OHC vauhtipyöristä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

OHC vauhtipyöristä

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 12. 18:11:57 2006

Miten se nyt oli, onko kaikkien 2.0 ohc koneiden vauhtipyörät samanlaisia? Kun ainakin uudemmissa on pyörää, jonka takana on ulkokehällä iso lisäpuntti. Jotenkin muistelisin että esim. Taunuksien limpuissa ei tätä extrapainoa olisi, vaan pyörä näyttäisi perspuoleltaan samanlaiselta kuin cvh tai v6 pyörät. Miten on?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Maaliskuu 12. 19:39:26 2006

Vanhemman mallin (20) on yleensä toi lisäpainouloke n. 3cm korkea ja uudemmissa (ainakin 205) toi uloke on n. 5cm korkea, kun pyörää katsotaan suoraan takaapäin. Painot on muistaakseni 8,5kg toi pienempi ja n. 10kg toi painavampi.

Kun ulokkeen sorvaa tasaiseksi muuhun takapintaan nähden tulee painoksi n. 6kg.

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Su Maaliskuu 12. 21:04:20 2006

Ainakin vm. -89 205 lohkollisessa vauhtipyörä 9.2kg vakiomuodossaan. Takapuolella olevan "lisäpuntin" paksuutta en muista, mutta voin tarkistaa huomenissa.

Edit. Ei tullut mitattua, mutta ei se vauhtipyörän kokonaispaksuus lisäpainomurikan kohdalta ole kuin n. 30mm.
#1193

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Marraskuu 19. 23:15:36 2006

Entäs 1.6 pyörät? Oliko niissä tuota lisäpainoa?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 20. 18:20:27 2006

On niissäkin lisäpaino, ainakin normi sierran 1.6l (ei e-max). Melkein kokonaan pois se limppu, painoa 6kg. Koko limppu kun poistaisi, niin varmaan 5,5kg painais?

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Joulukuu 24. 16:15:37 2006

mulla on tuo -89 2l ohc kaasari(toistaiseksi) tekniikka.paljonko kannattaisi vauhtipyörää keventää ?
-----
peltisarja
2,5 putkisto
kansi portattu
isommat pakoventtiilit pitäs olla
kentcamsin fr30 nokka
EDIT:
löysin paikan missä oli enemmän asiaa tästä asiasta mutta kai se tääläkin menee... :roll:
eli siis jos keventää vauhtipyörän niin kannattaa samalla tasapainottaa kampiakseli ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Joulukuu 24. 16:44:29 2006

Se limppu pois pyörän takaa niin on sopivan painonen.

Ei kampiakselia tarvitse tasapainoittaa, pyörä tietysti pitää.

Mutta jos koneen purkaa, niin silloin kannattaa tasapainottaa ka.

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Joulukuu 24. 16:53:47 2006

okei.paljohan joku koneistamo ottaa tuommoisesti hommasta jos vien vauhtipyörän sinne
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Joulukuu 24. 17:23:11 2006

jossain parin kolmenkympin paikkeilla nuo on
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Joulukuu 24. 17:24:39 2006

selvä,kiitoksia :)
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ma Toukokuu 28. 17:31:58 2007

missäs toi is:n vauhtipyörä kannattais keventää ja tasapainottaa yhdessä kampuran kanssa, toijala,hämeenlinna,tampere,valkeakoski alueella..? eli siis vauhtipyörä otetaan niinku silta takapuolelta "tasaseks" sen keskikohan kanssa :)
Nissan Cedric -86 2,8l TD

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Toukokuu 28. 21:21:46 2007

Suh0 kirjoitti:mulla on tuo -89 2l ohc kaasari(toistaiseksi) tekniikka.paljonko kannattaisi vauhtipyörää keventää ?
-----
peltisarja
2,5 putkisto
kansi portattu
isommat pakoventtiilit pitäs olla
kentcamsin fr30 nokka
EDIT:
löysin paikan missä oli enemmän asiaa tästä asiasta mutta kai se tääläkin menee... :roll:
eli siis jos keventää vauhtipyörän niin kannattaa samalla tasapainottaa kampiakseli ?
Kyllä kannattaa kampiakselikin tasapainottaa samalla vauhtipyörän kanssa ja mukaan myös kampuran hihnapyörä ja paine-asetelma.
Tämä siis jos haluaa ettei alakerta heti muutamas viikos/kuukaudes hajoo.
Kokemuksesta voin sanoa että on aika pahoin epätasapainossa noi ohc kampurat tehtaan jäljiltä... :?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Toukokuu 29. 0:13:36 2007

mitenkäs tommonen kampura tasapainotetaan yleensäkkään ? mitä tommonen tasapainotus+kevennys hommat tulee maksamaan

ja nyt siis "specsit" mitkä tulee :lol: :
efi ruisku
kentcams fr30 nokka
martelius xxl peltisarja
martelius 2,5" putkisto
kansi vielä auki?
1mm ylikoko männät josta sorvataan niin että tulee tatti päälle jolla puristus nousee kun lohkon yläreunasta otettu 2,5mm pois tavaraa
kaikki uudet laakerit
kytkin
sekä kaiken kruunaava vaapavirtaus kartiosuodatin :P
Nissan Cedric -86 2,8l TD

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Toukokuu 29. 0:27:15 2007

Suh0 kirjoitti:mitenkäs tommonen kampura tasapainotetaan yleensäkkään ? mitä tommonen tasapainotus+kevennys hommat tulee maksamaan
Siihen on ihan oma tasapainotuskone, samalla laitteella taitaa onnistua kaikenlaisten muidenkin "tankomaisten" osien tasapainotus.
Ite maksoin seinäjoella kampuran, vauhtipyörän, hihnapyörän ja paineasetelman painotuksesta jotain 100€, en nyt muista, mutta jossain saa kuulemma 30-40€.llakin... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

viheltää
Viestit: 255
Liittynyt: Pe Tammikuu 19. 23:36:54 2007
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja viheltää » Ti Toukokuu 29. 12:33:57 2007

[quote="Suh0"]mitenkäs tommonen kampura tasapainotetaan yleensäkkään ? mitä tommonen tasapainotus+kevennys hommat tulee maksamaan

Itse hain tänään zvh:n k.akselin,vauhtipyörän ja asetelman tasapainotuksesta, hinta oli 65€ forssan mootorihiomossa. Tammerdielselissä oli jotain 60€ luokkaa, kun kyselin jokunen kuukausi sitten.Mutta sielä oli aika pitkä jono silloin!!!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Toukokuu 29. 21:47:21 2007

tumppe kirjoitti:
Kyllä kannattaa kampiakselikin tasapainottaa samalla vauhtipyörän kanssa ja mukaan myös kampuran hihnapyörä ja paine-asetelma.
Tämä siis jos haluaa ettei alakerta heti muutamas viikos/kuukaudes hajoo.
Kokemuksesta voin sanoa että on aika pahoin epätasapainossa noi ohc kampurat tehtaan jäljiltä... :?
Jokohan tuo minun ohc sitten kohta hajoaa 8)
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Toukokuu 29. 23:07:50 2007

Arska kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Kyllä kannattaa kampiakselikin tasapainottaa samalla vauhtipyörän kanssa ja mukaan myös kampuran hihnapyörä ja paine-asetelma.
Tämä siis jos haluaa ettei alakerta heti muutamas viikos/kuukaudes hajoo.
Kokemuksesta voin sanoa että on aika pahoin epätasapainossa noi ohc kampurat tehtaan jäljiltä... :?
Jokohan tuo minun ohc sitten kohta hajoaa 8)
Ei välttämättä, mutta nämä havainnot on mun henkilökohtaisia havaintoja Sierran ja Taunuksen täysin vakio kuntoisista ja rempatuista alakerroista, joihin on pultattu viri kansia yms., niin ovat "ravistaneet" aika kivasti, joka jossain vaiheessa syö laakerit, ku antaa kenkää sopivasti.
Myös tasapainottajilta ym. ohc rakentelijoilta kuullut täysin samat tarinat.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Toukokuu 30. 15:59:43 2007

Suh0 kirjoitti:kun lohkon yläreunasta otettu 2,5mm pois tavaraa
Niin alkaa olemaan sylinterin ja vesitilan väliset kannakset melkolailla ohuet mutta kai ne vielä tuon verran kestää ottaa, samaten alkaa ne nystyrät olemaan aika lähellä pakosarjan laippoja

Lisäksi säädettävä nokka pyörä on aika pakollinen jo pelkästään tuon nokan takia niin myös kun lohkosta/kannesta ottaa tavaraa niin jako muuttuu ja tuuria saa olla että osuu kohdalleen vakiopyörillä

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Toukokuu 30. 16:46:34 2007

tuota jako juttua olen itsekkin miettinyt että pitää varmaan hommata säädettävä kun tulee alemmas kansi niin menee persiilleen....ensimmäistä auton konetta laittelen joten tieto ei ole vielä mitään kaikkein parasta mutta parhaani yritän :D mutta nyt menee sormi suuhun ton säädön kanssa :oops: miten tommosella säädettävällä nokkapyörällä säädetään se jako oikeaksi sitä en tajua :roll:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Toukokuu 30. 19:15:23 2007

Eipä ole vielä itsellekkään tullut eteen mutta mitä olen ymmärtänyt niin käännetään kampura käännetään tietyn asteen verran ykk, sitten käännetään nokka niin että venttiilin nostoa on jonkun verran. Arvot sen mukaan mitä nokan valmistaja on ilmoittanut

Tai jotenkin sinne päin.

Tarvittavia työkaluja on ainakin heittokello ja astelevy

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Toukokuu 30. 23:42:28 2007

jotenkin noin olen itsekkin ymmärtäny,sithän sen näkee kun homman on tehny, voin vaikka laittaa mun kokemuksesta sit tänne :lol:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Toukokuu 31. 18:31:56 2007

Itse tein tämän mukaan oman nokan ajotuksen.

Vastaa Viestiin