Sylinteriputkien särötarkastus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Sylinteriputkien särötarkastus
Kas kun aikoinaan sattui tilanne, jossa syystä tai toisesta pääsi ahtopaineet vesitilaan ja tulivat sitten termostaattikotelon tiivisteen läpi pihalle, nesteiden kera. Kannentiivisteessä ei näkynyt mitään räjähtämiseen viittaavaa. Ahtoja oli varmaan reilut 1.5 bar.
Herääkin kysymys, että mistä paine on mennyt vesitilaan, vai onko vain sattumaa, että termarikotelon tiiviste hajosi samassa vedossa, kun painepuolella ollut ilmamäärämittari ampui kantensa konepeltiin.
Luulisi että noin äkillinen paineisku vaatisi ihan silminnähtävän halkeaman sylinteriputkessa, jota kuitenkaan ei ole näkyvissä. Toinen ihmetyksen aihe on se, ettei syylärin pääty irronnut, vaan vedet päätti tulla noin pienestä raosta ulos.
Lohko on 205 ja std koossa, joten ihan riskiryhmään se ei kuulu. Kuitenkin pitäisi saada selville, onko jossain putkessa pieni halkeama joka ei suoraan näy.
Mahtaakohan toimia, jos lohkon täyttää esim värjätyllä viinalla ja pöllyttelee putkien sisäpinnoille vaikka liitujauhoa? Läpi tuleva neste sitten kostuu halkeaman kohdalta. Tunkeumaväri olisi tietysti kaikkein paras sutia putkiin, mutta sitä nyt ei ole käsillä.
Onko muille sattunut koskaan tilannetta, jossa pahvi päästää paineet läpi, vaurioitumatta? Kansi ei vuoda mistään, sillä on ajettu paljonkin tuon tapauksen jälkeen toisessa koneessa. Voisi vaan kasata tuon lohkon taas käyttökuntoon, muttei viitsisi hoonata/rengastaa ja tehdä muutenkin isoa työtä ja sitten huomata, että jostain tussuttaa läpi.
Herääkin kysymys, että mistä paine on mennyt vesitilaan, vai onko vain sattumaa, että termarikotelon tiiviste hajosi samassa vedossa, kun painepuolella ollut ilmamäärämittari ampui kantensa konepeltiin.
Luulisi että noin äkillinen paineisku vaatisi ihan silminnähtävän halkeaman sylinteriputkessa, jota kuitenkaan ei ole näkyvissä. Toinen ihmetyksen aihe on se, ettei syylärin pääty irronnut, vaan vedet päätti tulla noin pienestä raosta ulos.
Lohko on 205 ja std koossa, joten ihan riskiryhmään se ei kuulu. Kuitenkin pitäisi saada selville, onko jossain putkessa pieni halkeama joka ei suoraan näy.
Mahtaakohan toimia, jos lohkon täyttää esim värjätyllä viinalla ja pöllyttelee putkien sisäpinnoille vaikka liitujauhoa? Läpi tuleva neste sitten kostuu halkeaman kohdalta. Tunkeumaväri olisi tietysti kaikkein paras sutia putkiin, mutta sitä nyt ei ole käsillä.
Onko muille sattunut koskaan tilannetta, jossa pahvi päästää paineet läpi, vaurioitumatta? Kansi ei vuoda mistään, sillä on ajettu paljonkin tuon tapauksen jälkeen toisessa koneessa. Voisi vaan kasata tuon lohkon taas käyttökuntoon, muttei viitsisi hoonata/rengastaa ja tehdä muutenkin isoa työtä ja sitten huomata, että jostain tussuttaa läpi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Halkeaman paljastavia värejä on markkinoilla, mutta ne yleensä vaatii oman lamppunsa jolla se paljastetaan.
Itse aikanaan käytin niitä usein työssäni, ja värjäyksen jälkeen oli miltei poikkeuksetta silmin havaittavissa halkeamat (pienetkin) eli lamppuja ei läheskään aina tarvittu.
Ilman vian syyn (esim halkeama) testausta ei varmaan kannata edes harkita kunnostusta.
Itse aikanaan käytin niitä usein työssäni, ja värjäyksen jälkeen oli miltei poikkeuksetta silmin havaittavissa halkeamat (pienetkin) eli lamppuja ei läheskään aina tarvittu.
Ilman vian syyn (esim halkeama) testausta ei varmaan kannata edes harkita kunnostusta.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Et ilmeisesti sattunut mittaan puristuspaineita tuon jälkeen? Mulla on pari kertaa ollut ongelmia kyllä tuon termarikotelon tiivistyksen kanssa, joutunut parikertaa hioon kotelon suoraksi että saanut pitään. Mutta tuohan onkin ollut ongelma vain kun on lyönyt osat kiinni, käytössä ei ole ollut ongelmia. Kannattaa varmaankin hakea tunkeumanestettä
http://www.ndt-tukku.com/index.html?tunkeumanesteet.htm
http://www.ndt-tukku.com/index.html?tunkeumanesteet.htm
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Ihan teoreettisesti;
toi 1.5 baria jäähdyttäjään ei ole mitenkään korkea paine,
jäähdyttäjän korkkeja on esim 16 psi = 1.1 bar, plus varmuuskeroimet,
vanhakin cortinan syylari kestää 1 barin paineen, kokeiltu.
Imusarjan tiivistevuoto kuulostaa todennäköiseltä,
kansi aina syöpyy siitä kohdalta eikä puristus tiivisteelle ole hyvä, sama pätee termostaattikoteloon.
toi 1.5 baria jäähdyttäjään ei ole mitenkään korkea paine,
jäähdyttäjän korkkeja on esim 16 psi = 1.1 bar, plus varmuuskeroimet,
vanhakin cortinan syylari kestää 1 barin paineen, kokeiltu.
Imusarjan tiivistevuoto kuulostaa todennäköiseltä,
kansi aina syöpyy siitä kohdalta eikä puristus tiivisteelle ole hyvä, sama pätee termostaattikoteloon.
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
- Paikkakunta: Espoo