Polycarbonate tieliikenteessä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Polycarbonate tieliikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ma Lokakuu 23. 20:45:34 2006

Saako siviiliautossa käyttää Polycarbonatea sivu/takalasissa? Naarmuuntuu herkästi mutta on kevyttä!
#295

Rstf
Xr2i

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Lokakuu 23. 20:49:47 2006

"Sivuikkunoiden korvaamista pleksilaseilla ei hyväksytä, koska niitä ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön ja törmäystilanteessa ne aiheuttavat teräviä ja leikkaavia säröjä tai sirpaleita." - AKE

Mutta polykarbonaattihan ei kyllä lohkeile/sirpaloidu ihan sama miten sitä taivuttelet, vaikka kaksinkerroin. Luulis sillä saavan laittaa takasivulasit ja takalasin? Tavallinen pleksihän kyllä "suikaloituu" aika hyvästi :)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Lokakuu 23. 22:27:32 2006

Polycarbonatesta löytyy myös suomenkielinen versio, polykarbonaatti. Ko. muovia on monia eri laatuja, yleisimpänä pleksi joka ei käy tieliikenteeseen. Lexan muovia sen sijaan voi yrittää katsastusmiehelle tarjota.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Lokakuu 23. 23:37:41 2006

Kannattaa varmaan huomioida myös että lasit on koria tukevia / jäykistäviä rakenteita.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Petehri
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammikuu 13. 0:14:58 2004
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri » Ma Lokakuu 23. 23:50:35 2006

Asia on tullut varmistettua ja autoissa jotka on rekisteröity ennen -84 ei vaadita laseissa e-hyväsyntää joten polykarbonaatti on sallittua.
Ford P100

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Lokakuu 24. 17:09:00 2006

Tharkad kirjoitti:Kannattaa varmaan huomioida myös että lasit on koria tukevia / jäykistäviä rakenteita.
Tuskin aukeavista laseista kantaviksi on tai yleensä heiluvasta takaluukusta sen enempää?

Lauri: Polycarbonatesta löytyy myös suomenkielinen versio, polykarbonaatti= Hyvä tietää :roll:

Petehri: Tämä selvä.

Kiitos!
#295

Rstf
Xr2i

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Lokakuu 24. 18:46:21 2006

Petehri kirjoitti:Asia on tullut varmistettua ja autoissa jotka on rekisteröity ennen -84 ei vaadita laseissa e-hyväsyntää joten polykarbonaatti on sallittua.
Joo niin on, mutta tavallinen "pleksi" laatuinen polykarbonaatti ei käy vaan pitää olla Lexan tuotemerkin alla kulkevaa polykarbonaatti laatua.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Lokakuu 24. 19:46:36 2006

Itse olen ainakin käsittänyt että "tavallinen pleksi" on akryylimuovia, siis tämä joka halkeaa terävästi.

Kuukkelointia tässä välissä



PMMA - Polymetyylimetakrylaatti (Akryyli):
PMMA:n ominaispiirteitä

Akryyli kannattaa valita materiaaliksi kun tarvitaan seuraavia ominaisuuksia:
- Kaunis ja kirkas materiaali, hyvät optiset ominaisuudetj
- Jäykkä
- Luja sekä kiiltävä pinta
- Kestää emäksisiä liuoksia sekä laimeita happoja
- Säänkestävä materiaali (myös UV-säteily)

PMMA ei kestä:
- Vahvoja liuottimia
- Alkoholia, bensiiniä tai väkeviä happoja
- Jännityshuippuja

Mekaaniset ominaisuudet
- PMMA on erittäin jäykkä ja kova materiaali, mutta jäykkyys pienenee lämpötilan kohotessa.
- akryyli on hauras materiaali



PC - Polykarbonaatti:
Ominaispiirteitä
PC on hyvä valinta, kun vaaditaan seuraavia ominaisuuksia
- erinomainen iskunkestävyysditaan, myös alhaisissa lämpötiloissa
- mittapitävyys ja lämmönkesto
- jäykkyys ja vähäinen viruminen
- suuri valonläpäisykyky ja kirkkaus
- hyvä sähköneristyskyky

- PC-levyistä voidaan lämpömuovaamalla valmistaa kilpiä, suojaseiniä, koteloita ja muita vastaavia tuotteita, joilta vaaditaan erityistä iskunkestävyyttä.
- PC soveltuu esimerkiksi näyteikkunoiden ja pankkitiskien murtosuojaukseen.


Muistin näemmä oikein, eli kaksi erimateriaalia siis kyseessä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Lokakuu 24. 21:16:44 2006

Näin minäkin olen sen kuullut ja ymmärtänyt ja eronhan huomaa jo taitto testillä ei tarvitse kemisti olla!

Näitä tuotteita myyvät liikkeet jo kertovat tämän eron jos kertoo käyttötarkoituksen. Ja yleensä tietävät pleksin sopimattomuuden auto käyttöön jo näin lain puitteissa!
#295

Rstf
Xr2i

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Lokakuu 25. 16:31:17 2006

Pleksi on polykarbonaattia ja akryyli on akryylia... Kyllähän tuo pleksi nimityskin jo taipuu paremmin polykarbonaattiin kuin akryyliin.

Joka tapauksessa, laseisin ei tavallinen sovi, pitää olla Lexania. http://en.wikipedia.org/wiki/Lexan

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Lokakuu 25. 20:46:51 2006

Polymethyl methacrylate (PMMA) is sold by the tradenames Plexiglas, Perspex, Plazcryl,Acrylite, Acrylplast, Altuglas, and Lucite and is commonly called acrylic glass or simply acrylic.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plexiglas

Samoin kuin tuo Lexan on vain GE:n tuotemerkki = Polykarbonaattia
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Lokakuu 25. 20:54:37 2006

Jahas, enpä ollut tuon enempää pleksin historiaa tutkinut. Etolasta ei sitten kannata ostaa pleksiä jos ei halua väärää tuotetta, siellä tulee perus polykarbonaattia kun ostelee pleksiä.

Ja kuten sanoin jo aiemmin, Lexan on polykarbonaatti tuotemerkki, mitäs sitä toisteleen...

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Lokakuu 25. 21:31:40 2006

OT: Tuossa kun kävin tallissa röökillä niin näppäsin samalla kuvan tuosta polykarbonaatista mitä työkseni olen särmännyt jonkinverran.
Makrolon mono, polykarbonaattilevy 2mm
Sama kylmä levy taitettuna
Eli tuota kyseistä värkkiä on tullut särmättyä 0,65R veitsiterällä, eikä lohkea vaikka painaa reilusti yli 90 asteenkulmaan. Valmistaja siis Bayern
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Lokakuu 29. 13:59:34 2006

Polykarbonaatti on matskua josta tehdään luodin kestävät "lasit" eli kyllä sille ainakin pitää AKEsta luvat saada vähintään sivulaseihin ja takalasiin, kun sitä monessa autossa jo on kaikissa laseissa Suomessakin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Lokakuu 29. 18:07:51 2006

saiskohan tuosta tehtyä tosi vahvan kun liimais kaks ohkasempaa levyä päällekäin ja puristais sen alkup lasia vasten... tarttis vaan olla läpinäkyvää liimaa :?
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Su Lokakuu 29. 23:06:03 2006

SLEI kirjoitti:Polykarbonaatti on matskua josta tehdään luodin kestävät "lasit" eli kyllä sille ainakin pitää AKEsta luvat saada vähintään sivulaseihin ja takalasiin, kun sitä monessa autossa jo on kaikissa laseissa Suomessakin.
Niin, juuri kyseisestä Lexan tuotemerkistä.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Marraskuu 11. 13:48:07 2006

mitä ite noita töissä sahaan, niin akryyli menee säpäleiks ku lasi, polycarbonaatti taipuu mitenpäin vaan (voidaan taittaa kerran, toisella kerralla voi jo revetä)

Ja lexan muovi on sitten erikoinen seos polycarbonaatista.. ja on pirun kallista :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Marraskuu 11. 18:31:36 2006

tinpernaakkelin metsäkoneissa lukee laseissa Lexan Margard.. mitä sit tarkoittaneekaan.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » La Marraskuu 11. 19:32:40 2006

samiharju kirjoitti:tinpernaakkelin metsäkoneissa lukee laseissa Lexan Margard.. mitä sit tarkoittaneekaan.
Tarkoittaa että siihen kestää tulla isokin pölkky alamäessä eikä mene rikki,on testattuna hlö kohtaisesti :roll:
Mutta terävää pistemäistä iskua ei kestä,menee säröille.
On lisäksi pintakarkaistua,eli ei himmene pyyhkiöiden lääppimisestä tai lasinpesunesteellä putsaamisesta.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Vastaa Viestiin