Mk3 Fiestan jarrujen paineensäädin

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Mk3 Fiestan jarrujen paineensäädin

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Helmikuu 6. 11:57:25 2006

Vosiko joku ystävällismielinen katsoa Microcatista Fordin orkkisnumeron kyseiselle osalle? Se on sellainen kahdesta putkilosta koostuva paketti pääsylinterin vieressä.

Kiitos näin etukäteen, kun en millään saa toimimaan microcattiia omalle koneelle :oops:
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Helmikuu 6. 14:06:34 2006

Zetec-e 1.8 ilmeisesti?

finis: 6500035
osanumero: 91AB 2B091 CA

Tuo siis yhdelle säätimelle. Siinä telineessähän on niitä kaksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Helmikuu 6. 14:51:10 2006

JesseT kirjoitti:Zetec-e 1.8 ilmeisesti?

finis: 6500035
osanumero: 91AB 2B091 CA

Tuo siis yhdelle säätimelle. Siinä telineessähän on niitä kaksi.
Aivan juu, se unohtui että malli on 89-91, tuo on juuri se -91 uudempi malli. Se on noissa tekniikanvaihdoissa ongelma kun osat on mistä sattuu...

Eli tarvitaan vaikkapa 1.6 CVH -90 mallin paineensäätimen numero, simmosen jarrut tossa mun kotterossa on. Tuossa on tosiaan kaksi kappaletta niitä.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Helmikuu 6. 15:13:40 2006

84FB 2B091 CA
6132856

Kaikki mallit 91 saakka.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Helmikuu 6. 15:33:14 2006

JesseT kirjoitti:84FB 2B091 CA
6132856

Kaikki mallit 91 saakka.
Kiitos, jos näillä eväillä löytyisi vaihtoehto alkuperäiselle :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Helmikuu 6. 16:36:30 2006

Hartza kirjoitti:
JesseT kirjoitti:84FB 2B091 CA
6132856

Kaikki mallit 91 saakka.
Kiitos, jos näillä eväillä löytyisi vaihtoehto alkuperäiselle :)
No olisit heti sanonut, niin ei tarvitse kaikkea tehdä kolmeen kertaan. Samat on ainakin kaikissa mk4 escoissa ja mk2 orionissa joissa ei ole ALB:tä. 83-> mk3 Escort ja mk1 Orion, Useat Sierrat, mk2 Fiestat jne poislukien tosin kaikki vanit. Jotakuinkin kaikissa missä tuollainen hidastuvuushärveliventtiili on, niin näyttää olevan täsmälleen sama osa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Helmikuu 6. 16:49:35 2006

JesseT kirjoitti:hidastuvuushärveliventtiili
Ihan mielenkiinnosta, että mitä tämä venttiili tekee ja miksi?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Helmikuu 6. 17:38:38 2006

koskar kirjoitti:
JesseT kirjoitti:hidastuvuushärveliventtiili
Ihan mielenkiinnosta, että mitä tämä venttiili tekee ja miksi?
Se havaitsee auton hidastuvuuden ja siitä päättelee, että takapyörillä ei varmaan ole kauheasti painoa ja sen takia rajoittaa sinne painetta. Nämä perustuvat kuulan liikkumiseen "ylämäen" suuntaan jarrutuksessa, joten venttiilin asennuskulma on ratkaiseva. Nämähän ovat aina yläviistoon asennettu. Kulmaa muuttamalla herkkyyttä voi periaatteessa säätää sen mitä jarruputket antaa myöten.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Helmikuu 6. 20:23:29 2006

Ahaa, empäs tuotakaan tiennyt :).

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Helmikuu 6. 20:35:29 2006

JesseT kirjoitti:
Hartza kirjoitti:
JesseT kirjoitti:84FB 2B091 CA
6132856

Kaikki mallit 91 saakka.
Kiitos, jos näillä eväillä löytyisi vaihtoehto alkuperäiselle :)
No olisit heti sanonut, niin ei tarvitse kaikkea tehdä kolmeen kertaan. Samat on ainakin kaikissa mk4 escoissa ja mk2 orionissa joissa ei ole ALB:tä. 83-> mk3 Escort ja mk1 Orion, Useat Sierrat, mk2 Fiestat jne poislukien tosin kaikki vanit. Jotakuinkin kaikissa missä tuollainen hidastuvuushärveliventtiili on, niin näyttää olevan täsmälleen sama osa.
No lähinnä katselin vertaamalla alkuperäisnumeroa tarvikevalmistajien numeroihin, jos sieltä kautta löytyisi vaihtoehtoa uudelle originaalille... Mutta nyt kun tietää mikä laite on ja mitä se tekee, sen voi saada toimimaan putsaamalla vanhan ja asentamalla pikkasen eri kulmaan. Kun ongelmana on takajarrujen liian herkkä toiminta, menee liukkaalla takajarrut lukkoon ennen etupäätä.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Helmikuu 6. 23:02:52 2006

Jos ajattelee, että liukkaalla hidastuvuus on aina pieni, niin silloinhan tuo kapine ei juuri mitään tee oli kulma mikä oli. Näin ollen siis liukkaalla pitäisi jarrujen luonnollinen balanssi olla kohdallaan. Jos nyt tuota tilttaat lisää, niin teet hallaa vain kesäkelien balanssille. Jos takana on vielä rummut, niin takajarrusylintereitä saa ainakin monilla eri porauksilla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » La Helmikuu 18. 16:21:19 2006

hmm. Tuo Jessen diagnoosi venttiilin toiminnasta on kyllä mielenkiintoinen. En nyt suoraan tyrmää ajatusta, mutta mistä olet tuollaiseen päätynyt? Fiesta RST, Escort RS2000 ja RS1800 on varustettu erillisellä jarrukuormaan reagoivalla venttiilistöllä, mutta nuo perusventtiilit on minun käsittääkseni tarkoitettu vain rajoittamaan maksimijarrupainetta takajarrupiirisä.

tuossa mk3 -95 fiestassa samoin kuin -95 mondeosa rajapainevettiilit on asennettu suoraan kiinni pääsylinteriin jolloin tuo ajatus hidastuvuuteen reagoivasta jarrupaineen rajoittamisesta ei oikein toimi. Voi toki olla että venttilien rakenne ja tarkoitus muuttuu nuillamain.

Vastaa Viestiin