Katsastuksen jarruvoimista?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Katsastuksen jarruvoimista?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Toukokuu 15. 21:29:23 2006

Voiko noista katsastuksessa mitattavista jarruvoimista päätellä mitään jarrujen tehosta? Eri palathan käyttäytyvät eri tavoin, mutta onko mitään suuntaa antavaa? Voiko noista kilo Newtoneistä päätellä onko jarrut tehokkaat vai ei? Auton massakin tietysti vaikuttaa... Taitaa olla aika turhaa hommaa.

Mulla kuitenkin oli 2,0kN/1,9kN ja 1,6kN/1,3kN kylmillä kevlar paloilla.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 15. 22:24:32 2006

caprin kokoiseen autoon ihan hyvät lukemat.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Toukokuu 16. 10:33:34 2006

aika huonosti, jarruvoimahan riippuu painesta eli poljinvoimasta, jota ei tiedetä, inssi painaa kunnes mittarit nousee tarpeeksi.
Jos paineet saa tietää niin periattessa voisi tehdä vertailuja, mutta nopeus on pieni ja jarrut kylmät.
toi 2 kN on noin 200 kp, eli jos pyöräpaino on esim 500 kg, niin kitkakerroin oli 0.4, rullathan pysähtyy kun alkaa luistaa

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Toukokuu 16. 11:27:31 2006

No millaisia voimia esim cossun vakiojarruilla tulee lapulle?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Toukokuu 16. 12:52:04 2006

Eikös tuossa ensimmäisenä tule vastaan kumeksien pito... Ei taida olla mikään oikeen hyvä vertailukeino, kun rullatkin pyörii sen verran hitaasti
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » Ma Toukokuu 22. 17:47:02 2006

Jaakkoki kirjoitti:No millaisia voimia esim cossun vakiojarruilla tulee lapulle?
3,0kN edessä ja 2,7kN takana, ja takaveto cossu

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Toukokuu 22. 19:01:26 2006

Niin eikös rullilla juuri painolla ole valtava merkitys tuloksiin ? Kerran kysyin inssiltä että eipä paljoa viisarit heilu niin se totes että ihan hyvin tällepainolle, pakuilla tms tulee sitten suurempia lukemia.
#6
Escort -75

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Toukokuu 22. 21:34:05 2006

Jarruahan painetaan yleensä vain sen verran kunnes auto meinaa hypätä rullilta. Eikös tämä meinaa juuri sitä, että paino määrää?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin