Tulppien vaihdolla lisätehoa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Tulppien vaihdolla lisätehoa

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Tammikuu 13. 16:37:50 2006

Lukiko joku sen uusimman VM:n artikkelin.
Voiko tulpalla ja tulpalla olla eroa?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Tammikuu 13. 16:41:23 2006

Luin. Näkyhän niillä olevan jonkinlaisia eroja. Rs focukseenkin taisi tulla 8hv lisää..

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Tammikuu 13. 16:52:40 2006

Jaakkoki kirjoitti:Luin. Näkyhän niillä olevan jonkinlaisia eroja. Rs focukseenkin taisi tulla 8hv lisää..
Joo niinhän siihen tuli.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Tammikuu 13. 17:08:38 2006

Ois kyl ollu kiva tietää miten ne ois vaikuttanu sarlinin escoon, no kuitenki hyötyä tuntisi olevan kun löytää autoonsa sopivat tulpat. Kyllähän ne briskin LGS:t vaikuttaa iha päteviltä jos vaan riittää sytyssä potku.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Pe Tammikuu 13. 17:26:03 2006

Ostin tänään tulpat mondeoon, 67€ :? Paras tullakki lisää tehoa. Eikä niitäkään saanu muualta ku Fordilta. Ja yritti myydä mulle ensi 8 kpl niitä :!:

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Tammikuu 13. 18:27:07 2006

Mistä tulpista on kysymys ,mulle ei tule VM.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Tammikuu 13. 18:32:40 2006

Yleensäkkin kisatulpista, kyseisessä artikkelissa testattiin briskin LGS, Turbo Racing, ZC ja Idirium Racing tulpat.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Tammikuu 13. 19:46:54 2006

Silloin kun briskit tuli markkinoille nin jostain lueskelin juttua niistä ja oli silloin penkitetty joku (muistaakseen) N-ryhmäläinen pirssi niin siinä olis jotain +20 heposta tullut lisää.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Tammikuu 13. 19:48:28 2006

Mitköhän tommoset maksais kossuun?

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Tammikuu 13. 19:51:36 2006

frendillä tuli selkee ero kireessä kasikoneisessa noiden denson iridiumien kanssa..
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Tammikuu 13. 20:53:19 2006

Olihan tuossa samaisessa numerossa (uusin vm) mielenkiintoinen juttu myös moottorien sisäänajosta, sekin vaikuttaa moottorin "tulevaan" tehoon vm:n mukaan, jopa melko reilusti jos tuohon on uskominen.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Tammikuu 13. 21:06:08 2006

Multa löytyy yhdet ylimääräiset n. 1000km ajetut Briskit Cossuun jos joku tarvitsee. Tyyppiä en muista, mutta voin tarkistaa. Ei oikein toiminut mulla, tyhjäkäynti oli epätasaista. Tiedä sitten toimiiko jos on enemmän viritetty kun mulla. Myös puolalla saattaa olla vaikutusta asiaan, jos puola joku muu kuin vakio.
Nää tais maksaa joku 80€ sarja.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Tammikuu 13. 21:10:58 2006

Vois noi briskit toimia paremmin nuitten konkka tulpanjohtojen kanssa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Tammikuu 13. 21:20:51 2006

Turbo_IS kirjoitti:Multa löytyy yhdet ylimääräiset n. 1000km ajetut Briskit Cossuun jos joku tarvitsee. Tyyppiä en muista, mutta voin tarkistaa. Ei oikein toiminut mulla, tyhjäkäynti oli epätasaista. Tiedä sitten toimiiko jos on enemmän viritetty kun mulla. Myös puolalla saattaa olla vaikutusta asiaan, jos puola joku muu kuin vakio.
Nää tais maksaa joku 80€ sarja.
Mulla oli Briskit kiinni kun ostin oman Cossuni 10 vuotta sitten.
Tyyppi: Brisk Premium DR12ZC.
Mitä muistelen niin mun mielestä toimi hyvin niillä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Tammikuu 13. 21:32:18 2006

Onhan siitä varmasti hyötyä, kun saadaan iso kipinä sytyttämään liekkirintama, jonka tiellä ei ole sivuelektrodia. Varsinkin kun ei puhuta tupakin poltosta, vaan tapahtumasta jonka kesto on joitakin kymmeniä millisekunteja. Jokatapauksessa kun katsoo tuota LGS tulppaa, on kipinän hyppyväli niin iso, etten yhtään ihmettele jos vakio volvosta loppuu kipinä.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Viesti Kirjoittaja jappes » Pe Tammikuu 13. 23:24:18 2006

Mä testasin kans noita Brisk tulppia EDIS sytkällä zvh pannussa ja sitten tavallisia tulppia, eikä kyllä eroa huomannut missään kohtaa, mut se lyö kyllä tavallisellakin tulpalla jo niin kovan kipinän, ettei varmaan tarvitse mitään huippu-kisatulppia.
Silmin nähtävästi kyllä noi kisatulpat lyö kipinän todella kovaa ja voimalla, mut käynnissä/ajossa en ainakaan huomannut mitään eroa.

Koitataan nyt miten Edis toimii noilla Briskin tulpilla Cossun koneessa,et ei pitäisi ainakaan kipinästä jäädä kiinni :)

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Tammikuu 13. 23:32:00 2006

tehokkaamman kipinän taika perustuu ton jutun mukaan siihe, et ei tarvitse pitää niin paljoa ennakkoa nopeamman liekkirintaman ansiosta, jolloin paineen kasvu ennen ykk:ta ei ole niin suuri.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Tammikuu 13. 23:55:53 2006

Turbo_IS kirjoitti:Multa löytyy yhdet ylimääräiset n. 1000km ajetut Briskit Cossuun jos joku tarvitsee. Tyyppiä en muista, mutta voin tarkistaa. Ei oikein toiminut mulla, tyhjäkäynti oli epätasaista. Tiedä sitten toimiiko jos on enemmän viritetty kun mulla. Myös puolalla saattaa olla vaikutusta asiaan, jos puola joku muu kuin vakio.
Nää tais maksaa joku 80€ sarja.
Muistatkos vaikuttivatko ne briskin tulpat mitenkään siinä sun ohc turbossa ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Tammikuu 14. 11:24:35 2006

Aksu kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:Multa löytyy yhdet ylimääräiset n. 1000km ajetut Briskit Cossuun jos joku tarvitsee. Tyyppiä en muista, mutta voin tarkistaa. Ei oikein toiminut mulla, tyhjäkäynti oli epätasaista. Tiedä sitten toimiiko jos on enemmän viritetty kun mulla. Myös puolalla saattaa olla vaikutusta asiaan, jos puola joku muu kuin vakio.
Nää tais maksaa joku 80€ sarja.
Muistatkos vaikuttivatko ne briskin tulpat mitenkään siinä sun ohc turbossa ?
Siinä toimi hyvin. Ne oli tosin eri tulpat kun noi mitä cossussa kokeilin. Ne oli muistaakseni jotkut "tuning" versiot, noi on "racing" mallia.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » La Tammikuu 14. 19:17:23 2006

denso iridium tulppia saa crossipyöräänkin ja siinä mainittiin et jos yksi kipinä ei sytytä sadasta niin se on 10% tehoista pois.

tosin siinä ei oo ku yks sylinteri ni sekin varmaan vaikuttaa et on niin herkkä
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Su Tammikuu 15. 21:47:35 2006

Aiheella ratsastaen:

Hommasin tosiaan Fordilta uudet tulpat Mondeoon, mutta ku vaihto tuli eteen niin vanhalla ja uudella oli hieman eroa: numerot tietenki mutta uudessa oli vain "puolet" kierteestä... Antoikohan Fordin setä väärät vai mitä helvettiä :?:

