvii välillä löysätä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re: Kannenpulttien oikeinkiristys?

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ma Helmikuu 9. 19:45:53 2004

KtK kirjoitti:Olen siinä luulossa ,että jos valmiiksi 40Nm kiristettyä pulttia vääntää 100Nm voimalla ,ei se mene oikeaan momenttiin.
Nm = N * r

N, newton = voima jolla käännät
r, säde = varsi eli momenttiavain

Eihän se kansi olekaan paikallaan missään "momentissa". Siinä on puristusjännitystä joka on syntynyt pulttien kannan kautta syntyneestä paineesta kannen ja lohkon välille, kun pultit on kiristetty valmistajan ilmoittamaan momenttiin.
Kahdessa vaiheessa tehdyllä kiristyksellä estetään kannen ja pahvin kieroituminen ja saadaan jännityksiä tasattua.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Kannenpulttien oikeinkiristys?

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Helmikuu 9. 20:18:45 2004

SiipiCozzu kirjoitti:
KtK kirjoitti:Olen siinä luulossa ,että jos valmiiksi 40Nm kiristettyä pulttia vääntää 100Nm voimalla ,ei se mene oikeaan momenttiin.
Nm = N * r

N, newton = voima jolla käännät
r, säde = varsi eli momenttiavain

Eihän se kansi olekaan paikallaan missään "momentissa". Siinä on puristusjännitystä joka on syntynyt pulttien kannan kautta syntyneestä paineesta kannen ja lohkon välille, kun pultit on kiristetty valmistajan ilmoittamaan momenttiin.
Kahdessa vaiheessa tehdyllä kiristyksellä estetään kannen ja pahvin kieroituminen ja saadaan jännityksiä tasattua.
Uskotaan ,uskotaan mutta kysymykseen et ottanut kantaa :wink:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Helmikuu 10. 0:29:21 2004

siipicossu kirjoitti:Ei ole ikinä kuullut että niitä tarvii välillä löysätä
mä luin jostain paperista että sitten kun ollaan hetki autolla ajeltu paffin vaihdon jälkeen, ja uudestaan vedetään momenttiin niin pitäisi pultti kerrallaan löysätä ja sitten vetää uudestaan suoraan annettuun momenttiin. en kyllä itte ole koskaan tehnyt sitä mutta sellasen mä jostain luin.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Helmikuu 10. 1:31:35 2004

Muistelisin sellaista lukeneeni että :

1-Vaihe : XXnm
2-Vaihe : XXnm
3-Vaihe : XXnm
4-Vaihe : 20 minuutin käynnissä pidon jälkeen 90 asteen kiristys, (vaihtoehtoisesti joku lukema) ja olikohan siinä vielä avaus ensin.

En nyt kovinkaan tarkkaan muista tuota, pitää vielä kattoo jos löytyis jostain.


Mutta kyllä minäkin sillä kannalla oon että ne voi kiristää esim. ensin 40nm ja sitten suorilla siihen viimeiseen ilman mitään availuja...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Helmikuu 10. 8:17:51 2004

ei taida tarvita nykyisiä kansi tiiviste laatuja jälki kiristää.(siis jotain 100-500 km päästä)
ei ainakaan usea kansi tiiviste myyjä vaadi sitä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Helmikuu 10. 8:54:45 2004

Osa pulteista on venyviä, osa ei. Venyvissä yleensä viimeinen kiristys asteina, tavallisissa momentit. Joitakin löysätään välillä, joitakin ei. Pointti on se että mitään yleispätevää ohjetta ei ole! Esimerkiksi ohc:hen on olemassa molempia tyyppejä, tähtikannat venytettävät, ja "pultti"-kannat tavalliset. Venytettävät AINA vaihdettava uusiin. Kyllä sen verran pitäisi ennen kone/kansi remonttia itse nähdä vaivaa että hommaa sen korjaamokäsikirjan siihen viereen niin ei tarvitse arvailla niitä momentteja.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Ti Helmikuu 10. 9:24:29 2004

Minulla on tähtikannalliset tavalliset pultit, niinkuin OHC:ssä normaalisti on... Missä mallissa on ollut venyvät pultit :?:
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Helmikuu 10. 9:40:59 2004

Sori. Eli tähtikannalliset tavalliset, torx venyvät OHC:ssä. Esimerkiksi sierrassa on molempia, vanhemmissa esim. taunus ?aina tähtikanta?.
Tähtikanta;
1. 40-55nm
2. 50-70
3. 20min
4. 73-83
5. 1000rpm / 15min
6. 95-115
Torx;
1. 35-40
2. 70-75
3. 5min
4. 90ast. (venytys)
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Helmikuu 10. 12:01:55 2004

Venyvät pultit momentti ja asteet ohjeiden mukaan mutta perinteinen tähtikantapultti ristiin kiristys ohjeiden mukaan ja jälkikiristys aina pultti ensin löystyttäen ja sitten uudestaan annettuun momenttiin esim ohc 110nm, jälkikiristys yleensä kuumaksi käytön jälkeen koneen jäähdyttyä. Pultti kiristyy jälkikiristyksessä selvästi esim vartti kierrosta, lepokitka on suurempi kuin liikekitka muistaakseni ala-asteella opettivat.......

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Helmikuu 10. 14:18:09 2004

razorass kirjoitti: Kyllä sen verran pitäisi ennen kone/kansi remonttia itse nähdä vaivaa että hommaa sen korjaamokäsikirjan siihen viereen niin ei tarvitse arvailla niitä momentteja.
Kuka tässä on ruvennut momentteja arvailemaan??? Kannattais lukea alkuperänen kysymys ,ennenkuin rupeaa viisaita neuvojaan jakelemaan.

pultin AUKAISUSTA eri momenttiin kiristysten välissä oli kyse.

Ja netistä sain sen verran vastauksia asiaan ,että aukaisu on tarpeen jälkikiristyksen yhteydessä ,eli löysäksi--->momenttiin-->pultti 2---löysäksi-->momenttiin...jne. Tätä ainakin suositeltiin eräällä saitilla.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Helmikuu 10. 23:02:45 2004

KtK kirjoitti: Ja netistä sain sen verran vastauksia asiaan ,että aukaisu on tarpeen jälkikiristyksen yhteydessä ,eli löysäksi--->momenttiin-->pultti 2---löysäksi-->momenttiin...jne. Tätä ainakin suositeltiin eräällä saitilla.
juuri näin muistan lukeneeni. eli kun kansi kiristetään momenttiin se vedetään vaihe kerrallaan loppuunasti AUKAISEMATTA. mutta jälkikiristys Suoritetaan pultti aukaisemalla ja vetämällä suoraan tavoite momenttiin, pultti kerrallaan kiristysjärjestyksen mukaisesti.

itse en, kuten sanoin ole jälkikiristystä ensin löysyttänyt, vaan vetänyt suoraan oikeaan momenttiin.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ke Helmikuu 11. 5:24:43 2004

Riippuu ihan pulttien valmistajasta miten kiristetään. Lue ohjeet niin osaat. Esim tuo disukka piti kiristää eka newtoneissa. Löysätä, lisää newtoneita, löysätä ja vielä lisää ja sitten lopulliset newtonit ja käyttöä 10minuuttia ja sen jälkeen vielä asteet päälle ja jäähdytys ja vielä lisää asteita.

Ei oo varsinaista yleis sääntöä miten kiritään.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Tammikuu 2. 4:03:43 2006

Ja sitten kannattaa muistaa, että venyviä pultteja ei jälkikiristetä, sen takia kai niitä käytetäänkin.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ti Tammikuu 3. 13:23:27 2006

Venyviä pultteja käytetään jotta saadaan kaikkiin pultteihin tasainen jännitys eli kanteen tasainen puristus. Tasaisen jännityksen saa aikaan se että venyvät pultit vedetään yli myötörajansa jolloin pultin materiaalin ominaisuudet määräävät jännityksen ei kiristysmomentti.

Pulttejen kiristyksessä käytettävää vääntömomenttia vastustaa kitka kierteessä ja kannassa. Kuten tunnettua lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Em. johtuen pulttien löysääminen on perusteltua vain jos kiristysvaiheiden momenttiero on niin pieni ettei toisenvaiheen momentilla ylitetä lepokitkaa.

Alkuperäisen kysymyksen 40Nm -> 100Nm tilanteessa on luultavasti hyödytöntä löysätä pulttia. Tämän huomaa jo kiristäessään siitä kiertyykö pultti vai ei.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ti Tammikuu 3. 14:28:19 2006

Fullspeed kirjoitti:Ja sitten kannattaa muistaa, että venyviä pultteja ei jälkikiristetä, sen takia kai niitä käytetäänkin.
Ja että niitä ei käytetä uudestaan.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Vastaa Viestiin