Jakopäänhihna

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jackass
Ylläpitäjä

Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja Jackass » To Elokuu 10. 11:40:50 2006

Tiistaina hain auto huollosta ja tämä joka sen remmin vaihto niin sano että 30tonnia tolla ajaa ja sit pitäis vaihtaa, koska kyseessä on käsi kiristeinen eikä automaatti kiristyksellä. Kyseessä on siis sierra -89 ja 2.0 OHC (kaasari) kone jonka alakerta on doch koneesta.

Mutta siis kertokaas te että eikö toi jakopäänhihna tosiaan pitempään kestä.

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Elokuu 10. 11:56:54 2006

dohc alakerta ei käy ohc koneeseen, paitsi cossun dohc. ja kyllä se remmi kestää sen huoltovälin ajaa mitä ohjekirja sanoo, olikohan 90tkm

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Elokuu 10. 13:09:37 2006

Offtopic,
Tuleeko venttiileillä ja männillä kolari jos hihna katkeaa, siis ohc:ssä?!
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Elokuu 10. 14:22:27 2006

Stefa kirjoitti:Offtopic,
Tuleeko venttiileillä ja männillä kolari jos hihna katkeaa, siis ohc:ssä?!
Siitähän oli joskus juttua että jossain koneissa tulee ja joissain ei, riippuu onko nokka miten kulunut ja onko seetit jo miten uponneet.

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » To Elokuu 10. 14:24:31 2006

JP kirjoitti:dohc alakerta ei käy ohc koneeseen, paitsi cossun dohc. ja kyllä se remmi kestää sen huoltovälin ajaa mitä ohjekirja sanoo, olikohan 90tkm
Niin noh mene ja tiedä mutta muutoskatsastuksen yhteydessä paljastu että että koneen sarjanumeron mukaan se on ollu doch mutta muutettu ohc kaasari koneeksi. Eli kai se sitten on cossun doch ollut joskus. :roll:

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Elokuu 10. 18:25:01 2006

Jackass kirjoitti:
JP kirjoitti:dohc alakerta ei käy ohc koneeseen, paitsi cossun dohc. ja kyllä se remmi kestää sen huoltovälin ajaa mitä ohjekirja sanoo, olikohan 90tkm
Niin noh mene ja tiedä mutta muutoskatsastuksen yhteydessä paljastu että että koneen sarjanumeron mukaan se on ollu doch mutta muutettu ohc kaasari koneeksi. Eli kai se sitten on cossun doch ollut joskus. :roll:
siis TÄH?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » To Elokuu 10. 19:16:31 2006

Stefa kirjoitti:
Jackass kirjoitti:
JP kirjoitti:dohc alakerta ei käy ohc koneeseen, paitsi cossun dohc. ja kyllä se remmi kestää sen huoltovälin ajaa mitä ohjekirja sanoo, olikohan 90tkm
Niin noh mene ja tiedä mutta muutoskatsastuksen yhteydessä paljastu että että koneen sarjanumeron mukaan se on ollu doch mutta muutettu ohc kaasari koneeksi. Eli kai se sitten on cossun doch ollut joskus. :roll:
siis TÄH?
Kaskun ei vielä cvh kampiakselilla ja V6 pakosarjalla

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Elokuu 10. 19:54:57 2006

Antti kirjoitti:
Stefa kirjoitti:
Jackass kirjoitti: Niin noh mene ja tiedä mutta muutoskatsastuksen yhteydessä paljastu että että koneen sarjanumeron mukaan se on ollu doch mutta muutettu ohc kaasari koneeksi. Eli kai se sitten on cossun doch ollut joskus. :roll:
siis TÄH?
Kaskun ei vielä cvh kampiakselilla ja V6 pakosarjalla
ja sytytystulppina riisseliMondeon hehkut... :lol:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 10. 21:19:54 2006

Noh, ei nyt vinoilla...
Ilmeisesti ko. -auto- on ollut alunperin -ei vähäpäästöinen DOHC-, yllättäen lauennut, ja muutettu sitten perinteiseksi OHC -koneiseksi. Ei muuten mitenkään tyhmä juttu :)

Kuten jo sanottiin, DOHC ja OHC-> keskenään yksi vaihtokelpoinen osa; öljysuti... Ja cossu ei varmasti ole ollut.

Tuon kilometrimäärän saat tuplata... Asentaja ollut juovuksissa...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » To Elokuu 10. 21:29:00 2006

Jos tässä nyt tarkotettiin sitä että koneen alakerta on alunperin cossun. Eli auto ei siis ikinä ole ollut cosworth vaan autosta on joskus hajonnut kone ja siihen on laitettu cossun lohko rikkinäisen tilalle.
Jäsen #1112

Jackass
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jackass » To Elokuu 10. 22:04:58 2006

Heh joo kuulostaahan tää aika uskomattomalta tarinalta. Mut siis toi kone on ollut -89 sierrassa joka ostettiin varaosa autoksi, siitä otettiin kone ja ohjaustehostin mun nykyiseen käyttöautoon.

Muutoskatsastus varten moottorista tarvittiin koneen (onko se nyt sitten lohkon sarjanumero tms) jolle piti hankkia Fordin tehtaan pakokaasupäästötodistus. Tässä yhteydessä paljastu meillekkin että kyseinen onkin DOCH. Joka on sittemmin syystä tai toisesta muutettu OHC koneeksi. Konetta en ole koskaan purkanut joten en tiedä mitä sä se on syönnyt.

Eli siis Fordin tehtaalta saamassamme päästötodituksessa lukee että kyseessä DOCH kone niin pakkohan se on uskoa sitten että kyseessä DOCH kone, siitäkin huolimatta että tavalliselta ohc kaasari koneelta se näyttää. :lol: :lol: :lol:

Hassua sinänsä että se varaosa-auto (sierra) joka ostettiin ja josta toi konekkin on niin sen takakontissa oli taunuksen nimikyltti. Eli kuka ties miten vanha kone toi on. Korjatkaa jos olen väärässä mutta tietääksi taunukset ei ollu doch koneella. :D

No joo mut hyvin käy ja kukkuu. Sikäli kun olen joskus tulossa tapahtumiin ja meetinkeihin niin konetta saa toki tulla pällistelemään. Että mikä seka sikiö se on.

Mutta se on varma että joku on nähny vaivaa sitä rakentaessa. Vauhtipyörästäkin on puolet kadonnut pois. :lol:

sierrakuski
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
Paikkakunta: lempäälä

Viesti Kirjoittaja sierrakuski » Pe Elokuu 18. 20:15:21 2006

btw: mikä mahtaa olla focus -00 1.8td:n jakohihnan vaihtoväli. kaverille sanottiin että 150tkm, mutta mielestäni tuossa on sama peruskone kuin 1.8td sierrassa, joten vaihtoväli olisi 60tkm?
ford sierra 3d -85 laser ikuisuusprojekti
ford 4500 -72
ford 5000 -71

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: Jakopäänhihna

Viesti Kirjoittaja caddy » La Elokuu 19. 18:40:07 2006

[quote="Jackass"]tämä joka sen remmin vaihto niin sano että 30tonnia tolla ajaa ja sit pitäis vaihtaa, /quote]

kerta olet sen huollossa käyttänyt niin mietippäs mitkä rahat ne tekevät puhumalla sitä itseään... jos siellä käy tai siis kun käy joku sellainen joka ymmärtää koneista sen verran että tuosta avaimesta kun käännän niin se sanoo jotta pruum, niin ne sitten kiltisti tuovat autonsa takaisin huoltoon sen ajomatkan jälkeen. ja taas kilisi muutamia kymppejä firman tilille
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » La Elokuu 19. 19:27:16 2006

sierrakuski kirjoitti:btw: mikä mahtaa olla focus -00 1.8td:n jakohihnan vaihtoväli. kaverille sanottiin että 150tkm, mutta mielestäni tuossa on sama peruskone kuin 1.8td sierrassa, joten vaihtoväli olisi 60tkm?
Oli vanhemmissa focuksissa 150tkm,nyt huoltovälit 20tkm ja hihnan vaihto
160tkm...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Elokuu 19. 21:00:50 2006

virittämätön 2.0 ja 1.6 e-max ohc moottori on vapaasti pyörivä eli ei tule defektiä jos katkeaa. lyhytiskuinen ohc eli 16 lohko, siinä nappaa venat mäntiin.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Elokuu 22. 23:30:30 2006

Jackass kirjoitti:Tässä yhteydessä paljastu meillekkin että kyseinen onkin DOCH. Joka on sittemmin syystä tai toisesta muutettu OHC koneeksi. Konetta en ole koskaan purkanut joten en tiedä mitä sä se on syönnyt.
OHC ja Double OverHead Camshafts eli DOHC, eikös juu?

http://en.wikipedia.org/wiki/DOHC

http://www.samarins.com/glossary/dohc.html

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

kone

Viesti Kirjoittaja ParDe » Pe Syyskuu 8. 13:16:52 2006

ohc: overhead camshaft
dohc: trouble ohc
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Vastaa Viestiin