T: lisäruisku/vesiruiskuohjain

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

T: lisäruisku/vesiruiskuohjain

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » Ma Heinäkuu 10. 15:47:58 2006

Kaverin kanssa on suunnitteilla tällainen ja ajateltiin että voisi tehdä sarjan näitä. Ja myydä harrastelijoille harrastaja ystävälliseen hintaan..

ELi kyseessä on potentiometriohjattu lisäruiskuohjain joka ohjaa polttoaine suutinta. Kyseessä on itsenäinen laite joka soveltuu niin kaasutin kuin ruisku käyttöön. Säätö tapahtuu siten että valitaan oikean kokoinen suutin, sen mukaan paljonko haluaa syöttää ainetta, ja asennetaan kaasuläppän potentiometriin joihdotukset josta värkki haistaa paljonko syötetään lisää ainetta. toimii siis lineaarisesti kaasun mukaan, kaasarilaitteisiin joutuu värkkäämään potikan sitten erikseen kaasuvivustoon, toki voi sitä käsinkin säädellä jos haluaa pitää tietyssä arvossa ruiskutusmäärän.. käyttökohteita on monia ja itse ajattelin käyttää tätä vesiruiskun ohjaimena normaali bensasuuttimella.

Olisiko kiinnostusta tällaiselle.. hinnasta en osaa sanoa vielä tässä vaiheessa mitään muuta kuin että kohtuu hintainen. Kytkentä rupeaa olemaan valmius ja kaveri rupeaa varmaankin ensi viikolla suunnittelemaan piirilevyä.
ford sierra 3d -85 laser ikuisuusprojekti
ford 4500 -72
ford 5000 -71

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Heinäkuu 10. 16:51:49 2006

pistähän infoo sit miten pelittää. Pro turbolla on kans lisärikastus systeemi mut hinnasta ei oo tietoo.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 10. 17:01:53 2006

Tuleeko siihen paineohjaus-painerajakytkin, ja syöttö säädettäväksi pulssein? Pelkkä suuttimen koon mukaan tapahtuva säätely ja "koko ajan" -toiminto potentiometrin tahdissa ei riitä...
EDIT: tarkoitus ei ole masentaa :wink:
Viimeksi muokannut jjs, Ma Heinäkuu 10. 23:43:41 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Heinäkuu 10. 20:25:52 2006

jos käytätte bensasuutinta niin miten meinaatte estää ruostumisen.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » Ti Heinäkuu 11. 21:42:11 2006

jjs kirjoitti:Tuleeko siihen paineohjaus-painerajakytkin, ja syöttö säädettäväksi pulssein? Pelkkä suuttimen koon mukaan tapahtuva säätely ja "koko ajan" -toiminto potentiometrin tahdissa ei riitä...
EDIT: tarkoitus ei ole masentaa :wink:
juu ei mitää :)

Tarkoituksena on juuri ohjata potikalla pulssin leveyttä eli ei mitään on-off tyyppistä ratkaisua haeta, vaan suuttimelle annetaan sakara-aaltoista pulssia, aivan kuten vakio ruiskun boxitkin.
Tarkoituksena on sitten että halutessaan tähän voi /kannattaakin kytkeä painekytkin/presostaatti väliin.
ja jos homma toimii niin esim dynossa kun huomataan että noilla paineilla voisi alkaa voisi alkaa rikastamaan, niin säädettävästä painekytkimestä vaan raja-arvo kohdilleen ja siittä kohdasta alkaa rikastamaan seosta. esimerkiksi.


bensaSuuttimia ainakin boschilta löytyy rst sisuksilla / alkoholi kestävänä. jos ei halua käyttää polttoaine suutinta, niin ainahan voi sitten käyttää jotain muuta solenoidi tyyppistä ratkaisua, jolla voi sitten saavuttaa samankaltaisen toiminnan... ehkä :roll:

Saa nyt sitten nähdä miten kaveri tämän värkki toiveeni aikoo toteuttaa mutta syksyyn mennessä se nähdään jo toiminnassa että onko siittä mihinkään. siihen asti toivon että homman suunnittelussa ja toteutuksessa ei nouse mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia..
ford sierra 3d -85 laser ikuisuusprojekti
ford 4500 -72
ford 5000 -71

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ke Heinäkuu 12. 9:15:07 2006

Ja tämmöinen tuli mieleen, että käyttää kaasuläpän potikan sijaan vaikka megassa käytettävää mappia, samanlaillahan tuo antaa keskimmäiseen karvaan 0-5v / 0-255kpa kuten kaasuläppä 0-5v 0-100% auki. Niin saisi suoraan paineen mukaan säätyväksi tai jopa molemmilla ja molemmille omat säätöpotikat, jos jaksaa hiukan rakentaa ja suunnitella.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » Ke Heinäkuu 12. 14:48:25 2006

Perkele kirjoitti:Ja tämmöinen tuli mieleen, että käyttää kaasuläpän potikan sijaan vaikka megassa käytettävää mappia, samanlaillahan tuo antaa keskimmäiseen karvaan 0-5v / 0-255kpa kuten kaasuläppä 0-5v 0-100% auki. Niin saisi suoraan paineen mukaan säätyväksi tai jopa molemmilla ja molemmille omat säätöpotikat, jos jaksaa hiukan rakentaa ja suunnitella.

Jaa :)

Tuohan on loistava idea. sehän toimisi sitten bolt on kaasarivehkeissäkin. tarvii sitten painaa iso sarja kokoa itse lisäruiskuohjaimia ja myydä sitten jäsenille alennuksella tottakai. ;)

Joo otetaan asia mietintämyssyn alle..
...hyvä homma....
ford sierra 3d -85 laser ikuisuusprojekti
ford 4500 -72
ford 5000 -71

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 17. 15:55:43 2006

Mulla oli sierrassa semmonen boksi missä oli kaks potikkaa, (rajapaine jossa aktivoituu ja kuinka paljon aktivoituu) ja laitteessa oli oma map, sekä johto joka kytkettiin puolaan. mittas siitä kierroslukua.
Jäsen #606

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Heinäkuu 17. 16:06:57 2006

Tämä osasto ei ole keskustelukerho. Muutenkin tämä ei ole oikein tänne sisäpiirin bisneksiin kuuluva. Siirrän...

-ukormi-
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Heinäkuu 17. 22:43:40 2006

Kaverilla on bemariprojektissaan lisärikastin joka toimii mapin ja kierrosluvun mukaan. Muistaakseni finboost merkkinen laite, en tiedä onko tuo jo tullut myyntiin kun kaverin saadessa sen sitä ei ilmeisesti ollut vielä kellään. Todella pätevän oloinen lisärikastin ja ilmeisesti pitäisi olla aika halpakin, pitänee kysäistä siltä jos muistaa. Ei meinaan tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » Ti Heinäkuu 18. 1:01:14 2006

Hmm. otappa selvää tuosta, niin ei tarvitse sitten tehdä "turhaa" työtä.. me teemme sitten jonkun muun autoelektroniikan sovelluksen.. ;) kaveri on tty:ssä ja sillä on hirveä polte vääntää jotain :) että jos tulee joillekkin mieleen hyviä rakentelu suunnittelu ideoita niin privalla tai tänne vaan.

Ja ukormi tai muu voisi siirtää tämän täältä vaikka projekteihin.
ford sierra 3d -85 laser ikuisuusprojekti
ford 4500 -72
ford 5000 -71

Vastaa Viestiin