Akkujuttuja

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Akkujuttuja

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 4. 21:56:59 2005

Syksy tulee ja vanhat akut alkavat osoittamaan lopun elkeitä. Miksei siis jaettaisi kokemuksia akuista; mitkä on paskoja ja mitkä hyviä.

Itselläni on hinku ostaa "hyytelöakku" kun noita poppikoneitakin on aina ollut ja tulee vielä olemaankin. Optima on se klassikko tällä saralla mutta kallis.. Exide Maxxima merkkinen tuote on käsittääkseni vastaava mutta paljon halvempi.

Mua lähinnä kiinnostaisi tuo Exide Maxxima; mihin hintaan sellaisia saa ja mistä? onko klupilaisilla kokemuksia ko. akuista eli onko hintansa väärtti?

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Syyskuu 4. 22:09:27 2005

Tuommonen löytyy välikopasta ja hyvin on toiminut sen kolmen vuoden ajan mitä tuo akku on mulla ollut. Kovillakin pakkasilla on toiminut aina kuin kello.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

force110
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Heinäkuu 19. 0:18:41 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja force110 » Su Syyskuu 4. 22:13:59 2005

Ei nyt juuri kyseisestä exiden akusta ole tietoa, mutta muuten ei ole kuin hyvää sanottavaa exiden akuista. Viimeisin ollut autossa kiinni 4 vuotta ja hyvin toimii.

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Su Syyskuu 4. 22:24:51 2005

EI pärjää exide optimalle... kokemuksia kolmella kaverilla. Kaksi on vaihtanu takaisin optimaan.
Ite en oo sortunu muihin
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Syyskuu 4. 22:53:32 2005

En tiedä, onko ne siniset Vartat ihan oikeesti paskoja, vai onko lähes joka ainut varta sattunu oleen susi, mitä oon viimeaikoina ostanu?
Jäsen #606

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Syyskuu 5. 1:28:38 2005

exide ja bosch, pelkkiä hyviä kokemuksia.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Syyskuu 5. 8:36:58 2005

valitettavasti exide pitää tyrmätä täysin.
itseläni on exidet kaikissa autoissani ja myt tuli kylmää vettä niskaan.
akku joka on 1.5 vuotta vanha kuoli täysin.
1 ja 6 kewnnon ominaispaino putosi alas ja auto ei enää lähde känytiin.
ja pahinta oli exiden kanta takuu on ja pysyy 1v.
eli vaihdan merkkiä, taakse jää exide.
Uudessa akkumerkissä on yksi vaatimus minimi 2v takuu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 5. 16:46:43 2005

Kävin paikallisessa autosähköliikkeessä tinkailemassa akkuja ja matkaan tarttui Optima Yellow Top 48Ah akku. 163eur oli hintaa ja kestää syväpurkausta eli sopii tilanteisiin jolloin laturi lataa vähemmän kun mitä virran kulutus on (poppikoneet ja lisävalot).

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Syyskuu 5. 17:05:18 2005

Mulla on ja vastaava haussa. Kuopion akku ja autotarvike lupas 163euroon ton exiden maximan. Ei välttämättä tossa päde samat kokemukset kuin lyijykenno akuilla.
Tommosen kyllä meinasin hommata.
Toi 163e yellowtopista on kyllä jo pirun vähän.
Mahtaisko irrota muillekin samaan hintaan vai oliko joku tuttu kun tinkas speciaali hinnan? Mikä firman nimi?
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 5. 17:15:26 2005

seinäjoella Akku-Ania Ky ton myi. mut se on se uus 48ah malli eli hitusen pienempi ja halvempi kun perinteinen.. tuo silti vastaa jo kuorma-auton akkua :-) Dual power siinä lukee päällä, entäs muissa?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 5. 17:17:21 2005

Optiman kotisivu kertoo jotain speksejä.

mun akku on D 35 YT mallia.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Syyskuu 5. 21:06:22 2005

Itellä exide maxima 900, se malli, missä on 6 napaa.. Pelkästään hyviä kokemuksia, etenkin pakkasaamuina. -35 pakkasta, ja jos ei moottori pyörähdä, kaapelit savuaa.. Sitten kiedotaankin sähköerkkaa :D Jos tulevaisuudessa jostakin löydän samanlaisen, otan sen.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 6. 0:23:04 2005

no Motorcraft Silver Calciumit on helvetin hyviä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Syyskuu 6. 0:35:39 2005

Hectori kirjoitti:no Motorcraft Silver Calciumit on helvetin hyviä.
mutta eivät kestä yhden yhtäkään syväpurkausta..
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Syyskuu 6. 0:38:24 2005

Tojota-akut on kans pirun hyviä. Opel-akkua en kyl laittaisi...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 6. 0:40:52 2005

Stefa kirjoitti: mutta eivät kestä yhden yhtäkään syväpurkausta..
no aivan takuulla kestää.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Syyskuu 6. 0:51:51 2005

liekkö sitten susi mikä kaverilla oli mutta pari kk vanha ja eka aamu kun oli tyhjä ties mistä syystä niin ei eloa sen jälkeen.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 6. 1:16:08 2005

Stefa kirjoitti:liekkö sitten susi mikä kaverilla oli mutta pari kk vanha ja eka aamu kun oli tyhjä ties mistä syystä niin ei eloa sen jälkeen.
no susia on kaiken merkkisissä akuissa. ainakin mulla on latautunut jokainen vastaantullut EHJÄ akku kunnolla, vaikka olisi syväpurkautunut. ja ei muuta kuin takuuseen se parikuukautta vanha akku, niin jo taas jytää.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Syyskuu 6. 11:07:13 2005

Niin, normaali lyijyakku ei kärsimättä toivu syväpurkauksesta, eli imetään niin tyhjäksi että edes valot ei syty. Hyvä konsti elvyyttää täysin tyhjiä akkuja on kytkeä rinnalle toinen akku ja ladata molempia järeämmällä laturilla, muutaman ampeerin laturilla tuskin ottaa edes virtaa vastaan. Uudenveroinen ei akku enää ole, mutta kyllä sillä vielä starttailee. Muutamia olen tälä konstilla pelastanut romulavalta, ja testerit näyttävät akkujen olevan vielä toleranssien sisällä.

Ei se akun vika ole jos se tyhjennetän aivan tyhjäksi, sitä varten voi hommata vaikka Optiman.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Peke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Peke » Ke Syyskuu 7. 12:13:07 2005

Itselläni on Optima Yellow top 62Ah. Akku ainakin viisi vuotta vanha ja vielä täydessä iskussa. Ja on ollut/on vieläkin popitus laitteita.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Syyskuu 11. 1:37:01 2005

Itse olen huomannut, että nuo Vartan siniset akut on ainakin jätteitä jo ostettaessa. Bosch akut on kestäny hyvin. Sähkövikaisessa Ooppelissani on Exiden puolihyytelöakku(?) (kaksi paria napoja, ei tuu mieleen malli) ja on tähän mennessä ollut keskihintaisista akuista ylivoimainen. Sähkövikojen takia ollut varmaan 8 kertaa niin tyhjä ettei mittaristossa ole yksikään valopalanut ja vieläkin toimii, tosin ei veivaa enää yhtähyvin kuin ennen, mutta onhan tuolla jo ikääkin varmaan 4v. Seuraavaksi ostaan varmaan Boschin, Exiden tai Optiman jos rahat riittää. Paikallisessa liikkeessä haukuttiin exiden halvimmat akut, niistä ei ole kokemusta

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 11. 9:24:30 2005

fsohc kirjoitti:Itse olen huomannut, että nuo Vartan siniset akut on ainakin jätteitä jo ostettaessa. Bosch akut on kestäny hyvin. Sähkövikaisessa Ooppelissani on Exiden puolihyytelöakku(?) (kaksi paria napoja, ei tuu mieleen malli) ja on tähän mennessä ollut keskihintaisista akuista ylivoimainen. Sähkövikojen takia ollut varmaan 8 kertaa niin tyhjä ettei mittaristossa ole yksikään valopalanut ja vieläkin toimii, tosin ei veivaa enää yhtähyvin kuin ennen, mutta onhan tuolla jo ikääkin varmaan 4v. Seuraavaksi ostaan varmaan Boschin, Exiden tai Optiman jos rahat riittää. Paikallisessa liikkeessä haukuttiin exiden halvimmat akut, niistä ei ole kokemusta
tai mitä jos säästät ja vaihdat ooppelin pois? :-) (ei herneitä kiitos :-) )

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Syyskuu 11. 9:48:55 2005

fsohc kirjoitti:Itse olen huomannut, että nuo Vartan siniset akut on ainakin jätteitä jo ostettaessa.
Omituista. Tulee työn puolesta myytyä noita päivittäin, ja takuutapauksia tulee vastaan 0-2/kk.
fsohc kirjoitti:Bosch akut on kestäny hyvin.
Takuuseen en mene, mutta muistelisin että samalta hihnalta ne tulee.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Syyskuu 11. 11:27:08 2005

bochssin silveri on ollu aina hyvä, mulla on vissiin 3autossa ollut ja talvella myös pelannut hyvin, samoin zap merkkinen akku oli pirun hyvä musta akku keltaset napojen suojukset, halppis akku vielä mut ihan pirun hyvä. taunuksessa on motorcraftin silvercalcium vai mikä lie ja siinäkin on puhtia.. :roll:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Syyskuu 11. 11:27:53 2005

Krisse kirjoitti:
fsohc kirjoitti:Itse olen huomannut, että nuo Vartan siniset akut on ainakin jätteitä jo ostettaessa.
Omituista. Tulee työn puolesta myytyä noita päivittäin, ja takuutapauksia tulee vastaan 0-2/kk.
fsohc kirjoitti:Bosch akut on kestäny hyvin.
Takuuseen en mene, mutta muistelisin että samalta hihnalta ne tulee.
Vartan akut tulevat samalta tehtaalta Epsanjasta Boschien kanssa :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Syyskuu 11. 12:29:33 2005

Krisse kirjoitti:
fsohc kirjoitti:Itse olen huomannut, että nuo Vartan siniset akut on ainakin jätteitä jo ostettaessa.
Omituista. Tulee työn puolesta myytyä noita päivittäin, ja takuutapauksia tulee vastaan 0-2/kk.
fsohc kirjoitti:Bosch akut on kestäny hyvin.
Takuuseen en mene, mutta muistelisin että samalta hihnalta ne tulee.
Bosch = Varta, eri väri ja eri tarrat päällä. Bosch myöntää 2v takuun, Varta 1v tauun blue-malleihin ja 2v. silver malleihin.

Takuu tapaukset äärettömän harvinaisia sekä bosch:in että yllättäen myös Vartan akuissa. Äkkiseltään en muista yhtään takuutapausta jossa itse akussa olisi ollut vikaa.

Optima lienee paras, mutta kohtuullisen arvokas.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Syyskuu 11. 15:02:47 2005

Niin ja näissä nykyisissä "huoltovapaissa" akuissahan on vielä sellainenkin jippo, vaikka toisin luullaan, niin akkuveden määrä pitää pitää kohdillaan.. Eli huoltovapaa akku on vain markkinointinimi. Muutenhan se "huoltovapaa" ei eroa muuten kuin nimensäpuolesta perinteisestä..

Hyytelö on luku erikseen ja siitä ei sitä täyttöreikää 100% löydy, jos sellaista ei poraa :lol: Ja se on varmasti huoltovapaa.. Ilman sitä porattua reikää tietty :D

Ja tuolla paikallisella huoltoasemalla vielä jaksoivat väittää, että se huoltovapaa tarkoittaa tosiaankin sitä, että siitä akusta ei tarvitse huolehtia.. Ei oikein vakuuttanut myyjän kommentit kun kyseessä oli normaali perinteinen auton akku..

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Syyskuu 11. 15:22:46 2005

Huoltovapaalla tarkoitetaan lähinnä kennojen kannen rakennetta, jossa haihtuva akkuneste tivistetään takaisin nesteeksi. Noin ollen ei tarvitse huolehtia akun nesteistä, tietenkin kiehauttamalla 17 voltilla nestettä pukkaa yli... Uusimmaissa malleissa löytyy kaiken maailman varaustilan ilmaisimia, mutta perustoimenpiteet edelleen pätevät perinteisiin akkuihin.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Syyskuu 11. 15:27:36 2005

Hartza kirjoitti:Huoltovapaalla tarkoitetaan lähinnä kennojen kannen rakennetta, jossa haihtuva akkuneste tivistetään takaisin nesteeksi. Noin ollen ei tarvitse huolehtia akun nesteistä, tietenkin kiehauttamalla 17 voltilla nestettä pukkaa yli... Uusimmaissa malleissa löytyy kaiken maailman varaustilan ilmaisimia, mutta perustoimenpiteet edelleen pätevät perinteisiin akkuihin.
Näkyy noista ns. Huoltovapaista silti häviävän nesteet aika vauhdilla.. 3 Hiluxia ja kaikista häviää akuista nesteitä.. 1 on tupla akuilla, muut 1 akku järjestelmällä.. 2 vuotta ajoa ja silloin on nesteen pinta kennojen alapuolella.. Eikä missään erikoisessa käytössä ole nuo autot.. Polttoainelaitteet on lavalla, mutta auto on käynnissä kun tankataan.. Ja latausjännite on 14 volttia fluken mukaan..

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Syyskuu 14. 16:43:28 2005

No en tiedä tuleeko nuo boschit ja vartat samalta linjalta, mutta aika monta sinistä vartaa on kuollu, kun sierran bosch (joku silver malli, mikälie olikaan) on kestäny mainiosti...paska mäihä tai jotain :?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Tammikuu 10. 16:55:55 2006

akkuja

hyytelö akkuja, mitäs ne olikaan.


varta
optima punainen ja keltainen ja sininen

Elektrolyytti on imeytetty mikrohuokoiseen lasikuitukudokseen.


ja exide maxxima 800 900 900 dc

Happo ei ole nesteenä, vaan se on imeytetty eristeaineeseen


ja sitten uusi
bosch Agm
sama homma kuin muissakin tiedostojen mukaan neste on imeytetty kankaaseen ja ei ole Hyytelö akku.



tässä kattelin teknisiä tietoja ja päädyin ostamaan viimeiseen autooni exiden maxximan 900Dc :n
sen hinta on halvin ja sen asennus sierraan käy hyvin kun laittaa sen kyljelleen.
sen jälkeen katsotaan muutama vuosi mikä noista on paras.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Tammikuu 10. 17:01:15 2006

Joo exiden maxxima 900dc vaikuttaa aika järkevältä vaihtoehdolta. Semmonen pitää varmaan hommata tohon kuuvetoseen kun alkaa olemaan akun osto ajankohtainen.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Tammikuu 11. 1:59:14 2006

Ostaa päräytin itsekkin uuden akun sierraan. Entisen sain jotenkin syväpurettua, ja ei se enää uuden veroinen ollut muutenkaan. Soitin velipojalle että ostaa töistä tulleessaan samanlaisen varta blue dynamic e10:n kuin edellinenkin. Nuo vartat kun on tuntunu ihan hyvältä, niin kauan kun ne vaan on toiminu, ei ne minustakaan kovin pitkäikäisiä ole. Mutta toisaalta, mikä on??? Niillä on kuitenkin kotterot lähteny kylmästä käyntiin ja hintakaan ei oo ollu juuri supa-merkkejä kummempi. Juu ei ollu...
Se oli vain 100,50€ :shock: :shock: Lähtöhinta 143€!!!
Siihen hintaanhan ois saanu vaikka uuden akun...
Köyhästä vaan tuntuu tietysti...
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Tammikuu 11. 2:35:26 2006

Fullspeed kirjoitti:Ostaa päräytin itsekkin uuden akun sierraan. Entisen sain jotenkin syväpurettua, ja ei se enää uuden veroinen ollut muutenkaan. Soitin velipojalle että ostaa töistä tulleessaan samanlaisen varta blue dynamic e10:n kuin edellinenkin. Nuo vartat kun on tuntunu ihan hyvältä, niin kauan kun ne vaan on toiminu, ei ne minustakaan kovin pitkäikäisiä ole. Mutta toisaalta, mikä on??? Niillä on kuitenkin kotterot lähteny kylmästä käyntiin ja hintakaan ei oo ollu juuri supa-merkkejä kummempi. Juu ei ollu...
Se oli vain 100,50€ :shock: :shock: Lähtöhinta 143€!!!
Siihen hintaanhan ois saanu vaikka uuden akun...
Köyhästä vaan tuntuu tietysti...
Niinno IKH:ssa oli Bosch AGM 70ah akku tarjouksessa 149€,se on saman tyylinen ku Exiden Maxxima dc ja Optima yellow top eli kestää syväpurkauksia. Itselle tulee sierraan tommonen exide.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ke Tammikuu 11. 8:02:54 2006

Minä ostin 10.10 2005 Optiman keltakantisen 120 euroa...
Per aspera ad astra!!!
#647

s1 rst
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Huhtikuu 20. 13:13:19 2004

Viesti Kirjoittaja s1 rst » Ke Tammikuu 11. 9:50:44 2006

boschin silver löytyy sekä talvi että kesäauton pellin alta.hyvä,kestävä ja luotettava..suosittelen.
one for the road

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Tammikuu 11. 10:40:02 2006

jesus48 kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Ostaa päräytin itsekkin uuden akun sierraan. Entisen sain jotenkin syväpurettua, ja ei se enää uuden veroinen ollut muutenkaan. Soitin velipojalle että ostaa töistä tulleessaan samanlaisen varta blue dynamic e10:n kuin edellinenkin. Nuo vartat kun on tuntunu ihan hyvältä, niin kauan kun ne vaan on toiminu, ei ne minustakaan kovin pitkäikäisiä ole. Mutta toisaalta, mikä on??? Niillä on kuitenkin kotterot lähteny kylmästä käyntiin ja hintakaan ei oo ollu juuri supa-merkkejä kummempi. Juu ei ollu...
Se oli vain 100,50€ :shock: :shock: Lähtöhinta 143€!!!
Siihen hintaanhan ois saanu vaikka uuden akun...
Köyhästä vaan tuntuu tietysti...
Niinno IKH:ssa oli Bosch AGM 70ah akku tarjouksessa 149€,se on saman tyylinen ku Exiden Maxxima dc ja Optima yellow top eli kestää syväpurkauksia. Itselle tulee sierraan tommonen exide.
Tuossa lukee 70Ah, ja 640A käynnistysvirtaa, en muista millä normilla. Vanhassa oli 71Ah ja 680A. Ajaijajai... huonompaan suuntaan menossa...
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Tammikuu 11. 11:30:54 2006

Cosworth kirjoitti:Minä ostin 10.10 2005 Optiman keltakantisen 120 euroa...
Otan kaksi tohon hintaan! Olettaen etä tuote on uusi...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Tammikuu 11. 12:08:20 2006

kertokaahan insinöörit miksi keltainen on parempi kun punainen.
jos etsitään kovaa starttaus virtaa niin mikä arvo on parempi keltaisessa kun kaikki hehkuttaa sitä paremmaksi kun punaista ja jopa niin että punaisella ei tee mitään.

http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka ... Optima.pdf
tuolla on hieman tietoa asiasta.

120 keltaisesta on aika hyvä hinta . mutta tuskin oli normaali hinta ,taisi olla veroton jälleenmyyjän hinta.
jos nyt olikaan uusi osa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Ke Tammikuu 11. 12:14:31 2006

Hartza kirjoitti:
Cosworth kirjoitti:Minä ostin 10.10 2005 Optiman keltakantisen 120 euroa...
Otan kaksi tohon hintaan! Olettaen etä tuote on uusi...
Akku on uuden hinta ja maksettu :twisted:
Vain allekirjoittaneelle tuohon hintaan :twisted: :twisted: :twisted:
Per aspera ad astra!!!
#647

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Ke Tammikuu 11. 13:06:42 2006

Heh! En oo inssi mut itellä ratkaisi tuo parempi purkukestävyys valinnan tuohon keltakantiseen.
Tottahan se on et punanen antaa paremmin kylmäkäynnistys virtaa.
Punakantinen ei kestä niin hyvin eberin käyttöö kun keltanen... sarjassamme kokemusta on.
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ke Tammikuu 11. 18:45:55 2006

itsellä autossa 4 vuotta exide maxima 900 - se 6 napainen..

Jos moottorissa on jäykät öljyt ja pakkanen hoidellut ne koviksi, niin ainakin startin kaapelit sulaa aika vauhdilla :D :D

kaverin pihtiamppeerimittarilla kokeiltiin mitata starttivirtaa siinä onnistumatta.. 1000a on valmistajan mukaan maksimi mittauskyky mitattaessa DC-puolella, mutta tuloksena oli nopeasti ohitse silloin-tällöin vilahtava numesarja jossakin 700- päälle.. Ja tämäkin silloin kun moottori pyörähti hiemankaan vapaammin.

Tämä tänätalvena -24c pakkasessa, kun moottorissa oli 15w40 öljyt 10 000 ajettuna.. Ja ilman lohkolämmitintä tietenkin.. Moottori kyllä lähti hetken houkuttelun jälkeen käyntiin, mutta vaihdettiin ne öljytkin aika nopeeta..

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Pe Tammikuu 20. 11:49:32 2006

Tuli haettua tänään tuohon biimeriin tommonen Optiman 55Ah: keltakantinen patteri.
225€ köyhdyin tuosta hankinnasta.

Paljon noissa tuntuu olevan eroa, kun ilmajoen autotarvikkeella halusivat samasta 320€ :shock:
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Tammikuu 20. 13:06:46 2006

kuuvetoseen tuli hommattua toi Exiden Maxxima 900DC ja toistaiseksi oon ollut tyytyväinen. Aika näyttää minkälainen akku se oikeesti on.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

HaV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja HaV » Pe Tammikuu 20. 13:19:49 2006

Kahdessa edellisessä autossa on ainakin Exiden akut toiminut moitteetta.. Pitää varmaan hommata tähän nykyiseenkin kohta puoleen uus akku..

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Tammikuu 20. 17:03:29 2006

Fiesta ajettiin parkkiin (ulos) joskus lokakuussa. Toukokuussa hyppäsin autoon sisään ja väänsin avaimesta käymään (hetken joutu pyörittämään kun bensa oli kerenny vettymään metrin lumikinoksen alla talven aikana). Akkuna totaalisen hapettunut exiden musta(?).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » La Tammikuu 21. 18:46:05 2006

Itsekin olen tuossa akunvaihtoa autoon suunnitellut.. Todennäköisesti laitan tämän 70Ah.
Tuossa juttelin 15v. paikallisessa akkukaupassa työskennelleen kaverin kanssa. Kysyin, että eikö ne hyytelöakut ole parempia? Kaveri sanoi, että hyytelö on aivan väärä nimitys.. suljettu akku olisi oikeampi ja että kyseinen patteri on varmasti yhtä hyvä.
Tämä uusi Vartan AGM menee samaan sarjaan Optiman ja Exiden kanssa.. ampeerituntimäärä on jopa suurempi, kuin noissa "hyytelöakuissa". Muistaakseni tuo kestää myös syväpurun ja asentovapaan asennuksen.
Tollasen siis saisin hintaan 120 ekua/ täystakuu 2v(kattaa myös akun normaalin kulumisen).
Kovasti kaveri ainakin kehui tuollaista, onko clubilaisilla kokemusta näistä Vartan AGM akuista?
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Tammikuu 22. 15:32:04 2006

Teemu.R kirjoitti:Itsekin olen tuossa akunvaihtoa autoon suunnitellut.. Todennäköisesti laitan tämän 70Ah.
Tuossa juttelin 15v. paikallisessa akkukaupassa työskennelleen kaverin kanssa. Kysyin, että eikö ne hyytelöakut ole parempia? Kaveri sanoi, että hyytelö on aivan väärä nimitys.. suljettu akku olisi oikeampi ja että kyseinen patteri on varmasti yhtä hyvä.
Tämä uusi Vartan AGM menee samaan sarjaan Optiman ja Exiden kanssa.. ampeerituntimäärä on jopa suurempi, kuin noissa "hyytelöakuissa". Muistaakseni tuo kestää myös syväpurun ja asentovapaan asennuksen.
Tollasen siis saisin hintaan 120 ekua/ täystakuu 2v(kattaa myös akun normaalin kulumisen).
Kovasti kaveri ainakin kehui tuollaista, onko clubilaisilla kokemusta näistä Vartan AGM akuista?

jos luet mun tekstin ylempää niin löydät tietoa näistä akuista.
sieellä jo mainittiin että ne ei ole hyytelö akkuja.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Su Tammikuu 22. 21:00:43 2006

sierra friikki kirjoitti:jos luet mun tekstin ylempää niin löydät tietoa näistä akuista.
sieellä jo mainittiin että ne ei ole hyytelö akkuja.
Pointtina oli se, että "hyytelö"akkuja myyjän mukaan ei ole olemassakaan. Eli optima, exiden maxxima yms. ovat oikeammin suljettuja akkuja, eikä hyytelöakkuja..
Ei vaan osaa ilmaista itseään, ku on oikeen kunnon kalsarikänneissä... :?
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Tammikuu 23. 5:23:42 2006

Teemu.R kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:jos luet mun tekstin ylempää niin löydät tietoa näistä akuista.
sieellä jo mainittiin että ne ei ole hyytelö akkuja.
Pointtina oli se, että "hyytelö"akkuja myyjän mukaan ei ole olemassakaan. Eli optima, exiden maxxima yms. ovat oikeammin suljettuja akkuja, eikä hyytelöakkuja..
Ei vaan osaa ilmaista itseään, ku on oikeen kunnon kalsarikänneissä... :?
Kyllä niitä hyytelöakkuja on olemassa,mutta yksikään näistä autoon starttikäyttöön tarkoitetuista ei ole sellainen. Hyytelöakku on täysin suljettu eikä sitä voi ladata kovin kovalla virralla ettei se poksahda halki.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin