Modeota ostamassa kenties

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Modeota ostamassa kenties

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Lokakuu 10. 23:35:10 2006

Tommosta mondeo 2.5 litrasta 1997 mallista pitäis mennä huomenna kattelemaan ostomielessä.

Onko noissa jotain pahoja perusvikoja. Autolla on suhteellisen vähän ajettu ja kilometrit hiukan epäilyttää. Auto on saksasta tuotu ja kilometrien todentaminen ei taida mitenkään onnistua.

Ei tuu mieleen kuin kattoa kuskin penkin,polkimien ja ratin kuluneisuutta,kun auto on sen verran siistissä kunnossa konehuoneestaan ja muualta.

Vai löytyykö jotain parempaa tarkistuskohdetta tollasesta mondeosta.

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Lokakuu 11. 12:21:24 2006

Motonetfoorumista löytyy aika paljon Mondeota koskevaa asiaa, vikojakin...

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Lokakuu 11. 13:52:08 2006

Meillä on käyttiksenä tollanen suhteellisen isoilla kilometreillä. Ensimmäisen 8 tonnin aikana ei muuta korjattavaa ole ilmaantunut kuin etupyörän laakeri (vika oli tiedossa jo ostovaiheessa).

Tarkista vetareiden / laakereiden kunto, nelosella kaasu pohjaan ja kiihdytys 60-100km/h => jos ravistaa jossain on väljää. Ruosteita kannattaa kattoa erityisesti pohjasta ja takakaarista.

Perusvika on vesipumpun muovisten siipien hajoaminen, metalli siipisiä on saatavilla edulliseen hintaan.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pietis » Ke Lokakuu 11. 19:30:25 2006

Pari tuollaista omistavana voisin kertoilla jotain:

Tsekkaa etupää kokonaisuudessaan, koska möykky nokalla painaa ja mm. tukivarret ovat samat kuin pikkukoneisissa. Alapallot, raidetangon päät, jouset (joita itelläkin katkennut) ja iskarit sekä pyöran laakerit.

Ilmastointi kannattaa tsekata. Vakiovika: kenno happanee alapinnasta jos ei pohjasuojaa ole modattu kennon kohdalta. Jos ainetta puuttuu, A/C päällä ajettaessa nykii, välillä pahastikkin.

Keskuslukitus temppuilee yleisesti, etuovien lukkosysteemit kuluu? / jäykistyy, ja kelien viiletessä ovet saattavat lukittua itsekseen, jos virta on päällä. (Itellä vara-avain aina taskussa).

Muuten hieno auto ajaa ja tuntuu olevan tekniikaltaan kestävä. Omassa farkussa 250 tkm mittarissa / reilun satkun itse ajanut, ei oo tarvinnut vaihtaa kuin em "kulutusosia".
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pietis » Ke Lokakuu 11. 19:39:30 2006

Ai niin, unohdin yhen asian.

Jos auton ostat, ota ensi töiksesi EGR työn alle. Eli tulppaa pakosarjalta imusarjan vasemmalle puolelle tuleva liitos tukkoon. On kuulemma joskus KATteja paukkunut ja romut tulee suoraan imupuolelle sisään ja...
Vaikuttaa myös käyntiin, eli jos nykii kummallisesti ja tyhjäkäynti käyttäytyy omituisesti, pakokaasu on saastuttanut ilmamäärämittarin ja kaasuläpän seudun. Siitä selviää jynssäämällä imupuolen puhtaaksi.
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Lokakuu 11. 20:12:41 2006

konetta kannattaa katella ulkoapäin että ei ole kovin öljynen, muuten voi kohta laakerit kilahtaa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Lokakuu 11. 20:59:36 2006

Thanks vinkeistä. Haullakin löysin paljon juttua.

Kävin koeajolla ja kattelin autoa sen minkä pystyi. Auto oli kuin uuden kuntoinen päältä,sisältä ja konehuoneesta. Saattaapa noi 40.000 ajokilometrit jopa pitää paikkaansa.

Ei ravistanut ,eikä kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ajossa.

