Kannenpulttien oikeinkiristys?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Kannenpulttien oikeinkiristys?
Jos kannenpultissa on 2-vaiheinen kiristys ,esim vaihe1=40Nm ja vaihe2 =100Nm.
Väännetäänkö kaikki ensin oikeassa järjestyksessä 40Nm ja sitten aloitetaan alusta löysäämällä pultti numero 1 löysäksi ja sitten 100Nm---> ja loput samalla kaavalla.
Olen siinä luulossa ,että jos valmiiksi 40Nm kiristettyä pulttia vääntää 100Nm voimalla ,ei se mene oikeaan momenttiin.
Väännetäänkö kaikki ensin oikeassa järjestyksessä 40Nm ja sitten aloitetaan alusta löysäämällä pultti numero 1 löysäksi ja sitten 100Nm---> ja loput samalla kaavalla.
Olen siinä luulossa ,että jos valmiiksi 40Nm kiristettyä pulttia vääntää 100Nm voimalla ,ei se mene oikeaan momenttiin.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Ei ole ikinä kuullut että niitä tarvii välillä löysätä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Kannenpulttien oikeinkiristys?
Nm = N * rKtK kirjoitti:Olen siinä luulossa ,että jos valmiiksi 40Nm kiristettyä pulttia vääntää 100Nm voimalla ,ei se mene oikeaan momenttiin.
N, newton = voima jolla käännät
r, säde = varsi eli momenttiavain
Eihän se kansi olekaan paikallaan missään "momentissa". Siinä on puristusjännitystä joka on syntynyt pulttien kannan kautta syntyneestä paineesta kannen ja lohkon välille, kun pultit on kiristetty valmistajan ilmoittamaan momenttiin.
Kahdessa vaiheessa tehdyllä kiristyksellä estetään kannen ja pahvin kieroituminen ja saadaan jännityksiä tasattua.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Re: Kannenpulttien oikeinkiristys?
Uskotaan ,uskotaan mutta kysymykseen et ottanut kantaaSiipiCozzu kirjoitti:Nm = N * rKtK kirjoitti:Olen siinä luulossa ,että jos valmiiksi 40Nm kiristettyä pulttia vääntää 100Nm voimalla ,ei se mene oikeaan momenttiin.
N, newton = voima jolla käännät
r, säde = varsi eli momenttiavain
Eihän se kansi olekaan paikallaan missään "momentissa". Siinä on puristusjännitystä joka on syntynyt pulttien kannan kautta syntyneestä paineesta kannen ja lohkon välille, kun pultit on kiristetty valmistajan ilmoittamaan momenttiin.
Kahdessa vaiheessa tehdyllä kiristyksellä estetään kannen ja pahvin kieroituminen ja saadaan jännityksiä tasattua.

-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
mä luin jostain paperista että sitten kun ollaan hetki autolla ajeltu paffin vaihdon jälkeen, ja uudestaan vedetään momenttiin niin pitäisi pultti kerrallaan löysätä ja sitten vetää uudestaan suoraan annettuun momenttiin. en kyllä itte ole koskaan tehnyt sitä mutta sellasen mä jostain luin.siipicossu kirjoitti:Ei ole ikinä kuullut että niitä tarvii välillä löysätä
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Muistelisin sellaista lukeneeni että :
1-Vaihe : XXnm
2-Vaihe : XXnm
3-Vaihe : XXnm
4-Vaihe : 20 minuutin käynnissä pidon jälkeen 90 asteen kiristys, (vaihtoehtoisesti joku lukema) ja olikohan siinä vielä avaus ensin.
En nyt kovinkaan tarkkaan muista tuota, pitää vielä kattoo jos löytyis jostain.
Mutta kyllä minäkin sillä kannalla oon että ne voi kiristää esim. ensin 40nm ja sitten suorilla siihen viimeiseen ilman mitään availuja...
1-Vaihe : XXnm
2-Vaihe : XXnm
3-Vaihe : XXnm
4-Vaihe : 20 minuutin käynnissä pidon jälkeen 90 asteen kiristys, (vaihtoehtoisesti joku lukema) ja olikohan siinä vielä avaus ensin.
En nyt kovinkaan tarkkaan muista tuota, pitää vielä kattoo jos löytyis jostain.
Mutta kyllä minäkin sillä kannalla oon että ne voi kiristää esim. ensin 40nm ja sitten suorilla siihen viimeiseen ilman mitään availuja...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Osa pulteista on venyviä, osa ei. Venyvissä yleensä viimeinen kiristys asteina, tavallisissa momentit. Joitakin löysätään välillä, joitakin ei. Pointti on se että mitään yleispätevää ohjetta ei ole! Esimerkiksi ohc:hen on olemassa molempia tyyppejä, tähtikannat venytettävät, ja "pultti"-kannat tavalliset. Venytettävät AINA vaihdettava uusiin. Kyllä sen verran pitäisi ennen kone/kansi remonttia itse nähdä vaivaa että hommaa sen korjaamokäsikirjan siihen viereen niin ei tarvitse arvailla niitä momentteja.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Sori. Eli tähtikannalliset tavalliset, torx venyvät OHC:ssä. Esimerkiksi sierrassa on molempia, vanhemmissa esim. taunus ?aina tähtikanta?.
Tähtikanta;
1. 40-55nm
2. 50-70
3. 20min
4. 73-83
5. 1000rpm / 15min
6. 95-115
Torx;
1. 35-40
2. 70-75
3. 5min
4. 90ast. (venytys)
Tähtikanta;
1. 40-55nm
2. 50-70
3. 20min
4. 73-83
5. 1000rpm / 15min
6. 95-115
Torx;
1. 35-40
2. 70-75
3. 5min
4. 90ast. (venytys)
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Venyvät pultit momentti ja asteet ohjeiden mukaan mutta perinteinen tähtikantapultti ristiin kiristys ohjeiden mukaan ja jälkikiristys aina pultti ensin löystyttäen ja sitten uudestaan annettuun momenttiin esim ohc 110nm, jälkikiristys yleensä kuumaksi käytön jälkeen koneen jäähdyttyä. Pultti kiristyy jälkikiristyksessä selvästi esim vartti kierrosta, lepokitka on suurempi kuin liikekitka muistaakseni ala-asteella opettivat.......
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Kuka tässä on ruvennut momentteja arvailemaan??? Kannattais lukea alkuperänen kysymys ,ennenkuin rupeaa viisaita neuvojaan jakelemaan.razorass kirjoitti: Kyllä sen verran pitäisi ennen kone/kansi remonttia itse nähdä vaivaa että hommaa sen korjaamokäsikirjan siihen viereen niin ei tarvitse arvailla niitä momentteja.
pultin AUKAISUSTA eri momenttiin kiristysten välissä oli kyse.
Ja netistä sain sen verran vastauksia asiaan ,että aukaisu on tarpeen jälkikiristyksen yhteydessä ,eli löysäksi--->momenttiin-->pultti 2---löysäksi-->momenttiin...jne. Tätä ainakin suositeltiin eräällä saitilla.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
juuri näin muistan lukeneeni. eli kun kansi kiristetään momenttiin se vedetään vaihe kerrallaan loppuunasti AUKAISEMATTA. mutta jälkikiristys Suoritetaan pultti aukaisemalla ja vetämällä suoraan tavoite momenttiin, pultti kerrallaan kiristysjärjestyksen mukaisesti.KtK kirjoitti: Ja netistä sain sen verran vastauksia asiaan ,että aukaisu on tarpeen jälkikiristyksen yhteydessä ,eli löysäksi--->momenttiin-->pultti 2---löysäksi-->momenttiin...jne. Tätä ainakin suositeltiin eräällä saitilla.
itse en, kuten sanoin ole jälkikiristystä ensin löysyttänyt, vaan vetänyt suoraan oikeaan momenttiin.
-
- Viestit: 1773
- Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
- Paikkakunta: Espoo
Riippuu ihan pulttien valmistajasta miten kiristetään. Lue ohjeet niin osaat. Esim tuo disukka piti kiristää eka newtoneissa. Löysätä, lisää newtoneita, löysätä ja vielä lisää ja sitten lopulliset newtonit ja käyttöä 10minuuttia ja sen jälkeen vielä asteet päälle ja jäähdytys ja vielä lisää asteita.
Ei oo varsinaista yleis sääntöä miten kiritään.
Ei oo varsinaista yleis sääntöä miten kiritään.
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Venyviä pultteja käytetään jotta saadaan kaikkiin pultteihin tasainen jännitys eli kanteen tasainen puristus. Tasaisen jännityksen saa aikaan se että venyvät pultit vedetään yli myötörajansa jolloin pultin materiaalin ominaisuudet määräävät jännityksen ei kiristysmomentti.
Pulttejen kiristyksessä käytettävää vääntömomenttia vastustaa kitka kierteessä ja kannassa. Kuten tunnettua lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Em. johtuen pulttien löysääminen on perusteltua vain jos kiristysvaiheiden momenttiero on niin pieni ettei toisenvaiheen momentilla ylitetä lepokitkaa.
Alkuperäisen kysymyksen 40Nm -> 100Nm tilanteessa on luultavasti hyödytöntä löysätä pulttia. Tämän huomaa jo kiristäessään siitä kiertyykö pultti vai ei.
Pulttejen kiristyksessä käytettävää vääntömomenttia vastustaa kitka kierteessä ja kannassa. Kuten tunnettua lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Em. johtuen pulttien löysääminen on perusteltua vain jos kiristysvaiheiden momenttiero on niin pieni ettei toisenvaiheen momentilla ylitetä lepokitkaa.
Alkuperäisen kysymyksen 40Nm -> 100Nm tilanteessa on luultavasti hyödytöntä löysätä pulttia. Tämän huomaa jo kiristäessään siitä kiertyykö pultti vai ei.
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Ja että niitä ei käytetä uudestaan.Fullspeed kirjoitti:Ja sitten kannattaa muistaa, että venyviä pultteja ei jälkikiristetä, sen takia kai niitä käytetäänkin.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.