2.0 OHC LOHKOJEN EROT

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

2.0 OHC LOHKOJEN EROT

Viesti Kirjoittaja pk-racing » To Lokakuu 26. 23:15:58 2006

elikkäs pitäs escorttiin rakentaa uus alakerta niin mihinkähän tuota kannattasi ruveta tekemään? eli siis 2.0 ohc moottorista kyse. mistä vehkeestä kannattasi lohko ottaa? sierra, sierra is. taunus? 205, 20??? liekkö niissä kestävyydessä tai öljyn/nesteen kierrossa eroja??
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

joo

Viesti Kirjoittaja ParDe » Pe Lokakuu 27. 5:40:45 2006

205 tai .20 lohko.

Cossunlohkot tietty omalukunsa. Jos ei oo pikkurahan pulaa niin Eggenberger
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Lokakuu 27. 7:25:00 2006

205 on ihan ok..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Espen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Espen » Pe Lokakuu 27. 7:34:23 2006

Mä vähän ratsastan aiheella...

Eli isoveli tuli käymään eilen is sierrallaan (vm -86), ja jotain konepellin alla tutkiessani katsoin että siinäkin on tämä 205 lohko, eli kysymys kuuluu, miten tämä lohko nyt sit eroaa normi lohkosta, kun on aika paljon tapetilla...Kestävämpi, vai mitä...???

Ja toinen kyssäri menis saman auton kanteen, eli mitä niissä is:n kansissa on eroa normi kansiin, kun tuntuu olevan haluttua tavaraa...

Ja otetaan nyt viel sit yks kyssäri, et saanko mitenkään ulkoisesti selvitettyä, onko lukkoperä, vai lähdenkö hiekkapätkälle kokeilemaan...

Sori et vähän lainasin sun topikkia.....

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » Pe Lokakuu 27. 8:05:57 2006

siis 205 ja 20 eli sierran ja taunuksen lohkoillako ei ole mitään merkittäviä eroja? paitsi ehkä runkolaakeri koko? mikä muuten on cossun lohko merkintä? siitä lukkoperästä sen verran että nosta toinen takarengas ilmaan ja pyöritä rengasta vaihde vapaalla, jos rengas pyörii todella sitkaasti tai ei ollenkaan niin sillon on lukko.
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Lokakuu 27. 9:13:00 2006

pk-racing kirjoitti:siis 205 ja 20 eli sierran ja taunuksen lohkoillako ei ole mitään merkittäviä eroja? paitsi ehkä runkolaakeri koko? mikä muuten on cossun lohko merkintä?
205 (2wd) tai 200 (4wd) on cossun lohkomerkintä.
205 "is" lohko on mutupuheiden mukaan kestävämpi mutta en sit tiiä. Ja samat runkolaakerit niissä on.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Lokakuu 27. 11:01:59 2006

2wd Cossun 205 lohko ja "tavallinen" 205 lohko on samoja, en ainakaan usko että niissä mitään eroa on. Cossun lohkon erottaa YBBxxxx koodista vesipumpun päällä, lohkon edessä. Muuta eroa niissä ei taida olla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Lokakuu 27. 11:19:20 2006

Skorppi kirjoitti:2wd Cossun 205 lohko ja "tavallinen" 205 lohko on samoja, en ainakaan usko että niissä mitään eroa on. Cossun lohkon erottaa YBBxxxx koodista vesipumpun päällä, lohkon edessä. Muuta eroa niissä ei taida olla.
Joskus joku väitti et ne olis särötarkistettuja huolellisenmin kuin perus viistokeula taunuksen :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Lokakuu 27. 13:55:47 2006

timoheikkinen792 kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:2wd Cossun 205 lohko ja "tavallinen" 205 lohko on samoja, en ainakaan usko että niissä mitään eroa on. Cossun lohkon erottaa YBBxxxx koodista vesipumpun päällä, lohkon edessä. Muuta eroa niissä ei taida olla.
Joskus joku väitti et ne olis särötarkistettuja huolellisenmin kuin perus viistokeula taunuksen :D
Cossun on aina hoonauskokoa 2 tai 3.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Pe Lokakuu 27. 16:28:57 2006

jos jotain perusviri konetta teet niin ihan sama onko siellä 20 vai 205 lohko. kunhan ei mitään sika isoa mäntää laiteta.

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » Pe Lokakuu 27. 21:42:10 2006

hilteri kirjoitti:jos jotain perusviri konetta teet niin ihan sama onko siellä 20 vai 205 lohko. kunhan ei mitään sika isoa mäntää laiteta.
no kyllä jokseenkin varman päälle ottasin sen kestävyyden kannalta vaikka ihan katukäytössä auto onkin. ku tuli tuossa ilmi että nykyisestä taunuksen 92mm lohkosta on lohko menny halki 3:sen sylinteri seinämästä..! että uusiks menee. saa nähä mitä osia sieltä alakerrasta löytyy ku tulen kaikki hyvät/hyödylliset käyttämään uudessa lohkossa. se ainakin on selvillä että kuplan mahlet siellä on. saa muuten antaa vinkkejä sille koko alakerran kokoonpanolle että mikä siellä kestää. olen kyllä kuullut että ihan ralli käytössäkin on ajettu ihan vakio alakerralla sinne 7500rpm...ja enemmänki ku yks pätkä. että kyllä varmaan välttää kadullekkin. että mitään wiseco/eaglea ei tule. yläkerrasta sen verran että siellä on 1,6 kansi jossa palotiloja ja kanavia muotoiltu, 40mm vaakatuplat, 310/12,95 nokka, sääd. nokkapyörä ja toistaiseksi pieni peltisarja isompaa odotellessa. ja teoreettinen puristussuhde 1:12,3 pitääkö paikkansa että is sierrassa on kestävämmät veivit kuin kaasarissa??
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Lokakuu 27. 22:09:43 2006

IS sierrassa ja 1.6l e-maxissa on kestävemmät kanget kuin muissa. Tunnistaa isosta F kirjaimesta alakaulan yläpuolella.

Mitenkähän, kauankohan tommonen taunuksen lohko kestää 92mm porausta ja ~220hv tehoja? Halkeeko heti?

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Pe Lokakuu 27. 22:16:36 2006

Sultzi kirjoitti:IS sierrassa ja 1.6l e-maxissa on kestävemmät kanget kuin muissa. Tunnistaa isosta F kirjaimesta alakaulan yläpuolella.

Mitenkähän, kauankohan tommonen taunuksen lohko kestää 92mm porausta ja ~220hv tehoja? Halkeeko heti?
mulla ainakin on kestänyt 92mm , 20 lohko, monessa moottorissa on ollut. ei ikinä lohkon takia ole hajonnut. joku loki ollut porattuna jopa 93mm.
mäntä 92mm ja siitä alaspäin niin tollanen vapari katurassi varmasti kestää.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Lokakuu 28. 10:09:16 2006

Melko vaihtelevaa tuo valulaatu näissä foortin kurapaskalohkoissa. 20 lohkoon en tekisi mitään, niitä on nähty halkeavan tyhjäkäynnilläkin 92 porauksella.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Lokakuu 30. 9:26:24 2006

Skorppi kirjoitti:Melko vaihtelevaa tuo valulaatu näissä foortin kurapaskalohkoissa. 20 lohkoon en tekisi mitään, niitä on nähty halkeavan tyhjäkäynnilläkin 92 porauksella.
Ja samoilla 20 paskavalulohkoilla on ajettu 2.75bar ahdoilla saamatta rikki muuta kuin voimansiirtoa...
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 30. 20:00:42 2006

20 valu on niin pehmeää että se ei halkea vaan venyy ja paukkuu :shock: :D

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » Ma Lokakuu 30. 22:50:01 2006

eli 205 rakenteluun. ja miten oli ne is veivit? onko niissä kestävyys eroa kaasarin veiveihin verrattuna?
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 31. 15:09:03 2006

Ei ole eroa ruiskussa ja kaasarissa. Tärkein ero on kaikissa koneissa se että onko se alle vai yli vm.85. Vain kansi ja nokka ovat sisukaluista erilaiset.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » To Marraskuu 2. 7:58:28 2006

jjs kirjoitti:Ei ole eroa ruiskussa ja kaasarissa. Tärkein ero on kaikissa koneissa se että onko se alle vai yli vm.85. Vain kansi ja nokka ovat sisukaluista erilaiset.
eli mitä muutosta tarkalleen tulee vm.85 jälkeen?
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Marraskuu 2. 21:13:36 2006

Ainoa mikä itselle on selvinnyt niin uudemmassa on leveämpi venttiilikopan tiiviste kuin vanhassa :D

Meneekös se turbon öljynpaluun varaus iän mukaan vai riippuen onko 205 vai 20

Itsellä ainakin tuossa uudemmassa 205 on tuo reikä ja tulppa siinä

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Marraskuu 2. 22:08:05 2006

pk-racing kirjoitti:
jjs kirjoitti:Ei ole eroa ruiskussa ja kaasarissa. Tärkein ero on kaikissa koneissa se että onko se alle vai yli vm.85. Vain kansi ja nokka ovat sisukaluista erilaiset.
eli mitä muutosta tarkalleen tulee vm.85 jälkeen?

Suurimpana erona varmaan eri veivit. Ohan nuista jaariteltu:
205 lohko
205
OHC Lohkot, Eroa?
OHC:n valumerkinnät
205 lohko ja männät.

Ei vissiin olla tuttuja, tai tutun tuttuja??? :shock:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 2. 22:21:12 2006

Taunus -lohkojumppa osa 57:

mallivuodelle 1985 2,0 OHC (tyyppi EAO / T88, usein virheellisesti "Pinto") muuttui seuraavasti (ainakin):
-lohkovalu laadukkaampi ja vahvistettu HO -moottoreita varten (iS, Cossu). Lohkossa mm. sylinteriputkien alaosat vahvistettu ja valmis öljynpaluuputken paikka (ei käytetty missään versiossa), vuoden -87 207 -lohkosta se oli jo valutukittu.
-männät ohuemmilla renkailla (kitkan pienentäminen)
-kiertokanki vahvempi (tunnistaa F -merkinnästä)
-runkolaakereiden "alapuolelta" poistettu öljyura pintapaineensiedon lisäämiseksi
-kampiakselin valutapa muutettu (hieman erinäköinen myös ulkoisesti)
-vesipumppu lievästi muutettu ja varustettu viskon kierteillä

Nämä alakerran muutokset tulivat -kaikkiin 2,0 OHC -moottoreihin-
Cossuun sitten enemmän, mutta lohko on "sama".

Legendaarinen iS (eli OHC i) -moottori sai uuden paremman (kanavat paremmat) sylinterikannen, ja melko pian myös terässeetirenkaat lyijytöntä bensaa varten, kuten myös kaasariversio.
Molempien kansivalu muuttui myös siten että uusi paremmin tiivistävä leveä vk.tiiviste tuli käyttöön. Vk. muuttui vastaavasti.

Myös muita pienempiä muutoksia tuli samaan aikaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Marraskuu 2. 23:44:50 2006

jjs kirjoitti:Taunus -lohkojumppa osa 57:
Buahhahaa :lol: :lol: :lol:
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Marraskuu 3. 20:36:39 2006

tony the tiger kirjoitti:
jjs kirjoitti:Taunus -lohkojumppa osa 57:
Buahhahaa :lol: :lol: :lol:
ehhehe :lol: "HO -moottoreita varten (iS)"
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Vastaa Viestiin