Saranatappien vaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Saranatappien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ari » Ma Toukokuu 8. 15:45:31 2006

Sarana on hitsaamalla ovessa ja toinen puoli hitsattu karmiin jolloin ovea ei saa irti tapin vaihdon ajaksi jotta saisi tilaa tapin moukaroinnille.

Onko kenties joku paininut saman ongelman parissa. Löytyykö jotain hyvää puristinta jolla tappi putkahtaisi ulos vai pitääkö vain lyödä ulos jollain apuvälinein että ei moukari osu oveen. Ovi taittuu kivasti eteen jolloin ei suoraan pääse lyömään tappiin.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Toukokuu 8. 16:14:45 2006

Tuli mieleen että voiskohan pientä peukaloruuvia käyttää siihen tarkoitukseen. Tekis siihen sit jonkun telineen mitä vasten sen peukaloruuvin tukisi. Mulla olis kyllä duunissa noita pikkusia peukaloruuveja.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Toukokuu 8. 21:57:05 2006

Ite kun fiestaan ovea vaihdoin niin annettiin vain lekaa tuurnan kanssa vajaa tunti. Lopuks irtos.
#6
Escort -75

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Toukokuu 9. 7:45:49 2006

ite pistin vasaran naulan poistopään tappia vasten ja naputtelin toisella siihen sopivasti. Ylätappi on se helpompi, alatappi onkin sitten toinen juttu... Ajattelin teetättää työkalun tuohon hommaan, vaikkei ovia nyt niin usein vaihtamaan joudukaan :)

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Toukokuu 9. 9:07:15 2006

Täytyy varmaan joku työkalu tohon tehdä jos ei valmista löydy. Vanhasta autosta kun noita tappeja lekalla lyö niin putoaa vielä koko sarana korista. Kuulin että Opeleissa on näin käynytkin. Tommonen peukaloruuvi voisi olla hyvä jos semmoisen löytäisi tiheällä kierteellä, siitä voisi muokata työkalun.

Olisi kiva tietää miten ovat merkkiliikkeissä ja kolarikorjaamoilla ovia irroitelleet, paskaksi ajetun oven tietysti saa säälimättä pois. Taittaa vähän oven kulmaa niin saa lyötyä suoraan tappiin.

Nsa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nsa » Ti Toukokuu 9. 9:37:05 2006

Ite löysin tallilta jotain "talttoja", jotka olivat pyöreitä ja viimeisen kolmanneksen kohdilta eteenpäin oli sorvattu kapeammaksi. Sattu olemaan oikeaa koko ja siihen pistin jonkun jatkoviritelmän päälle ja pistelin menemään. Alasaranaan sattu löytymään samanlainen naputustappi, joka oli pikkaisen vääntynyt. Hyvä mäihä kerrankin, mutta projektina oli tietysti kaverin mi16.. Fordien kanssa tuota mäihää ei käy ikinä :roll:

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » Pe Toukokuu 12. 9:07:16 2006

Sain tehtyä työkalun. Bilteman jarrusatulan mäntiensisäänpuristimesta. Aika tukevan oloinen, hiukka fiksaamalla tuli ihan hyvä. Kierre saisi olla hienompi niin puristaisi pienemmälllä käsivoimalla.

Menee kyllä ensiviikkoon kun pääsee testaamaan. Ei kehtaa emännän ekana äitienpäiväviikonloppuna puuhailla auton parissa.

Vastaa Viestiin