Focus 2,0 zetec e ja voimaa kaivataan
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
Focus 2,0 zetec e ja voimaa kaivataan
Rullilla kävi ilmi seuraavaa:
Noin 3200rpm - 3700rpm käy aavistuksen laihalla, happi-bensa noin 13:1.
Sitten 4300--> aina 6500rpm käy ihan helv... rikkaalla, eli happi-bensa noin 10,5.
Miten saisin lisää ilmaa koneelle korjaamaan ton rikkaan alueen?
Kansi irti, imupuolen porttaus ja pakopuolen siistiminen sekä isompi läppärunko ton vakion 55mm tilalle? ST170
imusarja ja läppis?
Kartio on jo ja kylmää ilmaa tulee koneelle. Peltisarja ja putkisto löytyy.
Idea: Ensin aiemmin mainitut ja sitten muutokset moottorinohjaukseen viimeistelemään lopputulos.
Mitä mieltä raati on?
Onko jollakulla kuvia portatusta zetekki kannesta? Jo niin voisitko lähettää.
Pitääkö seuraava paikkansa?
Harmaa ja mustakantisessa on sama kansi (nokkia ja nostajia jne ei lasketa) sekä myös ST170 duratekissä?
juho.parssinen@kolumbus.fi
Noin 3200rpm - 3700rpm käy aavistuksen laihalla, happi-bensa noin 13:1.
Sitten 4300--> aina 6500rpm käy ihan helv... rikkaalla, eli happi-bensa noin 10,5.
Miten saisin lisää ilmaa koneelle korjaamaan ton rikkaan alueen?
Kansi irti, imupuolen porttaus ja pakopuolen siistiminen sekä isompi läppärunko ton vakion 55mm tilalle? ST170
imusarja ja läppis?
Kartio on jo ja kylmää ilmaa tulee koneelle. Peltisarja ja putkisto löytyy.
Idea: Ensin aiemmin mainitut ja sitten muutokset moottorinohjaukseen viimeistelemään lopputulos.
Mitä mieltä raati on?
Onko jollakulla kuvia portatusta zetekki kannesta? Jo niin voisitko lähettää.
Pitääkö seuraava paikkansa?
Harmaa ja mustakantisessa on sama kansi (nokkia ja nostajia jne ei lasketa) sekä myös ST170 duratekissä?
juho.parssinen@kolumbus.fi
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
Yrke
En ole ruuvannut lisää B-painetta ja kuten Ilpo sanoi niin on norm. et käy rikkaalla.
Ilpo: Siksi sinne ylös huudellaankin lisää ilmaa ku bensaa on jo.
Yrkesman, juuri siksi kysyinkin jannelta että mihin harhakuvitelmaan perustuu lambdaohjattujen moottoreiden idioottimainen pensanp. nosoi ja kuvitelma isojen suuttimien avuista. Muistaakseni Janne sanoikin että se onkin turhaa koska vaikka löpöä saataisiinkin niin se ei tule palamaan kun boksi "sekoaa" kun raja arvot ylittyy. Ja ilmaa kun ei vaan tule ja ennakot on mitä on. Ahdetuissa onkin hiukka eri.
Ja ekuhan ohjaa suuttimien aukioloaikaa seoksen tarpeen mukaan. Okei, isot suuttimet kiinni ja hanaa, niin ne on auki vain vähän vähemmän aikaa kuiin pienet. Soppaa vaan ei tuu lisää.
Jos haluais nyt voimaa lisää niin pitä muuttaa eka b karttaa ja sitten hiukka kikkailla ennakolla. Mutta haluankin ensin nuokata rautapuolta siten että se saisi jopa hiukka liikaa ilmaa ja sitten muuttaa vasta moottorinohjausta muuttuneille virtauksille sopivaksi.
Vakio nokilla edetään mutta nyt ensin kansi, imusarja ja läppärunko. Sitten aletaan suunnittelemaan kaksitonnisesta ylijäänyttä SMT6 ekua kiinni ja kun se paketti toimii niin säädettävää nokkapyörää ja _ehkä_ räyhänenää.
Taas karkasi mopo käsistä.
Ilpo: Siksi sinne ylös huudellaankin lisää ilmaa ku bensaa on jo.
Yrkesman, juuri siksi kysyinkin jannelta että mihin harhakuvitelmaan perustuu lambdaohjattujen moottoreiden idioottimainen pensanp. nosoi ja kuvitelma isojen suuttimien avuista. Muistaakseni Janne sanoikin että se onkin turhaa koska vaikka löpöä saataisiinkin niin se ei tule palamaan kun boksi "sekoaa" kun raja arvot ylittyy. Ja ilmaa kun ei vaan tule ja ennakot on mitä on. Ahdetuissa onkin hiukka eri.
Ja ekuhan ohjaa suuttimien aukioloaikaa seoksen tarpeen mukaan. Okei, isot suuttimet kiinni ja hanaa, niin ne on auki vain vähän vähemmän aikaa kuiin pienet. Soppaa vaan ei tuu lisää.
Jos haluais nyt voimaa lisää niin pitä muuttaa eka b karttaa ja sitten hiukka kikkailla ennakolla. Mutta haluankin ensin nuokata rautapuolta siten että se saisi jopa hiukka liikaa ilmaa ja sitten muuttaa vasta moottorinohjausta muuttuneille virtauksille sopivaksi.
Vakio nokilla edetään mutta nyt ensin kansi, imusarja ja läppärunko. Sitten aletaan suunnittelemaan kaksitonnisesta ylijäänyttä SMT6 ekua kiinni ja kun se paketti toimii niin säädettävää nokkapyörää ja _ehkä_ räyhänenää.
Taas karkasi mopo käsistä.
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
hieman ohi aiheen....
Selittäkääs mulle tämä:
Seokset on kokoajan 12,3 alle neljän tonnin. Kerrän hipaisee 500rpm alueella(3,2-3,7krpm) 12,7 eli aavistus laihalla, mutta taas yli 4200-->6900 käy sikarikkaalla, 10,2.
Miksi TULPAT on punertavan valkeat ja pakosarja putket vaalean harmaat?
Eikö vaalea väri pakopuolella kerro laihasta seoksesta?
Ja tämä: "suljetulla alueella" kokeiltu ajaa noin 10km urku auki ja peltisarja oli kirkkaan punainen, lähellä oranssiin vaihtumista aina Down pipen loppuun asti.
Miksi kaikki vanhat merkit viittaa laihaan seokseen mutta mittaukset toisin? Penkki lappu ja kats. päästömit. lambda 097 ja fordin PCM laitteisto näytti lambdalle arvoa 0,9-0,99 eli kokoajan rikkaampana kuin saisi. Tyhj.k. lambda tosiaan 0,97. Mitä pienempi l on niin sitä rikkaampaa. Mutta toi putken väri ja tulpat.
Tulpat toki vakiot, platinat.
Seokset on kokoajan 12,3 alle neljän tonnin. Kerrän hipaisee 500rpm alueella(3,2-3,7krpm) 12,7 eli aavistus laihalla, mutta taas yli 4200-->6900 käy sikarikkaalla, 10,2.
Miksi TULPAT on punertavan valkeat ja pakosarja putket vaalean harmaat?
Eikö vaalea väri pakopuolella kerro laihasta seoksesta?
Ja tämä: "suljetulla alueella" kokeiltu ajaa noin 10km urku auki ja peltisarja oli kirkkaan punainen, lähellä oranssiin vaihtumista aina Down pipen loppuun asti.
Miksi kaikki vanhat merkit viittaa laihaan seokseen mutta mittaukset toisin? Penkki lappu ja kats. päästömit. lambda 097 ja fordin PCM laitteisto näytti lambdalle arvoa 0,9-0,99 eli kokoajan rikkaampana kuin saisi. Tyhj.k. lambda tosiaan 0,97. Mitä pienempi l on niin sitä rikkaampaa. Mutta toi putken väri ja tulpat.
Tulpat toki vakiot, platinat.
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Tulppien väri ei lyijyttömällä bensalla kerro oikeastaan mitään seoksesta. Täyskaasullahan mennään ilman lambdaohjausta eli suoraan boksin karttojen mukaan. Voi olla vaikea muuttaa moottoria niin että ne kartat olisi mitenkään optimaalisia, helpompaa olisi käpälöidä niitä karttoja. Saako silläkään sitten mitään ihmeitä aikaan, en tiedä. Kuten ytte sanoi niin se kansi on kyllä vakionakin aika hyvä (tästä on tullut itsekin joskus lausuttua vastakkaisia mielipiteitä, virtauspenkki muutti käsitykset
)

Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: RE
No sillonhan se on ok. Muistin vaan että ei taida tohon focuseen noin vaan läppärunkoja laittaa. Tietenkin voi ite tehä/teettää imusarjan ja naamioida sen sinne koneen taakseParDe kirjoitti:Ytte:
Nyt tilanne on tämä:
Peltisarja on Focus ST170 vakio, ja putkisto on Arto Marteliuksen kanssa suunniteltu versio.
Eli se puoli on kunnossa kyllä mutta hiukka lisää ilmaa tekisi terää.

-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
re
Siis EN AIO vaihtaa läppärunkoja focuksen imus. tilalle vaan ajattelin tilailla jenkeistä uuden isomman KAASULÄPÄN/rungon.
Jesse T 12,7:1 ei olekaan laihalla mutta on se kuitenkin karvan laihempi seos kuin muuten. Tuosta noin 500rpm kestäneestä 12,7 seoksesta johtuu myäs 8nm notkahdus väännössä ja tehossa pieni kumpu.
Jesse T 12,7:1 ei olekaan laihalla mutta on se kuitenkin karvan laihempi seos kuin muuten. Tuosta noin 500rpm kestäneestä 12,7 seoksesta johtuu myäs 8nm notkahdus väännössä ja tehossa pieni kumpu.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
-
- Ylläpitäjä
Kanavista en tiedä, mutta ST170:ssa on muuttuva venttiilien ajoitus, joka tarvitsee vähän spesiaalia myös kannelta. Edullisimmin saanee lisää tehoa paiskaamalla konehuoneeseen suosiolla ST170 padan tai FiestaST:n Duratecin. Sähköjen kanssa on leikkimistä, mutta niin on tuon SMT6 kanssakin. Jos haluaa urheilla, niin muuttaa auton vastaamaan Focus RS:ää, ottaa motin Mazda6 MPS:stä ja vaihtaa siihen Fordin Duratec venakopan kannenJesseT kirjoitti:Ja eikös ST170 kansi ole ihan oma valunsa?

-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Onko kokemuksia, että millaisia tehonlisäyksiä noilla suodin/peltisarja/putkisto virityksillä käytännössä on saatu Focuksen 1.8 tai 2.0 bensakoneista?
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
On
St 170 peltisarja, vapaampi 52mm putki 3 läpivirtaavaa kiikaria, joista takimmainen on puolittain läpivirtaava, kartio suodatin jolle kylmää tuotu maskista niin sporttiauton penkissä seuraavaa:
140hv ja 192 Nm
2300rpm 180-->Nm ------>> 5200 rpm tippuu alle 180Nm.
Maksimi vääntö 192 /4500 ja 190 /2800.....
tehot 5500(muistaakseni)
Hetkellä jolloin tehokäyrä leikkaa väännön on vääntö 190nm...
2,0 Zetec E
140hv ja 192 Nm
2300rpm 180-->Nm ------>> 5200 rpm tippuu alle 180Nm.
Maksimi vääntö 192 /4500 ja 190 /2800.....
tehot 5500(muistaakseni)
Hetkellä jolloin tehokäyrä leikkaa väännön on vääntö 190nm...
2,0 Zetec E
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Re: re
"For gasoline the stochiometric mixture is 14.7:1 in Naturally Aspirated engines maximum power is frequently reached at AFR's ranging from 12.5 - 13.3:1" - Mr. Google
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73