Ajon jälkeen kuuntelin moottorin ääntä ja oli kyllä todella hiljaisesti käyvä.
Jotain semmosta harvaa plotkotusta tuli sieltä moniurahihnan suunnalta.
On kuulemma uudesta (edellisen omistajan ostohetkestä) asti kuulunut ääni. Olisko joku ilmastointiin liittyvä ääni.

Ja ei tosta koeajosta selvinnyt ilman laskua. Huomenna meen hakeen auton uuteen kotiin :D

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Lokakuu 11. 21:11:28 2006

KtK kirjoitti:
Kävin koeajolla ja kattelin autoa sen minkä pystyi. Auto oli kuin uuden kuntoinen päältä,sisältä ja konehuoneesta. Saattaapa noi 40.000 ajokilometrit jopa pitää paikkaansa.
täh?jaa -97 ja ajettu 40000km ja huoltokirjakin hukassa...?sen mitä itse olen katsellut autoja maailmalta niin hieman kyllä epäilyttäis ainakin mua...kattele nyt vielä mm.sen kellon ympäristöä löydätkö esim.ruuvarilla kampeamisen jälkiä,se kello kun pitää irrottaa jos mittaria kuitenkin on säädetty...ja katso myöskin kuskinpuolen B-pilaria siitä lukon vastaraudan alapuolelta,lähes aina saksan tuliaisissa on ollut Fordin huoltotarroja liimattuna,myöskin sellaisia on ollut joista on jostain syystä raaputettu kilometri-osa pois...mutta ainahan voi silti olla niitä "papan" helmiäkin joilla on vähän ajettu.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Lokakuu 11. 21:32:19 2006

Enpä oikeen itsekkään jaksanut moiseen kilometrimäärään uskoa. Lupasivat kuitenkin autotohtorin tai vastaavan analyysin teettää,jos mittarin lukema ei tunnu uskottavalta.

Papan helmeksi toi myyjä ja sen isäpappa ton auton luokittelikin. Auto on saksasta jonkun mahdollisimman luotettavan välitysfirman kautta tuotu.

Hultokirjakin jopa löytyy.

Kriteereinä oli mahdollisimman hyväkuntoinen ja vähän ajettu kohtuuhintainen v6 mondeo. En tiedä mikä heillä oli hintahaarukka 2 vuotta sitten tota autoa hankkiessa.

Loppujen lopuksi ei mua haittaa ,vaikka autolla olisi ajettu 140.000 ,jos se jättää noinkin vähän käytön jälkiä.

Ja koska 7500€ ei mielestäni ole mikään kauhean paha ylihinta edes 150.000 km ajetusta v6 gt mondeosta.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Lokakuu 11. 22:51:06 2006

kyllähän huoltokirjakin aina jotain kertoo ja se nyt on pääasia et auto on ehjä ja toimiva,se on aivan totta ja jos kerran siistikin on niin mikäs siinä.

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pietis » To Lokakuu 12. 19:06:44 2006

Rohkea rokan syö eikä tuon kuvailun mukaan tartte varmaan olla edes kovin rohkea. Jos vaikka kilometrit heittää sillä satkulla, niin ei haittaa mitään.
Plotkotus saattaa hyvinkin tulla ilmastoinnin kompressorista, kuuluu tyhjäkäynnillä aika selvästi.

lycka till...
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Lokakuu 12. 21:32:08 2006

Näköjään niitä saksan huoltotarrojakin löytyi sieltä kuskin lukon B-pilarista.
Siinä lukee about muistaakseni 27.6.2001 21543Km

Massata toi auto kyllä täytyy ,kun ei foortti ole saanut laitettua sinkittyä peltiä minnekkään.

Onkohan uudemmissakaan vielä sinkittyä missään.

Ja rds5000 soitin täytyy ottaa aika pian pois ja jotain kunnollista tilalle.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Lokakuu 13. 17:54:36 2006

Mk1:ssä on joku kalvanointi tai sinkki, sen verran vittumainen hitsata.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Lokakuu 20. 20:51:54 2006

Menee auto massaukseeen ens tiistaina ja esikäsittelin pohjaa jos sitä varten.

Ei mitään ylipääsemättömiä ruosteongelmia sentään onneksi. Takapään poikkituet ja muut paksummasta raudasta tehdyt osat olivat aika moisessa ruosteessa kauttaaltaan. Hiomalla ja hiakkapuhaltamalla sain ne tyydyttävään kuntoon ja ruosteenestomaalia päälle.

Helmojen reunat myös hiekkapuhalsin ja maalasin, vaikkeivat olleet kuin ihan paikoittaisessa pintaruosteessa.

Aika jännä homma ,että kaikki poikkituet sun muut paksummat pellit ja palkit oli eniten ruosteen uhreina. Ei vissiin ole kovin paksua maalikerrosta niihin tehtaalla raaskittu laittaa.

Ihan oikeaan osoitteeseen tais tää mondeo tulla ,viiden vuoden päästä ilman auttavaa kättä olis varmaan ruosteongelma jo aika paha.

Levyt edessä sekä takana olivat tosi hyvässä kunnossa ,ei ollut reunoissa pahemmin kraaria. samaten hihnat ja pari helposti aukastavaa sytytystulppaa olivat tosi hyvässä hapessa.

Tohon EGR saastehässäkkään täytyy massausten sun muiden jälkeen varmaan puuttua. Hullua kierrättää pakokaasuja takas imusarjaan.

Sehän karstottaa turhaan imusatsia ja venttiileitä.

Kummasta päästä putkistoa se EGR kannattaa tukkia ja vaikuttaako se jotenkin moottorinohjaukseen tai päästöihin. Ei kai sen luulis hirveesti kyllä ainakaan päästöihin vaikuttavan.

Mukavia muutenkin nämä foortit ,kun niissä on aina jotain mielenkiintoista projektia ja haastetta. Tosi tylsää olis vaan ajella ja kuunnella jotain tylsää radiokanavaa.

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pietis » Pe Lokakuu 20. 22:11:15 2006

Itse tukin EGR:n helpoimmasta päästä eli imusarjasta 2 pulttia irti ja tiivisteen mukaan tein pellistä lätkän, jossa keskireikä tukossa. Päästöihin ei vaikutusta, lienee insinööreillä tarkoitus vähentää kylmän koneen päästöjä ohjaamalla önkyä takas kiertoon. Systeemiinhän liittyy venttiiliä ja anturia koneen ja rintapellin välissä jos jonkinlaista.
Putsaa vielä varovasti imusarjassa kaasuläpän seutu, jos tarvetta esiintyy = nokea.
Pakosarjan puolelta on paha lähteä raatälöimään putkia tukkoon, kun on himppa ahtaat paikat. Ihan oikeasti pitäisi kait katkaista EGR putket poikki ja täytehitsata sarja tasaiseksi, vaan empä usko että tehoihin vaikuttaa yhtään mitään. Ja sitähän on ihan mukavasti, kun vaan jaksaa käydä tankilla...
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Lokakuu 20. 22:33:58 2006

Jees ,toi EGR putki kyllä pitää tukkia. Oikeen harmittaa ajatella ,et toi nätin näkönen imusarja saattaa olla sisäpuolelta mustanaan noesta. Kiillottaa se pitäis joskus,kun jaksaa. Ei imusarjojen kuulu olla noessa ja paskassa ,se ei vaan sovi jotenkin kuvioihin.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Lokakuu 24. 16:32:29 2006

En taidakkaan tukkia vielä EGR:ää. Ulkomaisissa foorumeissa oli aika paljon juttua egr:n puolesta. Palotapahtuma on useita satoja faarenhaitteja kylmempi kuulemma EGR toiminnassa lähellä yläkuolokohtaa. Bensan kulutus kasvaa ilman egr:ää

Ja nox päästöt kasvaa ilman sitä. En tiedä sitten kuinka suureksi noi päästöt voi nousta.

Täytyypi tutkia asiaa vielä jonkin aikaa ja koittaa selvittää ,mitä oikeasti kannattaa tolle tehdä.


Huonoja puolia tietenkin myös on. Imusarja paskottuu ymmm.

Vastaa Viestiin