Appelsiinia

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Appelsiinia

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Kesäkuu 26. 0:06:35 2006

Menipä sitten juhannus diiselivolkkarin maalailuksi. Eli meiningillä tehdäänpä tänään pohjat ja ylimaalataan huomenna... :lol:

Mutta tuo maalipinnan appelsiini... Tahtoisiko joku maalariguru kertoa mistä se oikein muodostuu ja mikä ihme siihen vaikuttaa sekä miten sen saa estettyä kun tuo pinta on ihan p***stä? konepelti takaloosteri kylki
Emme ole ikinä nähneet ammattimaalaria työssä, eli maalailu on tehty ihan yritys-erehdys menetelmällä. Nyt vain pihassa on neljä autoa, ja jonkinlaista kehitystä luulisi tapahtuneen. Joka ikisessä vain lakkakerros näyttää tuollaiselta samanlaiselta sonnalta, tässä volkkarissa se korostuu vielä entisestään kun tuo maali on tavallaan värillistä lakkaa. Yhdessäkään autossa ei ole valumia eikä tuon lisäksi muutakaan ihmeellistä mistä emme tietäisi mistä mikäkin johtuu. Maalit ovat aina olleet PPG:n valikoimista ja ruiskuna halvahko Devilbiss ja joskus pintamaalissa kympin Bilteman kökköruisku. Kaikki parrat aina haukkuu noita nykyajan maaleja mutta maalataanhan niitä autoja nykyäänkin ja jälki on usein ihan kelvollista.

Yksi epäilyn kohde on maalauspaineet, mittari näyttää kyllä 2bar mutta se on n. 20-40 vuotta vanha eikä koskaan kalibroitu, kuinka suuri vaikutus paineella on?
Toinen saattaa olla lämpötila, kaikki autot ovat maalattu n. 25-35 asteisessa tallissa. Lakan ei varmaankaan pitäisi kuivahtaa puolessa tunnissa sellaiseksi ettei siihen jää sormenjälkiä?
Lakkakerroksien paksuus kertavedolla?

Pihalle vietynä yli kahden metrin päästä katseltuna tuo auto näyttää jopa ihan kelvolliselta, ainakin se on oikean värinen.. VW
Tulipas vuodatusta

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Kesäkuu 26. 1:40:37 2006

http://www.ppg.com/NEXAAUTOCOLOR/PaintD ... ialCode=44

Siitä saa valita virheitä ja sitten description, niin tosin englanniksi nuo
Oisko tuo sitten "blistering" tai "orange peel"?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Kesäkuu 26. 8:50:43 2006

mää nostaisin enisin ruiskutus painetta ja tarkkailisin etäisyyttä ruiskussa.
viskositeetti on kans yksi tärkeä kohde
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Kesäkuu 26. 8:57:00 2006

mä ohentaisin väriä, usein liian paksusta maalista ei tule kiiltävää pintaa, vaan se menee appelsiiniks. en ole automaalaaja joten en osaa tarkemmin sanoa, noi oli vaan omia kokemuksia.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Kesäkuu 26. 9:40:42 2006

Meillä päin tuollasta sanotaan harvaksi eikä appelsiiniksi. Lisää maalia vaan.

Appelsiinipinta on yleensä hieman laineilevampaa, johtuu liian kuumasta=kuivuu liian nopeesti, liian kylmästä=maali ei tasoitu, vääristä paineista, liiasta kovettimesta, vääristä ruiskutusetäisyydestä jne.

Käytitkö HS akryylia tuossa maalauksessa? Moisilla maaleilla on harrastelijan huono maalailla kun ne vaativat kunnon uunituksen jotta kuivuu ja niillä on aloittelijan hankala maalailla. Pinta pitää vetää kerralla valmiiksi ja sitä yrittäessä tulee valumia. Sitten kun oppii tällä maalaileen ja on kunnon puitteet niin jälki on parempaa kuin vanhoilla maaleilla, tästä johtuu niitten vanhojen jäärien kommentit, ne ei vaan osaa ;)

Vanhempi MS akryyli on helpompaa, nyrkkisääntönä 1 harsokerros ja 2 märkää.

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ma Kesäkuu 26. 16:05:25 2006

joo, kyl se on ammattimiehen hommaa toi automaalaus. Just maalattiin kaverin auto toiseen kertaan, kun eka kerran tuli "appelsiini" pintaa melko paljon. Arveltiin et reilusti sitä maalia et tulee kiiltoo, ni mä valutin kuskin oven ja kaveri vänkärin oven. Noh.. eihän siinä muu auttanu kun seuraavana vkl ottaa ovet irti ja pohjatöiden jälkeen maalata uudestaan. Kyllä siin on paljon tekijöitä joilla voi ison työn pilata. :wink:
Hyvä se on!

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Kesäkuu 26. 16:33:07 2006

Hyvä toi PPG-linkki.... Tosin siinä kerrattiin aika täsmällisesti ne asiat joista itsekin arvelimme tuon johtuvan.

Maali on jotain ihme volkkarimaalia, eli pohjat vain, maali päälle ja valmis. Liekö se sitten HS akryyliä en tiedä? Purkeissa ei lue muuta kuin älä juo äläkä haistele. Maali-ohenne-kovetesuhde 3:1:1, eli sama kuin PPG:n lakalla ja aineetkin ovat samat maalia lukuunottamatta. Normaalissa 1K pintamaalissa ei ole niinkään ongelmaa, lakkaa vain emme saa kunnolla tasaantumaan. Seossuhteet ohjeen mukaan, tosin vain mittatikulla ja mittakannulla annosteltuna. Kuinkahan kriittisiä nuo maalit ovat sekoitussuhteille, jos lisäisi kuumalla hieman tuota ohennetta tasaantumisen avustamiseksi ja kovettumisen hidastamiseksi? Todennäköisesti tuloksena lienee vain rankkoja valumia?

No eipä kai auta muuta kuin maalailla lisää autoja... :lol:
Onneksi noilla virityksillä ei ole niinkään väliä miltä näyttävät, kunhan on vanhaa parempi. Volkkaristakin jäi toinen puoli vielä maalaamatta.

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Ma Kesäkuu 26. 16:58:29 2006

olisko kenelläkään mikä sitten olisi sopiva lämpötila maalata autoa/antaa kuivua?

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Ma Kesäkuu 26. 16:58:56 2006

jeddah kirjoitti:Hyvä toi PPG-linkki.... Tosin siinä kerrattiin aika täsmällisesti ne asiat joista itsekin arvelimme tuon johtuvan.

Maali on jotain ihme volkkarimaalia, eli pohjat vain, maali päälle ja valmis. Liekö se sitten HS akryyliä en tiedä? Purkeissa ei lue muuta kuin älä juo äläkä haistele. Maali-ohenne-kovetesuhde 3:1:1, eli sama kuin PPG:n lakalla ja aineetkin ovat samat maalia lukuunottamatta. Normaalissa 1K pintamaalissa ei ole niinkään ongelmaa, lakkaa vain emme saa kunnolla tasaantumaan. Seossuhteet ohjeen mukaan, tosin vain mittatikulla ja mittakannulla annosteltuna. Kuinkahan kriittisiä nuo maalit ovat sekoitussuhteille, jos lisäisi kuumalla hieman tuota ohennetta tasaantumisen avustamiseksi ja kovettumisen hidastamiseksi? Todennäköisesti tuloksena lienee vain rankkoja valumia?

No eipä kai auta muuta kuin maalailla lisää autoja... :lol:
Onneksi noilla virityksillä ei ole niinkään väliä miltä näyttävät, kunhan on vanhaa parempi. Volkkaristakin jäi toinen puoli vielä maalaamatta.
Mitä kuumenpi keli sitä hitaampi kovetin/ohennin. Lisää maalia vaan pintaan ettei ole tommonen kuiva harso vaan. Mä olen yleensä maalannut 2:1:1 suhteella on nopeampi kuivumaan muutenkin parempi tai ainakin niin koulussa opettivat maalaamaan.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Ma Kesäkuu 26. 17:00:41 2006

Grazzius kirjoitti:olisko kenelläkään mikä sitten olisi sopiva lämpötila maalata autoa/antaa kuivua?
+20C Olisi ihanteellinen, mut kyl se käy muukin lämpötila käy kunhan vain laittaa oikeat ohentimet ja kovettimet kelin mukaan.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Ma Kesäkuu 26. 17:06:38 2006

Meillä kans tuo appelsiini tuli pintaan, lämpöä tallissa noin +25, todella hyvä ruisku, mutta huono kompura "paineet tippu koko aika" Joku päivä kun innostusta ni pitää sekoittaa joku kiva väri ja harjotella lisää eihän sitä muuten opi :D


edit: onko tuo 2:1:1 suhde parempi kuin tuo 3:1:1 ? ja millä lämpötilalla tuota kannattas sitten kokeilla?

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Ma Kesäkuu 26. 17:22:25 2006

Grazzius kirjoitti:Meillä kans tuo appelsiini tuli pintaan, lämpöä tallissa noin +25, todella hyvä ruisku, mutta huono kompura "paineet tippu koko aika" Joku päivä kun innostusta ni pitää sekoittaa joku kiva väri ja harjotella lisää eihän sitä muuten opi :D


edit: onko tuo 2:1:1 suhde parempi kuin tuo 3:1:1 ? ja millä lämpötilalla tuota kannattas sitten kokeilla?
Appelsiinieffekti

Tyypillinen virhe, joka syntyy sellu- ja synteettisillä maaleilla ja aiheutuu siitä että:
a. Ohennin on sopimaton (liian nopea)
b. Hajoitusilman paine liian korkea
c. Maali ei ole kunnolla sekoitettu
d. Ilmavirtauksia (vetoa) maalaustilassa
e. Suhteellinen kosteus liian alhainen
f. Pinnan esikäsittely puutteellinen
g. Maali paksua
h. Maalamotilan lämpötila liian korkea


Tuo seos suhde homma on ainakin maalaamoissa yleensä 2 yhteen koska
3:1 on hitaampi kuivumaan ja virheiden korjaus hankalaa (kiillotus huonoa).

Ruiskutuspaine 3.5- 4 bar
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Ma Kesäkuu 26. 18:48:13 2006

Kiitoksia noista tiedoista.
Taidampaa tulostaa tallin seinälle nuo ohjeet ni muistuu sitten mieleen kun alkaa taas sotkottamaan värejä.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Kesäkuu 26. 19:34:00 2006

Jep samoin kiitos kaikille, olette ystävällisesti teilanneet lähes joka opin jota nuo vanhemman polven maalarit ja eräs maalikauppias on meille tyrkyttänyt... :D

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Kesäkuu 26. 23:06:19 2006

Maalien seossuhteet pitää katsoa purkin kyljestä tai kysyä myyjältä, niitä ei voi noin vaan voi kaikille suositella samaa. Valmistajia on monia ja jokasella on omat liemensä.

HS kamoihin ei juuri koskaan tule ohentimia ja silloinkin todella vähän.

Normaali 1K pintamaali? Tarkoitat varmaan massaväriä jonka päälle tulee lakka. !k pintamaalit oli käytössä 70-80 luvulla ja nykyään lähinnä enää spraypurkeissa. Ihan vaan että ei mene termit sekaisin. Akryylimaalit ei tarvitse lakkaa enää.

Olosuhteiksi on hyvä valita noin 20 asteinen keli, kylmällä nopeempi kovete ja kuumalla hitaampi. Muuten tulee sumurajoja ja muuta ongelma. Nrmaalia korkeempi kosteus-% on omasta mielestä parempi kuin kuivakeli.

Ilman vaihtoa pitää olla että maaleista haihtuvat liuottimet lähtevät hujauksessa kuivuvan maalin pinnalta, muuten tulee kiillon ja pinnankarheuden kanssa ongelmia. Ilmanvaihtoa pitää siis olla myös maalauksen jälkeen.

Ruiskutuspaineet taas määräytyy käytettävän ruiskun mukaan, HVLP ruiskut käyttävät 1,5-2,5 luokkaa olevia paineita ja vanhemmat sitten baarin tai pari enempi. Ruiskulle tuleva letku kannattaa valita riittävän paksu että ahdista.

Paljon tekstiä mutta pointtina oli että

- sekoitus suhteet AINA tuotteen mukaan, ei foorumin tai kaverin kaverin ohjeiden mukaan! -

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Kesäkuu 26. 23:13:12 2006

itsellä silloin kun reenas tuota hommaa niin suurin syypää on ollut liian vähän tavaraa tai sit liian paksua maalia... TAI liikaa promilleja... olosuhteet määrittelee kans paljon :lol:

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Heinäkuu 2. 23:25:02 2006

Suurkiitos vielä kerran kaikille auttajille, etenkin Laurille ja Rytinälle. Volkkarin toinen puoli sai maalia viikonloppuna, mikään muu ei muuttunut kuin maalausjärjestys. Vanhat parrat olivat opettaneet, että pieniä kerroksia monta päällekäin ja hyvä tulee. Nyt maalasimme ohuen harson ensin koko maalattavan pinnan päälle ja sitten yhdellä märällä kerroksella valmiiksi. Yhtään valumaa ei tullut ja kylki näyttää tältä ja tältä.

Eihän tuo vielä täydellinen ole, mutta loput voi laittaa +30 asteen lämpöön, puolessa tunnissa kuivumiseen, kenties jonkin verran väärään paineeseen ja maalin loppumiseen. Yhtään valumaakaan ei ilmestynyt. Roskia ja öttiäisiä tietysti oli mutta eipä tuota talliakaan ole taas vuoteen jaksettu siivota..

Etuviistosta näkee hyvin lopputuloksen. Kattoa ja etusiipeä ei maalattu, muu kylki on vastamaalattua ja konepelti meni viikko sitten munilleen.

Itse olin vain avustajana kuten muissakin maalausprojekteissa, kaverini ruiskutti maalin auton pintaan. Tämän topicin luettuaan hän alkoi vakavasti harkitsemaan clubin jäsenyyttä vaikka ooppeliharrastaja itse onkin... :lol:

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Ma Heinäkuu 3. 0:13:19 2006

Alkaa jo olla vähän sinnepäin :D
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ma Heinäkuu 3. 9:35:05 2006

jeddah kirjoitti:Suurkiitos vielä kerran kaikille auttajille, etenkin Laurille ja Rytinälle. Volkkarin toinen puoli sai maalia viikonloppuna, mikään muu ei muuttunut kuin maalausjärjestys. Vanhat parrat olivat opettaneet, että pieniä kerroksia monta päällekäin ja hyvä tulee. Nyt maalasimme ohuen harson ensin koko maalattavan pinnan päälle ja sitten yhdellä märällä kerroksella valmiiksi. Yhtään valumaa ei tullut ja kylki näyttää tältä ja tältä.

Eihän tuo vielä täydellinen ole, mutta loput voi laittaa +30 asteen lämpöön, puolessa tunnissa kuivumiseen, kenties jonkin verran väärään paineeseen ja maalin loppumiseen. Yhtään valumaakaan ei ilmestynyt. Roskia ja öttiäisiä tietysti oli mutta eipä tuota talliakaan ole taas vuoteen jaksettu siivota..

Etuviistosta näkee hyvin lopputuloksen. Kattoa ja etusiipeä ei maalattu, muu kylki on vastamaalattua ja konepelti meni viikko sitten munilleen.

Itse olin vain avustajana kuten muissakin maalausprojekteissa, kaverini ruiskutti maalin auton pintaan. Tämän topicin luettuaan hän alkoi vakavasti harkitsemaan clubin jäsenyyttä vaikka ooppeliharrastaja itse onkin... :lol:

Juu, ruppee siinä kiiltoa oleen. :D
Toi on vaan vähän sellainen homma, että vaan harjoittelemalla oppii, kun vähän kaikilla on oma tyyli maalata.Mulle sanottiin aikanaan, että 2 harsoo ja sit märkä kerros, mut kävi aika useen niin, että noi harsot kerkis aina kuivaan ennen kun sain seuraavaa kierrosta vedettyyks...Niin arvashan sen lopputuloksen miltä näytti... :roll:

Sitten aattelin et vedän harsot vähän reilummin niin taas mentiin mettään...Sitten se tietysti rupes viimesellä kierroksella valuumaan... :evil:

Nykyään vedän 2 kierrosta.Ekalla jo melkeen pinta kiinni, mutta ei ihan.

Maalasin tuossa yhen kaverin pärrän.Muuten meni ihan hyvin, mutta tankki tuotta pientä ongelmaa...Sivuihin tuli "appelsiinia" vaikka yritti kuinka tehdä...En sitten tiedä oliskohan tankkiin jäänyt jottain silikoonia tmv. kun ns.hylkis tuota lakkaa, eli ei lähtenyt nätisti siihen sulaamaan.

Kaveri oli kyllä osat pessy painepesurilla ja tankin päällinen kyllä ennen maalausta pyyihttiin tinulla kokonaisuudessaan.Ja ennen lakkaa siihen tuli 4 eri maalia eli n.8kerrosta.Tankki oli hiottu sivuista pellille asti niin vedin ekaa siihen 2-k pohjamaalia 2 ohkasta reisua ja sen jälkeen hiomaväriä 4-5 kierrosta kun osat vesihiottiin.
Sitten tuli 4 kierrosta massaväriä joista 2 ensimmäistä oli sävypohjaa ja sekin tuotti hieman vaikeutta vetää tankkiin.Pintamassa meni sitten hyvin, mutta lakka ei sit taas mennytkään enää...Ja tankista tuli sitten lopulta tämän näköinen...

Kokonaisuudessaan tuli ihan hyvä...Tässä vasenpuoli ja tässä oikea
Viimeksi muokannut CosworthPower, Ma Heinäkuu 3. 9:47:53 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Ma Heinäkuu 3. 9:36:39 2006

pitää sierrakin talvella tai kevvämmällä maalata kun tuli viimeksi tehtyä niin hätäset pohjat ni alkaa ruoste puskee jo yhen paikan lapi :( ni sitte vois tästä topicista printata parhaat palat ja lukea ne juuri ennen maalausta :D

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Heinäkuu 3. 9:48:51 2006

Sanon vielä kerran että ne maalikerrosten määrät riippuu hyvin pitkälti käytettävästä maalista, ei omasta/kaverin maalaustottumuksista.

Joistakin saattaa lähteä kiilto, tulla karhea, valua jne kun maalaa vastoin ko. maalin ohjeita.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Heinäkuu 3. 18:42:30 2006

lauri kirjoitti:Sanon vielä kerran että ne maalikerrosten määrät riippuu hyvin pitkälti käytettävästä maalista, ei omasta/kaverin maalaustottumuksista.

Joistakin saattaa lähteä kiilto, tulla karhea, valua jne kun maalaa vastoin ko. maalin ohjeita.
Niin no ohjeista olisikin varmasti ollut apua... Harmi kun sellaisia ei maalien mukana toimiteta eikä paikallisista maalikaupoista sellaista taida saadakaan, tai jos saakin niin sitä voisi markkinoida vähän paremmin. Eikä siitä myyjästäkään mitään apua ole "ei siinä mitään ihmeellistä ole sen kuin ruiskutat ni se on hyvä..." niin näytti olevan.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ma Heinäkuu 3. 19:03:34 2006

jeddah kirjoitti:
lauri kirjoitti:Sanon vielä kerran että ne maalikerrosten määrät riippuu hyvin pitkälti käytettävästä maalista, ei omasta/kaverin maalaustottumuksista.

Joistakin saattaa lähteä kiilto, tulla karhea, valua jne kun maalaa vastoin ko. maalin ohjeita.
Niin no ohjeista olisikin varmasti ollut apua... Harmi kun sellaisia ei maalien mukana toimiteta eikä paikallisista maalikaupoista sellaista taida saadakaan, tai jos saakin niin sitä voisi markkinoida vähän paremmin. Eikä siitä myyjästäkään mitään apua ole "ei siinä mitään ihmeellistä ole sen kuin ruiskutat ni se on hyvä..." niin näytti olevan.

Niin no, aika samalla lailla noi 2-k maalit toimii mitä oon ite vedellyt.
Ja varsinkin autoakryyli.Noissa 2-k polyuretaanimaaleissa sitä eroa on sitten enempi, mutta saman nyrkkisäännön maalimyyjä kertoi niihinkin, eli 2 kierroksella kiinni.

Itseasiassa suurin ero noissa polyuretaanimaaleissa (temadur ja multimix) on se, että temduria kun on vetänyt yhden kierroksen niin antaa 5-15min nahottua (riippuu lämpötilasta) kun taas multimix:in kanssa mennään heti perään toinen kierros.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Vastaa Viestiin