Ilmastoinnista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ke Toukokuu 24. 17:28:05 2006

Tietääkö kukaan ottaako ilmastoinnin laitteet itteensä, jos kaasuna on vanhojen autoon kuulivien R12 kaasujen sijasta R134? Olivat kuulemma laittaneet R134 kaasut autooni johon kuuluu ne vanhat R12 tai vastaavat. Kompura pitää ihme ruksutusta ainakin, mutta se voi olla jo muutenkin loppu koska auton vasta hankin eikä siitä oo sen enempää kokemusta...

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Toukokuu 24. 17:57:33 2006

tästä asiasta on jauhettu ennekin.
ja sillioinkin tuli eriäviä mielipiteitä.
itse en laita r12 sekaan mitään muuta kuin r12 tai rs24 ainetta.
koulutksessani istuessa tuli puheeksi kaasujen sekoitus (r12 ja r134a ) niin kouluttaja totesi siitä muodostuvan myrkyllisen kaasun.
en epäile asiaa joten laita vaan orkkikset.

ongelmia

jos r12 järjestelmään laitetaan r134a suoraan niin ongelmia tulee mm. kaasun häviämisessä.
12 on kaasuna paksumpaa ja ei tule ulos omista letkuistaan niin helposti.
134 on ohkasempaa ja tarvii siksi sille tehdyt letkut.
sama pätee o renkaissa. (ja stefa)

ruksutus pumpussa on mahdollisesti se että järjestelmäsi oli tyhjä ennen täyttö ja siellä on kosteus vauroittanut pumppua.
tuskin järjestelmääsi kuivattiin typellä ennen täyttöä.

suurin työ tulee kaasun vaihdon jälkeen uudelleen säädössä.
paisunta ventiili kennon yhteydessä on eri säädöllä 12 ja 134 aineille ja jos vaihtaa vaan aineet niin 134 ei annan enään niin kylmää ilmaa kuin 12 antoi.
tässä pähkinän kuoressa asia.

tiedän asiasta koska mun kuuluu tietää.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ke Toukokuu 24. 20:04:38 2006

sierra friikki kirjoitti:tästä asiasta on jauhettu ennekin.
ja sillioinkin tuli eriäviä mielipiteitä.
itse en laita r12 sekaan mitään muuta kuin r12 tai rs24 ainetta.
koulutksessani istuessa tuli puheeksi kaasujen sekoitus (r12 ja r134a ) niin kouluttaja totesi siitä muodostuvan myrkyllisen kaasun.
en epäile asiaa joten laita vaan orkkikset.
Joo kyllä sinne on tarkotus nyt seuraavkas orkkikset laittaa. Tilanne on se että ovat ilmeisesti laittaneet autooni täyttöpaikassa olleen harjottelijan mukaan r134 aineet vaikka sinne kuuluisi r12. Kompura ei ole saanut kosteutta koska järjestelmässä oli vielä hiukan henkeä jäljellä. Eli ajattelin että voiko se r134 aine aiheuttaa sen ruksutuksen? Vai onko kompura vaan tiensä päässä. Ei viitsis turhaan kompuraa vaihtaa, jos sen ruksutuksen on mahdollista johtua tosta väärästä aineesta?

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ke Toukokuu 24. 21:48:57 2006

Ollaan töissä lisätty ajoneuvoihin yleensä R-413A, kauppanimi ISCEON 49 ns. lantrinkiaine. Sen alkuperäisen r-12 saatavuus on aika huono Suomesta. Ei saa sekoittaa r-12 + r-134, jos ymmärsin ettei järjestelmä ollut tyhjä eikä sitä tyhjiöity. Järjestelmästä voi löytyä myös kuivain joka kannattaa neuvoa vaihtamaan ja itse neuvon vaihtamaan liikettä jos tuo on jäänyt tekemättä. Olis hyvä jos liike tietäisi tai sinä osaisit kertoa heille järjestelmän kokonaistäytöksen eli painon grammoina. Henkilöautoissa yleensä n. 600-800g.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Toukokuu 24. 22:36:54 2006

kuivainta ei tarvi aina vaihtaa kuivauskin riittää.
130 asteinen uuni ja pari kolme tuntia kuivain siellä.
ja sit tulpat littimiin ja asennus kiuvassa tilassa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ke Toukokuu 24. 22:44:43 2006

Hartsa kirjoitti:Ollaan töissä lisätty ajoneuvoihin yleensä R-413A, kauppanimi ISCEON 49 ns. lantrinkiaine. Sen alkuperäisen r-12 saatavuus on aika huono Suomesta. Ei saa sekoittaa r-12 + r-134, jos ymmärsin ettei järjestelmä ollut tyhjä eikä sitä tyhjiöity. Järjestelmästä voi löytyä myös kuivain joka kannattaa neuvoa vaihtamaan ja itse neuvon vaihtamaan liikettä jos tuo on jäänyt tekemättä. Olis hyvä jos liike tietäisi tai sinä osaisit kertoa heille järjestelmän kokonaistäytöksen eli painon grammoina. Henkilöautoissa yleensä n. 600-800g.
En ole varma tyhjiöitiinkö, kun kaveri vei auton sinne kun en itse kerenny. Täyttö tilavuus oli kuulemma kyllä löytyny jostainpäin autoo. Kuivaimen kyllä jo hankin kun varauduin jo siihen kompuran vaihtoon. Ja samaten hommasin öljyn joka sopii ton nykyään r12 korvanneen r413 kanssa yhteen. Mutta tuli vaan mieleen että voiko kompura pitää sellasta ihme ruksutusta sen väärän kylmäaineen r134 takia jota on pistetty vanhaan r12 järjestelmään? Jos se kaasu ei sitä voi aiheuttaa niin sitten ei muuta ku uus kompura, kuivain ja öljyt sisään ja oikeet kaasut perään!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Toukokuu 24. 23:06:31 2006

Asiasta hiukan sivuun, voidaan siis olettaa että muutaman vuoden irrallaan olleet kompura ja kuivain joutaa laittaa kierrätykseen?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Toukokuu 24. 23:28:26 2006

Omaan autooni olen joutunut joka kesä täytön uudestaan tekemään kun ei ole talven seisonnan jälkeen paljon kylmää puhaltanut. Sitä r12 ei saa mistään enään koska se on kielletty aine nykyään. Mulle ne laitto viime kesänä r134 tilalle ja hyvin pelitti kesän nyt ei tule taas kylmää ollenkaan. laittoivat viime kesänä sinne sitä väriä messiin joten täytyis valolla vilkuilla että näkyykö vuotoja vai haihtuuko se vaan sieltä :(
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ke Toukokuu 24. 23:34:25 2006

Arska kirjoitti:Asiasta hiukan sivuun, voidaan siis olettaa että muutaman vuoden irrallaan olleet kompura ja kuivain joutaa laittaa kierrätykseen?
Kyllä se melkein näin menee, varsinkin jos putkien reikiä ei ole tukittu.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Toukokuu 25. 0:53:19 2006

Arska kirjoitti:Asiasta hiukan sivuun, voidaan siis olettaa että muutaman vuoden irrallaan olleet kompura ja kuivain joutaa laittaa kierrätykseen?
joo joutaa kierrätykseen
mää voin antaa osoitteen mihin voit ne lähettää.
voin jopa maksaa postimaksut
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Toukokuu 25. 0:57:29 2006

hei ihan totta miettikäähän taas mitä kirjoitatte..............
miksi muka laitteet menee kierrätykseen jos ne on olleet auki.
kertoisko joku ihan omin sanoin miksi?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » To Toukokuu 25. 9:17:41 2006

Mulla on ylimääräinen v6-mallin kompura, ja aioin sen säilyttää, jos joskus tulis auto johon sen voi hyödyntää, laitan kompuraöljyä reilusti sisälle ja varastoin sen pystyyn niin että öljy valuu stefalle niin se ei kuiva. Uudet öljyt taas ennen käyttöönottoa. Näin ne uudetkin kompurat säilytetään.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » To Toukokuu 25. 16:15:22 2006

Kaikki jäähdytysjärjestelmän osat kannattaa varastoida kylmäaineputket tulpattuina. Jos ja kun kasaatte ne uudelleen niin kaikki mahdolliset o-rengastiivisteet kannattaa vaihtaa "uusiin vihreisiin", ovat halpoja ja saa irtotavarana esim http://www.dunlophiflex.fi/ tai vastaavat kaupat.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Toukokuu 25. 20:26:29 2006

sierra friikki kirjoitti:
Arska kirjoitti:Asiasta hiukan sivuun, voidaan siis olettaa että muutaman vuoden irrallaan olleet kompura ja kuivain joutaa laittaa kierrätykseen?
joo joutaa kierrätykseen
mää voin antaa osoitteen mihin voit ne lähettää.
voin jopa maksaa postimaksut
Myöhästyit. Kompura on palasina ja alumiiniosat erotettu halvemmasta raaka-aineesta. Letkut roskiksessa ja kenno romukuormassa kuivaimen kanssa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin