Tarttis vinkin laatikon stefan vaihtoon

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Foortman
Ylläpitäjä

Tarttis vinkin laatikon stefan vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Foortman » Ma Kesäkuu 13. 17:51:16 2005

Pitäisi siis vaihtaa type9 lootaan stefa kun kusasee öljyä pihalle mutta eipä ole monttua / nosturia .. Oliskos täälläpäin (kirkkonummi/lähialue) jollain vaikka monttua pihalla missä sen vois tulla vaihtamaan ?

Ei oikein viitsisi moisesta hommasta maksella korjaamon hintoja..

Pjaah tiiä sitten kuuluko tämä tänne tekniikka puolelle mutta tänne tämä tuli kirjoitettua.

EDIT: Eikös se laatikon perseen stefa tule ulos ihan vaan ottamalla ja uusi takaisin vaan laittamalla ?? Ikäänkuin ilman mitään erikoistyökaluja?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Maaliskuu 13. 13:05:09 2006

Niin kuis hankala operaatio tää nyt olikaan? Vaihteistoöljyt tulee varmastikin pihalle, mutta onko tossa mitään muuta kuin nyppää kardaanin veke ja vaihtaa stefan? Vai joutuuko purkamaan kenties jotain muutakin?

Kävin tossa äsken ostamassa Type9 lootaan stefan ja pitäis laitella se lähipäivinä paikoilleen että sais joskus auton liikenteeseen... Nää rojektit kun tuppaa vähän venymään :-)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ma Maaliskuu 13. 16:47:51 2006

No itse kun vaihtoin sen peräpään stefan niin eipä siinä monttua/nosturia tarvinnu, autoa vaan riittävästi kyljelleen tunkilla ja sitte alle ryömimään. Ei tarttenu tehdä muuta kun ottaa se kardaani irti.

Tosin jonkunlaisen erikoistyökalun voi joutua tekemään stefan pois ottamiseen, ei tullut itsellä ihan sormilla vetämällä. Uusi paikalleen sievästi vasaralla naputtelemalla. Öljyäkään ei tullut ulos juuri yhtään, tosin ei sitä varmaan lootassa paljoa ollutkaan.
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Maaliskuu 13. 17:32:26 2006

Ei sieltä öljyt ulos tule jos nyt et keulaa hirveen ylös nosta.
Kardaani irti, stefa pois ja uus tilalle.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Maaliskuu 13. 18:22:41 2006

ckolli kirjoitti:Ei sieltä öljyt ulos tule jos nyt et keulaa hirveen ylös nosta.
Kardaani irti, stefa pois ja uus tilalle.
Juurikin näin..

..ja vielä jos nostaa auton peräpäästä ylös, niin öljyn tulo on vieläkin vähäisempää.
(nostaahan sitä kuitenkin täytyy, ellei rasvamonttua ole saatavilla) :wink:

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Maaliskuu 13. 22:30:09 2006

Kiitos vastauksista.

Ja vielä näin mielenkiinnosta kysyisin että millaisia kokemuksia on ollut tuon stefan kestävyyden/pitävyyden suhteen vaihdon jälkeen? Eli onko ollut esim. kardaaniin hioutunutta lovea tai jotain muuta vastaavaa joka lyhentäisi uuden stefan käyttöikää?

Tässä omassa diesel säksättimessä ainakin siimapyörän stefan kestämään saaminen on ollut pienoinen "pain in the ass"... Mutta toisaalta eipä se paljoa ole vuotanutkaan, juuri sen verran että sotkee vähän kerrassaan moottorin alakerran.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Maaliskuu 13. 23:17:20 2006

Jätä stefaa hieman ulospäin (jos uraa akselissa) ja MUISTA laittaa vaseliinia siihen stefan uraan.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Maaliskuu 16. 23:01:37 2006

Tulipas toi stefa vaihdettua tässä iltapuhteina samalla kun asensi vetokoukun. Samoihin auton alle ryömimisiin siis kaksi hommaa :-)

Vaihtaminen onnistui melko mukavasti kun ensin purki kardaanin irti etupään kuminivelestä ja kannatinlaakerista. Tämän jälkeen vaan vati varmuuden vuoksi alle ja nyppäsee laatikonpäästä kardaanintumpin pois.

Itse stefan pois kampeaminen olikin sitten hieman ikävämpi operaatio kun käytössä ei ollut mitään "erikoistyökalua" siihen tarkoitukseen. Parilla erikokoisella ruuvimeisselillä ja hieman vasaralla avittaen stefa kuitenkin antautui. Epäilen että jonkinlaisella liukuvasaravirityksellä stefa olisi suorastaan hypännyt pois.

Noh uusi stefa paikalleen ja eikun kasaamaan. :) Kasaamisvaiheessa haastetta aiheutti kardaanin kuminivel jota piti isolla putkiklemmarilla hieman puristaa kasaan ennen kuin pultit sattuivat paikoilleen. Tässä taas viisastui sen verran että seuraavan kerran moista purkaessani laitan klemmarin kuminivelen ympärille jo purkuvaiheessa ennen pulttien irroitusta. Toi vanha kuminivel nimittäin tuppaa hieman repeämään viruessaan entisiin mittoihinsa. Onneksi kun nivelen sai paikoilleen, niin se pieni repeämä joka siihen tuli painui mukavasti kasaan. Voihan se olla jos tuolla paljonkin yli puolitoista sataa päästelisi, niin saattaisi kardaani ehkä elää omaa elämäänsä, mutta onneksi tuolla Dieselillä ei suomen teillä varsinkaan moisesta tarvitse haaveilla :-)

Eli semmoinen tarina stefan vaihdosta...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin