ohc-öljypumpun imuputki vs cossun

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

ohc-öljypumpun imuputki vs cossun

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Elokuu 14. 10:54:00 2006

onko ko putkissa eroa, ja tarkemmin, onko eroa 1.6 ohc vs 2.0 ohc vs cossu?

Pikainen vastaus olisi tarpeen että saadaan taas yksi cossu takaisin elävien kirjoihin..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Elokuu 14. 12:19:59 2006

En mikroskoopilla ole katsonut, mutta kovasti samannäköinen oli taunuksen 1.6 oharin putki. Sihti oli isompi.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Elokuu 14. 12:24:35 2006

Itekkin kys. pumppuja talvella pöydällä pyörittelin ja samankokoisilta "silmämääräisesti" näyttivät!
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Elokuu 14. 12:37:59 2006

ok, hyvällä tuurilla ne sopii ja se taas tarkoittaa sitä et cossu saattaa vihdoinkin herätä lähipäivinä..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Elokuu 14. 12:40:29 2006

Pumppuhan on sama ja pumpun kiinnityskohta sama, joten kaiken järjen mukaan sopii.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Elokuu 14. 13:53:30 2006

Pumppu käy ja imujalka käy ristiin ohc/2wd cossussa, mutta cossussa on juotettu öljyruiskun suihkutusputket imujalkaan.
Jos laittaa cossuun ohc:n öljypumpun imujalan, joutuu ottaan ohc:n öjypumpusta vähintäänkin sen kannen myös (tai koko pumppu) ettei ruiskuttele turhaan öljyä "harakoille". Cossussa öljy pumpun kannessa öljyruiskun lähtö suuttimille.
Silloinhan tietysti jää männänpohjan jäähdytys pois.
Nelivedon öljypumppuun ei käy ohc:n pumpun kansi koska nelikossa pumpun akseli laakeroituu myös siihen kanteen, muuten pumpun kiinnitys lohkoon sama kaikissa.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Elokuu 14. 14:20:58 2006

TVR kirjoitti:Pumppu käy ja imujalka käy ristiin ohc/2wd cossussa, mutta cossussa on juotettu öljyruiskun suihkutusputket imujalkaan.
Jos laittaa cossuun ohc:n öljypumpun imujalan, joutuu ottaan ohc:n öjypumpusta vähintäänkin sen kannen myös (tai koko pumppu) ettei ruiskuttele turhaan öljyä "harakoille". Cossussa öljy pumpun kannessa öljyruiskun lähtö suuttimille.
Silloinhan tietysti jää männänpohjan jäähdytys pois.
Nelivedon öljypumppuun ei käy ohc:n pumpun kansi koska nelikossa pumpun akseli laakeroituu myös siihen kanteen, muuten pumpun kiinnitys lohkoon sama kaikissa.
kiitos, tätä tietoa hain, nää pumppuvariaatiot olikin tiedossa mutta toi imuputki ei. mulle kun tuli tuohon cossun koneeseen ohc:n korkeapaine pumppu, ja lohkoon tuli kiinteät öljysuuttimet joten siksi en tarvitse niitä alkuperäisiä öljysuihkuja, ja samasta syystä tarvitsen ohc:n normi imuputken. ei suotta viitsi rikkoa cossun omaa öljyimu/suihkuputkea..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Elokuu 14. 16:18:24 2006

Näin arvelin kun luin kyssärin. Kannattaa varmistaa ettei ole pituuseroa imuputkessa, ja/tai korkeuseroa. Eri vaihtoehdot -öljypohjien- välillä: Capri-Granada; pitkä syvennys (lyhyt imuputki?), "keskimittainen" syvennys löytyy Sierrasta ja Scorpiosta, ja lyhyt Taunuksesta (pitkä imuputki) ; tästä pystyy tekemään mk1-2 Escoon pohjan ilman hitsaamista.
Imuputkia löytyy OHC:stä keskenään hieman erinäköisiä ja -mittaisia. Korkeusongelma (väärä imuputki pohjaan nähden) tullut kerran vastaan; leiponut kone jossa oli imusiivilä tiiviisti syvennyksen pohjaa vasten-> ei öljyä...

Summa summarum: cossuun laitettaessa Sierra-scorpion putki käy hyvin (varmista korkeus; alu- vs. peltipohja), muut kannattaa varmistaa pituudeltaankin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Elokuu 21. 16:11:08 2006

Millaisen pumpun sinne laitat OHC:n alumiinirunkoisen vai Mellingin?
Tavallinen OHC taitaa kulua aika nopeasti kun roottoria ei ole tuettu kuin yhdestä päästä ja paineita vielä nostetaan, toisaalta kilsoja ei varmaan kovin paljon kerry ennen seuraavaa remonttia :wink:
Mellingin pumppu on valurauta rungolla ja akseli tuettu kanteen, korkea paineinen ja kapasiteettinen maksaa 130-150€ täällä ja reissun verran vähemmän kotimaassaan.
4x4 Cos pumppua on kanssa sellaista jossa pumpussa ei ole reikää öljyn ruiskutusputkelle eli ilmeisesti pieni turboiseen Escoon tarkoitettu.
Pumppu ja sen rööri kävisi varmaan sullekkin.
Mulla on jostain kisa Cossusta oleva pumppu jossa lähtöpään reikä on 2x niin suuri kuin Mellingissä eli pieni porttaus voisi olla pumppuunkin paikallaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin