Kaiutinasennuksen salat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Kaiutinasennuksen salat

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Su Lokakuu 23. 23:51:05 2005

Potilaana sedan sierra, jossa reiät hattuhyllyssä, etuovissa ja etujalkatilan paneleissa. Mikäs olis järkevin tapa täyttää reiät. Kaiuttimet tietysti, sen kyllä tiedän. Mutta mitä ja minne?

Miten ne hattuhyllyn reiät. Toisella puolella on jonkunlainen muovinen korokepala, ja toisella puolen ei ole mitn. Onko toi koroke alkuperäistä varustelua vaiko joku muu. Siistiltä näyttää ainakin. Kuvatkin kiinnostais.

Entäs onko joku katsellut nettivaraosassa myynnissä olevia paneleita takakonttiin. Silläkö saa siististi piiloon aparaatit? Tai onko joku nähnyt ne livenä? Tai muuta mielipidettä niistä.

Syynä se että emäntä haluaa meteliä autoon. Jotenkin tää asennusosuus lankeaa mulle. Ajattelin jos sais kerralla hyvät, jää se muu jurnutus sitten heti pois.

Vai löytyiskö aikaisemmin juttua moisesta, ei ainakaan löytynyt mun etsimänä?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 23. 23:53:29 2005

etuoviin hyvä erillissarja vain, taakse kelpaa jotkut mitkä lie, mulla ei siellä ole mitään kun ei ole muksuja..

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Lokakuu 24. 1:30:08 2005

mul on edessä Dls b5 erkkasarja ja 2kpl Spl Dynamicsin 8" midbassoa hattarilla. Kontissa pari vahvistinta..soi ihan kivasti..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Sassu
Viestit: 22
Liittynyt: To Marraskuu 28. 16:06:06 2002

Viesti Kirjoittaja Sassu » Ma Lokakuu 24. 11:47:12 2005

Nyrkkisääntö: 5:llä kaiuttimella pääset pitkälle. Eli erillissarja eteen [+ sub taakse jos on tarvista, vahvistin toki myös mukaan]. Taakse kun työnnät tavaraa niin se vain ja ainoastaan huonontaa asiaa.
#499

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Lokakuu 24. 12:40:41 2005

Sassu kirjoitti:Nyrkkisääntö: 5:llä kaiuttimella pääset pitkälle. Eli erillissarja eteen [+ sub taakse jos on tarvista, vahvistin toki myös mukaan]. Taakse kun työnnät tavaraa niin se vain ja ainoastaan huonontaa asiaa.
No kerro vielä perusteet miksi se huonontaa asiaa ?

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Ma Lokakuu 24. 13:55:54 2005

Jaakkoki kirjoitti:
Sassu kirjoitti:Nyrkkisääntö: 5:llä kaiuttimella pääset pitkälle. Eli erillissarja eteen [+ sub taakse jos on tarvista, vahvistin toki myös mukaan]. Taakse kun työnnät tavaraa niin se vain ja ainoastaan huonontaa asiaa.
No kerro vielä perusteet miksi se huonontaa asiaa ?
et konsertissakaan seiso selin bändiin päin :wink:
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 24. 16:26:22 2005

ei ne takakajarit huononna periaatteessa etupenkille tulevaa ääntä mutta eivät oikeestaan parannakaan.. sit jos takapenkillä matkustaa usein joku niin asia muuttuu :-)

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Lokakuu 24. 17:02:35 2005

samiharju kirjoitti:ei ne takakajarit huononna periaatteessa etupenkille tulevaa ääntä mutta eivät oikeestaan parannakaan.. sit jos takapenkillä matkustaa usein joku niin asia muuttuu :-)
niin,mutta pitääkö niitä takana istujia muistaa?mä en ainakaan omassa autossa istu takapenkillä,jos oon takapenkillä niin oon nähtävästi sammunut tai muissa hommissa..:lol:

tärkeintä on se et omaa korvaa miellyttää lopputulos,mä en laita muita kaiuttimia taakse ku bassoja.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Lokakuu 24. 18:12:51 2005

J kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:
Sassu kirjoitti:Nyrkkisääntö: 5:llä kaiuttimella pääset pitkälle. Eli erillissarja eteen [+ sub taakse jos on tarvista, vahvistin toki myös mukaan]. Taakse kun työnnät tavaraa niin se vain ja ainoastaan huonontaa asiaa.
No kerro vielä perusteet miksi se huonontaa asiaa ?
et konsertissakaan seiso selin bändiin päin :wink:
öh.. ok :)

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Ma Lokakuu 24. 18:42:47 2005

Joo eipä meilläkään tartte kuunnella radiota kun yksin ajellessa.

Takapenkki pitää kyllä itse on konserttonsa, automaattisesti lisää vielä volyymiä, jos yrittää väliin huudella :lol:

Mitäs eroa on laittaa bassot hattuhyllylle vai takakonttiin? Etukajarit mieluummin noihin oven reikiin kun sinne jalkatilaan??

Sassu
Viestit: 22
Liittynyt: To Marraskuu 28. 16:06:06 2002

Viesti Kirjoittaja Sassu » Ma Lokakuu 24. 19:01:23 2005

No kerro vielä perusteet miksi se huonontaa asiaa ?
Ihan vaikkapa siksi että takaa tulevat bassotaajuuksia korkeammat äänet sekoittavat pahasti etukaiuttimien muodostamaa äänikenttää. Käy katsomassa fascan kisoja jos et halua ymmärtää pointtiani ja kerro kuinka monessa voittaja-autossa oli hattuhyllyllä jotain :> Subbarin sijoitus taakse sen sijaan on perusteltavissa sillä että korva ei niin tarkasti alhaisten taajuuksian tulosuuntaa. Se, että asennatko subbarin hattuhyllylle taiko takakonttiin, ei ole ratkaisevaa. Se, miten koteloit elementin on. Hattuhyllylle kotelon väsäys hankalaa :arrow: siksi yleensä takakontissa sub-laatikko.
Periaatteessa noiden etukajareiden olisi hyvä asennetuksi niin ylös kuin mahdollista, eli mieluummin ite lähtisin asentamaan niitä ovissasi oleviin reikiin kuin sinne jalkatilaan. Tässäpä omia ajatuksia.
#499

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Lokakuu 24. 19:16:15 2005

Ite oon katsonu(tai kuullu) parhaimmaks sijottaa erillissarjan diskantit pilareihin eteen ja taakse jollonka äänen saa säädettyä niin ettei sitä kuule mistäpäin ääni tulee.
#764

McDj85
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 14:42:49 2003
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja McDj85 » Ma Lokakuu 24. 20:37:01 2005

Erillis sarja eteen niin et pilariin/kojelaudan päälle sojoitaan vähä ristiin, luki joskus gti että paras äänen laatu saavutetaan suuntaamalla etu diskantit toisia vastakkain mutta ei itellä oo niin hifi korvaa mutta laittaisin ite ne pallot siihen ylemmäs ja sit jokku 6tuuman keski äänet oviin niin kuulee sitä lauluakin eikä vaan taka jyskettä ja sitä sutkuttamista kaikki äänet pitää saadaa hyvään balanssiin säätämällä soittimesta... taakse oon aina laittanu 6x9 mut mangeetti pitää upota kunnolla peräkonttiin tai se on aivan sama laitatko ne takapenkille ilman mitään... subbarit kannattaa suunnata takaluukkua kohden huomattu ollaan että tulee parhaat bassot sillä lailla ja refleksistä on sit niin monta mielipidettä omasta mielestä paree jos on oikeen kokoinen poksi pitäis päästä alemmille taajuuksille... mutta pieni boxi pitäis olla suljettu toimii hyvin? itteä ainakin pelottaa se kalvon liikemäärä ku se ei saa uutta ilmaa mistään... mut eikö kaikissa hifi autoissa ole suljetut kotelot?
EDIT: kertokaas minkä takia basso lujenee huomattavasti kun avaa apukuskin oven niin kuskin paikalle? mysteeri mitä ollaan essolla pähkäilty monesti...
Mercedes-benz W204 C200
Mercedes-benz W203 C220
EX:
Sierra saloon 87' 2.9i 12v
Escort coupe 91' 1.6i WRC korisarjalla
Sierra estate 89' 1.6i stockman turbo

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Lokakuu 24. 20:53:22 2005

Sassu kirjoitti:
No kerro vielä perusteet miksi se huonontaa asiaa ?
Se, että asennatko subbarin hattuhyllylle taiko takakonttiin, ei ole ratkaisevaa. Se, miten koteloit elementin on. Hattuhyllylle kotelon väsäys hankalaa :arrow: siksi yleensä takakontissa sub-laatikko.
Periaatteessa noiden etukajareiden olisi hyvä asennetuksi niin ylös kuin mahdollista, eli mieluummin ite lähtisin asentamaan niitä ovissasi oleviin reikiin kuin sinne jalkatilaan. Tässäpä omia ajatuksia.
Miksi bassot pitäisi koteloida jos ne on hattarilla?:roll: Mulla on ne free-airina ja ne soi todella tarkasti ja napakasti. En oo edes harkinnut koteloiden rakentamista.
Etukajarit on omassa silleen että midit on etuovissa ja diskantit kojelaudalla nurkissa a-pilareiden vieressä.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 24. 21:08:07 2005

jesus48 kirjoitti:niin,mutta pitääkö niitä takana istujia muistaa?mä en ainakaan omassa autossa istu takapenkillä,jos oon takapenkillä niin oon nähtävästi sammunut tai muissa hommissa..:lol:

tärkeintä on se et omaa korvaa miellyttää lopputulos,mä en laita muita kaiuttimia taakse ku bassoja.
kyllä huomaa että oot poikamies jolla ei ee ees suunnitelmissa perustaa perhettä vielä piiiitkään aikaan? :-)

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Lokakuu 24. 21:20:36 2005

jesus48 kirjoitti:
Sassu kirjoitti:
No kerro vielä perusteet miksi se huonontaa asiaa ?
Se, että asennatko subbarin hattuhyllylle taiko takakonttiin, ei ole ratkaisevaa. Se, miten koteloit elementin on. Hattuhyllylle kotelon väsäys hankalaa :arrow: siksi yleensä takakontissa sub-laatikko.
Periaatteessa noiden etukajareiden olisi hyvä asennetuksi niin ylös kuin mahdollista, eli mieluummin ite lähtisin asentamaan niitä ovissasi oleviin reikiin kuin sinne jalkatilaan. Tässäpä omia ajatuksia.
Miksi bassot pitäisi koteloida jos ne on hattarilla?:roll: Mulla on ne free-airina ja ne soi todella tarkasti ja napakasti. En oo edes harkinnut koteloiden rakentamista.
Etukajarit on omassa silleen että midit on etuovissa ja diskantit kojelaudalla nurkissa a-pilareiden vieressä.
No siihenhän kyllä vaikuttaa kaiuttimen parametrit soiko freeairina/suletussa/refleksissä vai band passissa.. en usko että topiikin aloittaja on ajamassa mihinkään mittauttamaan taajuusvasteita sun muita ja ainakin itse tykkään että takaakin kuuluu jotain mölinää :)

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Ti Lokakuu 25. 0:18:25 2005

Jaakkoki kirjoitti: en usko että topiikin aloittaja on ajamassa mihinkään mittauttamaan taajuusvasteita sun muita ja ainakin itse tykkään että takaakin kuuluu jotain mölinää :)
Näin just. En mä sillä autolla saa ajaa se on emännän auto. Mun auton orkesteri on sijoitettu omaan konserttisaliin, aivan kuulijan välittömään läheisyyteen. Nimenomaan kuulijan etupuolelle, kuten oikeissa konserttisaleissa. Sehän on tullut selväksi.

Ja takaisin aiheeseen. Takakonttiin ei sovi mitään lootia. Siellä kulkee emännän työtamineet. Joten miten toimii vararenkaan paikalle sijoitettu kotelo. Siis siinä tapauksessa että kontissa kuljetetaan jotain tavaraa?

Jesus48: Mulla on hyllyssä jemmassa tollanen Spl pro-4.2a 2-tiesarja. Ominaisuudet on näköjään aika samat kuin sullakin, koko on pienempi 4" Sen kokoiset näytti noi paikat olevan, joten ei tartte silpoa sen enempää. Täytyis varmaan vaivautua tutustumaan tonne pk-miittiin ja sun asennuksiin.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Lokakuu 25. 2:05:46 2005

Vilkki kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti: en usko että topiikin aloittaja on ajamassa mihinkään mittauttamaan taajuusvasteita sun muita ja ainakin itse tykkään että takaakin kuuluu jotain mölinää :)
Näin just. En mä sillä autolla saa ajaa se on emännän auto. Mun auton orkesteri on sijoitettu omaan konserttisaliin, aivan kuulijan välittömään läheisyyteen. Nimenomaan kuulijan etupuolelle, kuten oikeissa konserttisaleissa. Sehän on tullut selväksi.

Ja takaisin aiheeseen. Takakonttiin ei sovi mitään lootia. Siellä kulkee emännän työtamineet. Joten miten toimii vararenkaan paikalle sijoitettu kotelo. Siis siinä tapauksessa että kontissa kuljetetaan jotain tavaraa?

Jesus48: Mulla on hyllyssä jemmassa tollanen Spl pro-4.2a 2-tiesarja. Ominaisuudet on näköjään aika samat kuin sullakin, koko on pienempi 4" Sen kokoiset näytti noi paikat olevan, joten ei tartte silpoa sen enempää. Täytyis varmaan vaivautua tutustumaan tonne pk-miittiin ja sun asennuksiin.
kyllähän sitä saa tulla kuuntelemaan..oon taas torstaina paikalla.

Ja Sami: en todellakaan oo perustamassa perhettä,mulle kelpaa kaikki kaksjalkaset tikapuista herätyskelloon.. :wink:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Syyskuu 15. 20:57:27 2006

Onko järkeä tehdä niin, että eteen laittaisi kojetaululle vain diskantit, hattuhyllylle 6x9" tai 6,5"? Kontissa subi.

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Pe Syyskuu 15. 21:58:00 2006

Sultzi kirjoitti:Onko järkeä tehdä niin, että eteen laittaisi kojetaululle vain diskantit, hattuhyllylle 6x9" tai 6,5"? Kontissa subi.
ei.keskari ja diskantti pitäisi olla mahd. lähekkäin.
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Syyskuu 16. 12:45:58 2006

Selvä, rusakko kuittaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Syyskuu 17. 10:22:42 2006

Turbiini kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Onko järkeä tehdä niin, että eteen laittaisi kojetaululle vain diskantit, hattuhyllylle 6x9" tai 6,5"? Kontissa subi.
ei.keskari ja diskantti pitäisi olla mahd. lähekkäin.
Jättää ennemmin ne kojetaulun diskantit kokonaan pois.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Syyskuu 17. 13:27:40 2006

Joo, täytyy jotkut 5,25" ostaa sinne etupaikkoihin, vaikkei se paras sijoitus olekkaan, kun ovat siellä jalkotilassa.

Btw, onko sierran hattuhyllyssä (sedanissa siis) kaksi peltiä päällekkäin? Kun rämisee niin pirusti, kun laitoin subin ja vahvarin fiestasta sierran konttiin. Ja suurimman osan räminästä paikansin hattuhyllyyn.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Syyskuu 17. 16:48:09 2006

Sultzi kirjoitti:Joo, täytyy jotkut 5,25" ostaa sinne etupaikkoihin, vaikkei se paras sijoitus olekkaan, kun ovat siellä jalkotilassa.

Btw, onko sierran hattuhyllyssä (sedanissa siis) kaksi peltiä päällekkäin? Kun rämisee niin pirusti, kun laitoin subin ja vahvarin fiestasta sierran konttiin. Ja suurimman osan räminästä paikansin hattuhyllyyn.
on 2 peltiä päällekkäin..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Syyskuu 17. 16:57:26 2006

Selvä, täytyy jotain keksiä sinne, ettei rämisi. Kiitosta taas :)

johnlee5
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja johnlee5 » Su Syyskuu 17. 21:53:59 2006

Ja tosta takakaiutin kysymyksestä, niin omassa autossa on vain kaiuttimet edessä ja takana 10" subi, ja kuulostaa aika huonolta kun takaa ei tule kuin basso. Johtuen siitä kun joissain kappaleissa on ääniä jotka on tarkoitettu kuulumaan vaan takakaiuttimista ja silloin jää ääniä kuulematta. Ja se äänisekamelska hoidetaan soittimen säädöillä, tottakai kun kaiuttimet on kulmissa ja kuski auton vasemmassa etukulmassa. Eli enemmän keskitetään ääntä taakse ja oikealle puolelle autoa (jos ollaan autossa yksin). Ja subi toimii hyvin suljetussa kotelossa ja kalvo takaluukkua kohden, tai varapyörä koteloon ja ritilä päälle.

Huomasin vaan ton kaiutin kysymyksen kun emännän kanssa soitettiin samaa kappaletta ja kävin omassa autossa sekä emännän autossa, ero oli aika huima.

Omassa autossa on 2 kaiutinta ja subi, kun emännällä on 6 kaiutinta ja subi.

Tämä on vaan mun näkemys asiasta. :roll:
http://kuvake.net/user/johnlee5?image_id=5246781
Mondeo TDDi 2.0 vm. 2001
Jäsen #758

iegres
Viestit: 897
Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
Paikkakunta: Pks

Viesti Kirjoittaja iegres » Ma Syyskuu 18. 9:08:12 2006

Mulla oli joskus Sierrassa joku halpis (Audiodesign) 5.25" 2-tie-erillissarja. Diskantit olivat A-pilareissa (suunnattuna toisiinsa) ja ovissa oli toinen elementti.

Muuten oli kyllä hyvä kuunnella ratiota, mutta kun oli 3d niin ovien pituudesta johtuen elementti oli "penkin takana".
Mondeo STW mk3

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ma Syyskuu 18. 10:54:47 2006

tässä pätee vanha sanonta, keep it simple...

Vähemmän ämyreitä, parempi soundi. Jos samaa signaalia toistavia kaiuttimia on eri paikoissa, aiheutuu siitä monitie-etenemän aiheuttamaa säröä, eli monosäröä.

Diskantit on autossa tämän ilmiön "saastuttamia" jo muutenkin suurten heijastavien ikkunapintojen takia, mutta nyt ilmiö siirtyy jo keskialueella, kun autonvalmistajat tunkevat niitä pennin ämyreitä jokaisen reiän tukkeeksi.

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Syyskuu 18. 11:41:13 2006

johnlee5 kirjoitti:Ja tosta takakaiutin kysymyksestä, niin omassa autossa on vain kaiuttimet edessä ja takana 10" subi, ja kuulostaa aika huonolta kun takaa ei tule kuin basso. Johtuen siitä kun joissain kappaleissa on ääniä jotka on tarkoitettu kuulumaan vaan takakaiuttimista ja silloin jää ääniä kuulematta. Ja se äänisekamelska hoidetaan soittimen säädöillä, tottakai kun kaiuttimet on kulmissa ja kuski auton vasemmassa etukulmassa. Eli enemmän keskitetään ääntä taakse ja oikealle puolelle autoa (jos ollaan autossa yksin). Ja subi toimii hyvin suljetussa kotelossa ja kalvo takaluukkua kohden, tai varapyörä koteloon ja ritilä päälle.

Huomasin vaan ton kaiutin kysymyksen kun emännän kanssa soitettiin samaa kappaletta ja kävin omassa autossa sekä emännän autossa, ero oli aika huima.

Omassa autossa on 2 kaiutinta ja subi, kun emännällä on 6 kaiutinta ja subi.

Tämä on vaan mun näkemys asiasta. :roll:
Normaalissa musiikissa ei ole koodattu kuin kaksi kanavaa, vasen ja oikea. Vai onko autossasi läytössä leffakäytöstä tuttu 5.1 -järjestelmä :)

Jos kuulet ääniä pelkästään takakajareista, on kanavat ristissä tai paha vaihevirhe...

Tässä kohtaa kehotan taas oikeasti autoäänentoistosta kiinnostuneta käymään kuuntelemassa oikeita kisa-autoja, eikä niitä messuluukuttajia.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

johnlee5
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja johnlee5 » Ma Syyskuu 18. 17:41:50 2006

Hartza kirjoitti:
johnlee5 kirjoitti:Ja tosta takakaiutin kysymyksestä, niin omassa autossa on vain kaiuttimet edessä ja takana 10" subi, ja kuulostaa aika huonolta kun takaa ei tule kuin basso. Johtuen siitä kun joissain kappaleissa on ääniä jotka on tarkoitettu kuulumaan vaan takakaiuttimista ja silloin jää ääniä kuulematta. Ja se äänisekamelska hoidetaan soittimen säädöillä, tottakai kun kaiuttimet on kulmissa ja kuski auton vasemmassa etukulmassa. Eli enemmän keskitetään ääntä taakse ja oikealle puolelle autoa (jos ollaan autossa yksin). Ja subi toimii hyvin suljetussa kotelossa ja kalvo takaluukkua kohden, tai varapyörä koteloon ja ritilä päälle.

Huomasin vaan ton kaiutin kysymyksen kun emännän kanssa soitettiin samaa kappaletta ja kävin omassa autossa sekä emännän autossa, ero oli aika huima.

Omassa autossa on 2 kaiutinta ja subi, kun emännällä on 6 kaiutinta ja subi.

Tämä on vaan mun näkemys asiasta. :roll:
Normaalissa musiikissa ei ole koodattu kuin kaksi kanavaa, vasen ja oikea. Vai onko autossasi läytössä leffakäytöstä tuttu 5.1 -järjestelmä :)

Jos kuulet ääniä pelkästään takakajareista, on kanavat ristissä tai paha vaihevirhe...

Tässä kohtaa kehotan taas oikeasti autoäänentoistosta kiinnostuneta käymään kuuntelemassa oikeita kisa-autoja, eikä niitä messuluukuttajia.
Normaalimusiikki? No kuuntelen ns. konemusiikkia yleensä joten voi ehkä johtua siitäkin...en tiedä :roll:
http://kuvake.net/user/johnlee5?image_id=5246781
Mondeo TDDi 2.0 vm. 2001
Jäsen #758

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Syyskuu 18. 21:07:15 2006

Tarkoitan normaalina kaupasta ostettua tai kotona varmuuskopioitua CD:tä, niissä ei ole miksattuna kuin kaksi kanavaa, vasen ja oikea. Eli takakaiuttimista tulee tasan tarkkaan samaa materiaalia mitä etukaiuttimista. ;)
Muutamia laitteistoja on tullut kuunneltua ja parissa autoissa on mennyt takakajarin piuhat ristiin tai jommassa kummassa + ja - piuhat ovat "väärinpäin" suhteessa muihin kaiuttimiin ja ääni on ollut hmm... mielenkiintoinen :)

http://www.autosound.fi/tietoa_stereokuva.htm

Musiikki DVD:t sisältävät sitten yleensä 5.1 koodauksen, vasen, oikea, keski, takavasen, takaoikea ja bassokanavan. Tähän vaaditan sitten DVD soitin toistamaan. ja näissäkin takakajareista ei tule kuin jotain tilaefektejä, varsinainen musiikki tulee kolmesta etukajarista.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Syyskuu 19. 10:52:52 2006

se että emäntäsi autossa kuuluu takakajareiden kautta kappaleista ihan uusia ääniä voi johtua myös siitä ettei sinun eikä emäntäsi etukaijuttimet toista siltä tasolta ääntä...
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

johnlee5
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja johnlee5 » Ti Syyskuu 19. 22:35:05 2006

caddy kirjoitti:se että emäntäsi autossa kuuluu takakajareiden kautta kappaleista ihan uusia ääniä voi johtua myös siitä ettei sinun eikä emäntäsi etukaijuttimet toista siltä tasolta ääntä...
Jotain tämmöstä se on oltava, sillä uusia ääniä on kyllä kuulunut. Harmi vaan kun biisejä en muista mutta näin olen huomannu. 8)

Kun en kuitenkaan mikään hifisti ole ja kaikki perustuu käytännön kokeiluihin ja havaintoihin... :roll:
http://kuvake.net/user/johnlee5?image_id=5246781
Mondeo TDDi 2.0 vm. 2001
Jäsen #758

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ke Syyskuu 20. 11:02:14 2006

johnlee5 kirjoitti:
Kun en kuitenkaan mikään hifisti ole ja kaikki perustuu käytännön kokeiluihin ja havaintoihin... :roll:
siitähän se lähtee...
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Vastaa Viestiin