Vanhassa tulpassa oli merkinta AGSF 32FM
Uudessa tulpassa oli merkintä AWSF 22FS (varaosanro? 3936373)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 15. 22:08:38 2006

Kyllä niissä täytyy kierrettä olla yhtä paljon.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Tammikuu 15. 22:12:41 2006

eskort kirjoitti:Aiheella ratsastaen:

Hommasin tosiaan Fordilta uudet tulpat Mondeoon, mutta ku vaihto tuli eteen niin vanhalla ja uudella oli hieman eroa: numerot tietenki mutta uudessa oli vain "puolet" kierteestä... Antoikohan Fordin setä väärät vai mitä helvettiä :?:

Vanhassa tulpassa oli merkinta AGSF 32FM
Uudessa tulpassa oli merkintä AWSF 22FS (varaosanro? 3936373)
Antoi väärät, taisit saada Zetec-S:än tulpat.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Su Tammikuu 15. 22:20:35 2006

siipicossu kirjoitti:Kyllä niissä täytyy kierrettä olla yhtä paljon.
No sitä mä vähä ajattelinki. Ja se vielä kysyi että 170hv vai 205hv... No huomenna Fordille mars :?

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » La Kesäkuu 10. 20:44:22 2006

Kauan nuo saatanan paskat kesti. ihmettelin ku käy huonosti niin yks tulppa oli sulanu. Myiköhän se foordin pässi väärät tulpat (ohjekirjas oli ainaki eri malliset, mutta luulis ny niiden tietävän) vai saako ruveta ettimään jostain muualta vikaa?? Ja mistähän sitäki nyt sit aloittais etsimään... :roll:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Kesäkuu 10. 20:53:38 2006

Mikä mallimerkintä niissä tulpissa oli joista yksi suli?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » La Kesäkuu 10. 21:35:48 2006

AGSF 32FM. Entisetki oli samanlaiset. Muut näytti ihan terveiltä mut yhdestä oli melkein kaikki sulanu pois.

Taitaa olla sattunu vaan maanantai kappale mulle just :?

Ohjekirjas mukaan pitäs olla AWSF32F. Mutta onkohan merkintä vaihtunu vuosien varrella?

Mut kuulosti aika hienolta 5 pyttynen mondeo.... :lol:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Kesäkuu 29. 21:56:58 2006

Paljonko muuten maksoi tulpat?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Pe Kesäkuu 30. 2:10:19 2006

Mitkähän tulpat kannattas laittaa kun koneena 2.0 ohc 91.93 mahleilla kannesta ei varmaa tietoa vielä ehkä 1.6 pikkasen rakenneltu?
peltisatsi+martelius 2tuumaa, kevyt vauhtipyörä yms. kireempi nokka .

Ei tarttis olla mitkään kalleimmat eikä halvimmatkaan pientä suuntaa antavaa tietoa tarttiissin kiitos!

alotin tänään koneen kasaus puolen ja kohta pitäs ne tulpat sinne laittaa myös tai ainakin valmiiksi hommata.

Xr4
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Lokakuu 24. 20:17:25 2005
Paikkakunta: Imatra/Lpr

Viesti Kirjoittaja Xr4 » Pe Kesäkuu 30. 16:55:56 2006

Mistäs löytyis noita kisa tulppia boa:an?
Sierra Xr4i -84 (solmussa)
Sierra 24v (farkku 4x4)
Volvo 460 -95 (Käyttis)

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Pe Kesäkuu 30. 20:25:59 2006

siipicossu kirjoitti:Paljonko muuten maksoi tulpat?
11€/kpl

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Kesäkuu 30. 21:26:53 2006

eskort kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Paljonko muuten maksoi tulpat?
11€/kpl
Ei mikään paha hinta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Heinäkuu 2. 16:26:44 2006

Tuommoiset hommasin : NGK : PTR6D-13
Valmiiksi kun joskus pitää vaihtaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin