Apuja Sierran jarrukonversioon (2wd 240+rummut -> 4x4 lev
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Apuja Sierran jarrukonversioon (2wd 240+rummut -> 4x4 lev
Olen mallaamassa juuri nelikkosierran 260 kiekkoja ja 60mm satuloilta takapotkuun ja ongelmaksi muodostui levyn painuminen satulan ulkoreunaa vasten. Onko siis laillista/viisasta laittaa prikkoja satulan ja laakeripesän väliin, jotta levyn saa keskelle satulaa? Toinen vaihtoehto olisi tietysti vääntää joku spacer lattaraudasta, mutta kuulostaa hiukan työläämmältä rautasahan ja rälläkän avulla.
Takajarruista kyslisin myös. Luovuttaja oli farmari, joten alatukivarsi oli hiukan erilainen (mm. iskari jousien keskellä) ja kyselisinkin sattuuko joku tietämään onko mitään toivoa saada istutettua laippavetarilaakeripesiä alatukivarteen, jossa on nykyisellään työnnettävällä vetarilla oleva laakeripesä. Tavoitteena siis saada levyt taakse. Kokeilemallahan tuo selviää, mutta ajattelin jos jollakulla olisi heittää vinkkejä onnistumisesta?
Syvä kiitos ja kumarrus etukäteen
Takajarruista kyslisin myös. Luovuttaja oli farmari, joten alatukivarsi oli hiukan erilainen (mm. iskari jousien keskellä) ja kyselisinkin sattuuko joku tietämään onko mitään toivoa saada istutettua laippavetarilaakeripesiä alatukivarteen, jossa on nykyisellään työnnettävällä vetarilla oleva laakeripesä. Tavoitteena siis saada levyt taakse. Kokeilemallahan tuo selviää, mutta ajattelin jos jollakulla olisi heittää vinkkejä onnistumisesta?
Syvä kiitos ja kumarrus etukäteen
-
- Ylläpitäjä
Re: Apuja Sierran jarrukonversioon (2wd 240+rummut -> 4x4
Täältä lainauksesta lainaus:Nsa kirjoitti:Onko siis laillista/viisasta laittaa prikkoja satulan ja laakeripesän väliin, jotta levyn saa keskelle satulaa?
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
No mulla on prikoilla uudemman Mondeon satulat sovitettu ST170 Focuksen levyille ja vaihdettu pidemmät 10.9 lujuusluokan pultit. En tiedä, onko laillista, mutta ei kai siitä vaaraa oo kellekään? Leikkausvoimahan tuossa tapauksessa lähinnä vaikuttaa (luulisin) ja ei kait prikat siihen juurikaan vaikuta. Katsastuksessa ei ollut ongelmia.
(Muutoskatsastettua en noita saanut, kun olis pitänyt olla EU:n vaatima todistus, että asennetut jarrut on hyväksytty kyseiseen automalliin. Kysyi vaan mitkä jarrut mulla tuossa sitten on ja antoi asian olla)
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Apuja Sierran jarrukonversioon (2wd 240+rummut -> 4x4
Nsa kirjoitti:
Takajarruista kyslisin myös. Luovuttaja oli farmari, joten alatukivarsi oli hiukan erilainen (mm. iskari jousien keskellä) ja kyselisinkin sattuuko joku tietämään onko mitään toivoa saada istutettua laippavetarilaakeripesiä alatukivarteen, jossa on nykyisellään työnnettävällä vetarilla oleva laakeripesä. Tavoitteena siis saada levyt taakse. Kokeilemallahan tuo selviää, mutta ajattelin jos jollakulla olisi heittää vinkkejä onnistumisesta?
Syvä kiitos ja kumarrus etukäteen
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... vyt+taakse
Tuossa puhutaan cossun jarruista mutta pätee myös tähän hommaan.
Sun pitää vaan kokeilla mahtuuko se laippavetarin laippa pyörimään siinä tukivarren reiässä. Jos ei mahu, tee tilaa.
Surria ja lekaa piti omassa vähän näyttää...

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Ylläpitäjä
Joo tuli vähän mogattuaJaakkoki kirjoitti:Hae ne takavedon levyt niin ei tarvi purkkapatentteja


Joo kattelin ite kanssa, että kovin ovat saman mittaiset. Huomenna selviää kun tallille päästään häärääAkiS kirjoitti: Tuossa puhutaan cossun jarruista mutta pätee myös tähän hommaan.
Sun pitää vaan kokeilla mahtuuko se laippavetarin laippa pyörimään siinä tukivarren reiässä. Jos ei mahu, tee tilaa.
Surria ja lekaa piti omassa vähän näyttää...


-
- Ylläpitäjä
Kyllä ne on samat kaikissa 2.8/9, Abs ja (xr)4x4 malleissa. Eli levyt vaihtamalla se siitä suttaantuu.Nsa kirjoitti:Joo tuli vähän mogattuaJaakkoki kirjoitti:Hae ne takavedon levyt niin ei tarvi purkkapatenttejaNo tää on tätä harrastamista..
Onkos nelikossa ja takapotkussa kuitenkin sama satula? Eli jos duunaa eteen takapotkun 260 kiekot, niin nelikon satula passaa vai onko sekin eri?
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Apuja Sierran jarrukonversioon (2wd 240+rummut -> 4x4
" b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
No mulla on prikoilla uudemman Mondeon satulat sovitettu ST170 Focuksen levyille ja vaihdettu pidemmät 10.9 lujuusluokan pultit. En tiedä, onko laillista, mutta ei kai siitä vaaraa oo kellekään? Leikkausvoimahan tuossa tapauksessa lähinnä vaikuttaa (luulisin) ja ei kait prikat siihen juurikaan vaikuta. Katsastuksessa ei ollut ongelmia. "
Ei tuo prikka ja pitempi pultti ole soviteosa, soviteosa on palikka, joka on kiinnitetty alkuperäiseen korvakkeeseen ja siirtää satulaa esim. suuremmalle kehälle.
260mm levylle tarkoitetut satulat on kaikki samanlaisia, mutta 260mm laikkoja on ainakin kahta eri korkeutta.
No mulla on prikoilla uudemman Mondeon satulat sovitettu ST170 Focuksen levyille ja vaihdettu pidemmät 10.9 lujuusluokan pultit. En tiedä, onko laillista, mutta ei kai siitä vaaraa oo kellekään? Leikkausvoimahan tuossa tapauksessa lähinnä vaikuttaa (luulisin) ja ei kait prikat siihen juurikaan vaikuta. Katsastuksessa ei ollut ongelmia. "
Ei tuo prikka ja pitempi pultti ole soviteosa, soviteosa on palikka, joka on kiinnitetty alkuperäiseen korvakkeeseen ja siirtää satulaa esim. suuremmalle kehälle.
260mm levylle tarkoitetut satulat on kaikki samanlaisia, mutta 260mm laikkoja on ainakin kahta eri korkeutta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Päätettiin hakee etulevyt kaupasta niin ei tartte viritellä. Takapäähän tuli kerralla vaihdettua kaikki mahdollinen pl. alatukivarret, niin ongelmilta säästyttiin. Vähän tuppaa laippavetari ottamaan alatukivarren "vetarikupin" tai sen syvennyksen pohjaan, mutta pitää antaa sille lekaa ens viikolla kun jaksaa taas tallille raahautua. On ihan parista millistä kiinni ettei pääse kunnolla pyörimään. Toinen olisi rälläkällä avartaa ja hitsata tilavampi kouru, mutta en lähtisi alatukivartta ihan heti leikkelemään. Tulee kuitenkin joku repeämä 120km/h vauhdissa ja karuselli on valmis 

-
- Ylläpitäjä
"Autoni Ford Sierra 2.0 on muutoskatsastettu turbolle XR4i jarruin (260mm levyt edessä, 10" rummut takana). Jos vaihdan taakse jarrut XR4x4 mallista (levyt), tai Cosworth 2WD mallista, täytyykö ne muutoskatsastaa? Eli jos jarrut vaihtaa tehokkaampiin, joutuuko ne katsastamaan vaikka autolle ei muuten tehdä virityksiä?
- XR4x4 on eri mallisarjaa, jolloin jarrujen muuttaminen vaatii luvan Ajoneuvohallintokeskuksesta. Jos lupa saadaan, auto tulee muutosten jälkeen muutoskatsastaa.
- Vaihdettaessa mallin 2WD jarrut, tulee auto muutoskatsastaa. "
Katsastajat.com:sta lainattua. Lisää lunta tupaan. Eikai tää nyt näin voi olla? Onko nelikon ja takapotkun jarrut todellakin näin erilaiset? Ottaiskohan tässä vaan turpaan ja hyväksyis tappion alottaen abs-riesan metsästyksen.. Alkaa ottaa rusinaan tää projekti ihan huolella..
EDIT: Tuli vielä mieleen, että voisikohan noita väittää takapotkun jarruiksi. Onko takapotkuja tehty laippavetareilla ja onko nelikon ja takapotkun jarruilla suurtakin eroa? Hölmöä jos osat käyvät apurunkoa, perää ja vetareita myöten yksyhteen niin aletaan sitten hössöttämään jostain offset erosta...
- XR4x4 on eri mallisarjaa, jolloin jarrujen muuttaminen vaatii luvan Ajoneuvohallintokeskuksesta. Jos lupa saadaan, auto tulee muutosten jälkeen muutoskatsastaa.
- Vaihdettaessa mallin 2WD jarrut, tulee auto muutoskatsastaa. "
Katsastajat.com:sta lainattua. Lisää lunta tupaan. Eikai tää nyt näin voi olla? Onko nelikon ja takapotkun jarrut todellakin näin erilaiset? Ottaiskohan tässä vaan turpaan ja hyväksyis tappion alottaen abs-riesan metsästyksen.. Alkaa ottaa rusinaan tää projekti ihan huolella..

EDIT: Tuli vielä mieleen, että voisikohan noita väittää takapotkun jarruiksi. Onko takapotkuja tehty laippavetareilla ja onko nelikon ja takapotkun jarruilla suurtakin eroa? Hölmöä jos osat käyvät apurunkoa, perää ja vetareita myöten yksyhteen niin aletaan sitten hössöttämään jostain offset erosta...
-
- Ylläpitäjä
Cosworthman pelasti päivän! Lainaan suoraan privaattiviestistä niin menee oikein:
Iso kiitos kaikille todella tärkeistä vinkeistä!
Taas pääsee jatkamaan projektiaCosworthman kirjoitti: Kyllä nuo takapän hilkkeet ja raideväli on samat kaikissa ABS-malleissa oli nelikko tai 2wd, poislukien cossut. Takavetocossussa kuitenkin samat takasatulat. Etupäässä XR- ja DOHC-nelikoissa on leveempi raideväli ja jarrulevyjen offset pienempi..satulat samat kaikissa 260mm jarruissa.

-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
www.tarox.com/ford.pdf
Pitääkös tuolla mikään luku paikaansa? Tai pitää varmaan mutta lähinnä nyt taas nuo 4X4 vehkeitten mitat offsetteineen.
Tuossa omassa XR:ssä on edessä 240mm levyt ja takana ne mitkä noissa nyt aina on, onkos ne 253mm levyt ja täytyy sanoa että on jonkun verran takapainoiset....
Joku säädin siellä on mikä lienee jumissa mutta samalla voisi hieman lisätä katu-uskottavuutta isommilla levyillä....
Pitääkös tuolla mikään luku paikaansa? Tai pitää varmaan mutta lähinnä nyt taas nuo 4X4 vehkeitten mitat offsetteineen.
Tuossa omassa XR:ssä on edessä 240mm levyt ja takana ne mitkä noissa nyt aina on, onkos ne 253mm levyt ja täytyy sanoa että on jonkun verran takapainoiset....
Joku säädin siellä on mikä lienee jumissa mutta samalla voisi hieman lisätä katu-uskottavuutta isommilla levyillä....
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
http://www.webparts.co.uk/Brakeworld/Ap ... bframe.htmCorleone kirjoitti:www.tarox.com/ford.pdf
Pitääkös tuolla mikään luku paikaansa? Tai pitää varmaan mutta lähinnä nyt taas nuo 4X4 vehkeitten mitat offsetteineen.
Tuossa omassa XR:ssä on edessä 240mm levyt ja takana ne mitkä noissa nyt aina on, onkos ne 253mm levyt ja täytyy sanoa että on jonkun verran takapainoiset....
Joku säädin siellä on mikä lienee jumissa mutta samalla voisi hieman lisätä katu-uskottavuutta isommilla levyillä....
4x4 Cossun levy on merkattu 1mm korkeammaksi tuolla.
4x4 Cosan tai Scorppi Cosan satulat eteen ja V6 Mondeon levyt + n. 6mm välipala satulan ja kiinnityskorvan väliin. Mulla on tuollainen ristisiitos 4x4 DOHCissa, 2wd levy otti pallon suojakumiin ja 4x4 Cos levyn kanssa olisi pitänyt käyttää tosi paksua välipalaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala