DOHC 4X4 Kytkin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Marraskuu 23. 23:02:12 2005
- Paikkakunta: Turku
DOHC 4X4 Kytkin
92 DOHC Sierra Sedan, 2,0i 4x4
Kytkin alkaa olla finito. Miten vaihdan uuden?
Rautalangasta, eikun kangesta jos joku jaksaa vääntää niin kiitos! Elikkä ihan alusta alkaen! Niin ja auto on sit nelkku.,...
Tuleeko esim etuperästä, jakov. tai lootasta öljyt ulos tjms.
Kytkin alkaa olla finito. Miten vaihdan uuden?
Rautalangasta, eikun kangesta jos joku jaksaa vääntää niin kiitos! Elikkä ihan alusta alkaen! Niin ja auto on sit nelkku.,...
Tuleeko esim etuperästä, jakov. tai lootasta öljyt ulos tjms.
dokki on ihmisen paras ystävä...
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Jakolaatikosta öljyt pois, vaihdekeppi irti, pakoputki pois tieltä, Etu- ja takatartaani irti, kytkinvaijeri irti, Vaihteiston takakiinnike irti, etupalkki ja kallistuksen vakaaja korista irti (kone pitää tukea ylhäältä) tarvii tulla n. 10cm alas, kytkinkopan pultit irti. sieltä se laatikko lähtee.. Ja eikun uutta kytkintä ja käänteinen kasausjärjestys 

#350
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
huhhuh
Vaihdoin eilen tuttavan korjaamolla sen kytkimen: 7h aikaa ja hyvä tuli.
Laitteet: Perustyökalut ja nosturi sekä liukuvasara, 1 14mm betoniankkuri ruuvi.
Ensin pakoputki irti ja downpipen laippa irti pakosarjan päästä. Startti pois ja pakkivalon ja lambdan etc piuhat liittimistä irti. Kytkinvaijeri irti. Se lähtee "helposti" kun kaveri vääntää kytkinvipua pari kolme millä ja toinen taiteilee pihdeillä sen vaijeri pis hahlostaan.
Vakaaja>-<runko väliset pultit(korvakkeet) irti jolloin vakaaja tippui noin 10cm.
Etu kardaani irti etuperän laipasta ja lattialle. Nyt tuli jakolaatikon öljyt osittain ulos ja loppu tyhjennettiin propusta. Pää kardaanin etummainen osa irti kuminivelestä(3*19mm) ja keskikannatin irti. Vaihteiston ja lohko pultit irti ja löysättiiin samalla laatikon kannattimen 4 pulttia joista 2 ristikkäistä irroitettiin kokonaan. Laskettiin autoa alaspäin korkeudelle jossa laatikko lepäsi "mukavasti" allekirjoittaneen olkapäällä ja viimeiset kaksi ruuvia irti. Hiukan nykimistä ja avot loota oli turvallisesti irti ja homma suijui hienosti.
Esivalmisteluna tietty irroitettiin vaihdekepin suojamuovi ja se kepin alempi putkisokka ja kistottiin keppi irti siirtäjätangosta (kosaani ja kylmäspräy sekä isot putkipihdit.)
Silmälaakerin sisälle pujotettiin toi 14mm betoniankkuri ja sen päähän pultattiin 12mm pitkä pultti Tällöin tuo ankkuri laajenee sisällä olevan kartionsa avulla ja tässä meillä on todella näppärä ulosvedin. Pultti hitsattiin kiinni liukuvasaraan ja kolme kiukkusta rykäsyä ja vanha silmälaakeri tuli ehjänä ulos. Vanhaa laakeria ja vasaraa apuna käyttäen uusi paikalleen.
Karhensin vauhtipyörän hiekkapaperilla ja uusi asetelma hiluineen paikalleen.
Laatikko paikoillee täsmälleen päinvastaisessa järjestyksessä ja uudet öljyt sisään. Keppi paikoilleen ja kokeilu. Kytkin ei irroita. Ok. Automäättisäädötö ei toiminut joten otin kytkinpolkimesta kunnolla kiinnni ja vedin poljinta penkkiin päin. Säätö vapautui ja nyt autossa on todella terävästi ja tarkasti toimiva Sachsin uusi kytkinsarja.
Kiitos neuvoneille.
Konetta ei tarvitse laskea milliäkään ja vetareita jne ei tarvi purkaa. Laatikon kaksi ylimmäistä pulttia saa auki ilman mitään ihmeellisyyksiä. Sinne mahtuu ihan perus lenkkiavain, tosin pulttia ei saa pyörimään kuin varttikierroksen kerrallaan. Onneksi ne pyöriin helposti ekan kierroksen jälkeen sormilla....
HUOM: MT-75 laatikossa on öljyn täyttöreiän y-puolella huohotus. Kannattaa katsoa että reikä on auki. Huohotin on TORX kantaisessa pikkuruuvissa siten että ruuvin läpi on porattu pieni reikä. Ruuvi on keltainen.
Harkinnassa: Ruuvi irti ja 4mm reikä siihen. 2mm sisähalkaisijalla oleva letku ruuvin läpi ja toinen pää johonkin....
Laitteet: Perustyökalut ja nosturi sekä liukuvasara, 1 14mm betoniankkuri ruuvi.
Ensin pakoputki irti ja downpipen laippa irti pakosarjan päästä. Startti pois ja pakkivalon ja lambdan etc piuhat liittimistä irti. Kytkinvaijeri irti. Se lähtee "helposti" kun kaveri vääntää kytkinvipua pari kolme millä ja toinen taiteilee pihdeillä sen vaijeri pis hahlostaan.
Vakaaja>-<runko väliset pultit(korvakkeet) irti jolloin vakaaja tippui noin 10cm.
Etu kardaani irti etuperän laipasta ja lattialle. Nyt tuli jakolaatikon öljyt osittain ulos ja loppu tyhjennettiin propusta. Pää kardaanin etummainen osa irti kuminivelestä(3*19mm) ja keskikannatin irti. Vaihteiston ja lohko pultit irti ja löysättiiin samalla laatikon kannattimen 4 pulttia joista 2 ristikkäistä irroitettiin kokonaan. Laskettiin autoa alaspäin korkeudelle jossa laatikko lepäsi "mukavasti" allekirjoittaneen olkapäällä ja viimeiset kaksi ruuvia irti. Hiukan nykimistä ja avot loota oli turvallisesti irti ja homma suijui hienosti.
Esivalmisteluna tietty irroitettiin vaihdekepin suojamuovi ja se kepin alempi putkisokka ja kistottiin keppi irti siirtäjätangosta (kosaani ja kylmäspräy sekä isot putkipihdit.)
Silmälaakerin sisälle pujotettiin toi 14mm betoniankkuri ja sen päähän pultattiin 12mm pitkä pultti Tällöin tuo ankkuri laajenee sisällä olevan kartionsa avulla ja tässä meillä on todella näppärä ulosvedin. Pultti hitsattiin kiinni liukuvasaraan ja kolme kiukkusta rykäsyä ja vanha silmälaakeri tuli ehjänä ulos. Vanhaa laakeria ja vasaraa apuna käyttäen uusi paikalleen.
Karhensin vauhtipyörän hiekkapaperilla ja uusi asetelma hiluineen paikalleen.
Laatikko paikoillee täsmälleen päinvastaisessa järjestyksessä ja uudet öljyt sisään. Keppi paikoilleen ja kokeilu. Kytkin ei irroita. Ok. Automäättisäädötö ei toiminut joten otin kytkinpolkimesta kunnolla kiinnni ja vedin poljinta penkkiin päin. Säätö vapautui ja nyt autossa on todella terävästi ja tarkasti toimiva Sachsin uusi kytkinsarja.
Kiitos neuvoneille.
Konetta ei tarvitse laskea milliäkään ja vetareita jne ei tarvi purkaa. Laatikon kaksi ylimmäistä pulttia saa auki ilman mitään ihmeellisyyksiä. Sinne mahtuu ihan perus lenkkiavain, tosin pulttia ei saa pyörimään kuin varttikierroksen kerrallaan. Onneksi ne pyöriin helposti ekan kierroksen jälkeen sormilla....
HUOM: MT-75 laatikossa on öljyn täyttöreiän y-puolella huohotus. Kannattaa katsoa että reikä on auki. Huohotin on TORX kantaisessa pikkuruuvissa siten että ruuvin läpi on porattu pieni reikä. Ruuvi on keltainen.
Harkinnassa: Ruuvi irti ja 4mm reikä siihen. 2mm sisähalkaisijalla oleva letku ruuvin läpi ja toinen pää johonkin....
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Re: huhhuh
Oliko kyseessä Cosworth vai "tavis" D.O.H.C..ParDe kirjoitti:
Konetta ei tarvitse laskea milliäkään ja vetareita jne ei tarvi purkaa. Laatikon kaksi ylimmäistä pulttia saa auki ilman mitään ihmeellisyyksiä. Sinne mahtuu ihan perus lenkkiavain, tosin pulttia ei saa pyörimään kuin varttikierroksen kerrallaan. Onneksi ne pyöriin helposti ekan kierroksen jälkeen sormilla....
..ja eroaako noiden kahden mallin välillä kytkimen vaihto mitenkään?
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Cossun tapauksessa itse turasin muistaakseni 6 tuntia tuossa koko hommassa. En uskaltanut kunnolla repiä keppiä irti, putkisokka toki oli pois mutta tiukassa oli silti. Irroittelin sitten sen vivuston laatikosta ja jätin autoon roikkumaan. Samalla tuli uusi silmälaakeri ja kytkinvaijeri, yksi kehäpultti oli vähän ahtaassa paikassa, muuten ei ongelmia.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
Re: huhhuh
Bootsi kirjoitti:Oliko kyseessä Cosworth vai "tavis" D.O.H.C..ParDe kirjoitti:
Konetta ei tarvitse laskea milliäkään ja vetareita jne ei tarvi purkaa. Laatikon kaksi ylimmäistä pulttia saa auki ilman mitään ihmeellisyyksiä. Sinne mahtuu ihan perus lenkkiavain, tosin pulttia ei saa pyörimään kuin varttikierroksen kerrallaan. Onneksi ne pyöriin helposti ekan kierroksen jälkeen sormilla....
..ja eroaako noiden kahden mallin välillä kytkimen vaihto mitenkään?
BOOTSI
Normi dohc oli kyseessä. Kosasta en tiedä. Luulisin että lähes samahomma. Kytkinkoppa luultavasti on sama mutta koko ite levyllä kosassa suurempi.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Re: huhhuh
O.K.ParDe kirjoitti:Bootsi kirjoitti:Oliko kyseessä Cosworth vai "tavis" D.O.H.C..ParDe kirjoitti:
Konetta ei tarvitse laskea milliäkään ja vetareita jne ei tarvi purkaa. Laatikon kaksi ylimmäistä pulttia saa auki ilman mitään ihmeellisyyksiä. Sinne mahtuu ihan perus lenkkiavain, tosin pulttia ei saa pyörimään kuin varttikierroksen kerrallaan. Onneksi ne pyöriin helposti ekan kierroksen jälkeen sormilla....
..ja eroaako noiden kahden mallin välillä kytkimen vaihto mitenkään?
BOOTSI
Normi dohc oli kyseessä. Kosasta en tiedä. Luulisin että lähes samahomma. Kytkinkoppa luultavasti on sama mutta koko ite levyllä kosassa suurempi.
Ihmettelin vaan, ku toiset on näemmä joutunut konetta/etupalkkia laskemaan.

(ja omassa nelikossakin tuo vaihto lähestyy)
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Re: huhhuh
Muisti palailee pätkittäin.. Se tais toi moottorin laskemistarve johtua siitä kun keppi ei suostunu lähtemään irti, tästä on jo viitisen vuotta kun tuon kytkinprojektin tein niin kaikkea ei muista..Bootsi kirjoitti:O.K.ParDe kirjoitti:Bootsi kirjoitti: Oliko kyseessä Cosworth vai "tavis" D.O.H.C..
..ja eroaako noiden kahden mallin välillä kytkimen vaihto mitenkään?
BOOTSI
Normi dohc oli kyseessä. Kosasta en tiedä. Luulisin että lähes samahomma. Kytkinkoppa luultavasti on sama mutta koko ite levyllä kosassa suurempi.
Ihmettelin vaan, ku toiset on näemmä joutunut konetta/etupalkkia laskemaan.
(ja omassa nelikossakin tuo vaihto lähestyy)

#350
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
MT-75 loota kepin irroitus
Vaiheet:
Irroita lasinnostajien kytkin paneeli.
avaa ristipää ruuvi ja kampea muovi irti
avaa neljä ristipää ruuvia ja irroita helyt
käännä suoja pussit ja heepelit kepin yli
naputa ALEMPI putki sokki ruuvarilla ja vasaralla irti
Suihki CRC:tä tms ainetta kepin liitos kohtaan.
Anna lämpöä kepille ja kylmäspräytä siirtäjälle.
Kunnon pihdit kouraan ja vääntele,kääntele, kisko, revi, vedä, riko rystyset, v''nnä jne..... vituttaa mutta kyllä se irtoo.
ÄLÄ HUKKAA OSIA. Muutoin kykin homma kuten ylhäällä kerrottu.
Irroita lasinnostajien kytkin paneeli.
avaa ristipää ruuvi ja kampea muovi irti
avaa neljä ristipää ruuvia ja irroita helyt
käännä suoja pussit ja heepelit kepin yli
naputa ALEMPI putki sokki ruuvarilla ja vasaralla irti
Suihki CRC:tä tms ainetta kepin liitos kohtaan.
Anna lämpöä kepille ja kylmäspräytä siirtäjälle.
Kunnon pihdit kouraan ja vääntele,kääntele, kisko, revi, vedä, riko rystyset, v''nnä jne..... vituttaa mutta kyllä se irtoo.
ÄLÄ HUKKAA OSIA. Muutoin kykin homma kuten ylhäällä kerrottu.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti: