Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ma Helmikuu 6. 19:18:46 2006

Nyt aletaan olla jo kohtuu kaukana cossuista, mutta uskallanpa silti kysyä. :roll:
Itellä on alkanu kiinnostamaan nuo voimakkaat tupaöljylaitteet. :oops: Onnistuuko sierraan laittaa tuo 2,5 ahdettuna laillisesti?
Miten on tuon moottorin kestävyyden laita?
Lisää kysymyksiä, jos moottorissa on minkäänlaista potentiaalia haastamaan 300TD mersua... No riittäs se vähempikin, tuskin tommosesta nyt ihan tämmösiä lukemia saa.. :wink:
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 6. 19:23:12 2006

haku-toimintoa kun käytät niin löytyy myös dieselviritys topiceja :-)

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ma Helmikuu 6. 19:35:41 2006

samiharju kirjoitti:haku-toimintoa kun käytät niin löytyy myös dieselviritys topiceja :-)
Samihan voikin sitten antaa hyvät hakusanat, jolla kyseisestä 2,5 koneesta löytyy viritysaiheisia topikkejä, niin tän voi sitten poistaa.. :roll:
1,8 virittäminen on jo puitu, ei kannata.
Lähinnä tuon moottorin kesto vakio-osilla ja alkuperäisen pumpun syötön riitto kiinnostaa.
Jollakin taisi olla jopa joskus ollut tommonen ahdettu kone sierrassa, mutta siitä ei ollut sen enempää muistaakseni kerrottu..
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Helmikuu 7. 0:30:10 2006

Teemu.R kirjoitti: Lisää kysymyksiä, jos moottorissa on minkäänlaista potentiaalia haastamaan 300TD mersua... No riittäs se vähempikin, tuskin tommosesta nyt ihan tämmösiä lukemia saa.. :wink:
Siinä ei muuten ole sitten potentiaalia haastamaan meisselin konetta :wink:

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Helmikuu 7. 8:29:50 2006

Joo tälläiseen 2.5 pannuun saattaisi tulevaisuudessa olla hyvinkin kiinnostusta... TDiC:nä sillä kyllä varmasti kepittäisi nuo 2.3D:n 67 hirnuvaa hummaa :D

Eli jos jollain on hyvä hakusanat tiedossa tai linkkejä sivustoihin jotka käsittelee tätä asiaa, niin kehiin vaan. Olisin itsekin kysellyt tätä ennemmin tai myöhemmin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ti Helmikuu 7. 8:39:41 2006

fsohc kirjoitti:Siinä ei muuten ole sitten potentiaalia haastamaan meisselin konetta :wink:
No vitsihän tuo lähinnä olikin.. :lol:
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ti Helmikuu 7. 21:32:14 2006

Turinaa dieseleistä. Projekti osiossa oli joku sierra 2,5 projekti..
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

Ondalf
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Ondalf » Ke Helmikuu 8. 9:35:55 2006

Jees, miehän tässä tuolla holysmoken foorumeilla tehen operaatiota, mutta armeija vähän hidastanut hommaa... 2.5TDic:n saa laittaa laillisesti jopa ilman alustanvaihtoa, sillä jarrut ovat samat, kuin 2.0OHC (jotain 100 hummaa) ja tämä XD3T moottori kehittää vaivaiset 95hp. Moottori on tallissa osina ja rojekti edistyy, mutta kohtuu hitaasti.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Helmikuu 8. 13:39:21 2006

entäs tämä transitin 2.5:n kone, vai onko se samaa paskaa ku nämä pösöt?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Helmikuu 8. 17:30:57 2006

Transitin kone on ihan aito Ford tuote.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Ke Helmikuu 8. 17:57:37 2006

No kuulkaas, mua nyt vaan ihmetyttää tää juttu. Miks sitä 2,5td mottia ei voi vaan juntata sinne sierran konehuoneeseen. Jos sen saa siellä ollessa käyntiin ja niin että se myös ajossa toimii. Ei kukaan katsastusmies voi olla niin hullu, että luulee että siitä tulis siten joku tuulta nopeempi laite. Eiks OHC-koneessakin ole enempi tehoa ja taatusti monissa suht vakioissa onkin. Sen ymmärrän ehkä että jarruilta vaaditaan tehoa, painaahan toi kuin synti toi mosa, pakko se on saada pysähtymään jotenkin. Levyjarruja nyt löytyy vaikka 1,6l sierrasta jos siinä on ABS:t, ei varmaan ole tehojen takia. Jossain tehokkaammassakin on rummut takana.
Escort experssiin voi tuupata 1,3 bensan tilalle 1,8 dieselin. Muistaa vaan konttorilla sanoa, että käy nykyään tupaöljyllä. Ei varmaan kulje kovempaa tolla polttoöljymoottorilla vaikka on lootassa yks pykälä enempi.

No jatkakaa tästä. Mä jatkan harrastusta 1,8td parissa. Kun olen vakuuttunut 100% siitä että se on paska kone, kirjoitan tähän uudestaan ja aloitan päivityksen 2,5:seen. Että tämmösiä mielipiteitä mulla oli. Pyydä anteeksi kun en pystynyt vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen, joten tämän saa poistaa jos suututtaa.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Helmikuu 8. 20:06:55 2006

kyllä mä sitten ton transitin koneen istuttasin sinne. 125hp td kone liikuttas sierraa jo suht kevyesti vakionakin ja lisää varmaa kestäs ottaa hyvin.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Helmikuu 8. 20:20:15 2006

Se 2.3D virheellisesti kutsuttu pösön kone on aika kestävä. Tarkotus olis jos sattuu tuleen vastaan halpa tiisseli sierra niin ostan pois ja kokeilen kuinka paljon se kestää :lol:
Kokeilu tulee sisältämään paljon painetta ja polkemista :wink:

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Helmikuu 8. 20:59:03 2006

Ares kirjoitti:Se 2.3D virheellisesti kutsuttu pösön kone on aika kestävä. Tarkotus olis jos sattuu tuleen vastaan halpa tiisseli sierra niin ostan pois ja kokeilen kuinka paljon se kestää :lol:
Kokeilu tulee sisältämään paljon painetta ja polkemista :wink:
kansi ei vaa taida olla nii virtaava, mut senhä ny korjaa nopee paineella :D

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Helmikuu 8. 21:23:53 2006

Itse pysyttelen ford-tuotteissa, periaatteesta :)
miten niin virheellisesti kutsuttu pösödiesel?
pösöjä on molemmat, 2.3 ja 2.5.
2.3 on XD2 ja 2.5 on XD3

Ihan kelpo moottoreita.
Jäsen #606

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Helmikuu 8. 22:37:37 2006

olafu kirjoitti:Itse pysyttelen ford-tuotteissa, periaatteesta :)
miten niin virheellisesti kutsuttu pösödiesel?
pösöjä on molemmat, 2.3 ja 2.5.
2.3 on XD2 ja 2.5 on XD3

Ihan kelpo moottoreita.
Niinhän minäkin foorttissa pysyisin...
Jos halvalla saa niin kyllä sitä sopii vähä kokeilla :wink:

Juu elikkä ehkä on käytetty pösöissä paljon, mutta sen moottorin on valmistanut dieseleihin erikoistunut firma.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Helmikuu 8. 22:48:14 2006

Niin Indenoorejahan ne on kaikki tyynni, mut olikos se paja jotenkin kytköksissä pösöön??? Saattaa olla että muistan harhoja.
Viimeksi muokannut Fullspeed, To Helmikuu 9. 0:49:21 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » To Helmikuu 9. 0:37:35 2006

Tuli tuossa noita juttuja lueskeltua, ja mieleen tuli että onkohan tuommonen 2,5 D scorpio vaikea leimata 2,5TD-koneelle... Hyvänä pointtina voin sanoo, jotta auton rekisteriotteessa lukee Td:n kilowattimäärä, eli muistaakseni 69 kilowattia...
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Helmikuu 9. 0:55:09 2006

Scorpioita ei kai ole edes tehty vapaastihengittävillä dieseleillä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » To Helmikuu 9. 1:19:17 2006

Arska kirjoitti:Scorpioita ei kai ole edes tehty vapaastihengittävillä dieseleillä.
No jos tarkennetaan niin itsellähän on tuo tekniikanvaihto scorpio, ei taida montakaan ghia-diesel scorpiota löytyä suomesta...paitsi multa :D
Joensuun romiksella näytti olevan ihan turboton diisseli scorpio, niin kaipa noita turbottomiakin on, alkuperäisiä siis...
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » To Helmikuu 9. 8:14:52 2006

Kyllä on alkuperäisiä ja turbottomia. Lueskelin joku aika sitten Fordin asiakaslehteä kultaiselta 80-luvulta, jossa Loka-Laitinen kehua retosteli Diesel Scorpin herraskaista kyytiä ja kulkuhaluja (!). Tyyliin: "Kyllä kulkee, 146km/h otti mittariin".. :D

Noissa olis paljon skannattavia juttuja kun olis aikaa joskus.

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » To Helmikuu 9. 8:22:20 2006

Miku kirjoitti:Kyllä on alkuperäisiä ja turbottomia. Lueskelin joku aika sitten Fordin asiakaslehteä kultaiselta 80-luvulta, jossa Loka-Laitinen kehua retosteli Diesel Scorpin herraskaista kyytiä ja kulkuhaluja (!). Tyyliin: "Kyllä kulkee, 146km/h otti mittariin".. :D

Noissa olis paljon skannattavia juttuja kun olis aikaa joskus.
Mun diisseli korppari kelaa huippuja 165km/h tunnissa :lol:
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Helmikuu 9. 9:51:20 2006

2.5 tiisseli taittaa olla hivenen "ripeämpi" ku toi 2.3 vai mitenkä se on?

Ite oon ajanu vaan tolla 2.3D ja se kiihtyvyys ei kyllä tee vaikutusta :lol:
Ehkä jossai jääraaserissa kevennetty koppa jne ;)

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » To Helmikuu 9. 10:17:49 2006

Ares kirjoitti:2.5 tiisseli taittaa olla hivenen "ripeämpi" ku toi 2.3 vai mitenkä se on?

Ite oon ajanu vaan tolla 2.3D ja se kiihtyvyys ei kyllä tee vaikutusta :lol:
Ehkä jossai jääraaserissa kevennetty koppa jne ;)
Ei niissä tainnu olla ku pari hepoa tehoeroa, väännöistä en sit tiedä... Manntiellä kulkee kivasti, ja nousee isommatkin mäet, mut mikään korttelirakettihan tuommonen ei oo...
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Ondalf
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Ondalf » To Helmikuu 9. 11:36:46 2006

jleinon2 kirjoitti:
Ares kirjoitti:2.5 tiisseli taittaa olla hivenen "ripeämpi" ku toi 2.3 vai mitenkä se on?

Ite oon ajanu vaan tolla 2.3D ja se kiihtyvyys ei kyllä tee vaikutusta :lol:
Ehkä jossai jääraaserissa kevennetty koppa jne ;)
Ei niissä tainnu olla ku pari hepoa tehoeroa, väännöistä en sit tiedä... Manntiellä kulkee kivasti, ja nousee isommatkin mäet, mut mikään korttelirakettihan tuommonen ei oo...
Kyllähän noissa tehoa löytyy;
* 2.3D (XD2) 67hp, 139Nm
* 2.3TD (XD2S) 80hp, 184Nm
* 2.5D (XD3) 76hp, 148Nm
* 2.5TD (XD3T) 95hp, 204Nm
* 2.5TD(ic) XD3TE 110hp, 235Nm

Siitä transitin koneesta sierran keulalle en niin tiä, mutta 505 ja 504 pösön kone menee heittämällä sierraan. Kyllä toi 2.3D on aivan mieletön varsinkin vieläpä liukkaalla ja ilman lukkoa. Onneksi kevään mittaan saa rojektin viimeisteltyä ja 2.5TD (myöhemmin ic) keulalle.

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » To Helmikuu 9. 12:41:13 2006

Autotalli.com väittää: 2.5D Teho (kW) 51
2.5TDTeho (kW) 68

Samaa väitti myös muutamat Tekniikan maailmat, mut en sit tiiä, kun nuo autotalli.comin luvut ei välttämättä pidä aina paikaansa...
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

iegres
Viestit: 897
Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
Paikkakunta: Pks

Viesti Kirjoittaja iegres » To Helmikuu 9. 12:52:26 2006

jleinon2 kirjoitti:Autotalli.com väittää: 2.5D Teho (kW) 51
2.5TDTeho (kW) 68

Samaa väitti myös muutamat Tekniikan maailmat, mut en sit tiiä, kun nuo autotalli.comin luvut ei välttämättä pidä aina paikaansa...
Eikös Autotalli.comin tiedot tuu suoraan Autodatasta?
Mondeo STW mk3

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » To Helmikuu 9. 15:04:32 2006

iegres kirjoitti:
jleinon2 kirjoitti:Autotalli.com väittää: 2.5D Teho (kW) 51
2.5TDTeho (kW) 68

Samaa väitti myös muutamat Tekniikan maailmat, mut en sit tiiä, kun nuo autotalli.comin luvut ei välttämättä pidä aina paikaansa...
Eikös Autotalli.comin tiedot tuu suoraan Autodatasta?
Niinhän nuo väittää...
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Helmikuu 9. 15:13:28 2006

Ja autodatan tiedot ei koskaan pidä paikkaansa. Tuommosen mk1 korppion turpotiiselissä on noin 90hv taaskin tietolähteestä riippuen.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Kesäkuu 30. 12:40:37 2006

Ei sinällään ihan otsikon mukainen kysymys mutta sinne päin;

Sattuipa tuossa vaan silmään Nettiautoa selatessa että 2000 luvun Monskeista löytyy 2 litraisia diesel koneita... Hevosvoimat luokkaa 115-130 ainakin ilmoitusten perusteella.

Mahtaiskohan tommonen mötti istahtaa Sierran keulille ja mikähän loota sen jatkeeks mahtaisi käydä?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ma Heinäkuu 3. 19:32:57 2006

Provo: Nytko vasta heräätte?

Viimeisimmän Transitin keulilta takavetokombinaation 2,4 TDCI + 6-lovinen manuaali = 135hv/375Nm. Sopivaa kutittelua ahtimelle, lastu, väljempi IC ja kunnon putkisto = lopputulos, mikä vetää suun varmasti virneeseen. Ei pärjää Mersun isoille td-koneille, mutta onkin tarkoitettu normaaliin arkikäyttöön. Eikä varmasti mene heittämällä paikalleen, mutta onhan ainakin laitettu apulaitteet ja muut härpäkkeet jo takaveto-ratkaisua ajatellen. Ihme on, jos ei kukaan ole vielä tätä tehnyt härmälandiassa. Itseä on kiinnostanut jo pitkään tuollainen laittaa Sierran keulalle, farmariin tietenkin. Joku sopiva Ghian tai XR:n koppa hyvillä varustein ja siihen tuo tekniikka. Vielä kun saisi 4x4 version... Ei kai äkkiseltään muusta kiinni kuin öljypohja ongelmana?

Lueskelin jotain englantilaista forumia jo pari vuotta sitten. Silloin siellä oli joku sälli tehnyt bensaturbon perusviritykset 130hv diesel farkku-Mondeoon. K&N suodatin, lastu, järeämpi välijäädytin ja kunnon putkisto. Lopputuloksena dynotettu 172hv/442Nm... Potentiaalia siis on tuossakin koneessa. Toinen provo: Moniko Cossu vetää alhaalta yhtä hyvin...? Arkiajossa kun sitä vääntöä kuitenkin enemmän tarvii, se sen voimantunteen tuo, kun on vääntöä heti seisaaltaan tarjolla.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Heinäkuu 3. 22:19:17 2006

Indenor teki pösöjen koneet siinä kun Sierroissakin olleet, mut enempi niitä pösöissä oli, siksi usein puhutaan pösö moottorisesta sierrasta. niitä on pösöissä ollut muistaakseni jotain 1.9 tai 2.1 versiotakin. se mahtaa vetää naaman virneeseen kun kaasuttelee.. :-)

joku vanha ja viisas mulle joskus kertoi 60-luvun lopun Indenor pösöstä menneen kannentiivisteitä siihen tahtiin että olis pitäny asentaa kanteen pianosarana ja toiselle puolelle remmihaat niin olis ollu nopee vaihtaa tiiviste maantiellä.. :-) onneksi 2.3 versioon tuo vaiva on jo korjattu.

Bliz vois kertoa jotain, sullahan oli 2.5 td sierra?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Heinäkuu 3. 22:30:08 2006

Remppa kirjoitti:Provo: Nytko vasta heräätte?

Viimeisimmän Transitin keulilta takavetokombinaation 2,4 TDCI + 6-lovinen manuaali = 135hv/375Nm. Sopivaa kutittelua ahtimelle, lastu, väljempi IC ja kunnon putkisto = lopputulos, mikä vetää suun varmasti virneeseen. Ei pärjää Mersun isoille td-koneille, mutta onkin tarkoitettu normaaliin arkikäyttöön. Eikä varmasti mene heittämällä paikalleen, mutta onhan ainakin laitettu apulaitteet ja muut härpäkkeet jo takaveto-ratkaisua ajatellen. Ihme on, jos ei kukaan ole vielä tätä tehnyt härmälandiassa. Itseä on kiinnostanut jo pitkään tuollainen laittaa Sierran keulalle, farmariin tietenkin. Joku sopiva Ghian tai XR:n koppa hyvillä varustein ja siihen tuo tekniikka. Vielä kun saisi 4x4 version... Ei kai äkkiseltään muusta kiinni kuin öljypohja ongelmana?

Lueskelin jotain englantilaista forumia jo pari vuotta sitten. Silloin siellä oli joku sälli tehnyt bensaturbon perusviritykset 130hv diesel farkku-Mondeoon. K&N suodatin, lastu, järeämpi välijäädytin ja kunnon putkisto. Lopputuloksena dynotettu 172hv/442Nm... Potentiaalia siis on tuossakin koneessa. Toinen provo: Moniko Cossu vetää alhaalta yhtä hyvin...? Arkiajossa kun sitä vääntöä kuitenkin enemmän tarvii, se sen voimantunteen tuo, kun on vääntöä heti seisaaltaan tarjolla.
Noniin... Tän tapaista herättelyä mie oonkin ootellu :D

Eli käypiä ideoita saa esittää, sillä 99,99% varmuudella väsään tuohon Diesel Sierraani jotain jytäkämpää nokivasaraa keulille vuoden parin sisällä. Tuo ransitin kone/laatikko yhdistelmähän vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta... Sillä voorttin tekniikka se pitää voortissa olla.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Heinäkuu 3. 23:15:42 2006

joskus yritin mittailla riesaan cedricin kutosta mut tiukkaa se tekee; miltei liian tiukkaa..

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Heinäkuu 4. 11:53:43 2006

samiharju kirjoitti:joskus yritin mittailla riesaan cedricin kutosta mut tiukkaa se tekee; miltei liian tiukkaa..
Itekkin mittailin ja ei sinne keulalle jää kyllä kun 5cm tilaa. Konepelti ei kyllä mene kiinni jos ei tee aukkoa venakopalle :)

Ondalf
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Ondalf » Ke Heinäkuu 5. 9:46:56 2006

Näiltä näkymin ensviikolla nakkaan tuon 2.3D kylkeen 2.5TD (skorpparin) turbosarjan (garrett t0302+pakosarja+imusarja) ja ruuvaan pumpun. 2.5td moottori on tallissa, mutta kansi halki. korjautan sen eka ja sitten paikalleen. ei kattastusmieskään huomaa, jos lohko vaihtuu, sillä ne ovat identtiset. kannen venat ovat leviämmät 2.5 ja myös sylinteri. en usko, että kestää paljoa, muttako lämmittää rauhassa, niin vähän kestää ohittaa...

Edit: lisäystä, 2.5 menee heittämällään paikalleen. moottorin korvakkeet samoissa paikoissa. ei tartte alkaa tekeen erillisiä korvakkeita. 2.5td löytää korppareista ja granadasta. tämä minun 2.5td motti on muistaakseni jostain -83 granadasta.

Edit2: rojektikuvia varmaan tulee holysmoken dieselfoorumille

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Heinäkuu 8. 15:04:19 2006

Jepjep kertokaas joku miten tuon P100 1.8TD:n saisi rimmattua edes alkuperäiseen kuosiinsa, tällä hetkellä menee öljyä 2l/100km josta litra huohotusastiaan... Eli siis mistä ihmeestä siihen saa varaosia? Ford-jälleenmyyjälläkin olivat ihan pihalla kun tietokoneen mielestä siinä ei kai sitten ole mäntiä ja kampiakselia ollenkaan... :shock:

Motonetistä löytyy 1.8 vaparidiesel-Escortin (mk3/4) alakerran osia mutta sopiikohan niistä mikään P100/Sierra 1.8TD koneeseen?

Melkein paikallisella romiksella olisi myös yksi Scorpion 2.5D kone, käyköhän se tuon P100:n type9 lootaan suoraan? Entä laturi ja startti, romisäijä tahtoo ottaa niistäkin erikseen hintaa?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 26. 15:55:30 2006

Selailin tuossa huvikseni Microcattia ja silmään osui Scorpparin 2.5TD koneen mallimerkintä: VM25T

Noh äkkiä tuolla hakusanalla +diesel Googlettamalla putkahti esim. Jeep Grand Cherokee... Pikkasen saattais maavarat sun muut teettää probleemia, mutta ainahan sitä voi edes leikkiä ajatuksella Jeepin 4x4 tekniikka isutettuna Sierraan... Tai peesatkuun... Mmm.... 8)

Noh, ehkä koko tekniikkaswäppi aikalailla utopiaa, mutta ainakin tuota kyseistä moottoria näkyy olevan myös muilla merkeillä. Tuohon moottoriin pitäisi ilmeisesti käydä MT75 suoraan kiinni, kun ainakin Scorpparissa sellainen löytyy.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ke Joulukuu 27. 7:02:53 2006

Ettei tuo VM25T ois se uudempi nelikansinen mulkosilmä korpparin kone...?
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Joulukuu 27. 19:41:03 2006

Bliz kirjoitti:Ettei tuo VM25T ois se uudempi nelikansinen mulkosilmä korpparin kone...?
Sasse... Faktat puuttuu ainakin minulta. Helpottaisi kovasti jos joku tietävä luettelisi Voortteissa käytetyt diesel koneiden tyypit. Sanotaan vaikka kaikki alle 2000 luvun vehkeistä. Myös jos on tietoa heposista ja onko turpoa, sekä missä malleissa on käytetty...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 2. 18:32:30 2007

Eikös ainakin transit connecteissa ole 1.8:iin perustuvaa suoraruisku 2.0 dieseliä? Varustettuna Bosch VP syöttöpumpulla. Miten sellanen muuten ilmataan? Vaikutti sangen vittumaiselta.

