Autovahvistimien korjaus.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Autovahvistimien korjaus.

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Helmikuu 8. 18:06:21 2006

Mulle tuli ton talviauton mukana tommonen autostudion x-50.4 vahvistin ja koitin sen laittaa sen huudattamaan etu sekä takakajareita ,kun se on nelikanavainen.

Toinen puoli (kanavapari)vaan on täysin mykkä siinä Sulakkeet ehjät ja sisälläkään ei näy mitään kärventymisen merkkejä. Johdotuksissa ei ollut vikaa ,ne koitin monella eri tapaa. Toi toimii pelkästään 2kanavaisena nyt.

Onko noissa autovahvareissa jotain yleistä vikakohdetta ,mitä vois tämmönen sähköhommiin kouluttamaton kotinikkari mahdollisesti etsiä yleismittarilla.

Taitaa olla kumminkin kannattamatonta viedä tommosta korjaamoon ,varmaan saa uuden samaan hintaan kaupasta.

Jotenkin vaan sääli paiskata jassikkaan noinkin siistin näköistä vehjettä.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ke Helmikuu 8. 20:11:06 2006

itselläni oli vahvistin joka myös 4 kanavainen ei kannattanut ruveta korjuuttamaan ja itsekin jos vian löytää niin kohta napsahtaa joku sittiäinen vierestä...
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Helmikuu 9. 0:53:23 2006

Päätteet on voinu palaa. Luulisin että kannattaa vielä korjata. Tai mää voin ostaa huokeella... :D :D
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Helmikuu 9. 1:49:54 2006

Oma Audison vahvististin meni mykäksi kun oli kaverilla lainassa (ilman sulaketta käyttänyt). Ei näkynyt mitään vikaa kun avasi sen, mutta kun ruuvas kokonaan piirilevyn irti alumiinirungosta ja katsoi taakse, niin paljastui palanut piirilevyn juova. Korjasin itse rapaamalla lakkaa pois ja sähköjohtoa+tinaa tilalle, taas rokkaa. Jos vähääkään löytyy tinaajan vikaa niin kannattaa yrittää etsiä vika itse. Nuo komponentit ei yleensä maksa juuri mitään. Kaikenlisäksi kaikki sähköviat on tähän menessä huomannut ihan silmin kun on vaan osannut katsoa (3 laitetta korjannut itse). Tietenkään ei aina näin käy..

"itselläni oli vahvistin joka myös 4 kanavainen ei kannattanut ruveta korjuuttamaan ja itsekin jos vian löytää niin kohta napsahtaa joku sittiäinen vierestä..." Itsellä ihan päinvastaisia kokemuksia... Vielä

En ole sähkömies tai käynyt sähköpuolta.. Mä oon vaan utelias, eihän sitä mitään opi jos ei kokeile :)

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Helmikuu 9. 9:58:58 2006

Eka kannattaa yleismittarilla tarkistaa saako päätteet jännitteen ja signaalin.
Jos saa niin päätteet ovat palaneet suurella todennäköisyydellä. Jos ei saa niin sitten taas mittari käteen ja paikantamaan mihin signaali katkeaa, siinä vaiheessa olis hyvä olla jo piirrustukset ja oskilloskooppi ja vähän kokemusta. Myös kannattaa tarkistaa printtejen laatu virtalähteen puolelta. Niillä on tapana palaa poikki kun tehdään asennusvirheitä.
#6
Escort -75

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Helmikuu 9. 17:06:05 2006

Thanks vastauksista.
Irrotan piirilevyn kunnolla tarkasteltavaksi ja katson sen läpi. Josko kävis tuuri ja löytyis jotain juotettavaa tai muuta suffelia vikaa.

Oskiloskooppi sun muut hommat mä voin unohtaa suosiolla,Mutta niitä tosiaan tarvii ,jos on ongelmallinen vika.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Autovahvistimien korjaus.

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Helmikuu 10. 10:42:00 2006

KtK kirjoitti:Mulle tuli ton talviauton mukana tommonen autostudion x-50.4 vahvistin ja koitin sen laittaa sen huudattamaan etu sekä takakajareita ,kun se on nelikanavainen.

Toinen puoli (kanavapari)vaan on täysin mykkä siinä Sulakkeet ehjät ja sisälläkään ei näy mitään kärventymisen merkkejä. Johdotuksissa ei ollut vikaa ,ne koitin monella eri tapaa. Toi toimii pelkästään 2kanavaisena nyt.

Onko noissa autovahvareissa jotain yleistä vikakohdetta ,mitä vois tämmönen sähköhommiin kouluttamaton kotinikkari mahdollisesti etsiä yleismittarilla.
Noissa Autostudioissa ei muuta olekaan kuin vikaa....
Vaikuttaisi kylmäjuotokselta kun ei polttele häiriövaloja eikä sulakkeita. Monesta tuollaisesta on kärähtäneet fetit korjattu, mutta silloin se olisi yleensä oikosulussa

Erään kaverin uutena ostamasta Autostudion waffista löytyi mm. haljennut piirilevy, hyppylanka, n. puolet konkista pullistuneita ja kylmäjuotoksia jotka varsinaiset häiriöt aiheutti.... Sitä ennen jo käynyt takuuhuollossa kertaalleen ja sanoivat etteivät löytäneet vikaa kun eivät avanneet koko härveliä.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Helmikuu 10. 11:36:51 2006

Ilkka_H kirjoitti:Eka kannattaa yleismittarilla tarkistaa saako päätteet jännitteen ja signaalin.
Jos saa niin päätteet ovat palaneet suurella todennäköisyydellä. Jos ei saa niin sitten taas mittari käteen ja paikantamaan mihin signaali katkeaa, siinä vaiheessa olis hyvä olla jo piirrustukset ja oskilloskooppi ja vähän kokemusta. Myös kannattaa tarkistaa printtejen laatu virtalähteen puolelta. Niillä on tapana palaa poikki kun tehdään asennusvirheitä.
Se on paha vaan saada niitä kuvia ku ei oikeen huollot/maahantuojat oo kiinnostuneita niitä jakamaan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Helmikuu 10. 12:29:51 2006

Pistän infoa tosta vahvarista ,kunhan saan sen purettua tässä tulevana viikonloppuna.
Pullistuneita konkkia ,sun muuta en tosta löydä kyllä.

Mulla on cossussa autostudion champagne sarjan nelikanavainen ja siitä ei ole kuin positiivisia kokemuksia. Mitään vikaa ei siinä ole ollut ja häiriöetäisyydet sun muut on mun korvalle riittävän hyvät.

Tota ennen oli paikalla macromin nelikanavainen kehuttu testivoittaja vahvari ,johon tuli ihmeellinen vika. Laturin sun muiden häiriöt tulivat läpi ,vaikka mitä teki. Lähetin sen sitten huoltoon helsinkiin. Se oli siellä huollossa varmaan puoli vuotta. Mulla ei ollu kiirus ,kun ostin toisen vahvarin sen tilalle. Lopulta se sitten mun soiton jälkeen "korjattiin" hyvään hintaan.

Rca liitin tai joku oli mukamas huonosti paikoillaan ja häiriöt johtui siitä.

Sama surina ja vihellys kuului edelleen siitä ja kun kattelin vahvarin sisälle ,ei siellä ollut yhtäkään liittimen kantaa juotettu kuin tehtaalla.

Phoenix goldin m-50 vahvari on myös toiminut vuodesta toiseen ilman ongelmia.

Harman gardonin vahvari meni paskaksi yhtenä talvena ,kun pakkanen laski muutamassa tunnissa -25 asteesta plussan puolelle. Kondenssi vettä oli kertynyt vahvarin sisään ja se kärvensi toisen etukajarin paskaksi hirveen pamauksen saattelemana. Se antaa varmaan suoraan virransyötöstä virtaa kaiutinlinjoihin.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Pe Helmikuu 10. 23:38:23 2006

Yleensä näissä pikkuisenkaan laadukkaimmissa on pareittain ne lähtöjen trankut. Jos näin, niin kannattaa katsoa mikä muodostaa summittain parin ja vaihtaa molemmat. Yleensä jos toinen palaa niin toinen kuormittuu ja palaa. Jos vaihtaa toisen, se pelaa kyllä hetken, mutta sitten se palaa uudelleen.

Ja jos joku trankku on palanut, niin vaihda ihan suosiolla samantien se etuvastus.

Ja jos on sellainen iso monijalkainen satiainen se vahvistinosa, niin siihen ei sitten vaihdellakkaan pareja :)

Ja yleensä nuo vahvistintrankut on sellaista 20€ molemmin puolin kappale.. Ja yleensä niissä on useampi jalka kuin kolme..

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Helmikuu 13. 18:20:27 2006

Vahvistin on jo autossa paikalla ja toimii mainiosti ja häiriöittä.

Vikana oli piirikortin alapuolella vahvistimen rungosta tulevan maapiuhan ympäristö ,josta oli ne piirikortissa olevat "layerit" tai mitä ne nyt on palaneet poikki ,siten että toisen puolen pienemmät trankut olivat ilman maata. Kunnon juotoksella yhdistin layerit uudestaan yhteen ja se oli siinä.

Kaikkein paskamaisinta hommassa oli niitten trankkujen päällä olevat peltiset kiinnipito klipsut. Ne ovat saamarin piukassa runko-osassa olevassa urassa ja takaisinlaitto yhtä kovaa vääntöä. Ihme ja kumma ei mitään hajonnut niitä takaisin survoessa.

Varmaankin saanut joskus suoraan virtaa runkoon ,kun oli tolleen maapiste kärvähtänyt.
Mutta nyt toimii ok ,thanks neuvoista. Ilman niitä ei olis tullut irrotettua kyllä koko piirilevyä,kun oli sen verran työlään näköinen.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Helmikuu 13. 18:49:25 2006

jesus48 kirjoitti:/quote]
Se on paha vaan saada niitä kuvia ku ei oikeen huollot/maahantuojat oo kiinnostuneita niitä jakamaan.
Mutta ne yleensä myy niitä noin 5-20€ hintaan. Ainakin me myytiin niitä kun olin clartsun huollossa hommissa ja itekkin olen ostanut niitä monesti muihin merkkeihin.
#6
Escort -75

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Helmikuu 13. 21:39:03 2006

KtK kirjoitti:Tota ennen oli paikalla macromin nelikanavainen kehuttu testivoittaja vahvari ,johon tuli ihmeellinen vika. Laturin sun muiden häiriöt tulivat läpi ,vaikka mitä teki. Lähetin sen sitten huoltoon helsinkiin. Se oli siellä huollossa varmaan puoli vuotta. Mulla ei ollu kiirus ,kun ostin toisen vahvarin sen tilalle. Lopulta se sitten mun soiton jälkeen "korjattiin" hyvään hintaan.

Rca liitin tai joku oli mukamas huonosti paikoillaan ja häiriöt johtui siitä.
Joo sen RCA:n liittimestä ulomman johtimen pitäisi mennä suoraan maihin, muuten vinkuu ja rätisee. Niitä ei ole kunnolla juotettu juuri missään vahvarissa....

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Helmikuu 13. 22:30:11 2006

KtK kirjoitti:Harman gardonin vahvari meni paskaksi yhtenä talvena ,kun pakkanen laski muutamassa tunnissa -25 asteesta plussan puolelle. Kondenssi vettä oli kertynyt vahvarin sisään ja se kärvensi toisen etukajarin paskaksi hirveen pamauksen saattelemana. Se antaa varmaan suoraan virransyötöstä virtaa kaiutinlinjoihin.
Itsellä kävi vastaava Jbl:n vahvarilla.Oli vaan sen verran järeä elementti kiinni ettei heti hyppinyt silmille. Antoi elementille suoraa liki +40volttia.
Mikäs harmanin malli oli kyseessä ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Helmikuu 14. 11:35:53 2006

Toi harman kardon on mallia ca-260 ,semmonen todella massiivisella jäähdytysrivastolla varustettu 2-kanavainen roikale.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 14. 20:52:39 2006

KtK kirjoitti:Toi harman kardon on mallia ca-260 ,semmonen todella massiivisella jäähdytysrivastolla varustettu 2-kanavainen roikale.
Jos olisi ollut tc-600 niin olisin ollut kiinostunut vaikka olisikin ollut rikki :wink:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Maaliskuu 22. 2:09:45 2006

Kärähtänyt
Kärtsännyt
Tuossa emännän autossa ollut vahvari rutisi hetken ja sitten lopetti toiminnan. Sisältä löytyi tuollaiset tummentuneet kohdat ja pystyi mittaamaan kummin päin vai vastus arvo kun viereisiä vastaavia vain toiseen suuntaan. Mistäs tuollaisia diodeja(?) voisi alkaa metsästämään ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ke Maaliskuu 22. 10:01:52 2006

Yleiselektroniikasta näyttäis löytvän diodeja.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Maaliskuu 22. 11:15:42 2006

Aksu kirjoitti:Kärähtänyt
Kärtsännyt
Tuossa emännän autossa ollut vahvari rutisi hetken ja sitten lopetti toiminnan. Sisältä löytyi tuollaiset tummentuneet kohdat ja pystyi mittaamaan kummin päin vai vastus arvo kun viereisiä vastaavia vain toiseen suuntaan. Mistäs tuollaisia diodeja(?) voisi alkaa metsästämään ?
Otitko irti mittausta varten? Diodi on paha mitata paikallaan. Täytyy toinen jalka juottaa ainakin irti ja sitten katsoo vaikka mittarin diodimittauksella. Toisin päin pitäis olla 0.3-0.8v ja toiseen suuntaan ääretön. Jos näyttää nollaa tai ääretöntä molemmin päin niin diodi on rikki. Mutta kyllä sillä oomimittauksellakin tietysti selvittää.
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Maaliskuu 22. 12:15:23 2006

Olivat paikoillaan mutta kaikista kulki läpi molempiin suuntiin kun mittasin muissa ei onistunut.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Maaliskuu 22. 22:12:50 2006

Aksu kirjoitti:Olivat paikoillaan mutta kaikista kulki läpi molempiin suuntiin kun mittasin muissa ei onistunut.
Niinpäniin. Jos ei kulje kumpaankaan suuntaan yhtään, niin sillon voidaan vetää varma johtopäätös että diodi on rikki. Sikäli mikäli mittaus on tehty osan ollessa paikallaan. Se virta voi kulkea ihan mitä tahansa muutakin kautta, joskus niiden rinnalla voi olla vastuksia, kondensaattoreita, toinen diodi toisin päin, kela, tai vaikka joku muu kikkare mikä ei nyt äkkiä tule mieleen. Riippuu ihan mikä niiden diodien tehtävä on siinä kytkennässä.

Ihan kokemuksen pohjalta voin sanoa, ettei kannata luottaa minkään komponentin mittaustulokseen, jos on mitattu osan ollessa paikallaan. Metsään menee hyvin helposti.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin