Sierraan Dohcin tilalle zetec?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Sierraan Dohcin tilalle zetec?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Syyskuu 27. 15:02:14 2006

Tommosta oon vähän päässäni pyöritellyt. Hakuakin kokeilin ja jotain löysinkin, mutta aika pyörällä oon päästäni. Eli, sierra on vähäpäästöinen, 92-mallin dohc, autolla ei ole ajettu kuin 170 tkm, ja tekniikka pelaa hyvin, mutta en ole oikein ikinä päässyt dohc koneen kanssa sinuiksi. Kalliita remontteja tosin edellisiin oon joutunut tekemään...
Ja 2,0 zetecci sinne tarvis saada pellin alle.
Muutama kysymys;

Ilmeisesti tarvis jonkun verran cvh-koneisen sierran osia. Mitä tarkalleen ottaen? Öljypohja? vauhtipyörä? Mitä muuta?
Käykö tommonen zetecci mt75:n eteen, vai tarviiko vaihtaa laatikko type ysiin?
Käykö ruiskut ja muut hilppeet, vai suosilla megaruuttaa ja läppiksiä?
Mites katsastus, koneen kokohan ei muutu, tehot kylläkin, eli jarrut menee uusiksi, kun nyt 240mm levyt ja 9" rummut?
Mites toi päästö homma, kattihan tarvii olla, se on selvä kun auto on nytkin vähäpäästöinen, mutta ei kai tarvi mitään kalliita vtt:n testejä suorittaa?
Mistä osia ja tietotaitoa kyseiseen konversioon?

Kyseinen operaatio toteutuakseen vaatisi harrasteajoneuvon myynnin, eli tällä hetkellä olen vielä suunnitteluasteella asiassa. Tosin, sierrassa olis sitten sekä harraste, että käyttöautoa kyllikseen...
Viimeksi muokannut Ville K, Ke Syyskuu 27. 15:38:02 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: Sierraan Dohcin tilalle zetec?

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Syyskuu 27. 15:11:24 2006

Ville K kirjoitti: Käykö ruiskut ja muut hilppeet, vai suosilla megaruuttaa ja läppiksiä?
Mites katsastus, koneen kokohan ei muutu, tehot kylläkin, eli jarrut menee uusiksi, kun nyt 240mm levyt ja 9" rummut?
Mites toi päästö homma, kattihan tarvii olla, se on selvä kun auto on nytkin vähäpäästöinen, mutta ei kai tarvi mitään kalliita vtt:n testejä suorittaa?
Ei tarvitse mitään vtt:n testejä koska tilalle vaihdettava kone on uudempi kun mitä nykyinen. Ei megaruutasta ole ainakaan haittaa,itse laittaisin suosiolla sen läppiksillä.
Jarrut menee varmaan vaihtoon mutta ei sen katsastuksen kanssa ole mitään ongelmia.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 27. 15:50:59 2006

Jos laittaa läppärunkoja ja megaruuttaa, niin kone on sen jälkeen lain silmissä täysin omarakenne eikä sen päästötasoista voi sanoa mitään ilman niitä VVT:n testejä. Megaruutta nyt menee varmaan, kun se on piilossa, mutta noista läppärungoista jää kyllä varmasti kiinni.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Syyskuu 27. 16:46:25 2006

ja kun kone on eri mallisarjaan kuuluva ei vähäpäästöisyys mene läpi ilman maahantuojan todistusta. Kannattaa huomioida että EGR, pulse air, katit ja lambdat sekä ECU on oltava uudempaan koneseen tarkoitettu. En lähtisi urheilemaan poikittainasennettavaa konetta pitkittäisen paikalle. Nuo päästöjen rajaamiseen tarkoitetut hilut ei todennäköisesti sovellu ollenkaan pitkittäisasennukseen.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Syyskuu 27. 16:55:39 2006

jees juurikin näin, eli vähäpäästöiseen autoon saa vaihtaa toisen vähäpäästöisen moottorin kaikkine vähäpäästöisyyteen vaikuttavine osineen eli myös nuo em laitteet pitää löytyä. en silti pitäisi mahdottomana tuollaisen laittamista sierraan noin niinku mekaniikan puolelta. Sähköjen laittoa siinä varmasti eniten on... V6 mallin tai absillisen jarrut paikalle ja leimalle.

jostain oon kuullu tai luullu (MuTua vain) että type9 ja mt75 loodat menis heittämällä keskenään, ja näin myös mt75:en filosofialla varustetun etuvetoisen mtx75:n tilalle ihan kumpi vain... voin olla väärässä joten korjatkaa jos näin on.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Syyskuu 27. 17:26:01 2006

jive kirjoitti:ja kun kone on eri mallisarjaan kuuluva ei vähäpäästöisyys mene läpi ilman maahantuojan todistusta. Kannattaa huomioida että EGR, pulse air, katit ja lambdat sekä ECU on oltava uudempaan koneseen tarkoitettu. En lähtisi urheilemaan poikittainasennettavaa konetta pitkittäisen paikalle. Nuo päästöjen rajaamiseen tarkoitetut hilut ei todennäköisesti sovellu ollenkaan pitkittäisasennukseen.


miksei sopisi?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Syyskuu 27. 21:04:41 2006

Sorry jos nyt vähän ratsastan toisen topicilla mutta... Jos öljypohjat käy ristiin, niin menisiköhän siihen 4x4 dokin öljypohja? Hmm...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 27. 21:55:27 2006

Zipi kirjoitti:Sorry jos nyt vähän ratsastan toisen topicilla mutta... Jos öljypohjat käy ristiin, niin menisiköhän siihen 4x4 dokin öljypohja? Hmm...
Ei. DOHC Dagenham I4 (2.0 8v, RS2000 16v 2.0, Scorpio 16v 2.0-2.3) on täysin eri kone kuin Zetec 1,6-2,0.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Syyskuu 27. 22:02:36 2006

Joo, eli löysinkin jo aika hyvän sivun, missä selostetaan kyseistä operaatiota, ei tosin sierraan mutta kuitenkin. Eli mt75 käy ja muutkin hommelit selviää tuolta sivulta aika hyvin. Mutta sopiikohan ne zetecin orkkis ruiskusyteemit pitkittäin, vai kaatuuko koko homma tuohon vähäpäästöisyyteen? kun dohciinkaan ei kaikkia osia enää saa, niin jotenkin sitä konepuolta olis modernisoitava, eikä se 2,3 oikein innosta... Niin, ja se sivu;
http://www.spydercars.co.uk/practical_p ... 05_pg1.htm
Pedal tu tö metal!

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Syyskuu 28. 0:04:51 2006

Miksei Dohc 2.3i 16v kiinostaisi laittaa pellin alle varsinkin jos sellaisen saisi tehdas uutena?
Siis täydellisenä....
Ei tuo mikään rivakka ole mutta 14x hepoa ja pari aasia päälle.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Syyskuu 28. 12:18:16 2006

Niin... Empä oo ikinä sellaisella 2,3 16v koneella varustettua autoa ajanut, mutta...
Jotenkin kuvittelen sen olevan sellainen kuminauhamoottori ja kun se kuitenkin on samaa sukua kuin tuo sierran nykyinenkin moottori.
Zetec-koneinen escort mulla on ollut, ja tykästyin jotenkin siihen moottoriin, on sekä vääntöä. että kierroksilla sitten sitä kulkupuoltakin ja mikä parasta, polttoaineenkulutus oli varsin maltillinen. Tietysti jos hyppäis kokonaan ton zetecin yli duratecciin... :?: Ton nykyisen käyttömondeon kone on ainakin osoittautunut kestäväksi, ja ihan mukavasti liikuttaa 1500 kg:n malmikasaa... no, ei vaan, zetec delleen 1. vaihtoehto.
Pedal tu tö metal!

DiiJayJay
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DiiJayJay » To Syyskuu 28. 17:05:38 2006

2.0 8v ja 2.3 16v on eri planeetoilta.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Syyskuu 28. 18:39:38 2006

mikimikkola kirjoitti: miksei sopisi?
no jos Zetecin sinne tuuppaat suoraan niin pakosarja ja imusarja tulee eri puolelle konetta kuin DOHC:ssa. Jos vaikka aloitetaan siitä?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Syyskuu 28. 18:57:58 2006

jive kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti: miksei sopisi?
no jos Zetecin sinne tuuppaat suoraan niin pakosarja ja imusarja tulee eri puolelle konetta kuin DOHC:ssa. Jos vaikka aloitetaan siitä?
öööö.... miten niin? Ainakin mun dohc sierrassa pakosarja möllöttää kuskinpuolella, ja escortissa 1.8 zetec, pakosarja on koneen edessä, jakopää oikealla. Eli jos sen kääntäis pitkittäin, pakosarja olis kuskinpuolella ja imusarja oikealla kuten dohcissakin. Vai onko 2 litran zetecissä asiat toisin? ohc:ssä on muistaakseni imusarja kuskinpuolella ja pakosarja oikealla.

Mites muuten asiasta toiseen, jos käyttäskin tuota escortin 1,8 konetta 115hp, tarviskos tehdä jarruille mitään, kun koneen koko pienenis ja tehot laskis?
Pedal tu tö metal!

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Syyskuu 28. 21:08:51 2006

jive kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti: miksei sopisi?
no jos Zetecin sinne tuuppaat suoraan niin pakosarja ja imusarja tulee eri puolelle konetta kuin DOHC:ssa. Jos vaikka aloitetaan siitä?

eikös sen pakoputken voi vetää sieltä mistä haluaa? ja kyllähän imusarjan saa muokattua niinpäinkuin haluaa ettei kukaan huomaa. vai?

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Pe Syyskuu 29. 17:48:04 2006

kyllä zetecissä ja dohc:ssa on sarjat samoilla puolilla
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Pe Syyskuu 29. 19:41:03 2006

[quote="Ville K"]Niin... Empä oo ikinä sellaisella 2,3 16v koneella varustettua autoa ajanut, mutta...
Jotenkin kuvittelen sen olevan sellainen kuminauhamoottori ja kun se kuitenkin on samaa sukua kuin tuo sierran nykyinenkin moottori.
quote]

Niin onhan se sukua... tehoa enenmän etc.. se riesan dohc on 8 venttiilinen mutta =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Syyskuu 30. 9:40:16 2006

jive kirjoitti:
mikimikkola kirjoitti: miksei sopisi?
no jos Zetecin sinne tuuppaat suoraan niin pakosarja ja imusarja tulee eri puolelle konetta kuin DOHC:ssa. Jos vaikka aloitetaan siitä?
menikö ajatukset ristiin oharin kanssa? :-)

ja jos sarjat oliskin eri puolilla, tuskin tuottaa isoa päänraapimista, meneehän dokissa ja oharissakin keskenään eri puolilta, ja kutosessa pakosarjat jopa molemmin puolin :-)

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ti Lokakuu 3. 11:02:17 2006

2,3 16v istuu Sierraan hienosti.Teho/kulutus ovat hienosti balanssissa.Eihän se mitään räjähtävää suorituskykyä tarjoa, mutta sellaisella jonkun verran ajaneena voin sanoa sen antavan kyytiä ihan riittävästi.Makeimmillaan 3. ja 4.vaihteilla!! Vääntöä...Kulutus ei ainakaan isompi ole kuin 2,0 8v-koneessa, joka tosiaan on aivan eri maailmasta.Siinä voidaan puhua kuminauhasta.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Lokakuu 4. 19:19:50 2006

samiharju kirjoitti: ja jos sarjat oliskin eri puolilla, tuskin tuottaa isoa päänraapimista, meneehän dokissa ja oharissakin keskenään eri puolilta, ja kutosessa pakosarjat jopa molemmin puolin :-)
Voi olla hiukka vittumaiset vetää nuo pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän putket kun pitää saada ne mahtumaan motin ja tulipellin väliin. Ja juu sekoitin EFi OHC 8v koneen ja EFi DOHC 8v koneen keskenään. Tietty jos lähtee uudempaan zeteciin niin ongelmaksi jää enää vaikkapa imusarja ja koneen kyljessä kiinnityskorvan kohdalle sijoittuva katalysaattori.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Lokakuu 22. 19:29:42 2006

Mites muuten jos laittaisin 1,8 zetecin, niin tarviikos sitten tehdä jarruille mitään, kun moottorin tilavuus pienenee ja tehot myös pienenee (paperilla) eli käyttäis sitä 115 hp 1,8 konetta?
Pedal tu tö metal!

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ma Lokakuu 23. 21:57:48 2006

[quote="samiharju"]jees juurikin näin, eli vähäpäästöiseen autoon saa vaihtaa toisen vähäpäästöisen moottorin kaikkine vähäpäästöisyyteen vaikuttavine osineen eli myös nuo em laitteet pitää löytyä. quote]

Varastan nyt sit tänkin topicin...

Eli miten se nyt on sen 24V kutosen kanssa, vähäpäästöiseen sierraan?

Ne aktiivihiili härpätimet yms siirtyy kyllä helposti mukanaeli se puoli ois kunnossa.

Mites ne jarrut? Tossa XR:ssä on alunperin 240mm etulevyt, 253mm takalevyt eikä oo abseja...

Eli onnistuuko 4X4 cossu sierran levyillä, cossu scorpin satuloilla + cossu scorpin absit lisäksi.

Paikallinen A-katsastus ei siis osannut sanoa yhtään mitään, tokas päällikkö että ota selvää ja tule tarvittavien dokumenttien kanssa takas ni homma hoituu... Mihis sinne Fordille pitäs soitella jos sieltä jotain kyselee?

Tärkein kysymys taitaa olla se onko 4x4 cossu samaa mallisarjaa kun tuo xr 4x4? Eli voiko siihen verrata.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Helmikuu 5. 20:06:24 2008

Hep, nostellaas tätäkin topikkia. Alkuperäisen kysymyksen autoon tuli tungettua sellainen 2,3 16v loppujenlopuksi, oli helpointa jos ei ehkä halvintakin. Eli otsikkoon muutos: Sierraan 1,6 cvh:n tilalle zetec! Nyt olis siis toinen, hyväkorinen ja muutenkin hyväkuntoinen sierra, mutta kun tuo 1,6 cvh ei vaan tarjoa niin yhtikäs mitään, verrattuna tuohon 2,3 koneeseen, että tähänkin tarvisi ehkä jotain kehitellä. Tällä kertaa ehkä sitten zetecciä? Alkais ainakin koneiden hinnat olemaan kuluttajaystävällisellä tasolla.. Niin kysymys kuuluu, onko tuossa 1,6i cvh:ssa mitään käyttökelpoista, jos zetecciä alkais suunnittelemaan pellin alle? Voimansiirto ja laatikkohan käy sellaisenaan, mutta voiko koneesta hyödyntää mitään, öljypohjaa tai muuta? Vai pitääkö sen nimenomaan olla se 1.8 cvh? Huhuu Tinde...?
Jarru- sun muut muutokset on jo tiedossa, nyt kiinnostaa vaan tuo koneen asennus VÄHÄPÄÄSTÖISEEN 1,6i sierraan. Mielessä on ollut 1,8 zetec escortista, joko 105 tai 115 heppainen versio, onko eroa asennuksessa?
Pedal tu tö metal!

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Helmikuu 6. 7:31:00 2008

Ville K kirjoitti: Vai pitääkö sen nimenomaan olla se 1.8 cvh?
No näin minä olen ymmärtänyt. 1.8:n palikoista ainakin öljypohja ja ö-pumpun imuputki sopii zetecciin (pienellä muokkauksella), vauhtipyörä ja etupään hihnapyörä suoraan.
Kuvista katseltuna öljypohjien pulttijako ja muoto on jonkin verran erilaiset, tosin en ole niitä vierekkäin verrannut.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Helmikuu 6. 8:45:09 2008

1.8 CVH sierran moottorinkorvat sopii mainiosti zeteciin (toisessa korvassa 1 pultinreikä ei osu), en tiedä onko 1.6 samanlaiset.
1.6 öljypohja ei sovellu (tai kaiken saa sopimaan, kun tarpeeksi muokkaa)
1.8 koneesta soveltuu ainakin korvat, öljypohja, imuputki, vauhtipyörä, startti...

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Helmikuu 6. 8:49:48 2008

Laita Ville K durateci, niitä ei oo tainu kukaan suomessa laittaa sierraan.
Tosin hinnat taitaa olla aikapaljon kovemmat jne... Mut sellanen olis iha jees nähdä sierrassa :)

edit: tai vielä härömpi olis se oliko se nyt 2.2 duratoq.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Helmikuu 6. 13:07:54 2008

Ok, kiitos vinkeistä. Taitaa vaan noi 1.8 cvh:t olla aika harvinaisia jo.. :cry:
Pedal tu tö metal!

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Helmikuu 6. 13:40:55 2008

Ville K kirjoitti:Ok, kiitos vinkeistä. Taitaa vaan noi 1.8 cvh:t olla aika harvinaisia jo.. :cry:
juu, ei hirveästi näy.
itse ostin yhden brittimuutto sierran 90eurolla, otin öljypohjan, imuputken, vauhtipyörän, vaihteiston.
möin sen verran osia että jäin plussan puolelle ja loput prässiin...

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Sierraan Dohcin tilalle zetec?

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ma Marraskuu 29. 21:44:58 2010

Lainaan vähän aihetta kun samanlaista asiaa tämäkin :) Elikkä mitä kytkintä/vauhtipyörää tarvii käyttää jos laittaa tommosen zetecin ja mt75 laatikon yhteen? Meneekö 2.0 mondeon pyörällä ja kytkimellä? Entä mikä painelaakeri?
Kiitoksia jo etukäteen :)

Vastaa Viestiin