EDIT: se connectin 1.8:iin perustuva moottori on myöskin 1.8, sama mikä on focuksissa, 2.0 on jo 16V.
Viimeksi muokannut olafu, Ma Heinäkuu 13. 11:00:25 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja Artery » Su Heinäkuu 12. 23:21:07 2009

Päätimpäs jatkaa tähän:
Tuossa pihassa on nyt yksi p100, 2l bensakoneella. Olisi paljon taloudellisempi jo verojenkin suhteen, jos tuon saisi dieseliksi. (Enkä nyt tarkoita mitään sierran 1.8td konetta)
Tiedossa olisi transitin 2.5diesel kone, joten millainen homma olisi tuollainen tekniikanvaihdos suorittaa? Passaako laatikko suoraan tuohon transitin koneen jatkoksi (type-9)? Transitissa muistaakseni on isompi ainakin vauhtipyörä, joten tuleeko kytkinkopan kanssa ongelmia? Entäs minkä verran syöttöpumpussa on potentiaalia turbotusta ajatellen?
"Mieluiten ihan sama."

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 13. 10:38:10 2009

Ei tu ongelmia kun laitat kytkinkopan transusta, jollei sitten ota vaihteistotunneliin kiinni. Joissakin transiteissa on type9. Kytkinakselin sopivuudesta en mene takuuseen, mutta kaiken voi aina sovittaa.

Toinen vaihtoehto on yrittää käyttää sierran laatikkoa, billet-vauhtipyörää ja laittaa bensakoneisessa transitissa olevan välilaipan väärin päin.

Jos moottorissasi on valmiiksi boschin syöttöpumppu, niin tehon lisäyksen kanssa ei liene ongelmaa. CAV pumpusta en tiedä, kai siitäkin sen verran saa ruokaa ulos että turbosta jotain iloa on...
Ehdottomasti välijäähdytin.
Imusarja kannattaa tehdä kunnon torvilla itse, jos se "putkimalli" ei mahdu pellin alle. Sillä pelkällä putki-imusarjallakin saa jo vaparitransittiin jonkun verran lisää tehoa ja toimii se ahtimen kanssakin. Se on lyhyt malli on huono, missä se ilmanputsari pönöttää suoraan imusarjan jatkona.
Viimeksi muokannut olafu, Ma Heinäkuu 13. 10:47:40 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja matsu » Ma Heinäkuu 13. 10:46:31 2009

Eikös tossa mene kuutiotilavuus yli? 2000cc+20%=2400cc

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 13. 10:54:14 2009

matsu kirjoitti:Eikös tossa mene kuutiotilavuus yli? 2000cc+20%=2400cc
Se raja on +25%, mutta silti _ehkä_, koska kuutiotilavuus on
1993 x 1,25 = 2491,25 ja transitissa on 2496cc. Kone on siis 4,75cc liian iso, mutta sitä ei ehkä kannata kovin isoon ääneen julistaa katsastuskonttorilla... :-$
Sanoo vaan että alkuperänen on 2.0 ja uus on 2.5.
Jäsen #606

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja matsu » Ma Heinäkuu 13. 10:58:07 2009

olafu kirjoitti:Se raja on +25%
Ai niin joo.. :D

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja Artery » Ma Heinäkuu 13. 12:22:28 2009

Kiitti! Pitää melkein lähteä katsomaan sitä tekniikkaa paikanpäälle. Onko mitään suuntaa, minkä verran tehoja tuollaisesta 2.5d on otettu turbolla? Ja mitä se kestää?
"Mieluiten ihan sama."

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Heinäkuu 13. 13:10:06 2009

Eikös se tuo P100 nyt kuulunutkaan samaan mallisarjaan ku sierra ?
Mietin vaan et eikai tilavuus oo ongelma jos siihen sais laittaa sen 2.9 koneen ?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Heinäkuu 13. 13:30:54 2009

Ei se kuulu.

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Voortin vanahat tiisselit ja niiden rimmaaminen..

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Heinäkuu 13. 13:38:45 2009

Sultzi kirjoitti:Ei se kuulu.
niin...Suomi on paska maa! Mitenhän vaikka briteissä rakennellun ja kilvissä olevan 2.9 p100:n sais kilvitettyä suomen kilpiin?
Ja pahoittelut kun lipsuu pikkasen aiheesta

Vastaa Viestiin