Scorpion lämppärinkenno

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Scorpion lämppärinkenno

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Tammikuu 23. 22:38:54 2006

Onko iso homma vaihtaa ja löytyykö jostain ohjeita?
Ajattelin tuon vaihtaa kun ei se sooda/happo pesu auttanut vaikka paransi kyllä lämpenemistä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ma Tammikuu 23. 22:47:29 2006

Joutuu siinä tekemään vähän enemmän töitä kuin taunuksessa :lol: . Joutuu avamaan koetaulun alapuolen ja sieltähän se pikku hiljaa rupee näkymään. Kenno on kiinni kotelossa kahdella ruuvilla ja letkut kannattaa tukkia, ettei ihan kaikki nesteet valu matoille :wink:
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Tammikuu 23. 22:50:28 2006

Ok... voi olla että tulee teetettyä vaihto...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ma Tammikuu 23. 22:51:13 2006

Ei se loppuunsa ole mikään paha rasti
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Tammikuu 23. 23:03:30 2006

Tällä hetkellä ei valitettavasti ole tiloja :-(
No samalla tulisi lohkolämmitin sisäpistokkeella...
Sitten enään tuon Abs pumpun vaihto niin sit kaikki toimii ainakin hetken =)

Vai haluaako joku pääkaupunkilainen cossu jäsen ottaa projektiksi =)
Osat on jo tilattu.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Tammikuu 24. 7:26:26 2006

Mulkosilmässä ei ole mitää koetaulun "alaosaa" minkä voi ottaa pois, siinä pitää purkaa koko koetaulu pois että pääsee käsiksi lämppärin kennoon.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Tammikuu 24. 8:18:04 2006

ainahan olisi mallivuosi kiva tietää kun keskustellaan malleista ja oletkos tarkastanut että letkut menee kennolle oikeinpäin.
92-94 mallissakaan ei ole iroitettava kojelaudan alaosaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Tammikuu 24. 9:15:19 2006

sierra friikki kirjoitti:ainahan olisi mallivuosi kiva tietää kun keskustellaan malleista ja oletkos tarkastanut että letkut menee kennolle oikeinpäin.
92-94 mallissakaan ei ole iroitettava kojelaudan alaosaa.
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Käyttöpeli)

Tuossahan tuo lukee ja alhaalla kans =)
Kenno on orginaali eli tehtaan jäljiltä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Tammikuu 24. 14:36:08 2006

Meni vähän ohi tuo vuosimalli :oops: :-$
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ti Tammikuu 24. 17:15:34 2006

Sen verran täytyy ratsastaa aiheella että mites -88 sierran lämppärinkennon vaihto? Taitaa olla aika vastaava homma kuin scorpissa..? On kans sen verran vilponen toi koppi että joutuu varmaan tommosen homman tekeen.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Tammikuu 24. 18:53:35 2006

Hoppamiäs kirjoitti:Sen verran täytyy ratsastaa aiheella että mites -88 sierran lämppärinkennon vaihto? Taitaa olla aika vastaava homma kuin scorpissa..? On kans sen verran vilponen toi koppi että joutuu varmaan tommosen homman tekeen.
Yleensä se kenno on vain täynnä lehtiä ja hiekkaa...

Kojelaudan alaosa pois, kojelaudan ilmaletkut irti, lämppärin kennon letkut ja se läpivientikumi irti, sitten se kennon kotelo irti (2 pulttia ylälaidassa), vedetään sitä irti tulipellistä jotta saadaan itse kenno irti (2 ruuvia) kenno irti ja sama takaisinpäin

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Tammikuu 26. 19:38:29 2006

Ajattelin että jos otan riskin ja vaihdan tuon kennon itse... tässä lähdössä parin viikon lomalle Kiinaan ja sieltä tullessä olisi 2 päivää aikaa vaihtaa ennen töihin joutumista.

Löysinkin Erään Scorpion clubin sivuilta ohjeet kuvien kera joten eikähän tuo onnistune... Lohkarin kun saisi viellä asennettua samalla niin sitten olisi jo voiton puolella.

Asiasta viidenteen, minkalaiset polttimot ovat siinä ilmastointilaitteen ohjain paneelissa?
Yksi pimeenä joten sen vaihtaisi samalla...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Helmikuu 12. 21:13:04 2006

No niin... tuli sitten vaihdettua kenno ja 2 päivää meni...
Piti purkaa melkoisesti ennen kuin sai kennon ulos mutta nyt lämpiää.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Ma Helmikuu 13. 7:40:20 2006

Tuttu rojekti... tosin -91 malliin joten tais mulla olla vähän helpompi jopi.
5 tuntii meni...
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Helmikuu 25. 22:55:51 2006

Tuota nyt kysyisin ehdotuksia...
Pumppu on vaihdettu ja tuon lämppärinkennokin vaihdoin mutta taas ei tuppaa puskee lämpöä...
Eli tyhjänkäynillä tuloilma jäähtyy mutta kieroksia nostaessa lämpötila nousee.
Missä voisi olla nyt vika? systeemi on pesty ennen pumpun vaihtoa pariin kertaa ja sisällä on siis tuoreet nesteet.

Termari vaihdettu 2 vuotta sitten, pumppu noin 2-3kk siten ja lämppärin kenno 2 viikkoa sitten.

Työmatka on noin 10-11km ja kone ehtii juuri ja juuri lämmetä tuolla matkalla jos ulkona -10c
Maskin takana pahvi ohjaamassa ilman jäähdyttimen yli.
Koneen päältä on nyt se muovisuoja pois mutta sen ei luulisi aikuttavan noin paljon...

P.S.Lämppärinkennon jälkeisellä koe ajossa alkoin lämpöä puskemaan todella paljon HI asennossa kunhan ilmat vain poistu järjestelmästä.
P.S.kennolle menevät letkut ovat niin että kuskinpuoleinen letku menee alempaan ja öljyjäähdyttimeltä tuleva vesiletku vastaavasti ylempään.

Kyseessä on tuo sigun Scorpari.

P.S.2.Imusarjan alla on T-kappale josta menee letkut imusarjan molemmille puolille(juureen), T-kappaleesta lähtee yksi letku tulipellin vieressä olevaan toiseen T-kappaleeseen josta sitten menee vastaavasti letkut molemmille puolille konehuonetta, mitä nuo ohjaa? T-kappale on rikki joten tuo nyt hetken aikaa pois käytöstä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Helmikuu 25. 23:41:05 2006

Omat arvaukseni: termari jumittaa ja ilmaa edelleen jossakin järjestelmässä.

Minulla sai 2.8:iin muistaakseni lisäillä vettä n. viikon nesteiden vaihdon jälkeen eikä tavan 2.9 12V:ään taida olla niitä helpoimpia tapauksia. Voisi yrittää nostaa paisuntasäiliön puoleisen eturenkaan vähän ylös ja yrittää täten röyhtäyttää.

Edit: lisätty tarkennus.
Viimeksi muokannut Sine, Su Helmikuu 26. 14:19:55 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Helmikuu 25. 23:46:04 2006

Voisikohan termari olla sitten sökö?... tosin kun on lämmennyt niin lämmöt pysyy tasaisena.

Onkohan tuo vaikea vaihtaa? ahtaalta näyttää paikat termarin ympärillä.
Tai missä se ilma siellä luuraa? 2 viikkoa ajeltu jo kennon vaihdon jälkeen... Olen tarkkailut nesteen määrää varmuuden vuoksi ja sitä ei katoa/lisäänny.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Helmikuu 26. 20:53:48 2006

Tässä tänään tuli 10asteen pakkanen joten lähdin ajelee...
Säädin haluamaksi lämmöksi +22c ja 15km lenkillä ei oikein halua lämmetä nopeasti...
No kun tulin kotiin jätin auton käyntiin, laitoin lämppärin HI asentoon ja sisäkieron päälle.
Konepelti auki ja katsomaan... lämppärille menevät letkut eivät ole kuumat mutta lämpöiset kylläkin.
Siinä sitten taskulampun valossa tutkiskelin paikkoja, ei vuotoja etc...
10min siinä ihmettelin ja puristelin letkuja.
Menin autoon sisään... uuuh sehän on lämmin kuin sauna...
Eli jos diagnoisoin oikein niin termari ei kait mene kunnolla kiinni joten lämppärille menevä vesi alkaa lämmetä kunnolla vasta kun jäähdyttimessä oleva vesi on kanssa kuumaa eli kiertää kait lähes kokoajan... Flektit ei lähteneet päälle.
En sitten mennyt enään koeajolle jolloin olisi nähnyt että laskeeko lämppärin lämpö kun ajoviima alkaa jäähdyttää jäähdytintä.
Päätin ostaa/tilaa uuden termarin, johan se on 2 vuotta vanha.
Jos tuon vaihdon jälkeen ei ala lämmetä niin sitten en tiedä missä voisi vika olla.

P.S.Paisuntasäiliöön tulee 2 letkua yläreunaan(altahan lähtee yksi paksumpi kanssa) niin pitääkö ne molemmat olla lämpöisiä? se ohkasempi ei ole lämmin mikä lähtee ylävesiletkun juuresta paisuntasäiliöön.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Helmikuu 27. 0:31:34 2006

Ainakin tuo Scorpio Cosworth kimppatilauksen huolto-DVD videon mukaan BOA:ssa se termarikotelo on koneen päällä kansien välissä, joten se on kai aika hyvin esillä. En tiedä sitten onko siinä muuta "roinaa" tiellä, mutta eipähän tarvitse ainakaan nosturille autoa viedä.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Helmikuu 27. 1:24:40 2006

Kyseessä siis BOB kone jossa termari koneen vasemmallapuolen moottorikannattimen vieressä...
Siihen menee muistaakseni 3 letkua.
Joutuneen vaihtaa alakautta?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Vastaa Viestiin