Sylinteriputkien särötarkastus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Sylinteriputkien särötarkastus

Viesti Kirjoittaja Arska » To Huhtikuu 13. 13:06:00 2006

Kas kun aikoinaan sattui tilanne, jossa syystä tai toisesta pääsi ahtopaineet vesitilaan ja tulivat sitten termostaattikotelon tiivisteen läpi pihalle, nesteiden kera. Kannentiivisteessä ei näkynyt mitään räjähtämiseen viittaavaa. Ahtoja oli varmaan reilut 1.5 bar.

Herääkin kysymys, että mistä paine on mennyt vesitilaan, vai onko vain sattumaa, että termarikotelon tiiviste hajosi samassa vedossa, kun painepuolella ollut ilmamäärämittari ampui kantensa konepeltiin.

Luulisi että noin äkillinen paineisku vaatisi ihan silminnähtävän halkeaman sylinteriputkessa, jota kuitenkaan ei ole näkyvissä. Toinen ihmetyksen aihe on se, ettei syylärin pääty irronnut, vaan vedet päätti tulla noin pienestä raosta ulos.

Lohko on 205 ja std koossa, joten ihan riskiryhmään se ei kuulu. Kuitenkin pitäisi saada selville, onko jossain putkessa pieni halkeama joka ei suoraan näy.

Mahtaakohan toimia, jos lohkon täyttää esim värjätyllä viinalla ja pöllyttelee putkien sisäpinnoille vaikka liitujauhoa? Läpi tuleva neste sitten kostuu halkeaman kohdalta. Tunkeumaväri olisi tietysti kaikkein paras sutia putkiin, mutta sitä nyt ei ole käsillä.

Onko muille sattunut koskaan tilannetta, jossa pahvi päästää paineet läpi, vaurioitumatta? Kansi ei vuoda mistään, sillä on ajettu paljonkin tuon tapauksen jälkeen toisessa koneessa. Voisi vaan kasata tuon lohkon taas käyttökuntoon, muttei viitsisi hoonata/rengastaa ja tehdä muutenkin isoa työtä ja sitten huomata, että jostain tussuttaa läpi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Huhtikuu 13. 13:48:05 2006

Halkeaman paljastavia värejä on markkinoilla, mutta ne yleensä vaatii oman lamppunsa jolla se paljastetaan.
Itse aikanaan käytin niitä usein työssäni, ja värjäyksen jälkeen oli miltei poikkeuksetta silmin havaittavissa halkeamat (pienetkin) eli lamppuja ei läheskään aina tarvittu.

Ilman vian syyn (esim halkeama) testausta ei varmaan kannata edes harkita kunnostusta.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Huhtikuu 13. 15:58:04 2006

Yks tulee mieleen, mutta sitä en tiedä yhtään onko näin koskaan käynyt: Jos imusarjan yhteydessä menee vesikanavia (esim OHC) niin sieltä imusarjan välistä olis tiiviste valskannu vesitilan ja kurkun väliltä.
Jäsen #606

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Huhtikuu 13. 18:16:42 2006

Et ilmeisesti sattunut mittaan puristuspaineita tuon jälkeen? Mulla on pari kertaa ollut ongelmia kyllä tuon termarikotelon tiivistyksen kanssa, joutunut parikertaa hioon kotelon suoraksi että saanut pitään. Mutta tuohan onkin ollut ongelma vain kun on lyönyt osat kiinni, käytössä ei ole ollut ongelmia. Kannattaa varmaankin hakea tunkeumanestettä

http://www.ndt-tukku.com/index.html?tunkeumanesteet.htm

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Huhtikuu 13. 21:43:13 2006

Ihan teoreettisesti;
toi 1.5 baria jäähdyttäjään ei ole mitenkään korkea paine,
jäähdyttäjän korkkeja on esim 16 psi = 1.1 bar, plus varmuuskeroimet,
vanhakin cortinan syylari kestää 1 barin paineen, kokeiltu.

Imusarjan tiivistevuoto kuulostaa todennäköiseltä,
kansi aina syöpyy siitä kohdalta eikä puristus tiivisteelle ole hyvä, sama pätee termostaattikoteloon.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Huhtikuu 13. 23:22:44 2006

Joo en mitannut puristuspaineita, höyry peitti näkyvyyden eteen sekä taakse, joten oletin että ei se siitä mittaamalla parane, kansi ylös vaan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Pe Huhtikuu 14. 8:55:57 2006

Valopetroolilla ja liidulla tarkastetaan alumiinin ja raudan hitsauksia vielä nykyäänkin. Mikseipä se viinakin värjättynä tuohon hommaan kävisi.

Liidutus putkien sisäpintaan ja viinat vesitilaan ja odottelua.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

Vastaa Viestiin