OHC:n Turbotusta...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

OHC:n Turbotusta...

Viesti Kirjoittaja caddy » Ma Syyskuu 4. 21:50:32 2006

katselin tuossa haulla ja ei oikein tuntunut löytyvän oikeita hakusanoja, jotta olisin tietoa löytänyt... Siis minulle tuli hinku rakentaa turbo vekotin tuosta minun siebrosta... alun perin on dokkilainen johon vaihdettu IS ohc mitäs kaikkea minun pitää vaihtaa että minä sen saan toimimaan... tehoa olen ajatellut saavani noin 200 se riittää minulle (näin alkuun). Älyääkö EEC-IV jos vaihdan isommat suuttimet, riittäkö löpö v6 ruiskun pumpulla. Ja voiko tuon vakio is:n imusarjan ylipaineistaa... Ja mitä tarvitsee autolle muuten tehdä että sen saa myös kilpiin (toki tuo 200 taitaa olla liika tehoa sierraan, mutta voihan sitä ahdolla säätää silleen ettei ole liiaksi)
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Syyskuu 4. 23:10:18 2006

Kannattaa lukee ainakin noita projektipuolen juttuja. Siellä taitaa olla useampikin samanmoinen väkästys menossa.

Ja kyllä niitä yksittäisiä aiheitakin pitäisi aikamoinen läjä olla.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ma Syyskuu 4. 23:15:03 2006

Zimi Da Guitara kirjoitti:Kannattaa lukee ainakin noita projektipuolen juttuja. Siellä taitaa olla useampikin samanmoinen väkästys menossa.

Ja kyllä niitä yksittäisiä aiheitakin pitäisi aikamoinen läjä olla.
olisi vain ollut huomattavasti helpompaa jos joku olisi tähän vastannut :oops:
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Syyskuu 4. 23:21:53 2006

Niin aina, niin aina muttakun joillekkin hermoilla tuppaa käydä kokoajan samoja juttuja kirjoitella. ^^

Tässä jotain mitä silmiin osu :

Riks, Raks ja Poks

Toki nuihin kysymyksiin vastauksia tulee mutta kannattaa nuita mielestäni siltikin lueskella. :]
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Syyskuu 5. 0:26:27 2006

Kannattaa harkita vakavasti eec-iv:n korvausta esim. megasquirtilla, saa kuitenkin samalla vaivalla muutettua sille kuin alkaa kötystään mitään lisärikastuspiirejä (johdotusta ja iat-anturia vaille lähes bolt-on). Pääsee samalla esim. MAF:sta eroon ja huonosta imuilmanlämpötila-anturista. Extrana voi vielä tehdä samaan ohjaukseen lisätä sytytyksenohjauksenkin

Niin vakio imusarjan tietenkin voi paineistaa
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ti Syyskuu 5. 8:09:44 2006

2000-3000e ylimääräistä taskunpohjalla on hyvä alku tai oikeastaan välttämättömyys.

Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole halpaa vaikka yrittäisikin pihistellä ja tehdä kaikki itse jne...

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Syyskuu 5. 9:59:05 2006

Ehjästä vakio koneesta tulee se 200 kopukkaa kohtuullisilla ahdoilla. Vaihdat vaan sen EEC:n Megaruutaksi ja laitat isommat suuttimet.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Syyskuu 5. 10:56:21 2006

fsohc kirjoitti:Kannattaa harkita vakavasti eec-iv:n korvausta esim. megasquirtilla, saa kuitenkin samalla vaivalla muutettua sille kuin alkaa kötystään mitään lisärikastuspiirejä (johdotusta ja iat-anturia vaille lähes bolt-on). Pääsee samalla esim. MAF:sta eroon ja huonosta imuilmanlämpötila-anturista. Extrana voi vielä tehdä samaan ohjaukseen lisätä sytytyksenohjauksenkin

Niin vakio imusarjan tietenkin voi paineistaa
tuota MSsää olen miettinytkin että se varmaankin kannattaisi laittaa siihen.
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Syyskuu 5. 10:58:31 2006

Jari H kirjoitti:Ehjästä vakio koneesta tulee se 200 kopukkaa kohtuullisilla ahdoilla. Vaihdat vaan sen EEC:n Megaruutaksi ja laitat isommat suuttimet.
tarkoitus oli ainakin avata tuo kone ja katsella mitä sinne pitäisi tehdä. Kun edelinen omistaja on poruuttanut koneen seuraavaan ylikokoon. Olisi kiva tietää mitkä männät se sinne on tunkenut. mikähän muuten olisi noin suunnilleen riittävä suutin koko tuohon, siinä on dohc ruiskun vakiot kiinni
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Syyskuu 5. 11:05:41 2006

No miten olisi vaikka cossun vakiosuuttimet.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Syyskuu 5. 13:26:54 2006

tosiaan vakio efillä ei kannata edes suunnitella. mä leikin sen kanssa puolivuotta ja tuloksetta. ms ja edis4 samaan pakettiin.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Syyskuu 5. 13:47:27 2006

mikimikkola kirjoitti:tosiaan vakio efillä ei kannata edes suunnitella. mä leikin sen kanssa puolivuotta ja tuloksetta. ms ja edis4 samaan pakettiin.
ei sulla sattus löytymään konehuoneesta kuvia niin voisin ihmetellä mitä kaikkea siellä makaa...
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Syyskuu 5. 13:54:46 2006

Rasmus kirjoitti:2000-3000e ylimääräistä taskunpohjalla on hyvä alku tai oikeastaan välttämättömyys.

Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole halpaa vaikka yrittäisikin pihistellä ja tehdä kaikki itse jne...
Just laskeskelin kaverille tuota koneen tekemistä niin tuolla 3000 tekee jo laadukkaan koneen kun osat vain sattuvat tulemaan sopivasti kohdalleen.
männät 250
m-renkaat250
veivit 250
tiivisteet/laakerit 300
turbo 350
cuuleri 400
ruiskut/sytkä 500
kytkin 350
yht.2650
Kannelle ei alle 300hv tarvitse muuta tehdä kuin kanavat käydä läpi. Nokka ja venat toimivat oikein mallikkaasti viellä +250hv kohdilla.
Jos alle 300 on hakusessa niin nokkaa on ainan turha ruveta edes ajattelemaan vaihtaa,itse penkitin vakionokalla +300 kun alakerta oli tehty kunnolliseksi ja kansi kotona fiksattu kuntoon.
Ja jos kaikki natsaa kohdalleen niin tuollaisesta koneesta tulee päivittäisessä käytössä aivan ihanteellinen,vetää alhaalta ja Potkaisee (kävi vain kierroksilla jo liian laihalla)tarvittaessa ilman kieroksilla kiusaamista.Tuo oli jo liiankin kiukkuinen tuolla keski kierroksilla nais väen käyttöön,vesikelillä yllätti välillä itsellekin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Syyskuu 5. 13:57:32 2006

Aksu kirjoitti:
Rasmus kirjoitti:2000-3000e ylimääräistä taskunpohjalla on hyvä alku tai oikeastaan välttämättömyys.

Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole halpaa vaikka yrittäisikin pihistellä ja tehdä kaikki itse jne...
Just laskeskelin kaverille tuota koneen tekemistä niin tuolla 3000 tekee jo laadukkaan koneen kun osat vain sattuvat tulemaan sopivasti kohdalleen.
männät 250
m-renkaat250
veivit 250
tiivisteet/laakerit 300
turbo 350
cuuleri 400
ruiskut/sytkä 500
kytkin 350
yht.2650
Kannelle ei alle 300hv tarvitse muuta tehdä kuin kanavat käydä läpi. Nokka ja venat toimivat oikein mallikkaasti viellä +250hv kohdilla.
Jos alle 300 on hakusessa niin nokkaa on ainan turha ruveta edes ajattelemaan vaihtaa,itse penkitin vakionokalla +300 kun alakerta oli tehty kunnolliseksi ja kansi kotona fiksattu kuntoon.
Ja jos kaikki natsaa kohdalleen niin tuollaisesta koneesta tulee päivittäisessä käytössä aivan ihanteellinen,vetää alhaalta ja Potkaisee (kävi vain kierroksilla jo liian laihalla)tarvittaessa ilman kieroksilla kiusaamista.Tuo oli jo liiankin kiukkuinen tuolla keski kierroksilla nais väen käyttöön,vesikelillä yllätti välillä itsellekin.
näin arvelinkin että kyllä se vie kaiken rahan mitä talven aikana kerkeää hankkimaan (ei sitten ryyppäillä)... minulle saa kaupata kaikkea turbo ohari osaa...
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Syyskuu 5. 15:06:35 2006

Juu ei ohari turboa saa ilmaiseksi tehtyä. Itsellä palanut pelkästään esim. polttoainepuoleen ja sytkään yht. n.500-600€. Turbo taisi olla jotain 350€. Putkistoon meni just 150-200€, cooleri 150€ jne.. Moottori, voimasiirto, kori, jarrut & alusta vielä pitäis tehdä, eli jos helpolla haluaisi päästä niin kannattaisi varmaan ostaa suoraan cossu :lol:

Noihin liittimiin, letkuihin yms. pikkusälään tuntuu menevän aivan tolkuttomasti rahaa vaikka kuinka budjettiratkaisuja yrittää tehdä

Mutta harrastukset maksaa, harmi vaan että menot ylittää tulot :wink:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Syyskuu 5. 16:34:45 2006

caddy kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti:tosiaan vakio efillä ei kannata edes suunnitella. mä leikin sen kanssa puolivuotta ja tuloksetta. ms ja edis4 samaan pakettiin.
ei sulla sattus löytymään konehuoneesta kuvia niin voisin ihmetellä mitä kaikkea siellä makaa...

:lol: :lol: sitä konehuonetta ei halua kukaan nähdä :oops: ei ole kameraa tällä hetkellä itsellä että voin jossain vaiheessa laittaa tonne potopukettiin. tosiaan konehuonetta ei ole maalattu vielä korinväriin ja jne...

niin ja efin imusarja on aivan toimiva vaihtoehto. myös itsellä semmoinen.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Syyskuu 5. 20:24:20 2006

Tossa on nykyinen ohari, saa väistyä kutvosen tieltä ens kesään mennessä. Toivottavasti.
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... attila.JPG

Koneessa on Cossun männät, isoventtiili kansi Cranen nokalla, Edis sytty Megalla, Grand National Buickin Garretti, kilon pintaan ahtoja, 390cc/min suuttimet. Kytkin on jousittamaton sintteri AP:n race asetelmalla.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Syyskuu 5. 21:50:40 2006

mikimikkola kirjoitti:
caddy kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti:tosiaan vakio efillä ei kannata edes suunnitella. mä leikin sen kanssa puolivuotta ja tuloksetta. ms ja edis4 samaan pakettiin.
ei sulla sattus löytymään konehuoneesta kuvia niin voisin ihmetellä mitä kaikkea siellä makaa...

:lol: :lol: sitä konehuonetta ei halua kukaan nähdä :oops: ei ole kameraa tällä hetkellä itsellä että voin jossain vaiheessa laittaa tonne potopukettiin. tosiaan konehuonetta ei ole maalattu vielä korinväriin ja jne...

niin ja efin imusarja on aivan toimiva vaihtoehto. myös itsellä semmoinen.
katos niitä kuvia ihan vaan sen tautta että näkee miten noi lutkuttimet menee siihen sarjaan kiinni... :lol:
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Syyskuu 5. 22:01:36 2006

http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... sc&start=0

http://www.riceracing.net/autot/tanari/Taneli.html

Tuossa oma versioni oharin turbottamisesta, konetta ei vielläkään käytetty mutta kunhan saan ton cossuni taas pelittämään niin alkaa sitten olemaan aikaa tuolle tanelille.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

LasseK
Viestit: 111
Liittynyt: La Syyskuu 4. 19:19:07 2004
Paikkakunta: P-Pohj.

Viesti Kirjoittaja LasseK » To Syyskuu 7. 16:05:41 2006

Jari H kirjoitti:Tossa on nykyinen ohari, saa väistyä kutvosen tieltä ens kesään mennessä. Toivottavasti.
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... attila.JPG

Koneessa on Cossun männät, isoventtiili kansi Cranen nokalla, Edis sytty Megalla, Grand National Buickin Garretti, kilon pintaan ahtoja, 390cc/min suuttimet. Kytkin on jousittamaton sintteri AP:n race asetelmalla.
Minkä auton tulpanjohdot sulla on tuossa? Näyttäisi olevan oikeenki sopivan mittaiset.
Pitäs hommailla jotkut sopivat, kun nuo escortin johdot on vähä huonon mittaiset jos meinaa puolan laittaa imusarjan puolelle.
#976

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Pe Syyskuu 8. 12:16:32 2006

LasseK kirjoitti:
Jari H kirjoitti:Tossa on nykyinen ohari, saa väistyä kutvosen tieltä ens kesään mennessä. Toivottavasti.
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... attila.JPG

Koneessa on Cossun männät, isoventtiili kansi Cranen nokalla, Edis sytty Megalla, Grand National Buickin Garretti, kilon pintaan ahtoja, 390cc/min suuttimet. Kytkin on jousittamaton sintteri AP:n race asetelmalla.
Minkä auton tulpanjohdot sulla on tuossa? Näyttäisi olevan oikeenki sopivan mittaiset.
Pitäs hommailla jotkut sopivat, kun nuo escortin johdot on vähä huonon mittaiset jos meinaa puolan laittaa imusarjan puolelle.
Ihan tavalliset 8mm Championin piuhat paikallisesta varaosa puodista. Tais olla 110 ja 120 pitkiä.

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ma Marraskuu 20. 13:00:30 2006

Ohariturbot on nyt in. jääratasierraa rakentelen. iS pata 2wd cossun turbolla ja välärillä, MS+EDIS-4
Jos pääsis clubin jääratapäiville..
#350

Vastaa Viestiin